Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Kl

Och här blev det sjukhage i en hast. Skulle rida i morse och av någon idiotisk anledning fick hästarna styltor av nysnön, första gången på hela vintern och trots sulor. Så när vi vände slant Anna till i en nedförsbacke och är nu varm i ena bak från hasen och nedåt, samt tjock i kotan. Ingen hälta, dock. Så nu hoppas jag bara att det är som veterinärerna (jag panikringde typ 4...) tror, en vrickning eller översträckning som går över inom några dagar. Fy vad orolig jag är nu. :(
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Det går nog bra ska du se, alltid positivt att det inte är någon hälta.

kl
Här kom det massor med snö under natten till igår, men den är stadigt på väg bort idag. Hagen hade precis torkat upp riktigt bra men nu pga all smältsnö är det en lervälling vid grinden igen... Suck...
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

*KL*

En sån lycka att hitta hästen med en svullen has när man kom till stallet igår:( Varm och svullen, dock inte halt som tur är. Antagligen fått sig en spark när de fick lite vårkänslor, så nu blir det lugnt ett par dagar samt skritt i lina. Så får vi se om de går över så jag kan rida igen:)

Annars så är hon hyper pigg och en riktig studsboll! Kan absolut INTE trava vanligt utan halva kroppen måste minst gå i galopp/pass/whatever hon nu gör. Men man har ju aldrig tråkigt med min lilla tjej:love:

När hon blir bra så blir det hårdträning för den ev distansritten i April:D Ska bli så roligt om allt går vägen, det som kan strula till det är pengarna tyvärr! Men hoppas på det bästa:D

Har era börjat fälla? Nästan alla i stallet fäller förutom min som knappt har någon vinterpäls att fälla:eek: 1 klippning + täcke har gjort att hon nästan har sommarpäls, inte mycket päls hon har men den verkar vara otroligt varm, gått med 200grams hela vintern och inte frusit en enda gång:D
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Mammas nordsvensk fäller så det knakar om det, min löser några få hår men inte mer.
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Jag hoppas att era hästar blir av med sina svullnader nu.
Det är aldrig roligt när det händer och man får lite smått panik.

Vi fick lite snö här men det försvann.
Däremot var det svinkallt och rått :(......så jag skippade ridningen igår och få ta det idag istället...
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Ja, fy vad trist med skador/svullnader! Hoppas det går bra med din med, tess91a. Själv är jag livrädd för en senskada eller ledinflammaion, men eftersom samtliga veterinärer ansåg att det inte var någon fara pga. avsaknad av hälta/rörelsestörning, och rådde mig att avvakta 3-4 dagar med sjukhage och BoT på natten, så får jag väl lita på det. Men åh vad nervös jag är, kan ju inte tänka på annat nu.
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Ja, fy vad trist med skador/svullnader! Hoppas det går bra med din med, tess91a. Själv är jag livrädd för en senskada eller ledinflammaion, men eftersom samtliga veterinärer ansåg att det inte var någon fara pga. avsaknad av hälta/rörelsestörning, och rådde mig att avvakta 3-4 dagar med sjukhage och BoT på natten, så får jag väl lita på det. Men åh vad nervös jag är, kan ju inte tänka på annat nu.

Hoppas det ordnar sig! Men... funderar på en sak. Som massör ( på humansidan) har jag fått lära mig att inte använda liniment eller annat som stimulerar blodcirkulationen på en akut skada och tänker att just Back on track har också den påverkan? Jag älskar dem själv och använder dem ofta efter arbete eller påfrestande springande i hagen, men skulle inte sätta på dem de första dagarna efter en olycka, innan jag vet om det kan vara en blödning eller inte. Jag skulle enbart ha lindat med vanlig padd för stödets skull och möjligen lagt på aloe vera salva (inte linimentet) för lindring av smärta och påskynda eventuell läkning. Bara ett tips i all välmening :idea:
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Grejen är att det är på inrådan av den ena veterinären (L.S) som jag kör BoT... :p Vad jobbigt det blir när folk säger olika.
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Hej! Jag har ingen ridtravare själv men har ridit flera väldigt trevliga. Surfade runt på ett finskt hästforum och hittade en tjej som för knappt 4 år sedan köpte en oriden vbl-valack som stod och surade i ett hörn någonstans. Hon har ridit in honom själv och de tävlar så smått i dressyr och hoppning. Sett massvis av bilder på henne och hästen har verkligen utvecklats enormt mycket. Här är en video från sommaren 2011 när de hoppar 140 cm på träning.
Future's Hope hoppar 140 cm

Tycker det är rätt bra gjort faktiskt!
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Happ, nu vid insläppet var både värme och svullnad borta. Ska det anses som positivt eller negativt?
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Kl*

Imorgon kommer det en tjej (förhoppningvis) och ska prov rida Kadde. Våga inte tro för mycket. Sist en tjej skulle komma dök aldrig upp, hade skrickat ett mail 1 timma innan bestämd tid då hon skulle kommit, skrev att hon inte kunde komma och att vi få ta det en annan dag. Hörde aldríg av henne mer trots att jag svarade tillbaka och frågade vilken dag vi skulle ta i stället.
Folk har hört av sig och varit intresserade, en skrev att Kadde låter precis som en sådan häst hon är ute efter. Lät bra det hon skrev förutom att hon var intresserad av att köpa om allt skulle funka bra. Något jag inte är däremot. Sa detta och att hon var välkommen att provrida. Inte hört av henne mera. Har mailat säkert 10 pers som söker foderhäst, bara en har svarat tillbaka (hon som kommer i morgon)
Tycker det är så jäkla dålig stil, samt så tappar man ju allt hopp och förtroende.

Har även en annan som är intresserad. Bor dock ändå uppe i Norrköping, 2½ timmes bilkörning från mig. Men jag förstår ju att man inte alltid kan hitta någon som bor bara någon mil härifrån.
Låter dock bra det hon berättat. Så vi får se =)
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Kl*

Det var väääldigt länge sedan jag skrev i ridtravar trådar men nu är det dags igen! :D

Presenterar väll min häst igen, Carlotta da Riva född 2002. Har haft henne i fyra år nu! Pigg och glad, älskar att galoppera och hoppade sitt första hinder i höstas! Hon är väldigt snäll och underbar!

Vi har haft många motgångar under dessa fyra åren men nu verkar det som att allt börjar komma igång igen! :)

Vi har även en annan ridtravare som heter In Excess som tyvärr börjat få problem med en gammal skada i ett fram ben så idag går hon mest och myser i hagen och rids ut!

Jag och Lotta i höstas!

32903404.jpg
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Vet du vad det är för stam på den?

Vilken pålle då? Future´s Hope (som jag videolänkade till) är e:Speedy Bandito (Speedy Somolli - Honor Rodney) u:Sharp Lady (Heads Off - Ibum - Great Pride). Alltså en blandning av amerikanskt och franskt, född i Finland. Här finns några bilder på honom.

Future's Hope stam & bilder

Tryck på den svenska flaggan uppe till höger så ser du en del av informationen på svenska. Om det nu var honom du var intresserad av ;)
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

:love::love:
Just den var det ;)
Underbara hoppbilder, ser riktigt stark ut i ryggen. Men om den var oriden, var det hon då som red monté på han? :)
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

KL
Jaså, 21 tråden nu :P Isch, jag är så himla inaktiv.. fast det kanske det blir ändring på.
Nu har jag äntligen börjat få lektioner igen, kan köra till ridbana m.m. Så idag var första lektionen.. vi har mycket att jobba på!
Han använder bakdel och rygg bra.. men får inte plats att sätta under sig bakdelen eftersom framdelen är i vägen ;) Så hela passet idag handlade om att jag ska hitta en individuell balans, och att få bort framdelen så att han kan jobba vettigt och inte vara så framtung.
Har bara foton från en liten minut efter själva passet, (jag ville se hur det såg ut när det kändes som det gjorde) och vi var bägge väldigt trötta. Min ridlärare hävdar att jag måste vara aktiv när jag rider, får inte åka häst ;p
Så hälarna m.m. är där de är och händerna var väl inte riktigt med.. men fick iaf till en viktflytt.. den vita linjen är mest en hjälplinje för mig själv.
Bild%209level.jpg


Lite andra bilder, även om det inte är nån mäster ridning, så..
cvbvccvvvv.jpg


xvbxcb.jpg


xcxcccc.jpg


Nåväl, det kan bara bli bättre. :)
(jag vet att formen är kass, men just då när bägge var trötta och han började tycka att det blev väl jobbigt kändes det meningslöst att be om en lägre form. Det jobbar vi dock med i skogen numera, samt övergångar som jag äntligen lärt mig görra.. :P)
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

kl

Idag hade det kunnat sluta illa...

Var tömkörning som stod på schemat idag, inga konstigheter. På en äng intill grusvägen står numera en ensilagebal, inplastad men med hål uppskurna i sidorna så rådjuren kan äta. Denna har vi gått förbi X antal gånger och det har aldrig varit några större konstigheter, utom idag. Iom att han gått förbi utan problem tidigare behöll jag min position snett bakom honom i tömmarna, vilket jag inte skulle ha gjort då han plötsligt fick för sig att göra en 180 och försöka ta sig iväg i motsatt riktning. Under den korta sekund det tog för honom att vända om och försöka sprätta iväg hann jag tänka både det ena och det andra, främst tankar kring "nu sliter han sig och skenar hem genom skogen, fastnar med tömmarna någonstans och sliter sönder munnen.." Meeeen som tur var blev det inte mer dramatiskt än att han vände om och skuttade några steg i motsatt riktning innan han stannade.

Tur i oturen var iaf att min position var rätt i förhållande till det hållet han vände sig åt. Hade jag gått på motsatta sidan hade han lindat in sig i tömmarna och då hade nog katastrofen varit ett faktum..

Ibland händer det oväntade.
 
Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Jag tycker ni ser fina ut. :)


INHALE: Vilken tur att det inte gick värre. Ibland ska man ha lite tur i oturen. :)

*kl*
Lidos har börjat skruva sin bakdel åt höger när han går. För ett år sedan, i senaste veterinärcirkusen, så skruvade han på samma sätt (med den skillnaden att jag inte såg rörelsen själv eftersom jag red då, jag såg bara de snett slitna skorna). Jag kan inte se att han är halt (än), han springer glatt och med öronen framåt, men det känns inte helt bra att han går snett... Framförallt inte när jag vet att det är ryggen som är grunden - om det inte är nåt helt annat och nytt problem förstås. Känns kanske inte så troligt dock. :/
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 217
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 070
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 422
Senast: Madalitso
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 217
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp