Den stora ensamheten

Vad gör man som drabbad av den stora ensamheten?

Har helt bytt liv. Från kollektiv-liv i Köpenhamn under många år till att bo i en håla i norska fjällvärlden. Sambon är kvar i Danmark och kan inte flytta upp. Jag är tydligen (har aldrig fattat det tidigare) storstadsmänniska ut i fingerspetsarna, även om jag gör mitt bästa för att anpassa mig! Saknar liv och rörelse och folk av alla sorter runt omkring mig.

Försöker desperat dammsuga internet efter potentiella platser/happenings/föreningar/grupper där jag kan få träffa folk. Blev till och med medlem på en datingsida som hade alternativet "söker vänner". Jag fattade inte att det tydligen är en diskret omskrivning för datingpartner ;).

Nu väntar mig några veckor ensam på jobbet, då alla har semester. Efter jobbet måste jag hem till min tomma lägenhet. Jag kommer sluta inlåst i ett madrasserat rum, iförd tvångströja, innan semestertiderna är slut!

Hur överlever man? Vänjer man sig?

Huff, som halvnorsk kan jag måla upp en ganska bra bild av din ensamhet.

Vilken del av Norge gäller det, kanske har jag tips, eller rent av ngn trevlig släkting i området.
 
-Jag jobbar nætter i Oslo och bor då hos vænner så det ær liksom en annan sak. Eftersom du ær vet så kanske du får nog av æmnet på jobbet, men om inte - skulle du inte kunna starta en studiecirkel till høsten på temat Djur och Hælsa? Till studiecirklar kommer ju ofta folk som liksom dig har lite långtråkigt... Før øvrigt, finns det ingen friskusførening eller liknande? I Oslo finns det en førening, vad den nu heter, som skøter skyltningen i marka mm. Hur långt har du till Ålesund? Dær måste det væl finnas något stælle dær folk træffs? Lycka till.
 
Finns det något som en hembygdsgård? De kanske har några kurser eller kan ta emot en hjälpande hand.
Åldromshemmet kanske kan ta emot folk som vill vara sociala med de äldre men misstänker att språket kan bli ett problem
 
Förslaget med tv-serier är bra att döva den akuta ensamhetskänslan med tycker jag.
Jag hade nog gått runt mycket med min kamera också eftersom jag gillar fotografering och sedan lagt upp de bästa på min blogg.
Om du har någon kamera skulle jag gärna se bilder på dina omgivningar i alla fall :)

Synd att medryttarhästen är på sommarbete för just hästarna är ju bra sällskap.Någon föreslog studiecirkel och jag tänkte på föreläsningar. Kan du inte ha någon eller ett par föreläsningar i anknytning till ditt jobb? Kanske använda någon av jobbets lokaler om det går?
Ämne djur då såklart. Kanske något om skötsel av en eller flera av de djurgrupper du ser flest av på jobbet?

Hur länge är du kvar i Norge? Jag kanske kan besöka dig någon gång, har inte varit i Norge sedan jag var tre år gammal ;).

Och ja, jag tror att man vänjer sig en del. Jag har då vant mig vid det omvända jag som itne är stadsmänniska men jobbar i centrala Stockholm varje dag.
 
Fick jobb här (älskar jobbet, så inget ont om det) och de växer inte på träd dessvärre. Vill inte sluta "för tidigt" heller, med tanke på kommande CV. Men saknar Köpenhamn obeskrivligt!
Egentligen OT, men är alltså arbetsmarknaden för veterinärer sådan att norska kalfjället är enda möjligheten?

Jag har tyvärr inga kreativa förslag. Jag hade helt enkelt inte klarat av det. Vackra vyer utan mänsklig närvaro kan vara fint på bild, men i verkligheten blir jag mest olycklig av dem.
 
Egentligen OT, men är alltså arbetsmarknaden för veterinärer sådan att norska kalfjället är enda möjligheten?

Jag har tyvärr inga kreativa förslag. Jag hade helt enkelt inte klarat av det. Vackra vyer utan mänsklig närvaro kan vara fint på bild, men i verkligheten blir jag mest olycklig av dem.

Ja, arbetsmarknaden är inte rolig som den är just nu :(
 
Så öde kan det väll inte vara, djuren du jobbar med måste väll i alla fall ha ägare? ;)
Vad gillar du att göra i Köpenhamn?
Gillar du att träna -då får du börja med fjällsport (du bor ju fantastiskt bra till!).
Gillar du handarbete -det finns kanske ett husflidslag?
Gillar du att dansa - gå med i folkdanslaget!

Dina nya aktiviteter behöver ju inte vara direkt kul, bara det är bättre än att sitta hemma i tvångströjan! Och du kan ju få en del nya historier att berätta under dina besök i Köpenhamn.

Men nog måste det väll finnas en pub på bygden? Det kanske är någon kiosk eller pizza som fungerar som pub?

Själv var jag på intervju i Norge på ett mer avlägset ställe än vad du är på... Men jag fick panik vid blotta tanken på att flytta dit så jag sa direkt efter intervjun att jag inte var intresserad... och då trivs jag ändå bäst på landet:)
 
Vad gör man som drabbad av den stora ensamheten? Hur överlever man? Vänjer man sig?

* Tittar på tv-serier - förslagsvis sådana med långa avsnitt.
* Går kurs/studiecirkel - nu är det ju snart svampplockningstider, har inte Norge något motsvarande Friluftsfrämjandet?
* Skaffar sig en helt ny oväntad hobby av typen "det skulle jag aldrig kommit på att testa annars".
* Skriver en roman.
* Läser en roman ... eller femtitvå. ;)
* Går ut och sätter sig någonstans, på café/pub/allmän bänk.
* Spelar evighetsspel på datorn/telefonen.
* Söker distanskurser på lämpligt universitet.
* Frågar alla i sin omgivning om de kan tipsa om fritidsaktiviteter.
* Bjuder hem folk på middag.
* Börjar träna - på gym, eller jogga, eller ngt annat.

Jag har tyckt att det varit segt precis i början när jag flyttar runt, och det är lätt att känna sig övergiven och lite sorgsen. Men allteftersom så bygger du ju upp ett socialt nätverk, man måste bara hitta någonstans att börja "nysta". ;)
 
Många bra tips :love:. Visste väl att man kunde lita på buke! Lovar att svara er alla mer ingående snarast :).

Min chefs chef har förbarmat sig över mig, så jag är tillfälligt förflyttad till kontoret i hennes distrikt :). Det innebär att jag slipper den akuta avsaknaden av mänsklig kontakt, vilket är superskönt!
 
Har helt glömt tråden! Men tack vare @skiesabove (ok, inte bara hen kanske ;)) så har jag nu sällskap i min ensamhet:

B6rEGw8.jpg


Har även pratat med ridklubben om att hålla föredrag/kurs inom mitt veterinära specialområde (hästvälfärd/beteende/ridproblem).

Det går framåt!
 
Bjud in grannarna på fika. Har du tur så blir de glada, är trevliga att prata med och kan säkert ge tips om vad som är värt att besöka på bygden.

/V
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 529
Senast: Imna
·
Hästmänniskan Har jobbat i ett stall på norra sidan av Stockholm under en månad i maj-juni. Meningen var att jag skulle jobba längre men jag slutade...
2
Svar
29
· Visningar
4 766
Senast: sjoberga
·
E
Hästmänniskan Detta kommer bli ett lååångt inlägg... jag måste få skriva av mig.. kanske finns det någon som kan känna igen sig lite. Även om jag ännu...
2
Svar
24
· Visningar
3 448
Senast: ellan84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp