Den 22a hunduppdateringstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gick ut för att träna nosework med en bekant. När vi gått typ 10 minuter började det mullra så jag blev lite tveksam till träningen. Bekantens hund verkade rädd så vi bestämde oss för att skjuta upp träningen, så vi vände hemåt och himlen öppnade sig. Regnjackan funkade men det regnade rakt ner i stövlarna så min regnutrustning dög inte mycket till utan regnbyxor 😅.

Frej såg ut som sju svåra år i regnet och växte fast så jag fick bära honom en bit. Tror inte att han var rädd för åskan men skyfallet tog han visst som en personlig kränkning 🙈.
 
Om vi nu låtsas att det aldrig skulle bli bra, gör det något? Med tanke på att han släpper det hela snabbt så tja... Han är ju inte någon stor och stark grand danios och därmed inte borde kunna slita sig lös och äta upp främmande hundar så gör det kanske inte jättemycket? Visst, det är klart att det är tråkigt om hunden känner ett behov av att bete sig som ett monster mot mötande hundar, men genom att avdramatisera det hela även för dig så blir det kanske lättare att få ordning på det hela också.

För oss så blev det dessutom något lättare sen jag upptäckte att absoluta hat-hunden har en matte med väldigt strikta rutiner... De går tex alltid sin kvällsrastning kl 22, och alltid samma lilla runda. Det är för oss fullt möjligt att undvika de vägar hon går, och att ta kvällspromenaden något före eller något efter henne. Därför gör vi det, så slipper vi helt enkelt möta dem. Övriga tider verkar vi inte vara ute samtidigt, så nu är det faktiskt någon månad sen vi såg dem sist. Mycket skönt för oss :p
Intressanta tankar, jag har nog inte riktigt reflekterat över det. Jag har liksom antagit att en hund som blir så triggad av andra hundar mår dåligt av det, att det liksom blir stressande att utsättas för det gång på gång. Men det behöver ju kanske inte vara så, Torsten är överlag lite "känslorna på utsidan" och har nära till sina känslor men han mår ju bra ändå, knappast ett stressmonster eller så.

Allra helst vill jag ju kunna gå "vanliga" kurser med honom, testa på lite hundsporter liksom, men kanske får det bli privat då. Tyvärr reagerar han ju, mer eller mindre kraftigt, på alla främmande hundar och inte bara några få vilket är en smula besvärligt när vi bor så hundtätt. Som det är nu försöker jag undvika att utsätta honom för andra hundar så gott det går, men då blir ju promenaderna ytterst begränsade om vi inte råkar vara vakna i gryningen.

Jag vill ju gärna att han ska kunna passera hyfsat oberörd på behörigt avstånd, och tänker att ju färre kaosmöten vi upplever desto lättare kan vi lära om och ändra känslorna. Men skulle vi inte kunna komma dit så vill jag ju inte fortsätta begränsa våra promenadvägar. Jag får kanske tänka om lite :idea:

Jag håller med om att det är SÅ skönt när man lyckas missa områdets jobbigaste hundar en period :D
 
Intressanta tankar, jag har nog inte riktigt reflekterat över det. Jag har liksom antagit att en hund som blir så triggad av andra hundar mår dåligt av det, att det liksom blir stressande att utsättas för det gång på gång. Men det behöver ju kanske inte vara så, Torsten är överlag lite "känslorna på utsidan" och har nära till sina känslor men han mår ju bra ändå, knappast ett stressmonster eller så.

Allra helst vill jag ju kunna gå "vanliga" kurser med honom, testa på lite hundsporter liksom, men kanske får det bli privat då. Tyvärr reagerar han ju, mer eller mindre kraftigt, på alla främmande hundar och inte bara några få vilket är en smula besvärligt när vi bor så hundtätt. Som det är nu försöker jag undvika att utsätta honom för andra hundar så gott det går, men då blir ju promenaderna ytterst begränsade om vi inte råkar vara vakna i gryningen.

Jag vill ju gärna att han ska kunna passera hyfsat oberörd på behörigt avstånd, och tänker att ju färre kaosmöten vi upplever desto lättare kan vi lära om och ändra känslorna. Men skulle vi inte kunna komma dit så vill jag ju inte fortsätta begränsa våra promenadvägar. Jag får kanske tänka om lite :idea:

Jag håller med om att det är SÅ skönt när man lyckas missa områdets jobbigaste hundar en period :D
Jag har säkert missat något inlägg men har du provat gå någon kurs med honom?
 
Jag har säkert missat något inlägg men har du provat gå någon kurs med honom?
Vi har precis avslutat en hundmöteskurs, annars har han tyvärr inte gått ens en valpkurs. Med tanke på avståndet han vill ha till andra hundar och hur störd och upprörd han blir om de kommer för nära så tror jag inte att en "vanlig" kurs skulle bli en trevlig upplevelse. Jag vågade faktiskt inte ens anmäla honom till hundmöteskursen utan att först prata med instruktören för jag tänkte att till och med det kanske skulle vara för tufft :o
 
Vi har precis avslutat en hundmöteskurs, annars har han tyvärr inte gått ens en valpkurs. Med tanke på avståndet han vill ha till andra hundar och hur störd och upprörd han blir om de kommer för nära så tror jag inte att en "vanlig" kurs skulle bli en trevlig upplevelse. Jag vågade faktiskt inte ens anmäla honom till hundmöteskursen utan att först prata med instruktören för jag tänkte att till och med det kanske skulle vara för tufft :o
Hur var han mot de andra hundarna på hundmöteskursen om du jämför första och sista tillfället? Ofta blir det ju en slags flock och hundarna känner igen varandra på en kurs. Första tillfället kanske inte blir så bra, men att du kan få ut mer av övriga?
 
@Valptass jag känner igen mycket av det du skriver. Jag går inte jättemycket kurser (av samma anledningar som du tar upp, både med förra och nuvarande hunden, jo, jag känner mig ju väldigt proffsig 🙄) men vill tipsa om att kurser som hålls utomhus upplever jag mycket lättare. Utomhus och med en varmkorv i näven. ;)
 
Hur var han mot de andra hundarna på hundmöteskursen om du jämför första och sista tillfället? Ofta blir det ju en slags flock och hundarna känner igen varandra på en kurs. Första tillfället kanske inte blir så bra, men att du kan få ut mer av övriga?
Han fick absolut lättare att släppa de andra hundarna, men fortfarande bara om de håller sig en bit bort. Går de emot honom eller bara kommer för nära så brister det för honom. Bäst gick det när han fick välja själv att vända och byta håll, det gjorde han på 10-20 meters avstånd. Det var på sista tillfället, så långt vi kom under kursen. Vanliga kurser tror jag blir för trångt för honom, jag tror inte han skulle hinna vänja sig och finna sig i det. Men jag kan ju prata med instruktören och se ifall vi kan testa det och se om det kan funka :)
@Valptass jag känner igen mycket av det du skriver. Jag går inte jättemycket kurser (av samma anledningar som du tar upp, både med förra och nuvarande hunden, jo, jag känner mig ju väldigt proffsig 🙄) men vill tipsa om att kurser som hålls utomhus upplever jag mycket lättare. Utomhus och med en varmkorv i näven. ;)
Tack, vi har dock gått hundmöteskurs utomhus och trots stora avstånd var det kämpigt och jag har svårt att se honom klara av ännu mindre avstånd och samtidigt kunna ha ens lite fokus på mig :laugh: Men en vacker dag går det kanske :up:
 
Vi har precis avslutat en hundmöteskurs, annars har han tyvärr inte gått ens en valpkurs. Med tanke på avståndet han vill ha till andra hundar och hur störd och upprörd han blir om de kommer för nära så tror jag inte att en "vanlig" kurs skulle bli en trevlig upplevelse. Jag vågade faktiskt inte ens anmäla honom till hundmöteskursen utan att först prata med instruktören för jag tänkte att till och med det kanske skulle vara för tufft :o
Då förstår jag! Jag har en som reagerar kraftigt på hundar ute men på kurs bryr hon sig inte alls. 🙈
 
Nu har vi dragit ut till skärgården över dagen, ska bli skönt att slippa all asfalt och byta ut det mot grönska och sjötomt :love:
 
Börjat lära vovvan att leta efter sitt koppel.

