Den 20:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick precis veta av en uppfödarbekanting att en bror till min favorithane ska flytta till stockholmstrakten nu :D Hoppas att de vill träffas! Uppfödaren ska se till att ägaren får mina kontaktuppgifter iaf.

Och så sitter jag och funderar på att tävla igen... Sista anmälningsdag till årets första LC är på måndag. Skåne... Damerna är inte direkt i toppform nu, men det brukar å andra sidan inga hundar vara vid den här tiden på året, och det är ju inte tävling nu så en del hinner vi träna fram till dess. Ska kolla om någon vill samåka kanske.
 
Vi har gått och lagt oss för natten här. 21.15 en fredagkväll när vi är lediga dagen efter :p. Det är verkligen sällan vi kör uppesittarkväll.

Frej sov någon timme redan vid halvåtta men vaknade av att jag gick på toa och var sedan lite skällig och besvärlig och skakade livet ur min ena vante flera gånger samt sprang fram och tillbaka i sovrummet med sagda vante för att jag skulle försöka ta den. Det är så otroligt skönt att inte längre hela tiden behöva stoppa dessa uttryck av livsglädje. Att jag sedan inte är jätteroad (snarare livrädd) när han drar ett tokrace kors och tvärs i "djupsnön" är en annan sak :angel:.

Den 17/4 har jag anmält mig och Frej till doftprov. Om vi klarar det ska vi kanske tävla den 18/5. Det blir spännande!
 
I går fick maken ett mail från SBK om att man saknade hans skyddslicens :eek:. Efter två dagar av samtal och efterforskningar så verkar den ha kommit bort på vägen. Skoj!
Nu ska man se om den kan ges i efterhand. Övriga inblandade har intygat att de skrivit på och att den postades ihop med flera som sökte ny licens i samband med en kurs. Men det känns inte så lovande. Det betyder Helgas titel stryks och att han får göra om den ist för att ta nästa nu om 4 veckor :(
 
I går fick maken ett mail från SBK om att man saknade hans skyddslicens :eek:. Efter två dagar av samtal och efterforskningar så verkar den ha kommit bort på vägen. Skoj!
Nu ska man se om den kan ges i efterhand. Övriga inblandade har intygat att de skrivit på och att den postades ihop med flera som sökte ny licens i samband med en kurs. Men det känns inte så lovande. Det betyder Helgas titel stryks och att han får göra om den ist för att ta nästa nu om 4 veckor :(

Men fy så tråkigt!! Borde ju gå att lösa tycker man...
 
Men fy så tråkigt!! Borde ju gå att lösa tycker man...
Först surrade de om att han skulle skicka in intyg på att han gjort teorin också. Den gjorde han 2008, hitta det papperet nu liksom :meh:. De kan ju se på avelsdata att han tävlat sen 2010 och har uppenbart gjort teorin för att ha fått förra licensen. Skitfånigt.
Och de borde också kunna se i något arkiv/system att de skrivit ut tidigare licenser och mao mottagit intyg på teorin tidigare :confused:
 
Först surrade de om att han skulle skicka in intyg på att han gjort teorin också. Den gjorde han 2008, hitta det papperet nu liksom :meh:. De kan ju se på avelsdata att han tävlat sen 2010 och har uppenbart gjort teorin för att ha fått förra licensen. Skitfånigt.
Och de borde också kunna se i något arkiv/system att de skrivit ut tidigare licenser och mao mottagit intyg på teorin tidigare :confused:

Ja jag tycker verkligen det. Det känns ju jättelöjligt ärligt talat. Skrivs inte sånt där upp någonstans? Kan man ju tycka...
 
Först surrade de om att han skulle skicka in intyg på att han gjort teorin också. Den gjorde han 2008, hitta det papperet nu liksom :meh:. De kan ju se på avelsdata att han tävlat sen 2010 och har uppenbart gjort teorin för att ha fått förra licensen. Skitfånigt.
Och de borde också kunna se i något arkiv/system att de skrivit ut tidigare licenser och mao mottagit intyg på teorin tidigare :confused:
Det verkar ju vara ett sjukt dåligt system, inom andra sporter med licenser så kan man följa bakåt år efter år och se när de är utfärdade först. Vi hade en som inte hade haft tävlingslicens på fem år, men i systemet syntes det att hen hade gått kursen för att få licens och sen var det bara att betala in.
 
I går fick maken ett mail från SBK om att man saknade hans skyddslicens :eek:. Efter två dagar av samtal och efterforskningar så verkar den ha kommit bort på vägen. Skoj!
Nu ska man se om den kan ges i efterhand. Övriga inblandade har intygat att de skrivit på och att den postades ihop med flera som sökte ny licens i samband med en kurs. Men det känns inte så lovande. Det betyder Helgas titel stryks och att han får göra om den ist för att ta nästa nu om 4 veckor :(

Men fy fan. Hur tänkte dom där?
Efter att ha läst det här kommer jag ta flera kopior på mitt kort och sätta in i alla pärmar som har med hundarna att göra.
 
Är det mycket dyrare/svårare att hålla hundtävlingar än hästtävlingar? Färre starter på hundtävlingar? Tycker 450 kr för en tävlingsstart känns som väldigt mycket pengar. Har inget minne av att ha betalt mer än 200 kr för en start på hopptävling. I och för sig var det nog 9-10 år sedan (jises!) :o

Får kanske hoppas att tävling inte är något för mig och Frej :rofl:.
 
Är det mycket dyrare/svårare att hålla hundtävlingar än hästtävlingar? Färre starter på hundtävlingar? Tycker 450 kr för en tävlingsstart känns som väldigt mycket pengar. Har inget minne av att ha betalt mer än 200 kr för en start på hopptävling. I och för sig var det nog 9-10 år sedan (jises!) :o

Får kanske hoppas att tävling inte är något för mig och Frej :rofl:.
Nosework va? Rally och agility är inte så dyrt. Blev också lite chockad av priset på noseworktävlingarna. Så det blev inget doftprov ens, blev snål.
 
Är det mycket dyrare/svårare att hålla hundtävlingar än hästtävlingar? Färre starter på hundtävlingar? Tycker 450 kr för en tävlingsstart känns som väldigt mycket pengar. Har inget minne av att ha betalt mer än 200 kr för en start på hopptävling. I och för sig var det nog 9-10 år sedan (jises!) :o

Får kanske hoppas att tävling inte är något för mig och Frej :rofl:.
:eek: Helt plötsligt började jag fundera på om inte vår förening som inte har med hundar att göra kanske borde ge sig in på att anordna tävlingar i nosework. :angel: Vi tycker att vi tar i när vi tar 120 kr/start och då står vi med stora hallar, mycket elektronik osv.
 
Nosework va? Rally och agility är inte så dyrt. Blev också lite chockad av priset på noseworktävlingarna. Så det blev inget doftprov ens, blev snål.

Hur kan NW vara så dyrt?
Inte ens IGP har så höga avgifter och då ska skyddsfiggurant, lydnadsdommare, provledare, spårdommare och dommare till skyddet täckas in i kostnaderna. På små prov kan man ha samma dommare still skydd och spår men då mommenten ofta går omlott så hinner inte alltid spårdommaren tillbaka till nästa moment börjar.
 
Jag var tvungen att googla lite för jag blev nyfiken. Tydligen är det lägsta anmälningsavgiften kan vara 300 spänn. :eek:

snwk.JPG
 
@bollen__
Jaa, nosework! Synd att jag har en trashund, annars kunde vi ha försökt oss på det. Rallylydnad känns inte så lockande - det är väl en bedömningssport?

@Snurrfian 120 kr lät mycket mer lagom!

@Voff Har ingen aning om vad det är som gör noseworken så mycket dyrare. Det är ju inte dyrt att träna nosework... Men jag antar att det är något som gör att det drar iväg, även om jag inte riktigt förstår vad.
 
Idag var det avslutning på unghundskursen, Ville hade ögonblick som var suveräna, sen hade vi långa stunder av kaoshjärna. :cautious: Men fantastiskt fina sitt - stanna kvar och vi kunde hålla kontakten hela vägen fram och tillbaka mellan de andra även om han inte gick vid sidan utan vi gick tillbaka till att jag backar och han följer. :heart Tyvärr funkar inte tiderna för uppföljningskursen men tränaren skulle kolla på möjligheten om vi kan hänga runt när de ska ha träningar i rallylydnad. För Ville behöver träna på att hålla sig lugn i närheten av andra hundar och inte se varje rörelse som de gör som en lekinvit till honom :cautious::D
 
Spenderade ett par timmar på Malmö Internationella i förmiddags, kollade in flattarna och hade turen att träffa på min uppfödare. Scoutade lite på andra raser som kan vara intressanta i framtiden och snyltade såklart gratisprover. Men bäst var att jag fyndade en skitsnygg tweedjacka för 600 spänn som går på upp emot 2600 på nätet.
27364

Såååå nöjd!
 
@bollen__
Jaa, nosework! Synd att jag har en trashund, annars kunde vi ha försökt oss på det. Rallylydnad känns inte så lockande - det är väl en bedömningssport?

@Snurrfian 120 kr lät mycket mer lagom!

@Voff Har ingen aning om vad det är som gör noseworken så mycket dyrare. Det är ju inte dyrt att träna nosework... Men jag antar att det är något som gör att det drar iväg, även om jag inte riktigt förstår vad.

Nosework är svindyrt. Betalar inte mer än 150 kr för en lydnadstävling.
 
Spenderade ett par timmar på Malmö Internationella i förmiddags, kollade in flattarna och hade turen att träffa på min uppfödare. Scoutade lite på andra raser som kan vara intressanta i framtiden och snyltade såklart gratisprover. Men bäst var att jag fyndade en skitsnygg tweedjacka för 600 spänn som går på upp emot 2600 på nätet.
Visa bifogad fil 27364
Såååå nöjd!
Hmmm.... Fick en likadan av maken när den var på rea, men inte för 600 spänn :meh: Galet snygg iallafall :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 962
Senast: zassoo
·
Övr. Hund En bild från i somras på min lilla räka. 😍 Ska vi köra en presentationsrunda nu i starten? Här är den gamla tråden.
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
107 943
Senast: Vovve
·
Bukefalos Jag försökte svara och sedan multicitera ett inlägg men det dyker aldrig upp någon text eller ruta i svarsrutan där den ska dyka upp...
Svar
3
· Visningar
864
Senast: Gunnar
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 947
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp