Den 22a hunduppdateringstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan någon förklara för mig varför hundägare oftast är så extremt noga med att inte låta hundarna jaga hare, rådjur eller dylikt, men i samma anda stolt lägger upp att hunden gräver efter och jagar sork?

Jag tycker hela scenariot är så mycket konstigare än de som låter sina hundar jaga allt hej vilt, de gör fel, men de gör iallafall ingen skillnad på olika vilt. Vad gör det mer okej att potentiellt stressa eller bita ihjäl sork än en ekorre?
Svarar som alla andra: 1) sorkar räknas inte som jaktbart vilt, det stör alltså inte jakträttsinnehavaren om den dödas 2) sorkarna avlivas blixtsnabbt så lidandet är sekundkort 3) sorkar ställer till med elände i skogsplanteringar och trädgårdar där de ringbarkar träd och smaskar på rötter.

Här kommer några orsaker till att en död sork är en bra sork som inte de andra nämnt:
4) sorkar sprider fästingar 5) sorkar är huggormens huvudsakliga föda, sorkmarker är alltså ormmarker, sorkar lockar huggormar 6) sorkurin sprider virus som smittar människor med allvarliga sjukdomar, hantavirus, tularemi etc.
 
Svarar som alla andra: 1) sorkar räknas inte som jaktbart vilt, det stör alltså inte jakträttsinnehavaren om den dödas 2) sorkarna avlivas blixtsnabbt så lidandet är sekundkort 3) sorkar ställer till med elände i skogsplanteringar och trädgårdar där de ringbarkar träd och smaskar på rötter.

Här kommer några orsaker till att en död sork är en bra sork som inte de andra nämnt:
4) sorkar sprider fästingar 5) sorkar är huggormens huvudsakliga föda, sorkmarker är alltså ormmarker, sorkar lockar huggormar 6) sorkurin sprider virus som smittar människor med allvarliga sjukdomar, hantavirus, tularemi etc.

Fast huggormar är väl positivt? Sådär på det stora hela, jag skulle inte ta upp det som ett minus. :)
 
Nja, huggormar har kostat mig 19000 i självrisk. Om man kunde lära hundarna att låta dem vara i fred, skulle jag vara vänligare inställd.
 
Gripa fick både igår och idag en drag/cykelrunda på 1 mil. Idag var det dock mycket tyngre för henne då vi även cyklade på sandväg så hon fick jobba på ett helt annat sätt mot igår där det var grusväg (om än vissa jobbiga backar).
Hon är så duktig och börjar fatta mer och mer vad det hela går ut på. Idag mötte vi två hundar som skällde på oss men det sket hon i totalt och fortsatte bara dra framför cykeln :D

IMG_20200126_161558.jpg
 
Jag och två kompisar har börjat köra canicross (springa med hunden i drag) tillsammans och det är skitkul! Häromdagen sprang vi drygt 7 km. Jag springer med min malle och han drar jättebra. Sen lånar jag ut vår laikahane till min ena kompis och min tredje kompis springer med sin stora labbehane. Det har blivit några vurpor och många skratt!
Här är en fotosession efter en springtur :)
20200126_185021.jpg
 
Jahopp... Inte konstigt att hon rör sig skumt och att det var svårt för mig att se vad som var problemet. Jag hittade ett muskelfäste på höger bak som gör ont, och nu på morgonrastningen så ville hon då och då inte sätta ner vänster bak ordentligt. Jag såg igår när hon var lös att hon halkade omkull på ett blött ställe, men allt verkade ok efter det. Tydligen gjorde hon sig illa då trots allt :(
 
Motstå den här vid frukost någon? :angel:
IMG_20200127_082600~2.jpg


Qila har ju haft tiggpositionen sen vi hämtade henne som 8 veckors valp men på sistone har den använts strategiskt vid de tvåbentas måltider..

Var och vallade med Nessie och Nano igår, de är duktiga även om Nano fortfarande tycker att fåren är lite läskiga. Imorgon blir det valpkurs med Qila och husse ska iväg och köra tunnelrace med Nessie och Nike. Fredag agilityträning och i helgen ska maken på TL kurs i agility medans jag ska på träningstävling i htm med Nessie och Nano på lördag och valla på söndag.
 
Jag tror jag snart struntar i hundar och går över till hästar.. eller vandrande pinnar!! Så himla trött på att mina hundar hela tiden blir sjuka eller skadar sig :arghh:!!!

Vilja blev halt efter lek med andra hundar den 4 januari. Blev sen bra efter 5 dagars vila och va ohalt i nästan 2 veckor. Tränade sen lite tunnlar och sen var hon halt den dagen. Sen efter det är hon halt lite då och då..
Samma framben som Fixa var halt på och Vilja är nu 7 månader.

Fixa var 7 månader när jag var tvungen att ta bort henne 😭💔.

Alltså kan ni förstå känslan jag har.
Aja, ska till veterinären imorgon 10.30. Wish me luck..
 
Funderar lite på hur jag ska göra med Ebrahs hälta... Där hon har ont i ett muskelfäste är det lugnt, jag vet precis hur jag ska göra med det. Däremot har hon även ont i en tass. Det är tydligt att det är just tassen. Frågan är om jag borde röntga den för att kolla om hon fått någon spricka eller så, eller om jag bara ska avvakta..?
 
Funderar lite på hur jag ska göra med Ebrahs hälta... Där hon har ont i ett muskelfäste är det lugnt, jag vet precis hur jag ska göra med det. Däremot har hon även ont i en tass. Det är tydligt att det är just tassen. Frågan är om jag borde röntga den för att kolla om hon fått någon spricka eller så, eller om jag bara ska avvakta..?
Om hunden inte har extremt ont (så den inte stödjer på tassen alls etc) så hade jag avvaktat för att se om det går över.
 
Funderar lite på hur jag ska göra med Ebrahs hälta... Där hon har ont i ett muskelfäste är det lugnt, jag vet precis hur jag ska göra med det. Däremot har hon även ont i en tass. Det är tydligt att det är just tassen. Frågan är om jag borde röntga den för att kolla om hon fått någon spricka eller så, eller om jag bara ska avvakta..?
Jag hade avvaktat, om inte hunden är helt blockhalt och allmänpåverkad eller ser ut att ha riktigt ont.
 
Funderar lite på hur jag ska göra med Ebrahs hälta... Där hon har ont i ett muskelfäste är det lugnt, jag vet precis hur jag ska göra med det. Däremot har hon även ont i en tass. Det är tydligt att det är just tassen. Frågan är om jag borde röntga den för att kolla om hon fått någon spricka eller så, eller om jag bara ska avvakta..?
Och jag säger kolla upp det om du har en smärttålig hund. Ville började gå på sitt ben som visade sig ha frakturer. Veterinären konstatera att det inte såg ut som att han var så dålig som han var. :( Gå efter din egen magkänsla, det brukar vara det bästa. :heart
 
Om hunden inte har extremt ont (så den inte stödjer på tassen alls etc) så hade jag avvaktat för att se om det går över.
Jag hade avvaktat, om inte hunden är helt blockhalt och allmänpåverkad eller ser ut att ha riktigt ont.
Och jag säger kolla upp det om du har en smärttålig hund. Ville började gå på sitt ben som visade sig ha frakturer. Veterinären konstatera att det inte såg ut som att han var så dålig som han var. :( Gå efter din egen magkänsla, det brukar vara det bästa. :heart
Jag ska nog ringa vet imorgon och rådfråga lite iaf... Hade det varit Aysu så hade jag redan röntgat, hon säger ju inte ens pip när hon har frakturer. Ebrah däremot skriker som om hon är döende om man så bara håller i tassen på fel sätt. Just tassarna är hon väldigt rädd om, så att hon rycker när jag klämmer på den nu kan betyda allt från att hon har benbrott till att hon bara har ett litet blåmärke och är lite stel :grin:

Hon har dessutom nästan aldrig skadat sig innan, så jag vet inte riktigt hur jag ska tolka henne. Usch. Om det ändå bara kunde få vara enkelt någon gång.
 
Nu har hon visserligen fått rimadyl, men hon gick betydligt bättre nu på kvällen jämfört med tidigare. Stel, absolut, men stödde mer på onda tassen än innan.

Vi har lagt oss i sängen nu, och jag slås åter igen av hur mysig hon är. Hon ligger ihoprullad bredvid mig och är så lycklig bara över att vara näääära :love: Världens mysigaste lilla söta saluki. Jag får aldrig nog av att titta på henne, beundra henne, skratta åt henne och vara lycklig över att få trassla ihop mig med henne så fort vi vilar någonstans. Tänk att hundar kan vara så fantastiska som mina damer är. Vilken lyx det är att få dela livet med dem.
 
Klart att det inte är särskilt roligt med huggorm där man går med hund men jämfört med de andra minus du räknat upp tyckte jag att det var lite udda. Det är ju positivt med reptiler i vår fauna!
19000 är en mycket större summa än vad de sorkdödade rosor och häckplantor jag fått ersätta kostade. Har hört att det finns en huggorm per 1000 kvm natur i Sverige. Det är alltså svårt att hundpromenera på ormfria ställen, dessutom skedde "mina" ormbett på tomten, där jag aldrig sett en huggorm före det första bettet, (däremot mycket snok).

Det är också en myt att ormar gör stor nytta genom att äta upp gnagare som är potentiella skadedjur. Har kollat med jourbiologen på NRM. Han nämnde att en huggorm kan överleva på en sork per säsong, men gärna äter fler om den får chansen. Ett kallblodigt djur med långsam ämnesomsättning kan inte decimera en gnagarpopulation så att det märks, i varje fall inte i det här kyliga landet.

Observera att jag skyller veterinäravgifterna på sorkarna som lockade hit ormarna, inte på ormarna själva.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 145
Senast: ako
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 688
Senast: Tuggben
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 792
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 726
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp