Dessa långa semestrar

Mineur

Trådstartare
Moderator
Såhär i semestertider blir jag återigen påmind om hur lyckligt lottade de som jobbar för svenska arbetsgivare är, och hur galet folk från andra länder tycker att det är att en sommarsemester på 2 veckor i Sverige anses som kort! För att inte tala om det faktum att många får mer betalt när de inte jobbar än när de gör det :D

En fundering har jag dock: Ni som är lediga sisådär en 4-5 veckor under sommaren - vad gör ni resten av året? Det kan ju inte finnas många av de 25-30 semesterdagarna kvar då? För det är väl inte alla som ha möjlighet till komptid och grejer, eller?

Jag drömde ett slag om att ta sisådär 3 veckors ledigt på en gång under sommaren, men kom sedan fram till att det för mig är mycket mer värt att dela upp det över året och ha lite mer ledigt under den ganska trista perioden oktober-mars. Sedan vet jag att de finns de som inte tycker att de hinner koppla av tillräckligt på 1-2 veckor, men så känner jag inte alls just nu som tur är.

Alltså: hur resonerar ni? Hur många semesterdagar har ni, och hur fördelar ni dem?

Jag har rätt dålig koll på det svenska arbetslivet, så har jag fått något om bakfoten här får ni gärna hojta till!

Minns jag rätt har jag 32 semesterdagar men vi tar ut i timmar. (En semesterdag beräknas på tidsmåttet för respektive tjänst.)
Jag tar aldrig ut mer än absolut max tre veckor i följd. (Isf för att vi ska resa någonstans.) Förra sommaren tog jag två veckor semester men vädret var uselt och därför strök jag ena veckan. I år tar jag en vecka.
Däremot var jag ledig 2,5 vecka i december eftersom vi reste och har tagit semester ett par helger under våren.

Precis som du föredrar jag att dela upp ledigheten över året.

Jag som är statsanställd har ytterligare en veckas semester och eftersom jag dessutom är gammal har jag nu sju veckors semester varje år. Så även om jag tar fem veckor på sommaren (och det gör jag) så har jag två kvar. Dessutom kan jag spara semester och använda vid ett annat tillfälle. Utöver det har jag flex som jag kan använda för att ta en ledig dag här och där.

Många i Sverige har ju 25 semesterdagar som grund, och sen får man ytterligare 5 när man fyller 40. Detta är rätt vanligt när man arbetar kommunalt. Vid 50 får man ytterligare 2, tror jag.

Arbetar man statligt är det vanligt att man har 30 dagar som grund och sedan ytterligare 5 när man fyller 40.

30 dagar som grund är också ganska vanligt i privat sektor om man har oreglerad arbetstid. Dvs man får ingen övertidsersättning utan en extra semestervecka istället.

Sen har ju många barn, och då har man kanske sparade föräldradagar att ta av under sommaren. En del arbetsgivare har också infört möjligheten att semesterväxla, dvs man får t ex 5 extra semesterdagar mot att man avstår semesterersättningen.

Så många har möjlighet att ta ut ganska många dagar. Men jag har svårt att förstå de som har 30 semesterdagar sparade, som några av mina kollegor har. Förstår inte hur man lyckas med det.

Jag gör nog lite olika. I år har jag 30 dagar eftersom jag har semesterväxlat. Har redan tagit två veckor tidigare i år, skidsemester och ridresa. Jag ska ha tre veckor i sommar och två dagar i oktober för att åka på weekendresa. Sen har jag några dagar kvar men de går nog åt på hösten.

Såhär i semestertider blir jag återigen påmind om hur lyckligt lottade de som jobbar för svenska arbetsgivare är, och hur galet folk från andra länder tycker att det är att en sommarsemester på 2 veckor i Sverige anses som kort! För att inte tala om det faktum att många får mer betalt när de inte jobbar än när de gör det :D

En fundering har jag dock: Ni som är lediga sisådär en 4-5 veckor under sommaren - vad gör ni resten av året? Det kan ju inte finnas många av de 25-30 semesterdagarna kvar då? För det är väl inte alla som ha möjlighet till komptid och grejer, eller?

Jag drömde ett slag om att ta sisådär 3 veckors ledigt på en gång under sommaren, men kom sedan fram till att det för mig är mycket mer värt att dela upp det över året och ha lite mer ledigt under den ganska trista perioden oktober-mars. Sedan vet jag att de finns de som inte tycker att de hinner koppla av tillräckligt på 1-2 veckor, men så känner jag inte alls just nu som tur är.

Alltså: hur resonerar ni? Hur många semesterdagar har ni, och hur fördelar ni dem?

Jag har rätt dålig koll på det svenska arbetslivet, så har jag fått något om bakfoten här får ni gärna hojta till!

Jag har 4 veckors sommarsemester i år men hade 40 dagar att ta ut så jag har en del kvar :) Första halvåret jag jobbade på detta jobbet tog jag ingen semester alls (började i maj) så då samlade jag ju på mig 12 semesterdagar (tror det var 12) som jag inte tog ut. Året efter tog jag 4 v sommarsemester och en vecka på hösten men hade alltså ändå en hel del dagar kvar i år :p
Tycker det är riktigt härligt att vara ordentligt ledig på sommaren och vara hemma i huset/trädgården, åka på små utflykter och bara göra vad man känner för :love: Någon vecka till har man ju kvar om man sen skulle vilja ha lite sol under höst/vinter!

Många i Sverige har ju 25 semesterdagar som grund, och sen får man ytterligare 5 när man fyller 40. Detta är rätt vanligt när man arbetar kommunalt. Vid 50 får man ytterligare 2, tror jag.

Arbetar man statligt är det vanligt att man har 30 dagar som grund och sedan ytterligare 5 när man fyller 40.

30 dagar som grund är också ganska vanligt i privat sektor om man har oreglerad arbetstid. Dvs man får ingen övertidsersättning utan en extra semestervecka istället.

Sen har ju många barn, och då har man kanske sparade föräldradagar att ta av under sommaren. En del arbetsgivare har också infört möjligheten att semesterväxla, dvs man får t ex 5 extra semesterdagar mot att man avstår semesterersättningen.

Så många har möjlighet att ta ut ganska många dagar. Men jag har svårt att förstå de som har 30 semesterdagar sparade, som några av mina kollegor har. Förstår inte hur man lyckas med det.

Jag gör nog lite olika. I år har jag 30 dagar eftersom jag har semesterväxlat. Har redan tagit två veckor tidigare i år, skidsemester och ridresa. Jag ska ha tre veckor i sommar och två dagar i oktober för att åka på weekendresa. Sen har jag några dagar kvar men de går nog åt på hösten. Nästa år ska jag försöka ta lite mer semester på sommaren för tre veckor känns väldigt kort.

Jag har aldrig någon riktig semester..... Jag får 12% ovanpå mina arvoden i sk Semesterersättning, som jag alltså "ska" lägga undan för att finansiera semestertid. Men det går aldrig, pengarna går åt till vardagliga nödvändigheter och jag har dessutom för många deadlines för att kunna ta ledigt flera veckor. Jag brukar fantisera om det ibland, hur det skulle kännas - tanken liksom svindlar..... Jag har sällan ens helt lediga helger.....

Vore jag helt ledig i flera veckor om sommaren, hade jag nog umgåtts med familjen på ett annat sätt och lagt massor med tid på min trädgård. Trädgården skulle kunna ockupera ett helt liv!

Jag har 320 timmar att ta ut, och ett arbetspass är oftast 10h och så en semesterfaktor på 1,16 på det. Men lägger jag semestern smart blir det mycket ledigt på lite uttag. I påskas var jag ledig i 2 veckor, det kostade mig 20 h semester. Efter sommarens 4 veckor har jag ändå ett par veckor kvar att ta ut.

Jag tar 3 veckors sommarsemester. Sen är jag ledig över jul och nyår (i år är det väldigt bra med röda dagar) och så försöker jag vara ledig lite (inte hela) höstlovet och sportlovet. På våren är det så många röda dagar ändå (påsk, 1 maj, Kristi himmelsfärd, 1 juni) så då känner jag inte att jag behöver ta dagar i samband med påsklovet om dagarna inte räcker. Men höstlovet är skönt att få nån dag ledig och sportlovet i februari likaså. Men det är helt klart en prioriteringsfråga och jag går inför varje nytt semesterår igenom vad mina dagar räcker till just det här året. I år har det funkat väldigt bra eftersom det inte är något påsklov det här semesteråret (påsken 2018 var i mars och påsken 2019 i april). Jag antar att det något år blir nödvändigt att korta ner sommarsemestern till 2 veckor men jag hoppas jag slipper.

Jag har sju veckors semester på grund av ålder och förtroendetid och statligt anställd.

Jag tar ut fem veckor nu under sommaren och fördelar resten lite efter behov under året. Enstaka lediga dagar eller halvdagar, kan jag ofta ordna (tex för att ta emot hovslagaren) med lite planering utan att ta ut semester eftersom jag har förtroendetid. Förtroendetiden innebär att begreppet "övertid" saknar reell betydelse på mitt jobb. Jag behöver göra det jag ska, hur lång tid det tar och när jag gör det, har till stor del underordnad betydelse. I praktiken innebär detta sällan att någon jobbar "för lite".

Jag är ju en sån som aldrig tycker att min semester räcker till :grin: (även om jag också är väl medveten om att vi har det väldigt bra här i Sverige). Jag har 25 semesterdagar. Sparade några under mitt första år då jag började i maj och inte tog ut direkt något. Men nu "lever" jag på de där 25 om året och det sparas sällan något. Jag har möjlighet till komp-tid eftersom det är timmarna över året som räkas för oss, vilket innebär att jag i alla fall kan ta ut enstaka dagar på det sättet eller om jag jobbar på lite kan "finansiera" iaf ett 2-3 dagar vid till exempel en weekend-resa. Utan den möjligheten hade jag nog varit mindre nöjd :D

Varierar lite mellan 3 eller 4 veckors semester på sommaren beroende på om det ligger någon längre resa planerad eller inte. För mig känns det som om jag behöver i alla fall 3 veckors sammanhängande semester för att känna att jag helt kan släppa allt! Så försöker lägga tre de åren jag vet att jag kommer vilja vara ledig längre under den tråkigare tiden på året.

Jag har 30 dagars semester, plus 8 dagars arbetstidsförkortning pga bortförhandlad övertid - men de 8 får jag inte förlägga själv utan de hamnar vanligtvis i anslutning till andra helger. De senaste åren har jag t.ex haft kring två veckor ledigt vid jul och nyår utan att behöva ta ut några dagar själv tack vare dessa dagar. I våras hade vi skärtorsdagen som sådan dag vilket gav en riktigt lång påskhelg, eftersom valborg var en måndag i år fick vi den och alltså en långhelg kring första maj, osv. :)

Jag tar fem veckors semester i sommar, vilket jag gjorde förra året också, och har tre dagar sparade sedan förra året också så åtta dagar att ta ut under året vid behov. Känns helt okej :) Sedan har vi förtroendetid och stora möjligheter att flexa en fredag eftermiddag eller så om jag ska resa bort över helgen eller liknande.

Jag har 26 semesterdagar och 14 fv-dagar, de dagarna är istället för helgdagar som får läggas ut när vi själva önskar. Vissa företag har faktiskt antal fv, vi har 14 varje år vilket är lyx.
Jag jobbar gärna storhelger och lägger mina fv i samband med ledig helg eller jobbhelg ifall jag ska tävla.
Tar ut fyra veckor på sommaren och brukar spara sista veckan. Har drygt 23 sparade semesterdagar + en del komp att ta ut.
Väljer alltid tid vid försening, perfekt att kunna plocka korta turer.

Jag har tidigare tagit 3-4 veckor på sommaren, sen finns några dagar kvar till tex jul eller att resa annan tid på året. Har oftast haft semesterdagar outnyttjade som alltså först över till nästa år (och/eller betalas ut i pengar när man slutar).

Vi får väl se hur det blir framöver när det börjar handla om sommarlov för barnen också. Just nu är jag föräldraledig (och nästa sommar är sambon ledig så det är en ickefråga närmsta åren).

Jag har 30 dagar semester. Brukar lägga 4 veckor på sommaren, antingen 1 i början av sommaren och sedan 3 till i slutet, eller som i år alla 4 i ett sträck. Då är 20 semesterdagar borta. Sedan brukar jag ta 1 veckas skidåkning i mars, det är 5 dagar. Då har jag 5 dagar kvar till jul/nyår eller som strödagar för att förlänga helger/weekends. Dessutom har jag komptid när vi har hög arbetsbelastning (jag jobbar frivilligt extra helger eller kvällar och får 1,5 eller 2 ggr tiden, eller pengarna, för det). Komptid kan jag ta ut som hela dagar (årets skidresa var helt "finansierad" av komptid). Därutöver har jag flextid som jag kan jobba in och ta ut hela dagar som förlängning av semester eller som strödagar eller enbart som timmar. Jag önskar semester vilka veckor jag vill, och hittills i mitt arbetsliv har jag inte blivit nekad en enda dag ens under de mest populära sommarveckorna :)

Vi jobbar på resten av året skulle jag vilja säga...
Rättigheten i Sverige är 4v sommarsemester, även om arbetsgivaren kan bevilja mer om det finns dagar till det så då har man en vecka över till resten av året. Men många jobbar in tid om de jobbar övertid, om de inte väljer att ta det i pengar. (förutsatt att de inte är övertidsutlösta men i min bransch har man då 30 dagars semester).
Likadant flextid, där går det att jobba in tid som kan användas när arbetet tillåter.
En del använder också föräldradagar till att vara ledig längre.

Själv jobbar jag skift och jobbar då bra mycket mer än en heltid vecka vissa veckor och är ledig andra.
Vi får dessutom då också kompensationsdag för när vi jobbar på röda dagar som tex julafton.

Jag har sju veckors semester och tar alltid ut fyra veckor på raken på sommaren. Jag behöver den tiden för att kunna gå ner i varv och känna att jag verkligen har tid att göra saker och fullfölja olika projekt. Helst skulle jag vilja ha två veckor till men det funkar inte på jobbet. Jag tycker att sommaren är den bästa årstiden och vill njuta av varenda stund utan att behöva sitta på kontoret.
Jag har årsarbetstid och brukar vilja ligga en arbetsdag plus så att jag har lite tid att ta ut för läkarbesök, hovslagare och liknande.

Sveriges arbetsslagar ar verkligen en anledning till varfor det ar attraktivt att nagon gang i framtiden atervanda till Sverige..

Vad är fv-dagar?

Jag skrev det men blev kanske lite otydligt.
Vi jobbar helgdagar då man har rätt att vara ledig. Därför får vi 14 fv-dagar att lägga ut när vi själva önskar. Antingen på en helgdag eller någon annan dag, om möjlighet finns vill säga.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 000
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 516
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken... 2 3
Svar
52
· Visningar
9 244
Senast: Fiorano
·
Tjatter Varje år kring sommaren börjar samma diskussion på de internationella storföretagen, svenskar är ju aldrig anträffbara!! Det är ju minst... 36 37 38
Svar
746
· Visningar
29 251
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ofräsch häst?
  • Dressyrsnack nummer 18