Dessa långa semestrar

Såhär i semestertider blir jag återigen påmind om hur lyckligt lottade de som jobbar för svenska arbetsgivare är, och hur galet folk från andra länder tycker att det är att en sommarsemester på 2 veckor i Sverige anses som kort! För att inte tala om det faktum att många får mer betalt när de inte jobbar än när de gör det :D

En fundering har jag dock: Ni som är lediga sisådär en 4-5 veckor under sommaren - vad gör ni resten av året? Det kan ju inte finnas många av de 25-30 semesterdagarna kvar då? För det är väl inte alla som ha möjlighet till komptid och grejer, eller?

Jag drömde ett slag om att ta sisådär 3 veckors ledigt på en gång under sommaren, men kom sedan fram till att det för mig är mycket mer värt att dela upp det över året och ha lite mer ledigt under den ganska trista perioden oktober-mars. Sedan vet jag att de finns de som inte tycker att de hinner koppla av tillräckligt på 1-2 veckor, men så känner jag inte alls just nu som tur är.

Alltså: hur resonerar ni? Hur många semesterdagar har ni, och hur fördelar ni dem?

Jag har rätt dålig koll på det svenska arbetslivet, så har jag fått något om bakfoten här får ni gärna hojta till!

30 dagar som fördelas hyfsat jämnt över hela året. Aldrig mer än runt en vecka i sträck.

Jag har 35 semesterdagar. Tar ut 4 nu under sommaren, får inte ta mer, då kan vi inte hålla bemanningen som vi måste. Resten tar jag som strödagar under året, har svårt att få längre sammanhängande perioder under andra tider än sommaren. Det går att få en vecka, om man verkligen har skäl till det. Men helst inte. Vi har inga vikarier att sätta in utan måste lösa all frånvaro internt

Jag jobbar komprimerat så jag jobbar 8 dagar och sen är jag ledig 6 dagar.
Jag brukar på sommaren ta ut 6 semesterdagar så att jag blir hemma och är ledig 3 veckor. Sen jobbar jag en vecka och är ledig 3 veckor till. Så i år lyckas jag täcka ledigt nästan hela juli och augusti med bara en jobbvecka i mitten.
Då har jag fortfarande semesterdagar kvar så jag kan vara ledig en sån 3-veckorsperiod till. Funderar på att ta den under vintern och åka utomlands.

Något år har jag valt att vara hemma 3 veckor på våren, 3 veckor på sommaren och 3 veckor på hösten.

Jag har de senaste åren tagit en vecka på våren och tre veckor på sommaren och någon vecka på vintern. Har tagit lite flex om det inte räckt. Jobbar alla klämdagar.

Nu i år har jag fått 31 dagar pga ålder. Tog ut 6 dagar innan midsommar. Två veckor i början av augusti och två veckor i början september och så några sparat till vintern.

Jag inser nu att det var korkat. Det löste lite på sommarschemat men för att få riktig semester borde jag ha kört på tre veckor. Nu kommer jag slita häcken av mig och ändå inte få så mycket avlastning med mina uppgifter när jag väl är ledig.

Jag har 35 semesterdagar. Tar ut 4 nu under sommaren, får inte ta mer, då kan vi inte hålla bemanningen som vi måste. Resten tar jag som strödagar under året, har svårt att få längre sammanhängande perioder under andra tider än sommaren. Det går att få en vecka, om man verkligen har skäl till det. Men helst inte. Vi har inga vikarier att sätta in utan måste lösa all frånvaro internt
Fast man har ju rätt till 4 veckors sammanhängande ledighet i Sverige.

Brukar ta en vecka i början av juni, sen fyra veckor sammanhängande i mitten av juli till början av augusti.

Vill jag vara ledig övrig tid får jag antingen ta det helt obetalt, eller jobba igen det. Jobbar längre pass och inte så många dagar så har mycket ledigt. Byter jag bort två pass tex blir jag ledig i 9 dagar. Vi jobbar antingen 8,16 eller 24 timmar, så jobbar jag ett 24 timmars pass kan jag välja bort tre 8 timmars pass.

Jag har 25 ynka dagar. Hatar alla i hela världen som har mer än 25 dagar.

I sommar tar jag ut fem veckor i rad. Har då varit ledig ett par veckor under våren och räknar med att vara ledig en vecka i vinter också. Allt utöver mina fem veckors semester är komptimmar som jag slavat ihop.

Brukar kunna vara ledig säkert tre-fyra veckor utöver mina fem tack varje övertidsjobb.

Jag har 27 dagar, 28 på förra jobbet. Har hittills alltid tagit 4 veckor på sommaren men aldrig i sträck utan 3+1 eller som i år 1+3 med några veckors jobb däremellan. Dessa veckor brukar dock vanligtvis vara extremt lugna då nästan alla andra är borta och projekten står på paus, så brukar kännas lite som semester ändå samtidigt som det är uppskattat av arbetsgivaren att någon kan tänka sig jobba de veckorna.

Övriga året blir det bara någon strödag här och där, och kanske något vid jul men har aldrig tagit ut full semester utan kunna spara 3-5 dagar varje år. Tänker ju alltid att jag ska ta ut dessa vid något annat tillfälle eller längre sammanhängande sommarsemester etc, men brukar aldrig riktigt bli av. Är varken särskilt mycket för att ut och resa eller har barn, så då räcker semesterdagarna rätt bra.

Började idag jobba på en kommun.
30 dagars semester. Vilket ju blir ungefär 15 dagar eftersom jag har sex månaders anställning. Sommarstäng i tre veckor och tar jag alla semesterdagar då så har jag inget kvar till sedan.

Funderar på att ta 10-12 dagars semster och tjänstledigt/obetald semster resten av dagarna
Det borde innebära att jag kan ta ledigt nån dag i höst om jag vill, eller behöver.
Lättare att få semesterdagar än tjänstledigt sen.

Generellt vill jag inte vara ledig länge i ett sträck. En vår för länge sedan la jag semester så att jag jobbade 4-dagasveckor under några månader. :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 999
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 516
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken... 2 3
Svar
52
· Visningar
9 244
Senast: Fiorano
·
Tjatter Varje år kring sommaren börjar samma diskussion på de internationella storföretagen, svenskar är ju aldrig anträffbara!! Det är ju minst... 36 37 38
Svar
746
· Visningar
29 251
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka