Bukefalos 28 år!

Det här med att avgöra om en katt är övergiven eller ej...

Piff och Puff har väpnat stillestånd i stallet och kan vara där samtidigt. "Om du bara sköter ditt så sköter jag mitt". Det är den svarta som styr, inte förvånande. Hen betraktar den lilla med den nonchalans högrangstatus innebär. Den lilla håller en låg profil. Kommer de för nära varandra, tex för en klantig undertecknad skrämmer den ena åt den andra håll, så låter den lilla fasligt illa och den svarta nonchar.

Så så länge den lilla inte börjar mopsa ska det inte vara problem mer än att den får resurserna sist. Dvs normal katthierarki och utan osämja och bråk.

Mitt största problem just nu är vatten. Det fryser ju.

Härligt :love:

Jag ställer vattnet ganska nära värmelampan men det kanske är svårt? Jag ger dem också varmt vatten, ca 50 grader och det älskar de :) Att ställa vattnet på något, typ liggunderlagsbit kan också göra stor skillnad mot om det står direkt på betongen.
 
Härligt :love:

Jag ställer vattnet ganska nära värmelampan men det kanske är svårt? Jag ger dem också varmt vatten, ca 50 grader och det älskar de :) Att ställa vattnet på något, typ liggunderlagsbit kan också göra stor skillnad mot om det står direkt på betongen.

Det fryser bredvid halmen vid värmelampan med. Men det borde ju finnas massa lösningar - kaniner osv i uteburar mm har ju också vatten.
 
Snuggle Safe! Värms i mikro och håller värmen 10 timmar. Har en sån när hamstrarna måste ut tex till veterinären och det är kallt ute. kanonbra sak!
 
Tack. Får skaffa sådana sedan, verkade ju bra. Men studentekonomin är lite hårt ansträngd den här månaden redan, blev ju lite oväntade utgifter med missarnas ankomst. Så det får vänta lite.
 
Vad kostar dom i Sverige? Har försökt googla fast jag väljer google.se får jag bara upp tyska svar med priserna i Euro.

Kollade bara snabbt för att se vad det var, så möjligt att det går att få billigare än den butiken, men där kostade de 279 kr/st. Kollade inte frakt och sånt.
 
Tydligen brukar lite äldre hankastrater vara de allra bästa omhändertagande lekfarbröderna som finns. Och som alltid finns till hands för lek eller gos och lite tvättande. Vissa hanar har jag läst låter ungarna snutta! :D
Min, tyvärr avlidna gammelfarbror var sådan!

När den nya kattungen kom, så var han som en mor för denne. Och ungen fick snutta också, han blev alldeles hårlös runt favoritspenen.

Han hjälpte alltid andra katter tillrätta, kunde försvara svagare katter mot (läskiga) hundar, och det mest fantastiska var när lilla kattungen hade gått vilse, han kom då och hämtade mig och visade vägen!

"Vilse" var alltså högt gräs och buskar ca 20 meter från huset, lillan satt under en gren och vågade inte klämma sig fram genom det tjocka gräset.

Tyvärr är han borta sedan en tid, mycket älskad och mycket saknad.
 
Alltså jag får tuppjuck på det här propagerandet för fälla och katthem. Jag svarade den senaste artigt att det förs en dialog med LST och att det inte är förenligt med svensk djurskyddslag enligt dem att sätta mycket skygga och/eller förvildade katter på katthem/motsvarande (dvs i bur/rum).

Varvid jag får ett långt svar att de har fel, så är det inte alls. LST har tolkat forskningen fel, och det är faktiskt mycket mindre stressande för en förvildad katt än en tamkatt att bo på katthem, och att katthemmen är bra på att habituera förvildade katter osv. Och en fälla behöver inte kollas konstant om den står avskilt, det räcker med var 30:e minut. (Jaha, så 30 min utan tillsyn i fällan, 30 min bilresa till vet, lite tid i väntrummet... Eller nej den skulle ju till katthem, då är det 1.5 h i bilen.. Det blir tid det där..)

Alltså jag förstår verkligen inte vad det (från de som uttrycker det) närmast maniska "det ska fångas i fälla och sättas på katthem". Samtidigt som de flesta katthemmen går på knäna och får säga nej. Så VARFÖR ska en tillsynes frisk katt som har skydd, mat, vatten och värme prompt fångas? Jag fattar inte. Och oavsett vem som tolkat forskningen rätt är jag helt säker på att Piff och Puff därute skulle välja sitt nuvarande leverne framför ett varsitt rum på katthemmet. Särskilt om de habituerar enligt metoden jag läste om häromdagen som gick ut på att inte vänta på katten utan tvärtom. Inga gömställen, "katten är väldigt rädd, men en kort period, de flesta blir snabbt mindre rädda". Ja eller så blir de som min siameshane hos veterinären. Han vrålar i buren och fel sorts bur klöser han klorna av sig. Hos vet är han drömpatienten. Man behöver inte ens hålla i, du kan tempa, ta blod, vad du vill. Han är helt passiv i sin skräck. Sen krälar han in i buren frivilligt och ligger där tyst som en liten mus tills han kommer hem, då han är väldigt tillbakadragen och lugn resten av dagen..

Liksom ta in en stackare ingen bryr sig i, det finns ju tretton på dussinet av de?

Jag skulle förstå om de tjatade för att den måste ID-kollas. Det kan jag känna själv att jag skulle verkligen, verkligen vilja ha de kollade för märkning (jag må ju få den svarta kollad med även om den drällt här mycket lång tid) så att jag vet om det finns nån ägare därute som saknar dem. Men det är inte främst det utan att katten ska fångas och omhändertas på katthem som är det som tycks vara prion. Och DET förstår jag inte, inte alls?
 
Det "lustiga" i det hela är att katthem oftast säger nej till sådana katter som dina och mina hemlösingar. De har så många katter att ta hand om ändå och anser att har du börjat mata så är de ditt ansvar.
Ja, typ posten under på Ifokus så var det om en katt som personen fångat in och och kastrerat, men som efter det börjat hänga hos grannen vilket grannen och dennes katt inte uppskattade. Skygg kisse. Personen hade inte möjlighet ta in den men hade ordnat en box i stallet åt den att vara i (dvs stängt in men humant) och försökte febrilt hitta en lösning. Katthemmen hade fullt för de hade "så många mammor med kattungar" så de kunde inte hjälpa till. Slutade med att hon fick släppa ut den igen och hoppas den inte gick till grannen... Den var fö räddare där i boxen än innan den åkte till vet för kastrering.

Så, att katthemmen vill ta in en (eller än mindre två, men har inte skrivit någon efterlysning om den svartes ägare, det är helt kört med annat än märkning. Kolsvart katt som försvann för mer än ett år sen liksom..) tillsynes välmående katt som får tillsyn, mat, vatten och värme.. Jag har svårt att se det, särskilt som de inte riktigt är möjliga att adoptera bort nästa vecka...
 
Ja, typ posten under på Ifokus så var det om en katt som personen fångat in och och kastrerat, men som efter det börjat hänga hos grannen vilket grannen och dennes katt inte uppskattade. Skygg kisse. Personen hade inte möjlighet ta in den men hade ordnat en box i stallet åt den att vara i (dvs stängt in men humant) och försökte febrilt hitta en lösning. Katthemmen hade fullt för de hade "så många mammor med kattungar" så de kunde inte hjälpa till. Slutade med att hon fick släppa ut den igen och hoppas den inte gick till grannen... Den var fö räddare där i boxen än innan den åkte till vet för kastrering.

Så, att katthemmen vill ta in en (eller än mindre två, men har inte skrivit någon efterlysning om den svartes ägare, det är helt kört med annat än märkning. Kolsvart katt som försvann för mer än ett år sen liksom..) tillsynes välmående katt som får tillsyn, mat, vatten och värme.. Jag har svårt att se det, särskilt som de inte riktigt är möjliga att adoptera bort nästa vecka...

Nej ju skyggare katten är desto omöjligare är det ju för katthemmen att hitta nytt hem till katten. Jag gissar att det finns vissa som när de tröttnat på katten ber katthemmen ta hand om den och säger att det är en hemlös för det var så jag blev bemött. De trodde inte att det kunde komma några hemlösingar hit av någon märklig anledning för de menade att jag bor ju så långt från stan :confused: Jag kan inte tycka att en mil är långt och för en katt är det inte ens det ifrån stan. En katt går knappast på vägen utan genom skogen. Sen att hemlösa katter finns på landet med, att katter blir dumpade och lätt går några mil verkade de inte förstå alls. Jag kunde ju inte bevisa att det var hemlösingar heller precis.

Jag tror absolut att dina hemlösingar mår tusen gånger bättre hos dig än på ett katthem. Fy vilken stress att bli instängd så :cry:
 
Jag tror en del av problemet är att kissen är en söt kisse. Om jag lagt bild och skrivit lika om den kolsvarta kissen så är jag inte säker på det varit lika mkt prat om katthem...

Jag bor 6 mil från närmsta stad. 1.5 mil från närmsta samhälle. I övrigt är det byar och enstaka hus och sommarstugor...
 
Jag tror en del av problemet är att kissen är en söt kisse. Om jag lagt bild och skrivit lika om den kolsvarta kissen så är jag inte säker på det varit lika mkt prat om katthem...

Jag bor 6 mil från närmsta stad. 1.5 mil från närmsta samhälle. I övrigt är det byar och enstaka hus och sommarstugor...

Så kan det säkert vara. Det där med färg är så lokalt. Här är helsvarta katter ganska ovanliga medans trefärgade är hur vanliga som helst så här hade nog reaktionen blivit den omvända.

Ja precis. Katter finns överallt och kan gå väldigt långt.
 
Kollade bara snabbt för att se vad det var, så möjligt att det går att få billigare än den butiken, men där kostade de 279 kr/st. Kollade inte frakt och sånt.

200kr hittade jag den för. Funderade på den men valde en värmedyna från Kjell istället. Samma pris och jag kan sätta av och på den, plus då den har flera inställningar för värme. Så Nikita alltid är varm och mysig när hon ligger vid fönstret och tittar ut. Bortskämd? Näääääh :angel: Vet vad du menar med ansträngd ekonomi, men Nikita får kosta det hon behöver.

http://www.zooplus.se/shop/hund/hundbaddar_korgar/varmekuddar_termotacken/249798
 
Ja, typ posten under på Ifokus så var det om en katt som personen fångat in och och kastrerat, men som efter det börjat hänga hos grannen vilket grannen och dennes katt inte uppskattade. Skygg kisse. Personen hade inte möjlighet ta in den men hade ordnat en box i stallet åt den att vara i (dvs stängt in men humant) och försökte febrilt hitta en lösning. Katthemmen hade fullt för de hade "så många mammor med kattungar" så de kunde inte hjälpa till. Slutade med att hon fick släppa ut den igen och hoppas den inte gick till grannen... Den var fö räddare där i boxen än innan den åkte till vet för kastrering.

Så, att katthemmen vill ta in en (eller än mindre två, men har inte skrivit någon efterlysning om den svartes ägare, det är helt kört med annat än märkning. Kolsvart katt som försvann för mer än ett år sen liksom..) tillsynes välmående katt som får tillsyn, mat, vatten och värme.. Jag har svårt att se det, särskilt som de inte riktigt är möjliga att adoptera bort nästa vecka...

Jag såg också det inlägget och det är helt sant, om du har matat har du påtagit dig ansvaret för katten och katthem prioriterar inte och accepterar inte heller alltid katter de vet får mat, omsorg och värme. Helt förståeligt. De prioriterar honor och kattungar, även om det inte finns några ungar den här tiden. Pratar man med katthemmen har de en helt annan inställning. De är till främst för katter som verkligen inte har en ägare/person som kan ta hand om dem.

Problemet är personer som inte gör något för vilsna och förvildade katter förutom att klaga på FB och andra sociala media. Men herregud vill man ofta säga, donera tid och/eller pengar isåfall. Men nej, de har inte tid eller pengar men skulle såååå gärna göra det om de bara kunde. :mad:
 
@Alexandra_W jag kunde inte låta bli att lägga mig i, hoppas att du inte tycker illa om att jag skrev lite mer detaljerat om hur bra Piff (eller är det Puff?) redan har det. Och att katthemmen inte kommer att ta emot hen eftersom de inte accepterar katter som har en ägare, särskilt inte en ägare som tar bra hand om den. :grin:
 
@Alexandra_W jag kunde inte låta bli att lägga mig i, hoppas att du inte tycker illa om att jag skrev lite mer detaljerat om hur bra Piff (eller är det Puff?) redan har det. Och att katthemmen inte kommer att ta emot hen eftersom de inte accepterar katter som har en ägare, särskilt inte en ägare som tar bra hand om den. :grin:

Inte alls - tvärtom. Jag orkade inte svara så bra att du gjorde det!
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 398
Äldre I några veckor har en rävunge tassat runt i byn. Som rävungar är mest, dvs tämligen nyfiken och orädd. När grannen satt på utedasset...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 368
Senast: morgaine
·
Övr. Katt För flera år sedan (ca 3 år) började en katt hålla till runt svärmors hus. Svärmor började tillslut mata katten då den länge verkat...
Svar
7
· Visningar
1 304
Senast: kazam
·
Katthälsa Sedan i slutet av sommaren har jag en ny gäst ute i stallet. En stor ståtlig hankatt. Först såg jag bara på åtgången av kattmat och på...
Svar
14
· Visningar
2 084
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp