Det ar ju sa man bagnar...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Det ar ju sa man bagnar...

Pisan skrev:
Jag vet inte hur mycket Du vet i detalj om den här familjen...men tycker att det är att ha lite väl mycket tilltro till sin egen förmåga att avgöra saker att uttala sig så kategoriskt som Du gör här.Sätter inte min tilltro i detta om min förmåga i fallet. Kan säga att jag känner familjen sporadiskt, däremot känner jag omgivningen runt denna familj MKT bra. Tror faktiskt mer på det jag ser och hör från både dom och mig själv, än vad socialen gör. Sedan har jag precis lika stor rätt som alla andra att uttala mig om vad jag vet och vad jag HOPPAS.

Att Du jobbat i kommunen det gäller...eller träffat familjen gör Dig knappast till expert eller??Var någonstans ser du att jag sagt att jag är en expert? Har ju ingen betydelse att jag jobbat i kommunen där detta utspelar sig, men för att kunna förklara det jag gjort så var jag tvungen att tala om det, hade nog blivit ganska rumphugget annars.

Men du är expert i detta fall eller?
 
Sv: Det ar ju sa man bagnar...

Jag har aldrig någonsin påstått mig vara expert på det här faller...eller ens något fall..jag tror faktiskt alla dessa ärenden är mer komplicerade än så.

Och..det är precis det jag menar. Tycker inte det är lämpligt att uttala sig om hur saker ÄR..jag tror faktiskt inte det är någon alls...inte föräldrarna heller...eller familjens omgivning som sitter inne med hela sanningen. För vad är sanning egentligen i dessa fall???
Jag ville bara påpeka komplexiteten i dessa fall...och att socialen inte fattar beslutet själva...

Och självklart har Du all rätt att uttala Dig...och hoppas...men för allas skull (inte minst de som är inblandade) tror jag debatten skulle vinna på att inga fler säger sig veta hur det ÄR EGENTLIGEN...

Så...lite ödmjukhet var kanske var jag efterfrågade...om jag uttryckte mig oklart
 
Sv: Det ar ju sa man bagnar...

Man utgår från det som närmaste omgivningen (som även inkluderar familjekretsen) sagt, det är det ända jag gjort, förutom det jag sett och hört av familjen ifråga själva. Är faktiskt inget fel i det. Men det har faktiskt framkommit att många fel gjorts i detta fall, om det är så att du missat det.
 
Sv: Det ar ju sa man bagnar...

Jag funderar mest på vad som skulle hända när barnet "växer om" sina föräldrar i utveckling? Hur ska en person som ligger på en mellanstadieelevs nivå kunna hantera och stödja en tonåring som håller på att frigöra sig? När man själv aldrig nått den mognaden och inte förstår vad som händer? Det ingår ju lite mer i föräldraskap än att kunna fixa till en vällingfaska.
 
Sv: Det ar ju sa man bagnar...

Saken är att hela föräldrarskapet inte bygger på om man kan australiens huvudstad eller inte :smirk:
Dom hittar verkligen på allt möjligt för att kuna ta ungen, vällingen tillagades på fel sätt tex, jag tror inte att soc kommer hemtill varenda förälder å kollar hur de tillagar välling :crazy:
 
Sv: Det ar ju sa man bagnar...

Nu var det inte soc som kontrollerade vällingen utan när det pågår en sådan här utredning får barn o förälder/föräldrar bo på ett utredningshem med personal dygnet runt. Sedan tar soc del av deras iakttaganden.
 
Sv: Det ar ju sa man bagnar...

lingonben skrev:
Jag funderar mest på vad som skulle hända när barnet "växer om" sina föräldrar i utveckling? Hur ska en person som ligger på en mellanstadieelevs nivå kunna hantera och stödja en tonåring som håller på att frigöra sig? När man själv aldrig nått den mognaden och inte förstår vad som händer? Det ingår ju lite mer i föräldraskap än att kunna fixa till en vällingfaska.

Huvudet på spiken!! Och hur ska det gå, t. ex., med skolan och med läxhjälp?? Det lär ju inte dröja länge innan dessa föräldrar inte kan vara till mycket hjälp. Man MÅSTE tänka lite längre i ett sånt här fall, och det var kanske det soc gjorde.

Jag berättade ju i inlägg ovanför någonstans om mina föräldrars grannar. Det som har varit det värsta där är väl egentligen att man märkt att dessa människor, speciellt pappan, verkligen inte har mognaden som behövs för att uppfostra barn. Börjar barnen skrika och svära och vråla, så gör han bara likadant.
 
Sv: Det ar ju sa man bagnar...

Om jag har rätt för mig, så erbjöd hennes föräldrar (mammans) att de kunde bo hos dem (mormor och morfar) så de kunde ha uppsikt över barnet, samt till och med erbjöd sig ha vårdnaden, men det blev nekat...
 
Sv: Det ar ju sa man bagnar...

*lånar knapp*

Vill bara säga att när man som handläggare på soc till slut ansöker om LVU är det många gånger en massa små detaljer som brister i föräldraskapet. Var för sig är de inte så allvarliga, men när man lägger ihop dom till en helhet ser man ett många gånger ett ogynnsamt mönster.

Jag har gjort en enda ansökan om LVU under min femåriga socialarbetarkarriär. En av detaljerna var att barnet, 4 år, inte hade någon egen säng. Plockar man bara den detaljen ur utredningen är det förstås absurd att man i Sverige 2003 tvångsomhändertar barn för att de inte har egen säng! Men det fanns så väldigt många andra brister, som att mamman struntade i att betala elräkningen så att hon inte kunde laga mat till sitt barn, med mera med mera som jag inte kan skriva på grund av sekretessen.

Min absoluta övertygelse är att för få barn omhändertas i Sverige, inte för många!
 
Sv: Det ar ju sa man bagnar...

När man läser artikeln så verkar det ju vara en konstig situation. Nu får man ju inte glömma att det är kvällspressen vars enda intresse är att sälja lösnummer som tar upp det här.
När ett barn omhändertas så placeras det antingen med föräldrar på ett utredningshem där dom studeras. Alternativt så placeras barnet/barnen i ett jourhem och en utredning påbörjas. Placeringen i ett jourhem är tillfällig under utredningstiden. Riktlinjen brukar vara att man inte är i jourhemmet längre än 4 månader men ibland tar utredningen längre tid och då är man kvar i jourhemmet. För att sen ett barn ska placeras i ett familjehem så ska det antingen vara i samförstånd med föräldrar eller enligt LVU.
Att få igenom ett LVU är inte så enkelt. Det ska vara väldigt ILLA för att man särar barn och föräldrar genom tvång.
Alla arbetar för att barn ska kunna vara tillsammans med sina biologföräldrar så långt som det är möjligt.
Nu är det tyvärr så att det omhändertas alldeles för få barn i Sverige i dag. Men så ser det tråkigt nog ut i dag.

Mia.
 
Sv: Det ar ju sa man bagnar...

Efter ett intelligenstest bedömdes föräldrarna vara så dumma att det inte skulle klara av lille Calle på egen hand. En av orsakerna: de kunde inte namnet på Australiens huvudstad.

Fan va.... ja? Töntigt, hittar inte rätta ordet. måste man va en dålig förälder för att man inte kan Australiens huvudstad? :confused:
 
Sv: Det ar ju sa man bagnar...

"Svarar er alla, denna familj har det absolut inte så svårt för sig utan att dom kan ta hand om sitt barn. I detta fall är det faktiskt socialen som gjort fel. Känner inte familjen personligen, men har träffat dom samt bekanta till dom"

Nej..jag har alls inte missat att man kritiserat såväl sociala myndigheter, psykologer som utredningshem i den här utredningen. Åtminstone har massmedia framfört kritik mot alla dessa. Den kritik som utanför massmedia lämnats har såvitt jag känner till varit av betydligt mer inskränkt natur.

men..det är inte det saken handlar om...jag vänder mig enbart emot att man, som Du gör ovan, lämnar ett uttalande om hur det egentligen ÄR.....
 
Sv: Det ar ju sa man bagnar...

Kanske inte hade råd att betala räkningarna, jag vet inte många förutom prinsessan Madelaine som skulle strunta i räkningar om de hade pengar. :smirk:
 
Sv: Det ar ju sa man bagnar...

Får man socialbidrag till räkningarna så ska man också betala dom :smirk:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 044
Senast: mars
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 458
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 943
Senast: jemeni
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 398
Senast: Raderad medlem 120709
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp