Den 20:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tråkigt - men var hunden bra, så är det nog finlir. (*håller tumme*)

Hunden var faktiskt inte speciellt bra :angel:. Hon hade gjort typ allt annat än att dra ordentligt. Hoppat o skuttat och tittat på naturen. Inte ens när hon blev omkörd hade hon tagit i på allvar. Men ändå var tiden sån att förra året hade hon varit godkänd.
Jag som har en tävlingsdjävul hade ju i hemlighet siktat på ett Cert :D:devil:. Och hade hon sprungit på sin kapacitet hade hon säkert fått det. Men jag vet att det är löp på G så jag hoppas det var därför hon var så flamsig.
Så nu ska jag vara bitter ett par dagar och sedan göra upp en ny plan. Vet inte om vi försöker med drag en gång till eller om jag ska ta en roadtrip ner till @Voff s trakter i början av april för att få till en BSL 1 och 2.
 
Hunden var faktiskt inte speciellt bra :angel:. Hon hade gjort typ allt annat än att dra ordentligt. Hoppat o skuttat och tittat på naturen. Inte ens när hon blev omkörd hade hon tagit i på allvar. Men ändå var tiden sån att förra året hade hon varit godkänd.
Jag som har en tävlingsdjävul hade ju i hemlighet siktat på ett Cert :D:devil:. Och hade hon sprungit på sin kapacitet hade hon säkert fått det. Men jag vet att det är löp på G så jag hoppas det var därför hon var så flamsig.
Så nu ska jag vara bitter ett par dagar och sedan göra upp en ny plan. Vet inte om vi försöker med drag en gång till eller om jag ska ta en roadtrip ner till @Voff s trakter i början av april för att få till en BSL 1 och 2.

Ja kom ner! Vore jättekul :)
 
Snabb fråga till er som ger färskfoder. Min sambo klagar över att Bobber och Chiko har börjat tigga mycket mer sen vi gick över på förskfoder, och delvis kan jag väl hålla med. Är det för att dem inte blir mätta??

Båda får vad dem ska ha enligt utträkning för sin optimala vikt. Idag slängde jag i 1,5 mörötter i var skål också, så får vi se om det hjälper lite.
Här är det tvärt om, de tigger mindre. MEN det är också lite olika beroende på vilket foder de får. Äter de sorter som de inte blir riktigt mätta av så tigger de mer än om de äter sorter som mättar bättre.
 
Snabb fråga till er som ger färskfoder. Min sambo klagar över att Bobber och Chiko har börjat tigga mycket mer sen vi gick över på förskfoder, och delvis kan jag väl hålla med. Är det för att dem inte blir mätta??

Båda får vad dem ska ha enligt utträkning för sin optimala vikt. Idag slängde jag i 1,5 mörötter i var skål också, så får vi se om det hjälper lite.
Det kan vara så att de smälter färskfodret snabbare än torrfoder. Vad du kan testa är tex att, som du har gjort ge bukfylla (tex morot, sallad, brokolli (förvälld och lagom mängd), grönkål (förvälld), gröna bönor, sparris). Ett annat alternativ är att ge ett färskfoder med lägre fetthalt och då ge större giva. Det senare alternativt beror dock lite på hunden enligt mig; vissa hundar blir mättare av en större giva av ett foder med lägre fetthalt medan andra står sig bätte på ett foder med högre fetthalt med då mindre giva.
 
Det kan vara så att de smälter färskfodret snabbare än torrfoder. Vad du kan testa är tex att, som du har gjort ge bukfylla (tex morot, sallad, brokolli (förvälld och lagom mängd), grönkål (förvälld), gröna bönor, sparris). Ett annat alternativ är att ge ett färskfoder med lägre fetthalt och då ge större giva. Det senare alternativt beror dock lite på hunden enligt mig; vissa hundar blir mättare av en större giva av ett foder med lägre fetthalt medan andra står sig bätte på ett foder med högre fetthalt med då mindre giva.
Just nu går dem på Pondus 3XP så det ligger på 17,5% fett. Det är ju öven tanken att Bobber ska gå ner lite i vikt med hjälp av detta men det ser inte ut att ha gjort nån jätte skillnad på denna månaden dem gått på det.

@AraSlei du som har koll på pondus. Förslag?
 
Här är det tvärt om, de tigger mindre. MEN det är också lite olika beroende på vilket foder de får. Äter de sorter som de inte blir riktigt mätta av så tigger de mer än om de äter sorter som mättar bättre.

Jag som tänkte innerst att detta skulle lösa alla mina problem:angel::D
 
Isåfall Halmstad på lördagen och Såtenäs på söndagen, ta husvagnen och göra det som en liten semestertripp. Men det beror på hur mycket vi kan spåra innan dess. Har vi otur är det snö här långt in i mars.

Vi har prov på vår klubb i April :)
 
Tyvärr finns det ju inte något foder som fungerar perfekt på alla hundar ;) Testa några andra färskfodersorter och se om du får bättre resultat?
Jag tror jag ger det en månad till och ser om det blir bättre med lite extra grönsaker i. Har ju maten hemma redan liksom. Annars får jag bäl se om jag hittar något med lägre fett som jag kan ge lite mer av tror jag.
 
Just nu går dem på Pondus 3XP så det ligger på 17,5% fett. Det är ju öven tanken att Bobber ska gå ner lite i vikt med hjälp av detta men det ser inte ut att ha gjort nån jätte skillnad på denna månaden dem gått på det.

@AraSlei du som har koll på pondus. Förslag?

Du kan testa att ge Junioren, den är lite magrare men baserad på 3XP :) om han äter morötter men du vill slippa krångel kan du testa att ge morotspellets. Det är smidigt att ge och jag tycker att det fungerar bra som bakfylla :) du sväller dem i varmt vatten en liten stund innan du ger det tillsammans med fodret. Olewo har jag för mig att de heter.

Om de inte ätit färskt så länge kan det ta en stund innan magsäcken vänjer sig vid att ha mindre och mer lättsmält foder att arbeta med, men om man kan underlätta för dem under den perioden är det så klart att föredra :)
 
Jag som varit så glad över att tjejerna fungerar så bra ihop har ju fått tji på det, senaste veckan har Nike rykt ihop med Nano tre gånger. Inte superallvarligt mer än att de låter som grizzlybjörnar men det blir väl att börja röja undan tuggben och leksaker tills det lägger sig. Det är tant Nike som drar igång det genom att helt fräckt dyka in och ta grejjer Nano ligger med, innan har hon mer lurat av de andra hundarna deras grejjer men nu är det nog mest att hon faktiskt försöker dra igång bråk. Hon är på G in i löp så hormonerna svallar antagligen, hon brukar bli rätt påverkad av sina löp.
Åkte till klubben och tränade lite med alla vovvarna i träningsrummet, det blev skicka runt kon och alla tjejerna var jätte-taggade. Nessie var super, räckte med röstkommando ett par gånger också. Blev lite lydnad med Nessie som var på strålande humör, är hon såhär på söndag så borde vi ha uppflyttet i en liten ask.. (man kan ju hoppas iallafall).
 
:arghh::arghh::arghh::arghh: GAH! Skulle gå på promenad med hundarna. Hann inte långt alls innan båda började steppa runt, tvärnita och se eländiga ut. Salt på vägen. Igen. Sååå istället för att gå den ganska trevliga rundan jag planerat att gå så fick vi trassla oss fram i vägkanten, gå runt i ett bostadsområde (där de inte saltat), gå tvärs över en skolgård och allt vad det blev till sist. Inte kul alls, men tja, hundarna tyckte åtminstone att det var lite spännande med nya dofter. Imorgon tar jag tåget efter jobbet, bort från saltet och går långpromenad någon annanstans :grin:
 
Andra tillfället på kursen idag.
Går vardagslydnad 1 på ett ställe här i Göteborg - sjukt kul!
Jättenyttigt för både mig, make och hund och hon är så duktig! Så taggad på att fortsätta med det här, och sen gå vidare med flera andra kurser.
:D
 
-25 imorse, eftersom mina puckon inte använder sina kojor så fick de vara inne så får jag åka hem på lunchen. Tur man har nära. I vanliga fall älskar jag kykan men nu kändes den dryg. Strömavbrott inatt så pannan stannat. Lite småkyligt inne :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 435
Övr. Hund En bild från i somras på min lilla räka. 😍 Ska vi köra en presentationsrunda nu i starten? Här är den gamla tråden.
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
106 941
Senast: Vovve
·
Bukefalos Jag försökte svara och sedan multicitera ett inlägg men det dyker aldrig upp någon text eller ruta i svarsrutan där den ska dyka upp...
Svar
3
· Visningar
780
Senast: Gunnar
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 202
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Kattbilder #9
  • Trixtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp