Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

Jag har fallit av ett par gånger förra året, ganska svårt, och har därför senaste året kämpat med rädsla för bl.a. att tappa stigbyglarna. Så red jag häromveckan och tränaren begär att vi ska lägga upp stigbyglarna och öva tempoväxlingar i trav. Jag försöker såklart övertyga tränaren att jag inte ska behöva göra det, men hon insisterar och jag gör som hon säger. Hästen jag rider på är ridskolehäst, inte den mjukaste i världen heller och han verkar på det hela taget ganska ouppmärksam eftersom vi rider ute och han har en massa annat att titta på.

Vi kommer fram i trav, och döm om min förvåning när jag sitter där, spänd och rädd, att han tar så små små steg, fastän jag är som en pinne och förmodligen trycker på med benen! När jag sedan ber om en liten ökning gör han det utan motstånd, och minskar sedan igen, när jag ber om det. Han "såg igenom" alla skiftande hjälper som jag måste ha gett honom. Älskade, älskade häst! :D

När jag senare hade slappnat av lite mer och fått bättre balans så blev han också lite mer framåt, men inte mer än att jag kunde hantera. Vilken insikt jag nu har fått om hur vänlig och pedagogisk han är! Beröm och klapp fick han massor av.
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

För många år sedan när jag tävlade min D-ponny var jag på en tävling i Södertälje.
In på banan kommer en liten tjej med en liten brun B-ponny. Dom hoppar ett par hinder och sedan åker tjejen i backen. Hon reser sig upp och säger med hög röst till hästen - Men, så där får du väl inte göra!
Sen skrattar hon hon och klappar om häset och leder ut den. Jag tycker att det var så gulligt. Och tydligen höll hennes intresse sig vid liv för jag har helt klart för mig att den lilla tjejen hette Linda Heed.

MVH Russin8
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

Fast det där är ju nästan kadaverdisciplin, skickligt såklart att ha sån lydnad på hästen, men fint?

Det var nog samspelet mellan ryttare och häst vi andra syftade på, men självklart får du ah din egen åsikt..
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

Härlig film.
Verkligen... att få hästen att göra allt det så måste man ha en otroligt bra relation till den.
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

Nu har det väl inte direkt med ridning att göra, men jag måste bara slänga in några rader om min pappa :D
Han pratar så fint och lugnt med min ponny, går ut på promenader med henne, och FÖRSTÅR verkligen hästarna.
Han är väldigt avslappnad, känns så otroligt skönt att jag kan låta honom sköta vissa in/utsläpp och sådant och veta om att han är lika schysst mot min pålle (och de andra också, givetvis) som jag är. Har smyglyssnat lite utanför stallet och saker han säger till pållen min är så fint att man blir gråtfärdig! Så ska hästar behandlas :D

En annan sak, var när jag var med min kompis i hennes stall när en kille skulle provrida hennes häst för ev. köp.
Killen såg inte ut att vara någon hästmänniska alls (punkare), men jäklar vad snäll och fin han var mot hästen!
Han red väldigt bra och berömde hästen med mjuk röst hela tiden. Köpte hästen gjorde han också :D
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

http://archive.pixbox.se/arkivet/dolt/640x480/28779341.jpg?0

Den här ardennern är en fd. misskött häst som min vän köpt från polisen, han är fem år gammal.
Han bär min lilla tjej som om hon vore gjord av glas, underbart!!!
När hon borstar honom står han blick stilla med sina storlek 8-or på hovarna, och sakta vänder sitt stora huvud för att titta vart lilltjejen är nu.
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

KL

Något jag såg häromveckan på en dressyrtävling som var riktigt inspirerande.

Ett ekipage kommer in på banan och trimmar innan startsignal. Hästen är svartbrun, nästan svart, och gudomligt vacker. Ryttare och häst utstrålar harmoni. Plötsligt släpper ryttaren tygeln och klappar om hästen så det dånar i ridhuset. Startsignalen går och ryttaren rider sitt program. Med jämna mellanrum får den en klapp på halsen.

Efter sista halten kastar ryttaren tygeln och ligger över halsen medans hon klappar och ler med hela kroppen. Hästen skrittar avspänd och nöjd framåt och ryttaren bara klappar och klappar. brdvid mig på läktaren sitter en man med en liten grabb. Grabben har hela tiden lekt med en leksak. När ryttaren rider förbi oss utbrister pojken "Mamma TITTA!" varpå ryttaren vänder sig om med ett stort flin, ger tummen upp till pojken (man fattade ju att mamma var den som satt på hästen) och fortsätter klappa och rida ut från banan.

Jag blev så glad över detta ekipage. Det såg så fridfullt ut hela tiden. Full koncentration under avslappning och ändå att hon kunde visa pojken uppmärksamhet samtidigt som hästen fick sin beskärda del av uppmärksamet.

Hon vann klassen.

Varför är detta med under en positiv tråd? Tror du hästen tycker det är kul att bli slagen?!
Hästar är känsliga djur, de känner när en fluga landar på dem! Att klappa så att det låter måste vara hemskt obehagligt för hästen!!

Pröva på er själva, är det skönt? Skulle ni uppskatta om eran chef gick fram till er o gav er en rejäl örfil samtidigt som han sa "oh vad duktig du har varit" Nej tack för min del iaf.

Jag smeker mina hästar när jag berömmer. Klappar som beskrivs i inlägget ovan måste hästen gjort nåt riktigt grovt för att förtjäna :crazy: (troligtvis om hästen hugger och handen far iväg i ren reflex)
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

Varför är detta med under en positiv tråd? Tror du hästen tycker det är kul att bli slagen?!
Hästar är känsliga djur, de känner när en fluga landar på dem! Att klappa så att det låter måste vara hemskt obehagligt för hästen!!

Pröva på er själva, är det skönt? Skulle ni uppskatta om eran chef gick fram till er o gav er en rejäl örfil samtidigt som han sa "oh vad duktig du har varit" Nej tack för min del iaf.

Jag smeker mina hästar när jag berömmer. Klappar som beskrivs i inlägget ovan måste hästen gjort nåt riktigt grovt för att förtjäna :crazy: (troligtvis om hästen hugger och handen far iväg i ren reflex)

Jag håller helt med, folk som "klappar" sina hästar så gör mej illamående:crazy: de skulle aldrig komma i närheten av min häst:mad:
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

Jag tror att problemet är att det lärs ut på ridskolorna, och sen reflekterar folk helt enkelt inte över vad de igentligen gör!

För vissa slår ju verkligen sina hästar, verkligen "SMACK SMACK SMACK"
Hur tusan tänker man då?
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

Jag tror att problemet är att det lärs ut på ridskolorna, och sen reflekterar folk helt enkelt inte över vad de igentligen gör!

För vissa slår ju verkligen sina hästar, verkligen "SMACK SMACK SMACK"
Hur tusan tänker man då?

Jag lärde aldrig ut det till mina elever iallafall, det lovar jag.
Det var det första jag visade när de kom för sin första lektion, hur känslig hästen är och hur man klappar den.

Men det var stora ögon och gapande munnar när jag fick hästens skinn att rycka till genom att lätt "kittla" den som en fluga;)

Jag tror att de hör ihop med stort djur-dålig känsel, litet djur-ingen känsel alls:grin: dvs. folk har inte blivit lärda att uppskatta sin egen styrka och lära sig känna empati för allt som lever.

Min sambo klappade alla djur med kraft när vi träffades vilket höll på att bli orsaken till att det aldrig ens skulle blivit något vi:o han insåg inte att trots att djuret stod kvar, eftersom det var vad de blivit lärda, så tyckte de inte om det.
Han trodde inte att djur hade sådan känsel för han har aldrig fått lära sig att umgås med djur och hans förståelse och empati för djur var dålig, han kunde inte läsa djuren vad de tyckte om och inte.
Det blev ju snart ändring på "klapparna" när han hade oturen att fastna för en djurmänniska som jag:angel: han insåg att det var bättre att sluta "slå" än att ha en tjatig människa som hela tiden förklarade hur ont det gjorde på djuret.

Men du har rätt i att vissa personer på ridskolor lär ut det och jag försökte ta det ur varenda en jag såg.
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

lånar sista knappen!

Hade under hösten i 3:an Akademisk Ridkonst som inviduellt val och då fick vi fara iväg på studiebesök hos Eva Jälmbrant (stavning) efter en dag där så var man helt klart imponerad, hon hade en häst som studsade runt i boxen då hon skulle ta ut han, men hon väntade bara lugnt utanför boxen och väntade på att han skulle stå stilla och inte fören han var helt lugn så gick hon in till han. Många man sett hade troligast bara höjt rösten mot hästen och tagit tag i den och slitit ut den.
Sen fick vi ju se hennes andra hästar, hon hade en kallblodsvalack som jag tror var runt 25 år, han såg ut att vara MINST 10 år yngre i kroppen!
Sen fick vi ju se henne rida också, där red hon en stor kraftig svart häst om jag inte minns helt galet och allt såg så lätt ut, och inga sura miner då hästen gjorde några små glädjeskutt!

Sen får jag väl lov att medge att jag kan ha en rätt söt lillasyster på snart 9 år, vi var inne hos min favorithäst, ridskolehäst och hon kollar på han och säger "han är ledsen.." och kollade man på hästen så såg han faktiskt riktigt nere ut! Annars brukar hon vara rätt duktig på att stå och kramas med hästarna, pussa på dom och säga att hon älskar dom även om det är en häst som surat mot henne.
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

*kl*
Det här handlar inte direkt om ridning men jag skulle vilja dels slå ett slag för min häst men också för mina föräldrar.

Min häst hade just anlänt till stallet jag valt ut, efter att han varit skadad och avställd från i princip tävlingskondition och därför hade rätt mkt nerver. Hursomhelst, min mycket hästrädda mor hade följt med denna dag och vi stod tillsammans med stallägaren och tittade på medan min häst levde rövare och stilade i den tillfälliga hagen vi satt upp på stallplanen. Rätt som det är lugnar han ner sig och går lugnt fram mot oss. Min mamma verkade lite nervös och drog sig undan lite. Då sträcker min häst, som just stått och buffat på oss andra, försiktigt fram mulen och blåser lite varmluft på hennes hand innan han försiktig och långsamt går förbi henne till rabatten som han just fått syn på :p.

Några månader senare står min mamma och matar honom med jordgubbar direkt ur handen :D

Min pappa är lite mer hästvan, han växte upp i lantlig miljö och även om han själv aldrig hanterat hästar så har han haft dem omkring sig och tycker de är fina. På den tiden då jag inte hade körkort brukade han ibland köra direkt de ca 3-4 milen från sitt jobb till mitt stall för att hämta upp mig på kalla vinterkvällar. Han går in i stallet för att visa att han är där men oftast så gick han bara helt förbi mig och raka vägen till min häst och sen stod de båda där och småpratade och gosade tills min häst beslöt sig för att fortsätta äta och min far vänder sig om och liksom blinkar till: "Ja, just ja... Jag skulle ju hämta dig. Är du klar att åka?" :D

Samme far har även varit med några vändor i stallet och som de flesta av oss vet tar det ju sin lilla tid att pyssla där. Och min far vill vara med hela tiden. jag behövde aldrig be honom om något. Jag kunde vända mig om så hade han burit vattenhinkar och ordnat höet utan att jag ens hunnit se vars han tagit vägen. Och än idag ser han alltid till att be mig klappa om och krama min häst från honom :P
 
Senast ändrad:
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

KL
Jag älskar den här tråden! :love:

Något som alltid värmer i hjärtat att se är när handikappryttarna på klubben är i stallet. Först kommer de in i stallet, alltid FRUKTANSVÄRT lyckliga och går fram och klappar och pussar och kramar favorit hästen. När hästen ska göras i ordning så vill de göra så mycket de kan själva och berömmer hela tiden hästarna för att de står ut med deras klumpighet ser det ut som ;)
När de rider så ler de och skrattar hela tiden. Fullkomlig lycka! Ja helt enkelt den lycka de visar när de är i stallet den är underbar, kunde jag få känna den lyckan lika ofta så skulle jag gärna byta med dem. Det är så himla fint att se, och deras kärlek till hästarna och jaa... Tänk om alla var som dem!
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

Åh vilken underbar tråd!
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

Kl
Jag måste ju skriva något positivt i den här tråden med;)

Min sambo är verkligen ingen hästmänniska, hans erfarenhet är att ha suttit fem minuter på hästen och därmed insåg han att däruppe var det alldeles för svajigt:rofl:

Men i somras gjorde han något som fick honom att växa i mina ögon.
Jag och en kompis skulle rida iväg och den ena hästen skulle stanna hemma, han brukar springa lite men lugna sig så fort vi är utom synhåll.

Den här dagen blev dock inte så bra, hästen lyckades fastna med svansen i spiralgrinden, drog med sig hela grinden och sprang i panik:crazy:

Min sambo hade gått och tittat efter så att han lugnade sig när vi red iväg och får syn på det hela.

Han drar ur strömmen och går in i hagen, höjer armen och säger hooo när hästen kommer rusandes emot honom (han har alltså sett hur jag gör någon gång när hästarna har busat;))
Ringer till min dotter som precis gått ur duschen och säger att hon måste komma ut för att hästen sitter fast.

När dottern kommer ut i bara morgonrock står sambon och klappar hästen lugnande på halsen, hästen småstudsar på stället av rädsla men drar inte iväg utan låter sig lugnas.
Dottern hämtar grimma och grimskaft och sätter på det och medans sambon håller tar hon bort den för:devil: grinden som sitter snurrad flera varv runt svansen och hänger farligt nära bakbenen.

Guldhäst som stod still:bow: Guld sambo:bow: som vågade gå in och få stopp på det som kunde blivit hästens sista galopp.

Kan ju passa på att varna för spiralgrindar på samma gång, släng dem där de hör hemma, i soptunnan.
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

Kom att tänka på en berättelse från 40-talet som min mamma gärna berättar:)

Hon är uppvuxen långt uppe norrland på en mindre bondgård. De hade hästar som morfar använde i skog och jordbruk. Denna häst detta handlade om var en stor ardenner. Jag vet inte men jag antar att man inte pysslade om dessa hästar mer än nödvändigt för att de skulle hålla sig friska och kunna arbeta.

Hur som så stod morfar med den stora ardennern och skulle driva honom framåt med harven eller något annat fastspänd bakom. Den stora hästen vägrade flytta på sig varpå morfar som de flesta mindre pedagogiska karlar på den tiden tar fram piskan och piskar på, inget händer hästen vägrar ta ett steg framåt. Morfar blir rejält arg men då ser mormor innifrån köket vad som händer, lillebror har kravlat sig ut på gården och sitter framför hästen:o

Mormor rusar ut och räddar både pojke och häst. Sen var morfar ångerfull och hästen fick en näve extra havre, fast det ville morfar aldrig riktigt erkänna....:angel:

Hästar är kloka djur, men det vet ni ju redan:love:



En helt annan sak var något jag i dag fick sån varm känsla i kroppen av när dottern 11 år tränade NH på våran ponny. Våran ibland lite stressade D-ponny lunkade fridfullt efter dottern i paddocken, helt lös, följde henne som en hund:bump: Vi gick en introduktionskurs förra söndagen jag och dottern och det funkar redan så bra:rofl:
 
Sv: Det bästa/finaste ni sätt någon göra vid ridning?

Kl.

Helt fantastiskt att läsa den här tråden, så mycket fint! Dock är det väldigt tråkigt att "det dummaste du sett någon göra" tråden har bra många fler inlägg:(

Eftersom många av er har skrivit om hur fina era pojkvänner är tillsammans med hästar ska inte jag vara sen på att haka på!

Förra sommaren hade jag ridit min häst i en utav hagarna där hon stod på sommarbete (fanns ingen paddock). I den hagen jag ridit i stod det två hästar som jag tillfälligt hade flyttat över till hagen bredvid.
Min pojkvän brukade ibland åka med till stallet som sällskap men tyckte inte så mycket om att hålla på med hästarna utan ville mest titta på och klappa katterna. Den här dagen hade han följt med och tittade på när jag red. När jag var klar och skrittade av frågade han om jag behövde hjälp med något och jag sa att om han ville fick han gärna flytta tillbaka hästarna till sin "rätta" hage igen.
Den ena hästen går i princip inte att fånga in om man inte mutar honom med något (har haft väldigt mycket problem med tidigare ägare och litade inte alls på folk, framför allt inte män) så jag sa åt min pojkvän att låta bli att ta honom, utan bara flytta över den ena. Jag gick tillbaka till stallet med min häst, gjorde i ordning henne och gav henne mat och allt det där. Släppte sedan ut henne och hämtade en hink med havre för att locka in den andra hästen.

Tror ni jag blev helt paff, mållös och tårögd när jag kommer upp till hagen och ser den här rädda lilla hästen som varit i princip omöjlig att fånga in, t.o.m för ägaren, stå med huvudet nerkört i min pojkväns famn och bara njuter av att bli kliad i pannan?!
När jag frågade hur han lyckades sa han att hästen först hade sprungit undan, och då hade han ställt sig mitt i hagen och sagt till hästen att "jag väntar här!" och så hade han stått där och småpratat en liten stund tills den kom fram självmant.:love::love:
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 627
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 536
Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 372
Senast: Buongusto
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 399
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp