Såhär i semestertider blir jag återigen påmind om hur lyckligt lottade de som jobbar för svenska arbetsgivare är, och hur galet folk från andra länder tycker att det är att en sommarsemester på 2 veckor i Sverige anses som kort! För att inte tala om det faktum att många får mer betalt när de
inte jobbar än när de gör det
En fundering har jag dock: Ni som är lediga sisådär en 4-5 veckor under sommaren - vad gör ni resten av året? Det kan ju inte finnas många av de 25-30 semesterdagarna kvar då? För det är väl inte alla som ha möjlighet till komptid och grejer, eller?
Jag drömde ett slag om att ta sisådär 3 veckors ledigt på en gång under sommaren, men kom sedan fram till att det för mig är mycket mer värt att dela upp det över året och ha lite mer ledigt under den ganska trista perioden oktober-mars. Sedan vet jag att de finns de som inte tycker att de hinner koppla av tillräckligt på 1-2 veckor, men så känner jag inte alls just nu som tur är.
Alltså: hur resonerar ni? Hur många semesterdagar har ni, och hur fördelar ni dem?
Jag har rätt dålig koll på det svenska arbetslivet, så har jag fått något om bakfoten här får ni gärna hojta till!