Vi tränar med pinne och hon brukar ligga när hon vill man ska kasta pinnen (typ jämt asså).

Tänkte nöja mig med att hon nosar på kopplet som ligger 10m bort på marken. Första träningen.

Men hon är ju inte en räserkelpie för intet. Så givetvis började hon självmant lägga sig på kopplet vid 3e upprepningen.
5e gången var hon så taggad att hon inte längre la ner rumpan utan stod i lekställning på kopplet.

Kanske rent av en bättre mer synlig markering än att ligga?

Nåväl, vi får se hur det utvecklar sig. Belöningen är att jag kastar en pinne i luften. Ju mer hon får jobba för pinne desto värdefullare blir den.

Idag ska jag gömma kopplet så hon inte ser det.

Ville mest skriva av mig lite om glädjen att träna en kelpie som älskar att träna och i princip tränar sig själv samtidigt som man måste le när man ser på henne :)
 
Igår var sista tillfället på senaste agilitykursen. Vi har gått tre kurser på raken under våren, och har därmed haft kurs en gång i veckan från mitten av mars nånting. Så kul att se hur Humla utvecklats under den tiden!

I början av första kursen var jag positivt överraskad att hon ville gallopera lite lungt på banan (tidigare har det varit mest trav på kurs, och lite snabbare när vi kört själva), men sen har det bara gått stadigt bättre! Det är en riktig utmaning för mig med handlingen just nu då hon blivit mycket snabbare och vi måste ställa högre krav på både henne och mig.

Lyckades boka in både privatlektion med kursgänget och en helgkurs i juni, så det rullar på ett tag till :bump:
 
Har en helt utslagen hund. Hon fick följa med på ett promenadpaus i motionsspåret ikväll. Inte så tungt fysiskt för henne, men att hålla koll på människor som går på konstiga sätt på ett nytt ställe tröttade ut huvudet. Och vi kunde träna lite heelwork-position när vi skulle hoppa i sidled och gå baklänges. Vi avslutade med kort cirkelträning och då fick hunden sitta i mitten och titta på vad de tokiga människorna gjorde.
 
Kurs idag med dårfinken Marvin, och jag tror minsann att han tar steg framåt i utvecklingen :)

För det första kändes det verkligen som att han visste nu att vi ska ha kurs och vi ska träna, och det är KUL! Han jublade inte av lycka precis när vi gick hemifrån, men när vi kom fram till kursen och medan vi satt på filten och hade teori så kändes han liksom taggad och redo. Jätteroligt!

För det andra så kände han sig idag tillräckligt nyfiken och modig för att gå fram till instruktören flera gånger och nosa på henne och hennes roliga saker. Innan, under och efter kursen. Han har tidigare varit lite nyfiken men inte så pass att han vill fram. Inte direkt rädd, mer försiktig och lite ointresserad. Han gillar att ta god tid på sig och ta in omgivningen först innan han kastar sig in i något :D

För det tredje så skällde han idag för, tror jag, första gången någonsin utomhus :eek: Han skäller nästan enbart när Torsten har en leksak som han vill ha, haha. Men idag när vi tränade lite hundmöten så kom vi plötsligt nära en kurskamrats barn som satt på sin filt, och som hade tagit på sig en KEPS! Att hen satt där i motljus och såg lustig ut när vi var mitt uppe i träning gjorde Marvin lite ställd, och han skällde hela två gånger! :laugh:

Själva träningen gick också bra. Vi fick testa på att träna in stopp-kommando ifall vi vill ha det. Instruktörens sätt att träna in det var handsignal med öppen handflata, men då jag använder det som nostarget känns det inte optimalt för oss så jag körde röstkommando direkt istället (han går ändå gärna framför mig och det är också då jag vill kunna stoppa honom). Men klicker lärde han sig fort, och verkade haja grejen även när vi körde hundmöten senare :) Han är så duktig ibland alltså :heart Han hade lite svårt idag för att gå fint i koppel, det var ju fint väder och vi var på en stor äng så han hade nog gärna rusat av sig där :p

Nästa vecka blir det inkallning, och det kan gå med en jäkla fart så det blir nog kul!

IMG_20200518_232520_830.jpg

Speciell liten kille det här :heart Han har legat på samma ställe i soffan och sovit i flera timmar nu :D
 
Vi var på rehab igår igen! Det ser bara bra ut, välmusklad, jämt musklad och rör sig symeteriskt. Ville fick sig en riktig genomkörare i vattentrasken i trav med vatten upp till magen. Så istället för att träffas i sommar skjuter vi fram nästa besök till september för en genomgång innan jakten och så tar vi en efter jakten för att kolla igenom kroppen.

Det blev även tydligt vilken mentalt trygg hund han är, att öka upp farten till trav brukar kunna bli problem, ville funderade någon sekund och sen travade han. På slutet ville rehabkillen testa att slå på jetströmmen så han har fått prova det, andra hundar hade visst reagerat starkt. Ville stack ner nosen för att undersöka. ;)
IMG_20200603_230736_988.jpg

När vi kom hem åkte vi till nya huset så där for han runt ett par timmar också, upp och ner för trappan och in och ut i alla rum. :)
 
Jag tittar ju till hundarnas tänder iallafall en gång i veckan. Nu märkte jag att en av Tinjas kindtänder ser udda ut; jämförde med andra sidan och hon verkar ha slagit av en del av tanden. Vad borde jag göra? Är det bara att åka in till vet?
89AB9FC9-00D9-46E0-99E7-BF4B7B77EE35.jpeg
 
Jag tittar ju till hundarnas tänder iallafall en gång i veckan. Nu märkte jag att en av Tinjas kindtänder ser udda ut; jämförde med andra sidan och hon verkar ha slagit av en del av tanden. Vad borde jag göra? Är det bara att åka in till vet?Visa bifogad fil 51960

Många veterinärer har gratis tandkoll, skulle åka in och fråga men inte känna att det är panik om man inte märkt nåt och hunden inte har ont.
 
Många veterinärer har gratis tandkoll, skulle åka in och fråga men inte känna att det är panik om man inte märkt nåt och hunden inte har ont.
Det jag oroar mig mest för är att det verkar ha börjat bli ett litet hål längst ner, samt hur snabbt det blivit brunt, det är liksom en flik av ytterhöljet på tanden som verkar åkt med. Har själv haft en sånt skada, fast mycket mindre.
 
Fick så många likes på min premiär i denna tråd så jag får väl fortsätta uppdatera vårt projekt :)

Leta koppel i skogen och markera med liggmarkering, pass 2.

Det var lite väl kul sist. Så denna gången kastade jag inte pinnen som belöning utan hon fick springa och hämta där hon själv lagt den.

För att ta ytterligare fokus från pinnen och få lite stadga i liggmarkeringen fick hon först godis med omvänt lockande innan hon fick "ta pinnen".

Denna gång accepterade jag endast lägganden i direkt anslutning till kopplet, annars kallade jag in och skickade om.

Hon startade genast ett avancerat empiriskt experiment för att ta reda på exakt hur nära kopplet hon behövde ligga. Framför? Bakom? Tass på?

För varje nytt försök blir hon alltmer taggad och efter några upprepningar kutar hon i 190, stoppar m framtassarna på kopplet så dammet yr och kastar sig ner i lekställning.

Trots att kriteriet bara var närhet till kopplet så blir hon bara snabbade och mer beslutsam ju bättre grepp hon får om uppgiften. Att utföra moment så fort det bara går med total fokus på målet är liksom medfött.

Hade egentligen inte så mkt erfarenhet av kelpie när jag skaffade henne. Väntade mig att hon skulle vara lätt att träna men inte att hon skulle levereras som en färdig träningsmaskin vid 8v och att mitt jobb enbart skulle gå ut på att undvika kaos och inte sabba mer än nödvändigt..
Seriösaste varelsen jag träffat i mitt liv tror jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 936
Senast: ako
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 667
Senast: Tuggben
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 719
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 154

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp