Denna "fortkörare" på vår grusväg, samtal hjälper inte

Sv: Denna "fortkörare" på vår grusväg, samtal hjälper inte

Jag hade pratat med honom igen faktiskt.

Jag tror inte på det där med att rulla ut dockvagnar och trehjulingar eftersom de som kör för fort på ett visst ställe lär sig känna igen grejerna och det hindrar personen bara de första gångerna. Det skulle i så fall vara ifall man satte trehjulingen mitt på vägen istället :D

Har en granne som alltid kört som en dåre också. Nu när barnen är så pass stora att de är ute och cyklar får de bara cykla på en viss sträcka utanför huset när de är ute utan mig. Det är raksträcka där och gubbjäveln som kör fort hinner se dem i god tid här.
 
Sv: Denna "fortkörare" på vår grusväg, samtal hjälper inte

Jag hade en bil en gång som drog i dikena om man körde över liknande "gupp" lite för fort (dvs runt 70km/h) så det kan vara minst lika illa som att ställa blomlådor utan att säga till. Sen kan man tycka att föraren borde vara försiktig om det är grusväg och denne åker en bil med sådana svagheter iom att det kan hända att det är gropar...
 
Sv: Denna "fortkörare" på vår grusväg, samtal hjälper inte

finns en enkel lösning, tala med väghållaren. håller denne med dig så kommer farthinder snart upp. om inte får du göra som alla andra, gilla läget
 
Sv: Denna "fortkörare" på vår grusväg, samtal hjälper inte

En granne hade ställt ut lite "leksaker" vid vägkanten. 2 veckor efter, en morgon låg de kastade i skogen en bit bort. Vem vet ju inte...Så det fungerar inte...

Gilla läget, tänker inte göra det. Jag är nog en "sur gammal kärring", men gilla läget, aldrig.

Ska prata med arbetskamraten igen, vars man är trafikpolis. Ger mig inte.

Lite tips har jag fått, ska bara höra efter lite då vad som är "lagligt"...Vad man kan göra. Ska försöka prata med honom igen. Inte lätt, då han plötsligt bara dyker upp. Sist mötte vi han i bilen, då vi pratade med honom. Vet att flera grannar med har pratat. Flickvännen har varit med. Får kolla upp var flickvännen bor, och han. Försökte ju skicka ett sådant sms till transportstyrelsen, för att få reda på namn, men fick svar att man måste...ja, vad var det nu? Betala för nån tjänst eller? Har inte det. Är inte så kunnig i detta..
 
Sv: Denna "fortkörare" på vår grusväg, samtal hjälper inte

Bra idé! Tycker jag då :)
Hade vi på vår gata hemma i stan just för att det gick för fort förbi vårt hus.

Men det kostar en hel del pengar, i vårt fall var hela gatan med på detta och betalade tillsammans inklusive blommor. Men om man har virke liggandes och kan snickra så kan man ju komma undan med den kostnaden. Sen är det väl bra om grabben vet om detta och inte plöjer rätt igenom det första han gör.

Men man behöver inte göra blomlådor a la bostadsområdena. Det funkar lika bra med 20-litershinkar fyllda med jord och blommor uppe på, mjölkkannor funkar också. Så länge man bara placerar dom lite strategiskt ute i vägen så att man måste bromsa för att ta sig förbi.

TS. Vad det gäller regler osv som gäller för farthinder så tror jag att polisen bryr sig lika mycket om det som de gör om att snubben kör som en blådåre.
 
Sv: Denna "fortkörare" på vår grusväg, samtal hjälper inte

Tipsa polisen. Har de lite att göra nån dag kanske de beger sig ut. Försök få ALLA i byn, eller vad det är, att tipsa.
 
Sv: Denna "fortkörare" på vår grusväg, samtal hjälper inte

Att grusa med grovt grus eller att göra en liten ränna i vägen fungerar bra.
Grusvägar kan man ju bearbeta litet utan att det anses som att man lägger ut hinder.

Personligen så skulle jag lägga en korv av grovt grus över vägen.
Grus har ju på en grusväg att göra.
Men se till att varna för guppet med en skylt, annars så kan väghållaren bli ersättningsskyldig om någon kör sönder sin bil.
 
Sv: Denna "fortkörare" på vår grusväg, samtal hjälper inte

En granne hade ställt ut lite "leksaker" vid vägkanten. 2 veckor efter, en morgon låg de kastade i skogen en bit bort. Vem vet ju inte...Så det fungerar inte...

Gilla läget, tänker inte göra det. Jag är nog en "sur gammal kärring", men gilla läget, aldrig.

Ska prata med arbetskamraten igen, vars man är trafikpolis. Ger mig inte.

Lite tips har jag fått, ska bara höra efter lite då vad som är "lagligt"...Vad man kan göra. Ska försöka prata med honom igen. Inte lätt, då han plötsligt bara dyker upp. Sist mötte vi han i bilen, då vi pratade med honom. Vet att flera grannar med har pratat. Flickvännen har varit med. Får kolla upp var flickvännen bor, och han. Försökte ju skicka ett sådant sms till transportstyrelsen, för att få reda på namn, men fick svar att man måste...ja, vad var det nu? Betala för nån tjänst eller? Har inte det. Är inte så kunnig i detta..

1, är det en vägsamfäldighet som har hand om vägen, snacka då med styrelsen, annars ta reda på vem som är väghållare och kommunicera.

har du bilnr så snacka med växeln hos polisen, det brukar inte vara ngt problem
 
Sv: Denna "fortkörare" på vår grusväg, samtal hjälper inte

Att grusa med grovt grus eller att göra en liten ränna i vägen fungerar bra.
Grusvägar kan man ju bearbeta litet utan att det anses som att man lägger ut hinder.

Personligen så skulle jag lägga en korv av grovt grus över vägen.
Grus har ju på en grusväg att göra.
Men se till att varna för guppet med en skylt, annars så kan väghållaren bli ersättningsskyldig om någon kör sönder sin bil.

att lägga på grovt grus får du bara göra med väghållarens goda minne.
skulle det hända ngt så riskerar du ju att bli ersättningsskyldig. men iden fungerar, jag har sprängsten på ett vägavsnitt och både hästfolk o cyklister skyr det som pesten;)
 

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 698
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 890
Senast: Luff
·
Relationer Klisterkarlsson har magknip. Klisterkarlsson förstår inte varför klistret smetar ut i en ojämn sörja där en ordentlig smörja med balans...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 670
Senast: Amha
·
Relationer Jag vill först och främst varna för det kan ev. bli ett rörigt inlägg. Men jag hoppas att du orkar läsa det! Kort bakgrundsinfo: *...
2
Svar
23
· Visningar
3 168

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp