Denna "fortkörare" på vår grusväg, samtal hjälper inte

Dana

Trådstartare
Är så less på denna förare som drar förbi vår lilla gård som en racerbil. Ca 100-140 km skulle jag tippa på. Svårt att beräkna, men inte är det 70... Hus, skog, mycket älg, rådjur. Även förbi de andra grannarna.. Vi bor vid en raksträcka, grusväg.

Har pratat med föraren, en ung kille på ca 20 år, 2 ggr, har hjälpt några dagar, men sen.... (Flickvännen bor här ute) Har pratat med grannarna som upplever samma sak. Har pratat med en arbetskamrat vars man jobbar inom trafikpolisen....De åker ju inte direkt å kollar, en bil, på landet....

Hade ju problem med några killar med fyrhjulingar för ett tag sen, men de lugna sig efter samtal. (Ca 10-12 år)

Har tagit regnr.....Vad hjälper det.

Har "Varning för lekande barn"-skyltar, och i helgen vad barnbarnen hemma å vi var ute. Bilen dyker upp, i rasande fart. Tur vi var längre in på gården. Barnbarnen vet att de inte får vara nära vägen, men....Ni vet, barn springer fort. Har staket.

Har funderingar på att stanna bilen, skriva ner regnr som jag då redan har, men som föraren inte vet, (ägaren till bilen) och säga att polisen är intresserad av regnr osv. Hur gör man?

Vill bara få honom att lugna sig.. Här har det hänt några krockar med rådjur/älg så vi som bor här vet ju att de finns. Han vet säkert också, men kör ändå...

Hoppas ni förstår min oro, inga påhopp, vad kan man göra? Egna väggupp, hålor i vägen...?
 
Sv: Denna "fortkörare" på vår grusväg, samtal hjälper inte

Själv kör jag lugnt. Vet att det rids mycket på denna väg, folk är ute å går, med och utan hundar.

Kom å åkte sakta, som vanligt, ser en lös hund på vägen, hinner sakta ner å bromsa. Paret ropar in hunden.

Efteråt förstår jag att det är killen som kör lite fort, med flickvän som är ute å går med hunden. Visste jag att det var de hade jag stannat och sagt typ:

- "Tur det inte var den blå **** som kom förbi för då hade hunden var påkörd"

Förstår ni tänket? Grannar å jag vet att det är mycket hästar, folk, lösa hundar, rådjur, älg mm men inte denna förare.....

Har ju pratat med killen, men han känner väl "händer inte mig"
 
Sv: Denna "fortkörare" på vår grusväg, samtal hjälper inte

Kör han verkligen i 100-140 km/h på grusväg? På grusväg uppfattar man ju oftast farten som betydligt högre än den är.
 
Sv: Denna "fortkörare" på vår grusväg, samtal hjälper inte

Kan ni höra när han kommer innan han hunnit fram till er gård?

I så fall, ställ ut nån gammal dockvagn eller så på vägen, kanske inte i mitten så han rammar den, men så att han tvingas till agerande och förhoppningsvis får sig en tankeställare?

Annars kanske väggupp inte vore helt fel?
 
Sv: Denna "fortkörare" på vår grusväg, samtal hjälper inte

Går det inte att ställa ut större blomlådor så att han får köra slalom? Det brukar vara väldigt effektivt i bostadsområden:).
 
Sv: Denna "fortkörare" på vår grusväg, samtal hjälper inte

Bra idé! Tycker jag då :)
Hade vi på vår gata hemma i stan just för att det gick för fort förbi vårt hus.

Men det kostar en hel del pengar, i vårt fall var hela gatan med på detta och betalade tillsammans inklusive blommor. Men om man har virke liggandes och kan snickra så kan man ju komma undan med den kostnaden. Sen är det väl bra om grabben vet om detta och inte plöjer rätt igenom det första han gör.
 
Sv: Denna "fortkörare" på vår grusväg, samtal hjälper inte

Prova att ställa ut någon form av hinder i vägen, annars har jag filmat honom med mobilen så att regskylten syns klart och tydligt och sedan lämnat/anmält till polisen.
 
Sv: Denna "fortkörare" på vår grusväg, samtal hjälper inte

Nu får man väl inte ställa ut farthinder hur som helst men jag skulle nog göra det ändå, en period. Självklart informera grannar om den och även säga till killen att eftersom han kör som en blådåre kommer du ställa ut blomlådor, betongsuggor eller vad det nu kan bli. Peta in att det inte är för att jävlas utan för att du på allvar är orolig för att något kommer gå på tok.
 
Sv: Denna "fortkörare" på vår grusväg, samtal hjälper inte

Det där är ju så typiskt.

Det är likadant runt skolorna i trakten, de som kör jättefort är föräldrarna till barnen...samma flräldrar som gnäller på trafikmiljön runt skolan
 
Sv: Denna "fortkörare" på vår grusväg, samtal hjälper inte

Filma honom. Jag har för mig att jag hört att en kille körde fort som fan men vad dum nog ett filma och polisen fick tag i honom. Hur pass sant detta är har jag ingen aning om. Det var dock i USA och han la ut film på youtube.
Men fråga polisen om det räcker som bevis.
 
Sv: Denna "fortkörare" på vår grusväg, samtal hjälper inte

Går det att prata med hans flickvän och be henne ta ett allvarligt samtal med honom? Och om det inte är hans bil skulle jag absolut ta ett samtal med bilägaren. Vi har några som kör som dårar genom gården vi bor på (också grusväg), den värsta var brevbäraren men hon har tagit det lugnare sedan jag ringde hennes chef och berättade hur det gick till. Polisen bryr sig ju tyvärr inte förrän det hänt en olycka..
 
Sv: Denna "fortkörare" på vår grusväg, samtal hjälper inte

Det kanske fick polisen att bli mer intereserad av att overvaka och ta killen, men en film som sadan ar knappast lagligt for att falla nagon har dar hastighets kameror inte ar lagliga i de flesta stater.

Vad sager flickvannens familj? Har du forsokt prata med dom?
 
Sv: Denna "fortkörare" på vår grusväg, samtal hjälper inte

Farthinder av någon typ som andra föreslagit låter bra tycker jag... Kolla bara så att man inte måste ha tillstånd för att sätta ut sådana. Annars kan det ju bara "råka" bli lite hålor i väger... :angel:
 
Sv: Denna "fortkörare" på vår grusväg, samtal hjälper inte

En tanke eftersom det är grusväg. Går det inte är gräva upp fåror tvärs över vägen? Behöver inte vara djupa, med nån decimeter mellan och sen massa efter varandra före och efter er gård?

Hur lagligt detta är vet jag inte men kommer man i hög hastighet så skakar det fint i bilen.

Min svägerska bor efter en väg där man lätt kommer upp i höga hastigheter. Fast det är grusväg är det brett, plant och nästan som asfalt..
 
Sv: Denna "fortkörare" på vår grusväg, samtal hjälper inte

en bekant bodde på ett ställe där hastigheten är sänkt förbi gården till 50 km/h. på morgnarna brukade det köra förbi en motorcykel i väldigt hög hastighet. En morgon när hon hämtade tidningen blev hon så förbannad att hon kastade tidningen på mcn. Ja, hon vet att det var DUMT gjort, men i sin ilska var det det hon gjorde. Inget hände (tackochlov!!) mer än att föraren stannade och vände för att skälla ut henne. Hon svarade då att "men vad fan hade du gjort om det varit mitt barn som rusat över vägen????"
Faktum är att den killen aldrig mer passerade gården i hög hastighet...
Ibland tänker man nog bara inte längre än näsan räcker.

Jag har många gånger önskat att jag hade några såna här att slänga ut på vägen, då det på gården bredvid oss finns ett scoutläger och när föräldrar kört dit för att lämna sina barn har de kört förbi oss som idioter... :devil:
th_112460.gif

(hittade bara en pyttebild - heter farthinder z-snigeln)
 
Sv: Denna "fortkörare" på vår grusväg, samtal hjälper inte

Sätt upp ett litet farthinder. Jag hade inte brytt mig om vad lagen säger, jag hade byggt ett farthinder i alla fall och i värsta fall hade jag väl fått ta bort det ifall någon klagade.

Är det en privat väg hade jag absolut tagit upp detta på nästa vägmöte för att få ordning på problemet. Är det allmän väg hade jag byggt ett farthinder.
 
Sv: Denna "fortkörare" på vår grusväg, samtal hjälper inte

Jag hade lätt rullat ut en dockvagn eller liknande, en trehjuling här och en dockvagn där, flytta på dem varje dag, kanske byta. Tillräckligt för att man som förare borde reagera och tänka till att det faktiskt kan komma barn.

Det gjorde jag faktiskt när mina barn var mindre, fast det är iofs bara 30 i vårt område men folk (högre upp på gatan...) kör bra mycket fortare.
 
Sv: Denna "fortkörare" på vår grusväg, samtal hjälper inte

Jag hade lätt rullat ut en dockvagn eller liknande, en trehjuling här och en dockvagn där, flytta på dem varje dag, kanske byta. Tillräckligt för att man som förare borde reagera och tänka till att det faktiskt kan komma barn.

Det gjorde jag faktiskt när mina barn var mindre, fast det är iofs bara 30 i vårt område men folk (högre upp på gatan...) kör bra mycket fortare.
en av gångerna när det var lämning vid nämnda scoutläger blev jag så irriterad att jag puttade ut en skrinda en bit ut på vägen, så de var tvungna att bromsa in för att "pricka" passagen mellan skrindan och ett stort träd på andra sidan vägen - bara för att förhindra eventuell olyckor, mina barn var rätt små då och hur man än gör så kan man inte ha koll på dem varje sekund.
Vägen passerar liksom över vår gård, utmed ladugården, och det finns ju alltid risk att ett barn eller ett djur rusar ut bakom en husknut och då finns inte en chans i världen att hinna stanna om man kör för fort.
 
Sv: Denna "fortkörare" på vår grusväg, samtal hjälper inte

Man kan fylla vanlig vattenslang med sand och lägga ut över vägen. Gaska obehagligt att köra över i högre fart :idea:
 
Sv: Denna "fortkörare" på vår grusväg, samtal hjälper inte

fast det vet man inte förrän man har kört över den ...
 

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 698
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 890
Senast: Luff
·
Relationer Klisterkarlsson har magknip. Klisterkarlsson förstår inte varför klistret smetar ut i en ojämn sörja där en ordentlig smörja med balans...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 670
Senast: Amha
·
Relationer Jag vill först och främst varna för det kan ev. bli ett rörigt inlägg. Men jag hoppas att du orkar läsa det! Kort bakgrundsinfo: *...
2
Svar
23
· Visningar
3 168

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp