Den perfekta lägenheten

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare Habina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 709
  • Visningar Visningar 57 624

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har hittat en lägenhet som jag känner verkligen är MIN lägenhet. Ska på visning på söndag, på bilderna ser det ut som att jag bara kan flytta in direkt och inte behöva ändra nånting.

Det är perfekt läge (för mina behov), det finns alla funktioner jag behöver (stort kök, fullt utrustat badrum och plats för både säng, soffa och bokhyllor) och det finns parkering! Alltså parkering på så vis att jag får en plats direkt.

Jag vill liksom flytta in nu.

Måtte bilderna avspegla verkligheten…

Idag har mäklaren varit på besök i min lägenhet. Blir helt matt vid tanken på visning, eller för den delen allt som måste röjas undan innan visning. Lätt ångest just nu, hatar förändring och att ha andra i mitt hem. :(
Ja det är verkligen den jobbiga biten med att sälja.
Jag har bestämt att jag skall ha flyttat ut innan det skulle bli aktuellt med någon visning av mitt hem.

När jag flyttade utomlands hyrde jag ett förråd på Green Storage i Fyrislund. Det kostade kanske 7-800/månad för 4 kvadrat och där går det in MASSOR. Högt i tak och med en trappstege staplade jag flyttkartonger.

Öppet kl 5-22, man öppnar med app. Parkering direkt utanför. Stora hissar, vagnar att köra grejor på, toa och wifi.

För mig gav det en enorm sinnesro. Jag kunde få iväg grejor så jag kunde få plats att röja. Det blev några tusenlappar för jag tog god tid på mig. Men det var så värt det!

Första köpet gjort till lägenheten. Ville kika på bihotell och nåt fint gjutet fat till vatten, men det var för tidigt på säsongen.

IMG_8674.webp

Valde ut blommor som bin gillar, såg först efteråt att de går i ton med lägenheten också. :heart

Första köpet gjort till lägenheten. Ville kika på bihotell och nåt fint gjutet fat till vatten, men det var för tidigt på säsongen.

Visa bifogad fil 181761

Valde ut blommor som bin gillar, såg först efteråt att de går i ton med lägenheten också. :heart
Den växt på min altan som utan konkurrens var mest älskad av bin och flugor (många som ser ut som bin är egentligen en typ av randiga blomflugor, men lika viktiga!) är - Krusmynta! När den blommade blev de som galna! Jag hade till och med en insekt som är så sällsynt att den inte ens har ett svenskt namn än! Så - en kruka krusmynta är mitt tips :-) Krusmynta - inte annan mynta, OBS! (Jag tyckte inte den var särskilt god så det var inga problem att låta den vara ifred ;-) )

Senast ändrad:
Den växt på min altan som utan konkurrens var mest älskad av bin och flugor (många som ser ut som bin är egentligen en typ av randiga blomflugor, men lika viktiga!) är - Krusmynta! När den blommade blev de som galna! Jag hade till och med en insekt som är så sällsynt att den inte ens har ett svenskt namn än! Så - en kruka krusmynta är mitt tips :-) Krusmynta - inte annan mynta, OBS! (Jag tyckte inte den var särskilt god så det var inga problem att låta den vara ifred ;-) )

Då blir det definitivt en kruka krusmynta. :)

Jag har liksom varit utan parkering i 3 1/2 år för att jag blev förtjust i en lägenhet och inte dubbelkollade mäklarens uppgifter. Så jag är rätt färgad av det. Sen begriper jag faktiskt inte hur styrelsen kan vara så säker på att jag får en plats inom tre månader. Hur kan de veta det?
Nu har du ju redan köpt, men när jag satt i vår styrelse hade jag ganska bra koll på när i tid det troligen skulle bli en ledig plats. En lite mindre förening men visste ungefär vilka som var på g att sälja (och därmed säga upp platsen) eller hyra ut i andra hand och bli av med platsen. Hade också hyfsad koll på vilka i kön som inte har bil (än) och därmed behövde tacka nej, så jag kunde alltid ge en ganska ungefärlig uppskattning. Styrelsen blir ju i princip alltid kontaktad av mäklare i samband med att lägenheter ska ut på annons. Jag vet fortfarande ungefär vilka som kommer flytta kommande år fast jag inte sitter i styrelsen eftersom man träffar och pratar med folk (det blir lite så när man varit i en styrelse) så jag skulle kunna ge en ungefärlig uppskattning på hur många p-platser som blir lediga här inom 6 mån.

Visa bifogad fil 181761

Oregano/kungsmynta är en tålig och bivänligväxt som blommar länge. Du kan plantera ut överbliven krukan oregano från affären och den tar sig :).

Jag velar. Det blir såklart mycket dyrare om jag väntar med att flytta ut innan gamla lägenheten säljs. Samtidigt som det skulle ge sinnesro…
Jag hade nog bara fått det gjort. Senast hade jag ett överlapp på två år (flyttade från lägenhet ut till mitt "fritidsboende". Drog ändå ut på det och det var ett likvärdigt kanske värre elände än de andra flyttar jag genomfört som var mer korta och intensiva. Så mitt tips är snarare tvärtom, riv av det som ett plåster, det blir inte bättre utdraget :P. Passa på att packa ihop allt som inte är nödvändigt för ditt vardagsliv och stoppa det i flyttkartonger i förrådet och låt det vara där tills flyttlasset går. Det blir ju lite som att campa i sin bostad under försäljningen och visningarna, men så mycket enklare när själva flytten kommer och allt redan är undanpackat.

Jag hade nog bara fått det gjort. Senast hade jag ett överlapp på två år (flyttade från lägenhet ut till mitt "fritidsboende". Drog ändå ut på det och det var ett likvärdigt kanske värre elände än de andra flyttar jag genomfört som var mer korta och intensiva. Så mitt tips är snarare tvärtom, riv av det som ett plåster, det blir inte bättre utdraget :P. Passa på att packa ihop allt som inte är nödvändigt för ditt vardagsliv och stoppa det i flyttkartonger i förrådet och låt det vara där tills flyttlasset går. Det blir ju lite som att campa i sin bostad under försäljningen och visningarna, men så mycket enklare när själva flytten kommer och allt redan är undanpackat.

Ja, jag har insett att det blir jobbigt och kaos oavsett, men om jag drar igång försäljningen nu så blir det iaf kortare tid med kaos.

Nu har du ju redan köpt, men när jag satt i vår styrelse hade jag ganska bra koll på när i tid det troligen skulle bli en ledig plats. En lite mindre förening men visste ungefär vilka som var på g att sälja (och därmed säga upp platsen) eller hyra ut i andra hand och bli av med platsen. Hade också hyfsad koll på vilka i kön som inte har bil (än) och därmed behövde tacka nej, så jag kunde alltid ge en ganska ungefärlig uppskattning. Styrelsen blir ju i princip alltid kontaktad av mäklare i samband med att lägenheter ska ut på annons. Jag vet fortfarande ungefär vilka som kommer flytta kommande år fast jag inte sitter i styrelsen eftersom man träffar och pratar med folk (det blir lite så när man varit i en styrelse) så jag skulle kunna ge en ungefärlig uppskattning på hur många p-platser som blir lediga här inom 6 mån.
Nu bor jag i hyresrätt, men fick att det brukar ta 3-4 månader att få parkering vid huset, men det tog 8-9 månader.

Nu bor jag i hyresrätt, men fick att det brukar ta 3-4 månader att få parkering vid huset, men det tog 8-9 månader.
Ja men jag tänker att det är rätt stor skillnad :). Dels antalet platser/lägenhet som i detta fall och även att en styrelse oftast har hygglig koll om de säger 3 månader, kan vara 2-3 stycken man vet är på väg att sälja/hyra ut.

I natt drömde jag att jag fått tillträde till lägenheten. Den var plötsligt mycket större (och finare). Badrummet var iaf 25 kvm och hade både fönster och vattenfall (!). Samt en massa vackra växter som slingrade omkring. :rofl:

Flyttkaoset är nu inlett med att jag tömt delar av förrådet på hästgrejer som ska till nåt av stallen istället. Jag har även ställt dit en del grejer som inte kan vara kvar under visningarna.

Just nu laddar jag för att packa den sista kartongen full med böcker. Sen måste jag komma iväg nån dag och köpa fler kartonger. Fasar…

Imorgon är det först möte med banken om lånet, det ska lösas när gamla lägenheten är såld. Sen ska jag låna upp nya lägenheten.

Sen kommer två stylister och ger tips inför fotografering och visning. Jag tror de kommer få låna ut lite tavlor och möbler då jag misstänker att mitt inte duger. Men vart jag ska få plats med allt annat vet i sjutton.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Hur vet man om man ska flytta eller bo kvar?
  • Första natten i lägenheten
  • Att hitta ett hem, del 1
  • Att hitta ett hem, del 2

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka