Dessa långa semestrar

Jag arbetade heltid natt med 32.22 timmars arbete utslaget på 6 veckor. Må-ti-fred-lörd sön, sen onsdag o torsdag 21-07.15 helt ledig en hel vecka var 6e vecka, sen låg jag konstant 40 timmar plus på flexen. Perfekt liv med hund.

Jag glömde tillägga att jag tog semester i samband med ledig vecka o fick på så sätt minisemestrar året runt.

Jag har 30 dagar (= 6 hela veckor) Enligt våra avtal ska man ta ut 20 dagar eller minst 65% av dagarna under semesterperioden (maj-september). Av dessa dagar måste minst 10 dagar ges som sammanhängande period.

Jag brukar ta resterande dagar kring jul och nyår, främst för att jag vill ha långledigt då, och främst för att vi bör ta vår semester under lågsäsong. Några strödagar sparar jag för att ta ut vid behov.

Jag tar 1v i juni, 3 i juli och nästan 1 i augusti. har 30 dagar. Men, jag liksom många andra, jobbar under min semester. jag kan inte ta helt ledigt utan svarar på mail och sitter i telefon osv. Vilket gör att jag inte tar lika många semesterdagar som det står här ovan. Sen tar jag några dagar FL.

Övriga året tar jag strödagar och kanske nån mellan röda dagar under julen.

Jag får 25 semesterdagar per år och tar ut 20 av dom i rad på sommaren då hela bolaget stänger. Det passar bra för barnens dagis stänger samma veckor så då slipper vi ha dom på ett helt främmande dagis de veckor vårt är stängt.

Har i dagsläget 34 dagar att ta ut men kommer bara ta 20 nu i sommar som vanligt. De andra sparar jag till när dottern har lov eller att vi åker på en weekend eller liknande.

Jag har 25 dagar semester, och har semesterväxlat så att jag får ytterligare 5 dagar. Det innebär dock att jag inte får spara några dagar.

Tar ut 6 veckor den här sommaren, 4 veckor semester och 2 veckor föräldraledigt. Så kan jag ta ledigt vid jul/nyår och några strödagar när det passar.

Förra året upptäckte jag att jag räknat fel på dagar så hade 3 dagar ”för mycket” kvar när det var dags för jul. Som tur var kunde jag ta ut dem veckan innan jul så var ledig nästan 3 veckor i december

Såhär i semestertider blir jag återigen påmind om hur lyckligt lottade de som jobbar för svenska arbetsgivare är, och hur galet folk från andra länder tycker att det är att en sommarsemester på 2 veckor i Sverige anses som kort! För att inte tala om det faktum att många får mer betalt när de inte jobbar än när de gör det :D

En fundering har jag dock: Ni som är lediga sisådär en 4-5 veckor under sommaren - vad gör ni resten av året? Det kan ju inte finnas många av de 25-30 semesterdagarna kvar då? För det är väl inte alla som ha möjlighet till komptid och grejer, eller?

Jag drömde ett slag om att ta sisådär 3 veckors ledigt på en gång under sommaren, men kom sedan fram till att det för mig är mycket mer värt att dela upp det över året och ha lite mer ledigt under den ganska trista perioden oktober-mars. Sedan vet jag att de finns de som inte tycker att de hinner koppla av tillräckligt på 1-2 veckor, men så känner jag inte alls just nu som tur är.

Alltså: hur resonerar ni? Hur många semesterdagar har ni, och hur fördelar ni dem?

Jag har rätt dålig koll på det svenska arbetslivet, så har jag fått något om bakfoten här får ni gärna hojta till!

Jag tror inte vi får så mycket semester i sommar, mer än strödagar ibland. Vi har ju eget som är hyfsat nystartat. Så vi måste nog jobba mkt i sommar.
Vi får vara lediga i vinter mer tänker vi.
Det är ändå då vi vill fly till sol och värme.

Jag skrev det men blev kanske lite otydligt.
Vi jobbar helgdagar då man har rätt att vara ledig. Därför får vi 14 fv-dagar att lägga ut när vi själva önskar. Antingen på en helgdag eller någon annan dag, om möjlighet finns vill säga.

Jag undrar vad FV står för :) Har aldrig hört den förkortningen.

Såhär i semestertider blir jag återigen påmind om hur lyckligt lottade de som jobbar för svenska arbetsgivare är, och hur galet folk från andra länder tycker att det är att en sommarsemester på 2 veckor i Sverige anses som kort! För att inte tala om det faktum att många får mer betalt när de inte jobbar än när de gör det :D

En fundering har jag dock: Ni som är lediga sisådär en 4-5 veckor under sommaren - vad gör ni resten av året? Det kan ju inte finnas många av de 25-30 semesterdagarna kvar då? För det är väl inte alla som ha möjlighet till komptid och grejer, eller?

Jag drömde ett slag om att ta sisådär 3 veckors ledigt på en gång under sommaren, men kom sedan fram till att det för mig är mycket mer värt att dela upp det över året och ha lite mer ledigt under den ganska trista perioden oktober-mars. Sedan vet jag att de finns de som inte tycker att de hinner koppla av tillräckligt på 1-2 veckor, men så känner jag inte alls just nu som tur är.

Alltså: hur resonerar ni? Hur många semesterdagar har ni, och hur fördelar ni dem?

Jag har rätt dålig koll på det svenska arbetslivet, så har jag fått något om bakfoten här får ni gärna hojta till!
Fast vi toppar inte semesterdagslistan, det nu varierar det ju kraftigt mellan länder hur det ser ut med semestrar men lite efterforskning visar att det finns flera antal länder i Europa som har samma antal semesterdagar eller fler dagar än vad Sverige har. Usa har däremot ingen lag som talar om att man ens måste ha semester, men deras arbetslagstifning verkar ju inte innehålla mycket alls. Skillnaden verkar ju mest vara hur man tar ut semestern, där är vi säkert anpassade efter att vi har så tydliga årstider.

Jag brukar ta fyra veckor på sommaren.
Numera har jag 31 dagar per år i semester, men har möjligheter att ta annat ledigt i form av komp och flex (har ett generöst flexavtal).

Brukar, förutom de där fyra veckorna på sommaren, ta en veckas ledigt i månadsskiftet november/december och en vecka i månadsskiftet januari/februari, och någon enstaka semesterdag kring julhelgen (för att man kan få rätt lång sammanhängande ledighet på bekostnad av få semesterdagar).¨'
Ibland någon klämdag för lite långhelg.

På mitt jobb ska man ta minst tre veckor sommartid men det är många som mycket hellre skulle vilja ha mer semester höst och vinter och istället jobba hela sommaren. Och jag fattar inte det där riktigt för med alla sommarvikarier så fungerar det vissa år minst sagt mindre bra och det är kaos när man kommer tillbaka :crazy: eftersom så många ordinarie är borta. Men jag antar att det finns någon tanke bakom det hela kanske :confused:

Jag har tre veckor nu och så har jag tagit ledigt inför Ryttar-VM i september :)

Jag har inte haft ett tillräckligt stabilt liv för att kunna skaffa vanor för semestrar än (vikariat, studier, resor). Men gissar att jag så länge jag är singel så kommer jag att fortsätta lägga veckor/dagar där jag behöver dem. Gillar att resa och då jag inte ät begränsad av skollov så gör jag det gärna utanför industrisemestern. Hittills har det inneburit antingen tidigt i juni eller september/oktober.

Den här sommaren var jag ledig veckan innan midsommar, sen jobbade jag en vecka och är nu ledig en vecka till. Har 25 dagars semester och har, när jag drar bort för julledighet, en vecka kvar. Den kommer troligen gå åt till flytt i höst som det ser ut.

Är du galen?! Har ni förkortningar i jobbet som du inte förstår? Jag är så anal så jag skulle dö av det.

Alltså jag vet ju vad det innebär, hur många vi har av bägge, hur de räknas, när de ska läggas ut, när vi får nya osv.
Jag vet bara inte exakt vad förkortningen står för och ingen annan heller tydligen.
Jag har jobbat i branschen sen 2005 och aldrig lagt någon vikt vid det.

Alltså jag vet ju vad det innebär, hur många vi har av bägge, hur de räknas, när de ska läggas ut, när vi får nya osv.
Jag vet bara inte exakt vad förkortningen står för och ingen annan heller tydligen.
Jag har jobbat i branschen sen 2005 och aldrig lagt någon vikt vid det.
Jamen det förstår jag! Jag sätter bara in mig själv i situationen att inte förstå en förkortning på mitt jobb - och närmar mig en panikattack ;)

Jag har frågat tidigare men ingen verkar veta :p
Det är så självklart för oss så ingen tänker på det.

Jag kunde inte låta bli att kolla. Verkar omöjligt att hitta förklaring på förkortningen.

Som jag förstår det är era FV-dagar fridagar som ska förläggas i samband med veckovila? Fridag Veckovila kanske?
FP-dagar verkar vara dagar som ska förläggas i samband med fridagsperiod? Fridag Period kanske?

https://www.seko.se/siteassets/pdf-...rtrafik/avtal_spartrafik_2017-2020_171108.pdf

"Mom 4 Fridagar och veckovila Fp-dagar Helårsarbetande arbetstagare har vid oavbruten tjänstgöring varje kalenderår rätt till ett antal i fridagsperiod ingående fridagar, som motsvarar antalet under året infallande lördagar och söndagar. Sådana fridagar kallas Fp-dagar. Fp-dagar ska i största möjliga utsträckning förläggas till lördagar och söndagar. Fv-dagar Helårsarbetande arbetstagare har vid oavbruten tjänstgöring varje kalenderår rätt till ett antal fridagar, som motsvarar antalet under året infallande lätthelgdagar, sådana fridagar kalla Fv-dagar. Fv-dagar ska i största möjliga utsträckning förläggas till lätthelgdagar. Arbetstagare som börjar eller slutar under året har rätt till så många Fvdagar som motsvarar de lätthelgdagar, som infaller under anställningstiden. Varje Fv-dag ska ges ett värde som motsvarar arbetstagarens genomsnittliga veckoarbetstid per arbetsdag. När Fv-dag läggs ut reduceras veckoarbetstiden i motsvarande grad. "

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 999
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 516
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken... 2 3
Svar
52
· Visningar
9 244
Senast: Fiorano
·
Tjatter Varje år kring sommaren börjar samma diskussion på de internationella storföretagen, svenskar är ju aldrig anträffbara!! Det är ju minst... 36 37 38
Svar
746
· Visningar
29 251
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet