Bukefalos 28 år!

Det är inte föris uppgift

Förskolan är bra för barnen i rimlig utsträckning, det är heller inte så många som har privilegiet att inte behöva tillgång till förskola för att klara sin ekonomi.

Den allmänna tillgången till förskola har varit en av våra allra viktigaste jämställdhetsreformer.
Jo om det funkar så är det ju bra. Men inte om det ska bli någon form av hetsjakt som en del beskrivit det som.
Tänker att barn är lite som med hästar. Det är svårt att förutse exakt på minuten det kan ta att genomföra vad det nu gäller. Tex har jag varit med om ägare som kommit försent typ 10 minuter och skickat sms och ringt och varit närmast förtvivlade över att vara sena 10 minuter.
Andas säger jag! Jag fattar att saker kan hända på vägen. Hästen kanske krånglade vid lastningen just den dagen fast det brukar gå smidigt 90 % av gångerna.
Oftast är det ju tvärtom. Ekipaget står redo långt innan jag skälv är redo och jag blir lite stressad istället och tänker att jäklar nu är jag sen fast jag inte ens är det :rofl:

Men sen finns det ju personer som satt det i system att komma sent och där har jag tillslut sagt till. Tex en ägare som sätter i system att komma ca en kvart innan kvällsfodringen och bara MÅSTE göra tusen saker med sin häst när alla andra redan gått hem och man själv bara vill gå in. Där måste man säga till för sådana människor tar tillslut musten ur en
 
För mig skaver det lite att de pratar om att små barn inte får sina behov täckta på förskolan och därför borde föräldrar hämta tidigt. Men då är det ju ett systemfel om vi har barnomsorg som inte täcker barnens behov. Långt ifrån alla har möjlighet att gå ner i tid särskilt inte i denna inflation. Jag blir lite uppgiven över hur inflationen drivs på samtidigt som förskolor inte kan täcka små barns behov och föräldrar skammas om de måste jobba heltid. Då blir barnens mående plötsligt en klassfråga.
Tycker det är vettigare att barnen får gå långa dagar och föräldrarna får ihop sin ekonomi än att barnet hämtas 13 men det finns inte mat hemma för det räckte inte lönen till, drastiskt kanske men man kan oftast inte få både hög lön och korta arbetsdagar.

Och så undrar politiker varför svenskarna inte skaffar fler barn.
 
Jo om det funkar så är det ju bra. Men inte om det ska bli någon form av hetsjakt som en del beskrivit det som.
Tänker att barn är lite som med hästar. Det är svårt att förutse exakt på minuten det kan ta att genomföra vad det nu gäller. Tex har jag varit med om ägare som kommit försent typ 10 minuter och skickat sms och ringt och varit närmast förtvivlade över att vara sena 10 minuter.
Andas säger jag! Jag fattar att saker kan hända på vägen. Hästen kanske krånglade vid lastningen just den dagen fast det brukar gå smidigt 90 % av gångerna.
Oftast är det ju tvärtom. Ekipaget står redo långt innan jag skälv är redo och jag blir lite stressad istället och tänker att jäklar nu är jag sen fast jag inte ens är det :rofl:

Men sen finns det ju personer som satt det i system att komma sent och där har jag tillslut sagt till. Tex en ägare som sätter i system att komma ca en kvart innan kvällsfodringen och bara MÅSTE göra tusen saker med sin häst när alla andra redan gått hem och man själv bara vill gå in. Där måste man säga till för sådana människor tar tillslut musten ur en

Precis så!

Rent krasst! Hellre att förskolepersonalen får vänta 5 min än att en förälder i sin stress att komma i tid fullständigt kör över sitt lilla barns vilja och känslor. Tar det lugnt och behandlar barnet med respekt. Det tar ibland längre tid att göra saker med barn. Precis som med hästar. Iaf om man vill behandla dem med respekt.
 
Jag vet inte hur det är på deras förskola och själv lämnar jag aldrig sent. Men för mig är det självklart att man håller de tider som man angett även om det är skönt om det finns marginal på 5-10 minuter. Dotterns pedagoger verkar väldigt flexibla, men då går ju hon halvtid så vi är aldrig först eller sist på plats utan hämtar och lämnar i full rush. Så de verkar inte tycka att just hennes tider är så viktiga. De gör heller inga utflykter ännu. Jag kan lämna 8-9 och hämta 14-15 men måste ange 2 veckor i förväg vilka tider jag väljer, och det kan variera lite från dag till dag bara det står i schemat. Någon gång har jag missat att jag har BVC med sonen kl. 14 och frågar dagen innan om det är OK att byta till 9-15 i stället och det är aldrig något problem. Så jag är som sagt väldigt nöjd med vår förskola och dotterns grupp, men eftersom jag hört andras berättelser så blir ju jag också lite uppstressad och rädd att göra fel. Men som sagt, i min värld är det en självklarhet att ha respekt för andras tid och planering och komma på bestämd tid. Men eftersom vi har med barn att göra så är det ju ibland lite svårt att komma på minuten. Jag har precis lämnat dottern nu med sonen i ena vagnen och dragandes med andra vagnen bakom mig eftersom de behöver den till vilan på förskolan, och dottern som gallskriker om jag sätter henne i vagnen utan ska gå själv och sedan utmanar mig genom att springa åt precis alla andra håll än framåt. Testar även hur nära trottoarkanten hon kan gå innan jag hämtar henne 🙃 Nu tog jag lite höjd för detta och kom i tid, men ja ni förstår hur det är, det gick för att sonen var enkel idag men har han också en tuff dag blir det väldigt svårt.

Bonusbild på trottoarutmanaren

Visa bifogad fil 128890
Nä, vid kommunikation i förväg är det aldrig några problem att ändra för oss heller, men vi har lämning vid nio och då har de sagt att hellre att vi kommer 10 minuter i än 10 minuter över, just för de deadlines och aktivitetsstarter de har då.

Som exempel var vi sena en dag när de skulle ut i skogen, vilket gjorde att de fick pausa i en lekpark intill och vänta på oss. Inte jättekul när de har en planerad aktivitet och begränsad tid (eftersom de behöver tillbaka till lunch och vila), så jag har full förståelse för att det kan ställa till det om man är sen, speciellt om det händer ofta och är just runt en sån tid då de gör saker.

Att dra iväg ett sms är ju inte jättesvårt för de flesta misstänker jag, då man märker att man blir sen (fastnar man i en oväntad bilkö en gång är det ju en annan sak, men i de flesta fall gissar jag att man märker det redan hemma).
 

Nu pratar du i cirklar? Menar du att du tror ADHD börjar på förskolan? I så fall har du helt fel.

ADHD är nåt man föds med. När man upptäcker det beror på symptomen en person har och hur duktiga de runt omkring en är på att upptäcka det. En person som har traditionellt manliga ADHD-symptom, tänk den stökiga killen i klassen som inte kan sitta still och därför stör alla andra. Då upptäcks man oftast tidigare. Men om man har typiskt kvinnliga ADHD-symptom där rastlösheten och bristen på koncentration oftare riktas inåt så är upptäcks det oftast senare. Men det är alltså nåt man föds med.
 
Så småbarnsföräldrar skall tvingas till att jobba deltid? Undra hur skadad vårt barn är som gick på dagis 6.00-16.45 utom fredag. Haha
Ja om barnen max ska vara där 6 timmar om dagen så blir det för någon som är ensamstående 30 timmar i veckan. Om man också har lite restid till jobbet så blir det kanske 25 timmars arbetstid i veckan.
Det som är trist är att det kan funka för de som är två föräldrar samt har flexibla jobb. Men den som inte har flexibelt jobb eller är ensamstående ska då gå runt och skämmas.

Han får frågan i programmet hur man då ska lösa det och han svarar att man kan hjälpas åt med några andra föräldrar att hämta eller om man har andra släktingar. För mig blir det lite märkligt. För om det är för ansträngande att vara mer än 6 timmar om dagen på dagis där det är personal och barn som de känner igen- blir det inte stressande att sen vara hos andra barns föräldrar? Personer som de kanske inte känner så bra? Är det inte bättre att då vara kvar hos personal som de känner igen?
 
Ja om barnen max ska vara där 6 timmar om dagen så blir det för någon som är ensamstående 30 timmar i veckan. Om man också har lite restid till jobbet så blir det kanske 25 timmars arbetstid i veckan.
Det som är trist är att det kan funka för de som är två föräldrar samt har flexibla jobb. Men den som inte har flexibelt jobb eller är ensamstående ska då gå runt och skämmas.

Han får frågan i programmet hur man då ska lösa det och han svarar att man kan hjälpas åt med några andra föräldrar att hämta eller om man har andra släktingar. För mig blir det lite märkligt. För om det är för ansträngande att vara mer än 6 timmar om dagen på dagis där det är personal och barn som de känner igen- blir det inte stressande att sen vara hos andra barns föräldrar? Personer som de kanske inte känner så bra? Är det inte bättre att då vara kvar hos personal som de känner igen?
Nja, precis som med föris kan man ju skola in barnet hos alternativen. Sen är det ju bök o stök, gap o skrik på föris. Det vill man ju minska ned med 6 timmars rådet.
 
Ja om barnen max ska vara där 6 timmar om dagen så blir det för någon som är ensamstående 30 timmar i veckan. Om man också har lite restid till jobbet så blir det kanske 25 timmars arbetstid i veckan.
Det som är trist är att det kan funka för de som är två föräldrar samt har flexibla jobb. Men den som inte har flexibelt jobb eller är ensamstående ska då gå runt och skämmas.

Han får frågan i programmet hur man då ska lösa det och han svarar att man kan hjälpas åt med några andra föräldrar att hämta eller om man har andra släktingar. För mig blir det lite märkligt. För om det är för ansträngande att vara mer än 6 timmar om dagen på dagis där det är personal och barn som de känner igen- blir det inte stressande att sen vara hos andra barns föräldrar? Personer som de kanske inte känner så bra? Är det inte bättre att då vara kvar hos personal som de känner igen?
Det blir det vell om man har som vi hade då samma arbetstider och ingen möjlighet att flexa mm.
 
Ja om barnen max ska vara där 6 timmar om dagen så blir det för någon som är ensamstående 30 timmar i veckan. Om man också har lite restid till jobbet så blir det kanske 25 timmars arbetstid i veckan.
Det som är trist är att det kan funka för de som är två föräldrar samt har flexibla jobb. Men den som inte har flexibelt jobb eller är ensamstående ska då gå runt och skämmas.

Han får frågan i programmet hur man då ska lösa det och han svarar att man kan hjälpas åt med några andra föräldrar att hämta eller om man har andra släktingar. För mig blir det lite märkligt. För om det är för ansträngande att vara mer än 6 timmar om dagen på dagis där det är personal och barn som de känner igen- blir det inte stressande att sen vara hos andra barns föräldrar? Personer som de kanske inte känner så bra? Är det inte bättre att då vara kvar hos personal som de känner igen?
Blir väl ännu mindre arbetstid om man också ska ha lunch. Blir typ halvtid.

Jag blir lite fundersam vad som händer på förskolan när personalen till varje pris vill bli av med barnen och säger att de har det så hemskt där.
 
Precis så!

Rent krasst! Hellre att förskolepersonalen får vänta 5 min än att en förälder i sin stress att komma i tid fullständigt kör över sitt lilla barns vilja och känslor. Tar det lugnt och behandlar barnet med respekt. Det tar ibland längre tid att göra saker med barn. Precis som med hästar. Iaf om man vill behandla dem med respekt.

Så tänker jag också. Klart att man kan (ofta) se till att komma i tid om man trycker ner ett gallskrikande barn i vagnen men är det så vi vill ha det?
 
Jag har inte följt tråden nämnvärt, för det gör mest ont i hjärtat att läsa :( .
MEN en fundering som jag har. Ni som tycker att tider inte är så viktigt, är ni lika generösa i ert eget yrke? Det gör inget om folk kommer för sent till möten/bokade tider/osv, till exempel? Något som kan vara bra att veta - för det tror jag inte är självklart för alla föräldrar - är att det är rätt tight med personal på de flesta förskolor. Scheman läggs efter hur barnens tider ser ut. När vi har som flest barn måste vi alltså se till att vara flest personal också. Därför är tider rätt viktigt för oss. Så att vi kan på bästa sätt organisera vår verksamhet och se till att era barn får en rolig och säker vistelse hos oss... :)
Folk inkl jag själv kommer ofta några minuter sent till olika möten. Såklart inte till alla möten men snittar man 3-6 möten om dagen och de ligger kloss i kloss så är risken alltid att man blir sen till något. Så ja man accepterar att människor kommer sent till möten och andra bokade tider inom en felmarginal på ca 5-10 minuter.
 
Ja om barnen max ska vara där 6 timmar om dagen så blir det för någon som är ensamstående 30 timmar i veckan. Om man också har lite restid till jobbet så blir det kanske 25 timmars arbetstid i veckan.
Det som är trist är att det kan funka för de som är två föräldrar samt har flexibla jobb. Men den som inte har flexibelt jobb eller är ensamstående ska då gå runt och skämmas.

Han får frågan i programmet hur man då ska lösa det och han svarar att man kan hjälpas åt med några andra föräldrar att hämta eller om man har andra släktingar. För mig blir det lite märkligt. För om det är för ansträngande att vara mer än 6 timmar om dagen på dagis där det är personal och barn som de känner igen- blir det inte stressande att sen vara hos andra barns föräldrar? Personer som de kanske inte känner så bra? Är det inte bättre att då vara kvar hos personal som de känner igen?
Det handlar om att montera ner välfärdsreformen runt förskola!

Se gärna tidigare inlägg om hur det såg ut innan "dagis till alla" (nåja) fanns. Alla de där dåliga påhitten för att fixa problemet.

Dom här olika formerna av aktivister som vill skicka hem kvinnorna från arbetsmarknaden, har många olika förklädnader.

Allt från akademiker inom olika områden, till religiösa nationalister.

De jobbar MOT förskola/daghem, och MOT aborter.

De börjar lite försiktigt med skambeläggande av olika slag, sedan så försöker de skapa en norm där kvinnor (obs, det är mamman/kvinnan som ska skambeläggas) är dåliga mödrar om de har sina barn på förskola.
Ibland kombinerat med att "förskola = statlig indoktrinering".
 
Nä, vid kommunikation i förväg är det aldrig några problem att ändra för oss heller, men vi har lämning vid nio och då har de sagt att hellre att vi kommer 10 minuter i än 10 minuter över, just för de deadlines och aktivitetsstarter de har då.

Som exempel var vi sena en dag när de skulle ut i skogen, vilket gjorde att de fick pausa i en lekpark intill och vänta på oss. Inte jättekul när de har en planerad aktivitet och begränsad tid (eftersom de behöver tillbaka till lunch och vila), så jag har full förståelse för att det kan ställa till det om man är sen, speciellt om det händer ofta och är just runt en sån tid då de gör saker.

Att dra iväg ett sms är ju inte jättesvårt för de flesta misstänker jag, då man märker att man blir sen (fastnar man i en oväntad bilkö en gång är det ju en annan sak, men i de flesta fall gissar jag att man märker det redan hemma).

Jag kan ju också tycka att det är lite tight planering att lämna för utflykten prick kl. 9 om föräldrar har lämning just då. Något barn kan ju bli ledsen vid lämning, behöva byta blöja eller av någon annan anledning behöva lite mer tid på sig. Jag blir lite bedrövad när vi bygger upp ett samhälle, både föräldrarnas stress och förskolans planering, som fullständigt tar bort barnens möjlighet att ta tid på sig. De måste ju få lära sig ta på sig skorna själv, processa känslor och hinna pilla på en nyponbuske på vägen. Jag förstår att det är många barn på förskolan och att scheman ska gå ihop, men det känns som att man gör det onödigt tufft för både barn, föräldrar och pedagoger när man planerar utan marginal alls.

EDIT: Såg nu att du inte skrev exakt hur sena ni var.
 
Så tänker jag också. Klart att man kan (ofta) se till att komma i tid om man trycker ner ett gallskrikande barn i vagnen men är det så vi vill ha det?
Varför skulle barnet inte vara förberett på att gå hem i tid? Att det är viktigt att komma i tid är ju mycket för att personalen ska kunna förbereda barnet att det ska gå hem och avsluta lek osv i tid så hemgången blir lugnare för barnet.
 
Jag kan ju också tycka att det är lite tight planering att lämna för utflykten prick kl. 9 om föräldrar har lämning just då. Något barn kan ju bli ledsen vid lämning, behöva byta blöja eller av någon annan anledning behöva lite mer tid på sig. Jag blir lite bedrövad när vi bygger upp ett samhälle, både föräldrarnas stress och förskolans planering, som fullständigt tar bort barnens möjlighet att ta tid på sig. De måste ju få lära sig ta på sig skorna själv, processa känslor och hinna pilla på en nyponbuske på vägen. Jag förstår att det är många barn på förskolan och att scheman ska gå ihop, men det känns som att man gör det onödigt tufft för både barn, föräldrar och pedagoger när man planerar utan marginal alls.

EDIT: Såg nu att du inte skrev exakt hur sena ni var.
Precis vad jag tänkte, det måste ju vara lite luft i schemat.
När jag tex har gjort scheman för jobb där folk har schemalagda telefontider så lägger jag alltid med lite luft emellan. Dvs om någon börjar jobba kl 9 så lägger jag telefontiden från kl 9. 15.
Och när det handlar om barn så tänker jag att det lär ju vara normalt att något händer som gör att man inte kan hålla exakt på minuterna.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 868
Senast: Gunnar
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 824
Senast: Sel
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 220
Senast: TinyWiny
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 725
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp