Bukefalos 28 år!

Det här med att avgöra om en katt är övergiven eller ej...

Beror helt på utetemperaturen. Kallstall så hållet samma temperatur som ute. Så kan vara -30 i stallet om det är minus 30 ute...

@TinyWiny den plats jag enkelt kan sätta lampa är en tom shettisbox. Dock går jag in i den och klättrar lite en gång per dag (när jag fyller en höautomat intill).

Annars har jag inga riktigt bra där jag har nära till uttag.

Det tror jag blir super :up: Att du går in där en gång per dag är säkert inga problem så länge katten har gömställen :)
 
Beror helt på utetemperaturen. Kallstall så hållet samma temperatur som ute. Så kan vara -30 i stallet om det är minus 30 ute...

Vad du kan göra är att 'dubbel' isolera och sedan bygga en sluss/grovhall som ytterligare håller värmen inne. Lådan ska/behöver inte vara särskilt stor inte heller ingången. Sedan vet jag inte var du bor, men faran med -30 en längre period är kanske inte så stor. I värsta fall får du packa halm ovan på som en igloo :) billiga och enkla lösningar är det bästa.

Blir det riktig sibirisk kyla så kan man alltid införskaffa en snugglesafe
63-6310.jpg


stoppa in i micron och sedan bädda ner i halmen. Naturligtvis inuti sin fleece för att förebygga all överhettning/eldfara.
 
Låter jättebra och frigolit kan du ofta få gratis från många affärer, sedan kan du bara skära till själv till lämplig storlek och form. Jag tror inte ens du behöver någon särskilt vass proffs kniv till det. En enkel rundsåg (eller vad det nu heter) fungerar nog också bra.

Jag tänker mig någon typ av träskiva utanpå frigoliten, på utsidan alltså, så att det går att vika ut/haka loss delarna enkelt för att snygga till bädden/göra ren den/byta filt. Katterna är duktiga mus och råttjägare och de har en förkärlek för att lägga sina byten i bädden :yuck: och dessa vill jag ju kunna ta bort från bädden på ett smidigt sätt. Jag funderar på att bara ha två väggar (med öppningar i bägge) som då står mot boxväggarna och sätta frigolit mot boxväggarna med men jag vet inte riktigt vad som fungerar ihop med grislampan. Det får ju inte bli för tätt heller. Jag ska diskutera med sonen och med sambon, de brukar båda ha bra lösningar på alla sådana typer av funderingar :)

Nu blir aldrig mitt stall så kallt som @Alexandra_W s stall då jag har en fläkt som går igång när det blir minusgrader men ändå, jag vill ju att de ska ha det varmt och mysigt även om de inte vill komma in i huset. Hade jag fått bestämma så hade de legat i min säng från och med nu typ men jag böjer mig för katternas vilja.
 
Hahaha, jag har just köpt en sån här:

rubicson-varmedyna


https://www.kjell.com/se/sortiment/...ng/rubicson-varmedyna-p48475?showOffline=True

Som jag ska lägga på skrivbordet/fönsterbrädan (de har exakt samma höjd turligt nog, på en vikt handduk och under en fleecefilt så Nikita kan ligga varmt och skönt och titta ut på fåglarna när det blir kallt i vinter. Sex olika värmenivåer (man kan ställa in den så den stänger av sig själv) och jag kan också stänga av den när jag inte är i sovrummet, sitter vid skrivbordet. Bortskämd katt? Nääää :angel:
 
Står det inte på hur långt det måste vara emellan? På min står det på själva skärmen men jag vet inte om det är olika avstånd för olika lampor.
 
Står det inte på hur långt det måste vara emellan? På min står det på själva skärmen men jag vet inte om det är olika avstånd för olika lampor.

Njae. Det står minst 60 cm vid 250 W. Jag kör 150 W. Men när jag hängde som på bilden så blev ju inte varmt nere vid halmen.

Jag vill korrigera det där med till jul i tidigare inlägg. Jag har varit sjukt uttittad hela eftermiddagen. Ni vet när man får känslan av att någon tittar på en. Hela tiden. Och något litet på avstånd sakta förföljer er. Och stirrar. :cautious::D

Höll på att krocka med nämnda katt i stalldörren. Hen var ute när jag tog in hästarna. Hann knappt få in hästarna innan en viss katt raskt var på väg in. Tyvärr råkade jag skrämma hen, jag såg den ju inte. Men det här med människan kommer med maten har verkligen trillat ner. Dock möjligt jag får sparken, jag serverade (för första gången) torrfoder i skålen. Vet inte om jag törs gå ut och nattfodra hästarna eller om jag blir utsatt för ett bakhåll då ;)
 
Njae. Det står minst 60 cm vid 250 W. Jag kör 150 W. Men när jag hängde som på bilden så blev ju inte varmt nere vid halmen.

Jag vill korrigera det där med till jul i tidigare inlägg. Jag har varit sjukt uttittad hela eftermiddagen. Ni vet när man får känslan av att någon tittar på en. Hela tiden. Och något litet på avstånd sakta förföljer er. Och stirrar. :cautious::D

Höll på att krocka med nämnda katt i stalldörren. Hen var ute när jag tog in hästarna. Hann knappt få in hästarna innan en viss katt raskt var på väg in. Tyvärr råkade jag skrämma hen, jag såg den ju inte. Men det här med människan kommer med maten har verkligen trillat ner. Dock möjligt jag får sparken, jag serverade (för första gången) torrfoder i skålen. Vet inte om jag törs gå ut och nattfodra hästarna eller om jag blir utsatt för ett bakhåll då ;)

Jag sätter min på 150 W första gången för säsongen för att värma upp lampan och bränna bort den skit jag ev. har missat men det ger knappt någon värme neråt då utan sedan har jag den alltid på 250 W.

Myskissen :heart Torrfoder fungerar säkert. Däremot kan de såklart vara lite misstänksamma mot ny mat och särskilt när de inte är ashungriga.
Jag tror inte att du fått sparken. Hen börjar bli så medveten om att du är en matmaskin att hen förlåter dig sålänge hen får mat. Hen kanske smyger lite extra på dig ikväll för att kolla om du har med dig den extra goda maten :p
 
Du menar att jag skulle köpt en 250 W lampa?

Suck...

Hm, vänta lite nu. På min lampa (alltså på skärmen) är det en knapp där man kan ändra styrkan, är det inte det på din? Jag kan ha helt fel med watten, jag har på den högsta styrkan på knappen. Ska kolla sedan vilken watt det är på själva lampan.
 
Hm, vänta lite nu. På min lampa (alltså på skärmen) är det en knapp där man kan ändra styrkan, är det inte det på din? Jag kan ha helt fel med watten, jag har på den högsta styrkan på knappen. Ska kolla sedan vilken watt det är på själva lampan.

Jag har full och halv effekt på själva lamparmaturen. Samt att den klarar Max 250 W står det på den. Men glödlampa till fanns 150 W och 250 W. Köpte 150, tänkte/trodde det skulle räcka. Kolla gärna din glödlampa!
 
Var ner och broddade lite. Jag har inte fått sparken - allt torrfoder var uppätet. Hen åt upp den medhavda portionen blötmat medan jag broddade med. Hungrig kisse

Jag vet inte om jag vågar ställa fram fritt torrfoder?
 
Om det har stått watten på glödlampan så är det borta, den är några år. Däremot står det max 175 W på lampskärmen så det lär ju vara en 150 W glödlampa jag har iallafall. Kan det vara så att den behöver värmas en stund? Jag har aldrig tänkt på om det är så utan känt under först efter ett tag. Jag har iallafall inställningen på lampskärmen på det högsta, på det lägsta tycker jag inte att det blir varmt alls. Ber om ursäkt för min rörighet, skyller på att jag är trött och lätt febrig.

Härligt att du inte har fått sparken :D Hur länge har du matat nu? Den största risken är ju de första dygnen om katten är utsvulten men efter 4-5 dagar brukar de klara fritillgång om de inte är sjuka och eller helt utmärglade samtidigt men det verkar ju inte din nya kompis vara. Sedan kan det finnas en viss finess med att inte ge helt fritt i början. Eftersom mat är vägen till katters hjärtan så kan det vara en fördel att ge då och då eftersom katten då ser ditt värde och därmed ser en orsak till att söka ditt sällskap.
 
Matat typ sen i början på veckan. Minns inte exakt. Men mindre än en vecka.

Men idag så han fick frukost, på fm, tidig em, sen em, kväll och lite senare kväll. Slukar allt. Fått 1 portionspåse mjau (85 gr) per måltid och torrfodret var kanske 1/2 dl.

Har bara fått mjuknat tills ilväll, just för att jag ska kopplas ihop med (god) mat och maten ska bara komma med mig. Men jag kommer vissa dagar bara kunna ge morgon och kväll och då är det bra om den kan ha torrfoder under tiden tänkte jag? Men är rädd den skulle vräka i sig ohejdat. Jag delade torrfodret i två skålar på olika plats och båda var länsade, den ena vält med.

Fortfarande inte varmt nere vid halmen :/
 
Matat typ sen i början på veckan. Minns inte exakt. Men mindre än en vecka.

Men idag så han fick frukost, på fm, tidig em, sen em, kväll och lite senare kväll. Slukar allt. Fått 1 portionspåse mjau (85 gr) per måltid och torrfodret var kanske 1/2 dl.

Har bara fått mjuknat tills ilväll, just för att jag ska kopplas ihop med (god) mat och maten ska bara komma med mig. Men jag kommer vissa dagar bara kunna ge morgon och kväll och då är det bra om den kan ha torrfoder under tiden tänkte jag? Men är rädd den skulle vräka i sig ohejdat. Jag delade torrfodret i två skålar på olika plats och båda var länsade, den ena vält med.

Fortfarande inte varmt nere vid halmen :/

Jamen då kan du ge fritillgång på torrfoder. Öka på successivt om du har möjlighet. Jag har ju haft katter här som kommer hit och vräker i sig och även om det inte är optimalt så är det inte så mycket att göra åt, de andra måste ju få mat och jag kan ju omöjligt veta när det ska komma någon ny. Riskerna är ju att om de är utmärglade och kastar i sig så att de spyr och inte tuggar ordentligt utan att maten sväller i magen vilket tar av de små krafterna de har kvar och de blir i ännu sämre skick men din ser ju såpass bra ut att den risken nog är liten.

När vi flyttade hit hade förra ägaren "glömt" sina katter, mamma+unge, i ett halvår :rage: Som tur var var det sommar men mamman var så utmärglad att hon vinglade fram och jag trodde att ungen var död. Henne satt jag och matade teskedsvis i flera dagar. Min sambo ringde förra ägaren och frågade vad tusan de höll på med, dealen var att de skulle ta med katterna, och då åkte puckot hit, ställer in en säck kattmat och klipper upp säcken :banghead: Fy tusan, jag trodde katten skulle dö :cry: Hon hade spytt hejdlöst när vi kom hit och magen var svullen som en ballong :cry: Hon återhämtade sig trots allt, ungen kom fram efter en vecka (min vilding) och var i ett otroligt bra skick med tanke på omständigheterna. Hon blev dock aldrig "vuxen" i kroppen utan såg ut som en 3-4 månaders unge hela sitt liv och vägde inte ens två kilo. Katter har inte nio liv men de har en otrolig överlevnadsförmåga om de får omsorg i tid.

När du kommer med lyxmat då och då lär hen ändå koppla ihop dig med mat. Hemlösingar lär sig också snabbt att äta när maten finns, de vet ju inte när de får mat nästa gång men det brukar lugna sig med tiden.

Så himla konstigt med lampan! Jag ska mäta avståndet mellan lampa och bädd imorgon och lägga dit en termometer så uppdaterar jag sedan.
 
Jamen då kan du ge fritillgång på torrfoder. Öka på successivt om du har möjlighet. Jag har ju haft katter här som kommer hit och vräker i sig och även om det inte är optimalt så är det inte så mycket att göra åt, de andra måste ju få mat och jag kan ju omöjligt veta när det ska komma någon ny. Riskerna är ju att om de är utmärglade och kastar i sig så att de spyr och inte tuggar ordentligt utan att maten sväller i magen vilket tar av de små krafterna de har kvar och de blir i ännu sämre skick men din ser ju såpass bra ut att den risken nog är liten.

När vi flyttade hit hade förra ägaren "glömt" sina katter, mamma+unge, i ett halvår :rage: Som tur var var det sommar men mamman var så utmärglad att hon vinglade fram och jag trodde att ungen var död. Henne satt jag och matade teskedsvis i flera dagar. Min sambo ringde förra ägaren och frågade vad tusan de höll på med, dealen var att de skulle ta med katterna, och då åkte puckot hit, ställer in en säck kattmat och klipper upp säcken :banghead: Fy tusan, jag trodde katten skulle dö :cry: Hon hade spytt hejdlöst när vi kom hit och magen var svullen som en ballong :cry: Hon återhämtade sig trots allt, ungen kom fram efter en vecka (min vilding) och var i ett otroligt bra skick med tanke på omständigheterna. Hon blev dock aldrig "vuxen" i kroppen utan såg ut som en 3-4 månaders unge hela sitt liv och vägde inte ens två kilo. Katter har inte nio liv men de har en otrolig överlevnadsförmåga om de får omsorg i tid.

När du kommer med lyxmat då och då lär hen ändå koppla ihop dig med mat. Hemlösingar lär sig också snabbt att äta när maten finns, de vet ju inte när de får mat nästa gång men det brukar lugna sig med tiden.

Så himla konstigt med lampan! Jag ska mäta avståndet mellan lampa och bädd imorgon och lägga dit en termometer så uppdaterar jag sedan.

Tack för engagemanget! Både svar, tips och lampmätning! :love:

Jodå kan öka successivt. Först på måndag jag är borta längre stund och först slutet av veckan jag är borta 14 h i sträck (kan i värsta fall skicka mamma att mata nån gång under dagen).

Men herregud, både att bara skita i dem och sen vräka dit mat. Idioter det finns!

Nej den här ser inte utmärglad ut, även om det är svårt se när de har tjock päls och är på håll. Däremot tror jag det var ett tag sen den ätit innan jag började mata. Den åt på hästgodis och sånt stackarn. Har ju slukat maten sen första matningen. Men vet man inte om det blir en nästa gång med mat är det inget konstigt. Den verkar betydligt piggare nu med. Svårt särskilja helt från minde skräckslaget skygg, men den känns rent fysiskt piggare med. Sover mindre och så. Så tror den svultit i alla fall ett tag innan (och annars hade den ju knappast ens sökt sig hit).
 
Nu har jag mätt. Satte en mätare uppe vid lampan och där var det 16,5 grader. Nere vid bädden var det 15,5 grader. Lampan sitter 67 cm ovanför bädden mätt från gallret. Det är tillräckligt för att katterna ska vara gosigt varma i pälsen när de har legat under lampan.

Ja det var så sorgligt :cry: Stackars katter! Hur kan man ens göra så? De hade till och med mage att be mig fånga in ungen så att de kunde hämta den och mamman :meh: Jag sa att ni har förverkat eran rätt till att ha djur överhuvudtaget :rage:

En katt som är riktigt utmärglad brukar vara matt i pälsen, liksom matt i ögonen, vara synligt smal trots pälsen (ryggraden sticker upp synligt) och inte vara särskilt snabb. Det verkar ju inte vara så illa iallafall med din men såklart är hen hungrig.
 
Jo utmärglad är den inte, det skulle märkts. Det räcker ju titta på dem lite uppifrån så ser de ut som streck. Däremot kan den vara mager under pälsen, svårare att säga. Och när jag kan klämma lite på den och känna räknar jag med att den inte ska vara mager oavsett, för då bör den ätit upp sig.

I morse syntes den inte till, men maten försvann (svårt garantera det var rätt katt). Blev först lite nojig, tänk om den försvunnit men beslöt mig sen för att tycka "men gud så bra att den är mer ute och hittar på vad katter nu gör!". Det är ju bekvämt för att hålla koll på när den ligger i halmen hela tiden, men det är ju ett tecken på att den mår bättre just att den är ute och håller på med kattsaker. Och OM den, vilket jag verkligen, verkligen inte hoppas händer - försvinner, så kommer jag envist välja att tro att den då efter att ha fått vila upp sig och få ny kraft och energi har begett sig hemåt.
 
Den svarta katten har sen igår upptäckt värmelampan. Och maten. Väl unt, är väl första värme den fått på flera år. Bara den inte skrämmer bort den andra, söta katten. Så den måste leva ute i kylan :/ Den svarta var inne när jag kom hem, men såg inte till den söta :/
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 330
Äldre I några veckor har en rävunge tassat runt i byn. Som rävungar är mest, dvs tämligen nyfiken och orädd. När grannen satt på utedasset...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 284
Senast: morgaine
·
Övr. Katt För flera år sedan (ca 3 år) började en katt hålla till runt svärmors hus. Svärmor började tillslut mata katten då den länge verkat...
Svar
7
· Visningar
1 299
Senast: kazam
·
Katthälsa Sedan i slutet av sommaren har jag en ny gäst ute i stallet. En stor ståtlig hankatt. Först såg jag bara på åtgången av kattmat och på...
Svar
14
· Visningar
2 079
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp