Den stora tråden om hovar!

Bukefalos 30 år!

Skönt att ni också tycker sprickan ser ytlig ut! Lätt att man oroar sig mycket som hästägare 😅Bara den inte blir värre så är det bra och jag hoppas kunna förhindra att nya uppstår.

Ja, ser mycket fram emot att prova boots istället för skor nu. Ju mer jag läser och hör om det desto säkrare blir jag på att det är rätt väg att gå för oss. För oss blir det samma person som skor av, sedan verkar och för att till sist prova ut bootsen. Verkar dessutom vara en mycket kunnig och bra person som arbetar mjukt och fint med hästarna utifrån deras förutsättningar.

Det låter ändå smart! Jag har bara haft utprovare till min en gång men då lät jag henne verka den gången också för det känns som att det kan bli lite klurigt som utprovare annars, om hästens hovar inte är redan stabila och helt i balans o så (vilket min hästs hovar aldrig varit). Då gällde det dessutom Evo och jag hade aldrig listat ut att prova ut dem själv heller 😅

Det låter ändå smart! Jag har bara haft utprovare till min en gång men då lät jag henne verka den gången också för det känns som att det kan bli lite klurigt som utprovare annars, om hästens hovar inte är redan stabila och helt i balans o så (vilket min hästs hovar aldrig varit). Då gällde det dessutom Evo och jag hade aldrig listat ut att prova ut dem själv heller 😅
Ja, precis man vill ju gärna att det ska bli rätt med storlek, passform och allt. Hoppas att hon även har möjlighet att fortsätta verka hovarna sedan, gärna lite oftare särskilt i början tänker jag. Hovar är så viktigt! Intressant att lära sig mer om :)

Intressant inlägg och tänkte det kanske är passande att dela här mtp diskussionerna om quarter arch. Har inte följt sidan tidigare men tyckte framförallt bilden, som är uppmärkt och visar före och efter en verkning var spännande att dela och ville ta med källan också, Holistic Equine: https://www.facebook.com/share/p/16s8apR7Qg/

Bilden, vilken skillnad I belastningsyta före och efter verkning! Jag måste försöka fota bättre före och efter, och trimma bättre 😅 Och se vad som faktiskt händer, om något händer 😅 För känslan av Tigers framförallt framhovar jag får är ofta den till vänster, att det inte finns någon trygghet I bakre delen av hoven att använda och vila i.

1000021487.webp

Var ute och red idag när en av hästarna tappade sin sko, men halva satt lös. Fick till slut av den och kunde gå 3 km hem. Nu är hästen halt o jag har ringt hit en hovslagare. Någon som har tips på hur man kan behandla detta?

Det blöder ju? Och ser helt uppfläkt ut? Boxvila på superrent strö tills du fått ut veterinär eller åkt till klinik.

Jag hade åkt till klinik.
Instämmer, det här är inget du kan greja med själv (direkt olagligt att behandla sjuka djur) och din hovslagare måste vara godkänd av Jbv för att få pilla.

Trampat in tåkappan rätt in i sulan? Då är det väl veterinär snarare än hovslagare som gäller, svinviktigt att se att inget skit sitter kvar i hoven och se över stelkramp o dyl sedan någon typ av gips/bandage. Jag röntgade min av säkerhetsskäl när han en gång kanske hade trampat på något precis vid strålspetsen. Hovis (jbv-godkänd) trodde först hovböld men blev osäker så vi åkte till DV och röntgade. Tror han fick något antiinflammatorisk också. Sedan kunde hovis hjälpa med gipstbandage efter hand. Men först vet absolut.

Hade förut Heller Black Master men har nu gått över till Belota Razor Plus. Väldigt bra nu på sommarhårda hovar. Tips är att ställa hästens hovar i en hink med varmt vatten ca 15 min, går mycket fortare att få hovarna lite lättare att raspa än med kallt vatten.
Tack för tipset om bellota rasp. Jag har använt den för första gången idag och den var suverän.
När man raspar själv mellan gångerna som hovvårdaren är här så märker man vad mycket hoven växer och vad bra det är att kunna hålla formen på hoven intakt hela perioden.

Tack för tipset om bellota rasp. Jag har använt den för första gången idag och den var suverän.
När man raspar själv mellan gångerna som hovvårdaren är här så märker man vad mycket hoven växer och vad bra det är att kunna hålla formen på hoven intakt hela perioden.

Visst gör man! Det är en sak jag har så svårt med skoning, att man bara kan stå bredvid och titta på när allt växer iväg från det optimala 😅

I höst har jag köpt online live/recorded av The Humble Hoofs clinic (Alicia Harlov), det ska blir så sjukt intressant!! Dr. Jenny Hagen, Celeste Lazaris och Ula Krzanowska! Så det är årets hovgrej. Har följt Alicia sedan innan hon ens startade sin podcast tror jag, otroligt ödmjuk och delar med sig av massor! Har numera en egen rehabgård i USA.

Nu under julen har jag äntligen haft ro att börja kolla på inspelningarna, såg lite live av Jenny, Pat och Ulas föreläsningar när clinicen var bara. Har börjat med Ula Krzanowska/The Hoof Architect eftersom jag varit så nyfiken på hennes teorier om hur belastning påverkar hovformen. Jag har alltid haft supersvårt att se VAD som är högt/lågt, ihoptryckt/utdraget, roterat och/eller skevt. Mitt öga ser bara något obekvämt 😅

Ula menar ju som jag förstår det att hur hoven deformeras beror främst på om hästen är utåt eller inåtroterad (dvs om koftan sjunker ner medialt eller lateralt) och om den står base wide eller base narrow. Det ger 4 olika typer av hovar vilket man kan läsa mer om i de två senaste inläggen på hennes bloggsida: https://thehoofarchitect.blogspot.c...=2025-08-25T14:57:00-07:00&max-results=25&m=1

Är det fler som kikat på hennes teorier? Jag är nyfiken på att kolla på mina hästar men vill vänta in lite mer lugn efter nyår innan jag börjar rita på dem och ställa upp dem. Men det är strukturerat nog för att min hjärna ska börja få någon form av utgångspunkt i alla fall och kanske hopp om att se något 😅

Nu under julen har jag äntligen haft ro att börja kolla på inspelningarna, såg lite live av Jenny, Pat och Ulas föreläsningar när clinicen var bara. Har börjat med Ula Krzanowska/The Hoof Architect eftersom jag varit så nyfiken på hennes teorier om hur belastning påverkar hovformen. Jag har alltid haft supersvårt att se VAD som är högt/lågt, ihoptryckt/utdraget, roterat och/eller skevt. Mitt öga ser bara något obekvämt 😅

Ula menar ju som jag förstår det att hur hoven deformeras beror främst på om hästen är utåt eller inåtroterad (dvs om koftan sjunker ner medialt eller lateralt) och om den står base wide eller base narrow. Det ger 4 olika typer av hovar vilket man kan läsa mer om i de två senaste inläggen på hennes bloggsida: https://thehoofarchitect.blogspot.c...=2025-08-25T14:57:00-07:00&max-results=25&m=1

Är det fler som kikat på hennes teorier? Jag är nyfiken på att kolla på mina hästar men vill vänta in lite mer lugn efter nyår innan jag börjar rita på dem och ställa upp dem. Men det är strukturerat nog för att min hjärna ska börja få någon form av utgångspunkt i alla fall och kanske hopp om att se något 😅

Jag har inte kollat mer än läst på länken du lade upp här, men är av åsikten att i slutändan spelar det faktiskt ingen roll om man har ett namn på deformiteten.

Får se om jag kan förklara mig rätt här... Men min erfarenhet efter 10+ år i "branschen" och många "hopplösa fall till otrolig förvandling" är att det är tre faktorer som spelar roll:

1. Att man verkar nog ofta (ju oftare ju snabbare förvandling, absolut inte längre intervall än 4 veckor)

2. Att man varken tar för lite eller för mycket. Inte så lite att felaktig belastning är kvar, inte så mycket att hästen får ont. Och att veta vars den balansen ligger kan inte läras ut via bilder på nätet, och inte ens från en helgkurs. Det är erfarenhet och handlag, att ens egen kropp känner igen konsistensen strax innan levande sula, att ens öga kan läsa balansen. Det kräver att man observerar, hela tiden tänker analytiskt, och verkar många många hovar med det analytiska tänket påkopplat. Vårt jobb är att i den mån det går ersätta det naturliga slitaget hästen hade haft som vildgående, vi imiterar marken (och för att vara specifik, vi brukar imitera torr och stenig mark, inte träskmark, eftersom vi vill ha hovar som tål att gå på vägar av sand, sten, grus och lera).

3. Miljön. Tillräckligt med grovfoder, tillräckligt med fri rörelse, tillräckligt med flockkompisar, en stressfri miljö, underlag som är varierat och inte för blött.

Hästens kropp är fantastisk. Den kan bäst själv. Det brukar bli bäst om vi inte försöker fixa allt direkt, om vi litar på hästens läkeprocess, och ödmjukt gör vårt jobb som ersättningsmark.

Efter 13 år med samma hovis har jag till slut bestämt mig för att testa någon annan 😬 Min häst har verkats/skotts av några andra genom åren vid enstaka tillfällen men nu hade jag velat hitta någon mer långsiktigt lösning. Flera av de jbv-godkända vanliga hovisarna jag kontaktade hade tyvärr inte plats för nya kunder och en av dem tipsade om en först Sanhcp-utbildad och senare AEP-diplomerad hovvårdare (säger man så? För mig känns det iaf konstigt att säga hovis om någon som inte gått hovslagarutbildning). Ska bli jättespännande! Jag hoppas hitta någon som är intresserad av barfotahovar och har som mål att försöka låta dem utvecklas så mycket som möjligt utifrån förutsättningarna.

Efter 13 år med samma hovis har jag till slut bestämt mig för att testa någon annan 😬 Min häst har verkats/skotts av några andra genom åren vid enstaka tillfällen men nu hade jag velat hitta någon mer långsiktigt lösning. Flera av de jbv-godkända vanliga hovisarna jag kontaktade hade tyvärr inte plats för nya kunder och en av dem tipsade om en först Sanhcp-utbildad och senare AEP-diplomerad hovvårdare (säger man så? För mig känns det iaf konstigt att säga hovis om någon som inte gått hovslagarutbildning). Ska bli jättespännande! Jag hoppas hitta någon som är intresserad av barfotahovar och har som mål att försöka låta dem utvecklas så mycket som möjligt utifrån förutsättningarna.
Man brukar säga hovvårdare elr barfotaverkare. Å ta ut en hovvårdare som är utbildad inom AEP låter toppen. Min ponny är verkad enligt Aep, å ja e supernöjd😁

Vad spännande, hoppas du hittar någon bra! Min hovvårdare har gått flera olika utbildningar och inspirerats. Hon är inte anti järnskor utan har några hovslagare som hon samarbetar med och de rekommenderar varandra beroende på vad hästen behöver. Jag kommer själv att sätta mig in i allt teoretiska men just nu har jag mycket annat i livet så det får bli längre fram.

Att ha en hovvårdare som är intresserad av att bolla idéer och diskutera utifrån en bredd av kunskaper är ju en guldgruva både för din häst men också för din egen kunskapsutveckling.

Vad spännande, hoppas du hittar någon bra! Min hovvårdare har gått flera olika utbildningar och inspirerats. Hon är inte anti järnskor utan har några hovslagare som hon samarbetar med och de rekommenderar varandra beroende på vad hästen behöver. Jag kommer själv att sätta mig in i allt teoretiska men just nu har jag mycket annat i livet så det får bli längre fram.

Att ha en hovvårdare som är intresserad av att bolla idéer och diskutera utifrån en bredd av kunskaper är ju en guldgruva både för din häst men också för din egen kunskapsutveckling.

Vore en dröm att testa samma som du har, gillar verkligen hennes jobb och inställning! För ja, det är precis det jag hoppas hitta. Min tidigare hovis har varit toppen att prata med men (insåg jag glömde nämna det ovan 😅) anledningen till att jag till slut tagit steg att byta är att vi liksom inte fått till det för min häst. Har funkat bäst att jag verkar och hon ger input. Och nu har hon dels flyttat längre bort, min kropp strejkar lite för mycket och framförallt känner jag att mina idéer framåt är slut. Vi har liksom gjort vad vi kan och jag vill mer för min häst. Men hon blev supernyfiken och fick mer än gärna vara med när han jag tänkt boka kommer så hoppas vi kan få tiderna att klaffa. Det vore så intressant 🤓

Liknande trådar

• Blötlägga hovar för hovslagare
  • Verka hovar
  • Självskötsel hovsprickor
  • Diska nästens hovar varje dag?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026