Det här med riskliolja

Tittade lite snabbt på den varianten vi gav, vet inte om det finns fler.
-----

Equi Jewel​

Stabiliserat riskli med högt fettinnehåll - för att understödja muskelbyggnad och hull.

Equi-Jewel har tagits fram speciellt för att understödja muskelbyggnad och hull hos alla typer av hästar. Equi-Jewel är ett lättsmält foder med ett högt innehåll av kalorier och protein. Equi-Jewel är baserat på stabiliserat riskli med ett högt fettinnehåll och lågt stärkelsesinnehåll, tillsatt vitamin E, selen och kalcium. I en nyligen vetenskaplig undersökning utförd av Kentucky Equine Research jämförde man effekten av Equi-Jewel och majsolja. Under hårt arbete hade hästarna som fick Equi-Jewel en lägre nivå mjölksyra jämfört med hästarna som fick majsolja. Utfodring med riskli i stället för majsolja resulterade också i en lägre hjärtfrekvens och efterföljande kortare restitutionsperiod.
https://brogaarden.se/products/equi-jewel-20kg
 
Tittade lite snabbt på den varianten vi gav, vet inte om det finns fler.
-----

Equi Jewel​

Stabiliserat riskli med högt fettinnehåll - för att understödja muskelbyggnad och hull.

Equi-Jewel har tagits fram speciellt för att understödja muskelbyggnad och hull hos alla typer av hästar. Equi-Jewel är ett lättsmält foder med ett högt innehåll av kalorier och protein. Equi-Jewel är baserat på stabiliserat riskli med ett högt fettinnehåll och lågt stärkelsesinnehåll, tillsatt vitamin E, selen och kalcium. I en nyligen vetenskaplig undersökning utförd av Kentucky Equine Research jämförde man effekten av Equi-Jewel och majsolja. Under hårt arbete hade hästarna som fick Equi-Jewel en lägre nivå mjölksyra jämfört med hästarna som fick majsolja. Utfodring med riskli i stället för majsolja resulterade också i en lägre hjärtfrekvens och efterföljande kortare restitutionsperiod.
https://brogaarden.se/products/equi-jewel-20kg
Så svårt att jämföra pris mellan oljan och fodret, någon som har koll på hur mkt man behöver ge för samma effekt?
Och känns ju spontant sådär att ge högenergifoder när man inte vill att hästen ska öka i hull.. Men antar att det beror på mängd. Behöver defintivt inte öka upp MJ en massa..
 
Så svårt att jämföra pris mellan oljan och fodret, någon som har koll på hur mkt man behöver ge för samma effekt?
Och känns ju spontant sådär att ge högenergifoder när man inte vill att hästen ska öka i hull.. Men antar att det beror på mängd. Behöver defintivt inte öka upp MJ en massa..

Att ge olja är ju att verkligen ge högenergi. Det är en svår balansgång, det där med foder.
 
Att ge olja är ju att verkligen ge högenergi. Det är en svår balansgång, det där med foder.
Ja precis. Jag var ju tveksam även där men fick info här om att den lilla dosen som hjälper muskelbyggandet inte brukar ge viktuppgång ens på lättfödda hästar..
 
Vad är egentliga skillnaden på att ge i olje form istället för andra formen, tex maxi rice/equi jewel mm

Funderar på eventuellt ge till mitt sto som lätt blir kantig om hon tappar ett par kilon, svår att hålla fin i både hull/muskler.
 
Vad är egentliga skillnaden på att ge i olje form istället för andra formen, tex maxi rice/equi jewel mm

Funderar på eventuellt ge till mitt sto som lätt blir kantig om hon tappar ett par kilon, svår att hålla fin i både hull/muskler.
Det undrar jag också! Hoppas vi kan få lite vägledning av andra kloka 😊
 
Vad är egentliga skillnaden på att ge i olje form istället för andra formen, tex maxi rice/equi jewel mm

Funderar på eventuellt ge till mitt sto som lätt blir kantig om hon tappar ett par kilon, svår att hålla fin i både hull/muskler.
Den naturligt anabola effekten kommer av gamma-oryzanol som finns i riskli och riskliolja. I riskli varierar mängden gamma-oryzanol väldigt. Och det är så pass svårt att hålla någon form av jämnhet i mängd att företagen som gör foder på riskli i stort sett aldrig vet hur mycket gamma-oryzanol det är i fodret. Man vet helt enkelt inte.

Riskliolja är enklare att mäta och garantera viss mängd gamma-oryzanol.
Detsamma gäller gamma-oryxanol i pulverform.
Därav väljer jag riskliolja eller pulverform. Alt foder med riskliolja just och tillsätter ev mer riskliolja/gamma-oryzanol i pulverform. Då kan man öka/minska efter hur behoven svänger av tex årstider som växlar etc.

Equi-jewel är ju rätt dyrt i förhållande till vad man får. Då finns det billigare, likvärda alternativ

Riskliolja är helt fri från stärkelse och socker. Den är rätt smak- och lukt-lös. Riskli kan en del hästar vägra äta IOM lite annan smak/lukt. Vissa märken processar fodret för att minimera smak/lukt

Den jag använder har ca 1 års hållbarhet om den förvaras enligt anvisning. Jag har haft någon bortglömd dunk i stallet som varit betydligt äldre än så och inte blivit härsken. Men bäst före är ca 1 år.

Risklioljan kan också dämpa överdriven explosivitet. Det gör att en hel del väljer oljan över kliet. Det finns studier på att fettrika foderstater dämpar reaktivitet. Och det märker många som provar.
 
Den naturligt anabola effekten kommer av gamma-oryzanol som finns i riskli och riskliolja. I riskli varierar mängden gamma-oryzanol väldigt. Och det är så pass svårt att hålla någon form av jämnhet i mängd att företagen som gör foder på riskli i stort sett aldrig vet hur mycket gamma-oryzanol det är i fodret. Man vet helt enkelt inte.

Riskliolja är enklare att mäta och garantera viss mängd gamma-oryzanol.
Detsamma gäller gamma-oryxanol i pulverform.
Därav väljer jag riskliolja eller pulverform. Alt foder med riskliolja just och tillsätter ev mer riskliolja/gamma-oryzanol i pulverform. Då kan man öka/minska efter hur behoven svänger av tex årstider som växlar etc.

Equi-jewel är ju rätt dyrt i förhållande till vad man får. Då finns det billigare, likvärda alternativ

Riskliolja är helt fri från stärkelse och socker. Den är rätt smak- och lukt-lös. Riskli kan en del hästar vägra äta IOM lite annan smak/lukt. Vissa märken processar fodret för att minimera smak/lukt

Den jag använder har ca 1 års hållbarhet om den förvaras enligt anvisning. Jag har haft någon bortglömd dunk i stallet som varit betydligt äldre än så och inte blivit härsken. Men bäst före är ca 1 år.

Risklioljan kan också dämpa överdriven explosivitet. Det gör att en hel del väljer oljan över kliet. Det finns studier på att fettrika foderstater dämpar reaktivitet. Och det märker många som provar.
Tack👍
 
Har bestämt mig för att testa oljan! Har en återförsäljare (som dock inte är en butik) på rimligt avstånd så ska dit och köpa, bara jag lyckas få info från dem om när jag kan komma..
 
Riskliolja/gamma-oryzanol lyfts ju ibland för att det ska vara super för att hjälpa hästarna med muskelbyggandet. Är det så bra som det ibland låter? Har ni testat?

Tycker min unghäst musklar sig lite långsamt och funderade på om det är värt att köpa antingen oljan eller tex master muscle som hjälp på traven. Men är noll sugen på att slänga pengar i sjön så vill gärna höra erfarenheter!

Har uträknad foderstat och hästen är i bra hull. Var rätt tjock tidigare men har bantat och är nu helt lagom i hull. Överlinjen är ngt tunn. Inte så konstigt efter lång skadeperiod men jag tycker ändå det går rätt segt.
JA!!! Det är så bra som det sägs. Testade på rekommendation eftersom jag upplevde att hästen inte musklade sig som han skulle trots väl uträknad foderstat. Redan efter två veckor syntes resultat och efter fyra veckor reagerade min tränare med reaktionen: ”oj, vad han har musklat sig!”

Nu får även 2-åringen en dos och jag har även sett finfina resultat på honom.
 
JA!!! Det är så bra som det sägs. Testade på rekommendation eftersom jag upplevde att hästen inte musklade sig som han skulle trots väl uträknad foderstat. Redan efter två veckor syntes resultat och efter fyra veckor reagerade min tränare med reaktionen: ”oj, vad han har musklat sig!”

Nu får även 2-åringen en dos och jag har även sett finfina resultat på honom.
Kul att du märkt så stor skillnad!
Min häst har fått i ca 4 veckor. Musklerna är nog på gång men inte någon extrem skillnad, svårt att säga dock vad som påverkar också eftersom vi under samma period lagt om träningen och verkligen höjt ribban där. Det skulle lika gärna kunna komma från träningen som från oljan, eller så är det en kombo.
Hon har gått upp i vikt också, vet dock inte om det beror på oljan eller om det var för att vi gick över på årets hösilage där analysen dröjde lite men det sen visade sig vara högre MJ i än förra årets..

Hon har också fått VÄLDIGT mycket energi. Om det är oljan eller bara hösten med kallare väder låter jag vara osagt..

Så lite förändringar, oklart vad som är orsaken i vårt fall ;)
 
Jag kör också riskliolja till vår nyss importerade ponny. Hon är rätt så tunn och omusklad. Stor skillnad redan, men det kan ju bero på att hon fått fri tillgång till bra foder och dessutom tränas lite lagom på det.
Framtiden får utvisa om hon behöver oljan fortsättningsvis. Kör denna dunken och sedan tänkte jag avvakta lite.
 
Spännande att det är så olika. Ni är flera som beskriver skillnad på kort tid, jag ser ingen jätteskillnad egentligen. Undrar om det handlar om ifall hästarna är tunna eller inte?
Ni som märker skillnad - har ni hästar som generellt behöver lägga på sig och alltså öka både i hull och muskelmassa?
Min häst behöver inte mer hull, bara muskler. Har ju gått upp lite nu men det är inte önskvärt.
 
Spännande att det är så olika. Ni är flera som beskriver skillnad på kort tid, jag ser ingen jätteskillnad egentligen. Undrar om det handlar om ifall hästarna är tunna eller inte?
Ni som märker skillnad - har ni hästar som generellt behöver lägga på sig och alltså öka både i hull och muskelmassa?
Min häst behöver inte mer hull, bara muskler. Har ju gått upp lite nu men det är inte önskvärt.
Generellt har jag hästar som går på ständig diet pga övervikt. Runda ponnyer varav en haft fång. De kan knappt äta något öht känns det som (har foderstatsberäkning men de går på bete nu, begränsat).

Den vi köpte var ju för tunn enligt min åsikt, men kanske är den egentligen lagom... men muskler behöver hon oavsett och det verkar som om denna oljan kan vara bra då. De andra fetknopparna kommer inte i närheten av någon olja !
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 616
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 501
Senast: MaritH
·
Ridning Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent... Till att börja med så är det inte aktuellt med...
Svar
17
· Visningar
2 103
Senast: Vogue
·
Träning Min häst är en islänning, en rätt bekväm herre på nio år som gillar att mösa i skog och mark. Skrittar snabbt på vägen hem.. loj, rätt...
2
Svar
20
· Visningar
2 962
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Magsår eller kolik?

Omröstningar

Tillbaka
Upp