Desinficera läder

liiiinneeeea

Trådstartare
Hur desinficerar ni läder, tex ridskor nu när det går så mycket kvarka i landet? Jag vill vara förebyggande och desinficera allt efter besök i andra stall, trots att det inte finns någon konstaterad smitta varken hos oss eller där. Kläder är ju lätt att tvätta, och det handlar inte om utrustning så som hjälm osv utan endast kläder+skor. Vågar man använda virkon på läder? Har läst både och nämligen. Hur gör ni?? :) Hoppas tråden ligger rätt..
 
Hur desinficerar ni läder, tex ridskor nu när det går så mycket kvarka i landet? Jag vill vara förebyggande och desinficera allt efter besök i andra stall, trots att det inte finns någon konstaterad smitta varken hos oss eller där. Kläder är ju lätt att tvätta, och det handlar inte om utrustning så som hjälm osv utan endast kläder+skor. Vågar man använda virkon på läder? Har läst både och nämligen. Hur gör ni?? :) Hoppas tråden ligger rätt..

Jag sprayar med Vircon på allt som inte går att köra i maskinen, läder, hjälm etc..
 
Jag sprayar med Vircon på allt som inte går att köra i maskinen, läder, hjälm etc..

Oj, blir inte lädret och än värre hjälm, förstört då? :eek: Det kan vara en skröna, men jag har hört om folk som rengjort läder, hjälmar och sånt med Virkon. En sadel ska ha blivit helt sönderfrätt, med ett stort hål som följd, och hjälmen helt obrukbar. Kan vara en skröna, men det är vad jag hört...
 
Oj, blir inte lädret och än värre hjälm, förstört då? :eek: Det kan vara en skröna, men jag har hört om folk som rengjort läder, hjälmar och sånt med Virkon. En sadel ska ha blivit helt sönderfrätt, med ett stort hål som följd, och hjälmen helt obrukbar. Kan vara en skröna, men det är vad jag hört...

Jag har sett massa läderprylar, bla sadlar som Virconats. Aldrig sett att de skulle reagerat så stort sas.
Inga av mina stövlar, kängor eller hjälmar har förstörts. Sadel har jag aldrig behövt köra.

När jag jobbade på travet sprayade vi våra selar i fint läder regelbundet. Det påverkade inte lädret.
 
Jag har sett massa läderprylar, bla sadlar som Virconats. Aldrig sett att de skulle reagerat så stort sas.
Inga av mina stövlar, kängor eller hjälmar har förstörts. Sadel har jag aldrig behövt köra.

När jag jobbade på travet sprayade vi våra selar i fint läder regelbundet. Det påverkade inte lädret.

Oj, vad bra! :banana: Nej, för det är kvarka i mitt län (Sthlm) på fler ställen än vad jag är helt bekväm med nu...Så jag har evakuerat 99% av mitt stallskåp till källaren hemma, då jag trott att allt blir förstört av Virkon om kvarkan nu skulle komma till oss också (peppar, peppar inte!) Vid tidigare kvarkautbrott, på ridskolor, har jag helt sonika kastat allt som varit i det stallet, men det går ju inte riktigt att göra med alla mina hästgrejer nu....
Men det är ju bra att veta!
 
Jag har köpt en liten ångtvätt. Visst saneras stallen med ångtvätt efter kvarka? Jag har bara provat på mindre läderdetaljer/sadelgjord, så vågar inte säga hur det skulle gå med en typ sadel...
 
Hur desinficerar ni läder, tex ridskor nu när det går så mycket kvarka i landet? Jag vill vara förebyggande och desinficera allt efter besök i andra stall, trots att det inte finns någon konstaterad smitta varken hos oss eller där. Kläder är ju lätt att tvätta, och det handlar inte om utrustning så som hjälm osv utan endast kläder+skor. Vågar man använda virkon på läder? Har läst både och nämligen. Hur gör ni?? :) Hoppas tråden ligger rätt..
Sanerar du inte hästen i sig känns desinficering tämligen onödig. Lyckas du få utrustningen smittbärande så är förmodligen hästen också sjuk/smittbärare. Kvarka kan smitta via utrustning men det är främst vid kontakt mellan hästar de smittar och via nysningar/snor etc.

Vill du desinficera så spreya med virkon.
 
Hur desinficerar ni läder, tex ridskor nu när det går så mycket kvarka i landet? Jag vill vara förebyggande och desinficera allt efter besök i andra stall, trots att det inte finns någon konstaterad smitta varken hos oss eller där. Kläder är ju lätt att tvätta, och det handlar inte om utrustning så som hjälm osv utan endast kläder+skor. Vågar man använda virkon på läder? Har läst både och nämligen. Hur gör ni?? :) Hoppas tråden ligger rätt..

Jag har kört med virkon på både skor, stövlar, hjälm, sadlar med alla tillbehör, träns, bett, borstar, tömmar och tömkörningsgjord. Inget blev förstört eller fick några spår av virkonet. Virkona - vänta - rengöra - smörja tror jag vi körde.
 
Jag har haft kvarkasjuk häst och doppade fötterna i ett virkonbad varje gång jag gick ut ur stallet, det förstörde mina läderkängor (lädret såg helt uttorkat ut och var fullt med djupa sprickor), men är du lite mer sparsam och sen sköljer av lädret ordentligt och smörjer det så är det nog inte lika illa.
 
Jag har desinficerat träns genom att blöta ner en kompress med virkon och dra över hela tränset (som om jag skulle putsa det), så hela tränset blir blött av virkon. Sen låtit torka. Inte sköljt. Inga som helst problem för lädret än i alla fall.
 
Sanerar du inte hästen i sig känns desinficering tämligen onödig. Lyckas du få utrustningen smittbärande så är förmodligen hästen också sjuk/smittbärare. Kvarka kan smitta via utrustning men det är främst vid kontakt mellan hästar de smittar och via nysningar/snor etc.

Vill du desinficera så spreya med virkon.

Om inte rekommendationerna ändrats, så är det rätt noga med kläder. Vi hade kvarka i ett av storstallen där jag jobbade, och det var otroligt tidskrävande med alla kläd- och skobyten som behövdes. Vi fick börja i ett stall, och sedan gå vidare till stall 2 för att sedan gå vidare till stall 3 på anläggningen. Vi fick inte gå tillbaka i samma kläder och skor. Sedan var det klädbyte innan nästa tur, där man fick börja i stall 1 osv.
 

Liknande trådar

Utrustning På ridskolan har de fått ett fall av kvarka :( Hästen är nu isolerad och än så länge är det bara just denna individ som insjuknat. Så...
Svar
10
· Visningar
1 246
Kropp & Själ En del av er minns säkert min följetong om kliande hud, och nej, besvären är inte över. Jag ska försöka göra en kort sammanfattning av...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
13 535
Senast: Petrow90
·
Gnägg Har läst "hagtråden" och förundras. Finns dessa hästar på riktigt? Hästar som hellre är inne i stallet än ute i en vettig hage? Hästar...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
15 016
Senast: fio
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 671
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp