Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Fast om jag tolkade dig rätt så det nätet gjorde var att maten inte spreds i boxen? Han åt inte långsammare av nätet?
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Det tycket inte jag, men äter ett kilo på ca en kvart...oavsett om jag har nät eller ej, så sina 8 kvällskilo (ivåras) åt han upp på mindra än två timmar....vet inte hur jag ska göra för att han ska äta långsammare, kanske ska skaffa ett till och ha dubbla!

På mina två vuxna, som äter ungefär som din så hjälpte tyvärr inte ens trippla nät och att det hängde fritt. Jag tror de med födgeni och aptit helt enkelt har för bra teknik och motivation för nät? :S

Mina har jag "löst" det med att automatiskt fodra två givor under natten så de inte står utan mat alldeles för många h mellan sista kvällamaten och frukosten.
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Jag har också upplevt samma sak med mina två (stort halvblod och shettis). Ättiden förlängs inte nämnvärt med nät men jag har ännu inte provat ha dubbla nät. Det tog väl ca 2 dagar för fröknarna att luska ut hur de skulle göra för att snabbast möjligt få ut all mat. Jag blandar höet med halm i näten och det är kanske det som bäst bromsat frosseriet (nog för att de äter upp halmen också men den är ju inte lika viktig i deras ögon).

Det bästa jag fått ut av näten är att det blir väldigt lite spill på marken i hagen. Halvblodet är känslig och får lätt sandkolik. Jag har näten fastsatta på väggen till vinskyddet och stora lådor (typ lastpall med krage) som näten hänger ner i. Det som smular faller helt enkelt i bottnen på lådan. Tidigare knuffades mycket hö ut ur lådorna.

Måste väl helt enkelt ta och prova med dubbla för att se, har dock inte så stora förhoppningar..
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

hästar äter i naturligt tillstånd o på bra bete i ca 2h sen vilar de o senare bara selektivt. Då pratar vi gräs med 20% TS.

Nattgivan är större o de blir mätta o behöver därför inte dessa mål konstant.

Om näten hänger o hästarna inte får fäste att trycka emot o på så sätt på i sig mer ger garanterat avsevärd längre ättid.

Sen är det inte ättiden som är helt avgörande, utan födosöket.

Det finns en väldigt färsk forskningsrapport som jag tror kommer bli offentlig i ämnet i början på Augusti.

Det lustiga är mätningar har gjorts på drygt 1000 individers käkar, bredd/djup och den totala volumen på tuggytan.

Resultatet av denna studie är entydlig att maskornas storlek på hönätet har ett sambande med den enskilda individens tuggyta v.s. käkarnas bredd och längd.


En liten smal käke med mindre djup och därmed stor tuggyta har genom denna ovanligt stora studie lett fram till att ett hönät med större maskor leder till att hästens tuggmotstånd bättre tillgodoser deras naturliga behov av tuggtid.

En större bredare/djupare käke vilket även leder till mindre tuggyta har förvånadsvärt påvisat att mindre maskor i hönätet leder till ett mera naturligt tuggmotstånd och naturlig tuggtid.

När man gjorde om denna studie med exakt samma individer men som enda förändring bytte till det finmaskiga hönäter till individerna med liten smal käke och det grovmaskiga hönätet till individerna med större/bredare käkar så halverades tuggtiden i båda fallen.. Däremot kunde det inte påvisas mätbara förändring i tuggmotståndet.

Det man dragit som slutsats av denna forskningsrapport och dom studier som legat till grund för denna forkning är dom secundära kroniska skador man noterat inom en så snar framtid som 2 år genom en frekvent ökning, orsakade av mag tarm relaterade sjukdomsbilder.

Resultatet är väldigt intressan och kunskapsgivande eftersom det uppvisar att man måste se till helheten för att inte äventyra individens framtida välbefinnande.
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Det bästa jag fått ut av näten är att det blir väldigt lite spill på marken i hagen. Halvblodet är känslig och får lätt sandkolik. Jag har näten fastsatta på väggen till vinskyddet och stora lådor (typ lastpall med krage) som näten hänger ner i. Det som smular faller helt enkelt i bottnen på lådan. Tidigare knuffades mycket hö ut ur lådorna.

Måste väl helt enkelt ta och prova med dubbla för att se, har dock inte så stora förhoppningar..

Där är ju en solklar fördel med dem ja - att maten inte dras runt och trampas ner osv (eller kissas på etc för de som är lagda åt det hållet), ffa när man just får lägga in stora mängder. Skulle jag lägga in 12 kg löst skulle han nog ha väldigt kul med den högen ;)
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Jo han åt långsammare också, även om han äter långsamt i normala fall ändå (han äter normalt ½ kg på en tima, med nät tog det 45 - 60 minuter istället). Jag hade det först för att kolla om jag slapp slänga mer än hälften av maten varje dag och sedan när han blev dålig så hade han kvar nätet för att kunna ha mat hela dygnet (veterinären tyckte det var bra att han hade nät och var van vid det). Att han skulle äta långsammare var ju inte tanken från början, men det blev ju en positiv sak till som hände när han fick nätet i boxen. Han blev även mycket lugnare, när han hade mat hela tiden. :)
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

På mina två fungerar det. En shettis och en arab. Båda ganska lättfödda (araben mest lättfödd). De hade i vintras dubbla småmaskiga nät och fick potionerat per dygn den ranson jag räknat ut skulle räcka till dem och passa med näringsinnehållet i höt. Då räckte 11 kg till dem båda ca 16-20 timmar. När höt är slut finns det halm att plocka med.
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

KL
Jag har inte läst hela tråden.

Men för att näten ska funka optimalt så är det fri tillgång som gäller, annars försöker hästen gluffsa när den väl får. Hästar ska inte stå utan mat i flera timmar.

Det har funkat på alla hästar jag haft, även glupsk shettis.
Efter ett par veckor på fri tillgång i nät så har hon lugnat sig och det tar längre tid att få i sig.
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Jag fodrar i slowfeedingnät på vintrarna av två anledningar. 1. Hästarna slipper äta från lerig/grusig mark. 2. Det minskar spillet.

Att det faktiskt tar dem längre tid är bara en bonus. Jag ger mina uträknad foderstat med analyserat grovfoder och de får den mängd som passar bäst enligt analysens värden(alltså inte fri tillgång). De får mer när det är svinkallt eller oväder såklart. Förra vintern blev det 9-10kg hösilage/dygn/häst. Fick dom sin kvällsmat inne i box, hade de kvar av den på morgonen. Ute i lösdriften däremot åts allt upp. Det tog dom nån timme mer att äta upp, mot när det låg på marken. Ofta var hästarna nöjda innan det var slut. De knatade iväg till sovplatserna o sov nån timme för att sedan gå tillbaka o äta upp. Det har aldrig hänt med hö utan nät!

Väldigt praktiskt med mina hästar var att de vuxna föredrog näten medan fölen kunde äta högar från marken o därmed få i sig mer per timme än de vuxna.

Jag är väldigt nöjd med mina nät. På mina hästar fungerar det kanon.
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Det man dragit som slutsats av denna forskningsrapport och dom studier som legat till grund för denna forkning är dom secundära kroniska skador man noterat inom en så snar framtid som 2 år genom en frekvent ökning, orsakade av mag tarm relaterade sjukdomsbilder.

Skulle du kunna vara snäll att översätt ovanstående citat till svenska. Det är i nuläget totalt obegripligt. Detta då du antingen blandat ihop kommande och förfluten tid, gjort kraftiga felsyftningar (vad har ökat frekvant pga tarmrelaterade sjukdommar?) eller försökt skriva minst 3 meningar i en.
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Med HALM funkar det till våra tre lättfödingar. Har ett jättenät från SMHN fyllt med halm hängandes i ligghallen när snön ligger, det var ett väldigt bra köp jag inte ångrar! :) Håller bra och hästarna har att äta hela tiden.
Ger hö på marken i portioner i stället då det däremot INTE funkar med hö i nät, ardennern sliter sönder dem direkt.

Ett stort nät med halm räcker nu i 2 dygn i stället för 12h som tidigare, till tre stora hästar.
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Fick en konvalcent som började äta kopiösa mängder hö, och då provade jag ett sådant finmaskigt. Hon slet och rev i det och lyckades på så sätt riva åt sig stora tussar i alla fall. Då blev jag:devil:, och fyllde hela nätet och hängde det utanför gallret. Då fick hon in snitsen och började dra fint i varje strå och fick på så sätt i sig rätt mycket hö ändå ca 15kg/dygn.
Annars brukar jag ha det till finsmakare som inte vill äta hö som legat på golvet, eller att de drar runt en massa hö, eller pillar ut de godaste och drar runt resten.
gulan
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Jag kan bara svara för mina hästar men mitt russ gör det enorm skillnad på. Hon får 2 kg hö på kvällen när vi tar in dem, har hon inte nät så är detta slut efter 1.5 h. När hon har nät så äter hon få strån i taget och tuggar noga och på morgonen finns det fortfarande några strån kvar. Ute så äter hon lika lite och har ett helt ok hull.

Men denna häst är uppväxt med att alltid ha tillgång till mat och har aldrig behövt svältas.

Fjordingen med svåra EMS-problem har nu börjat kunna äta ur hönäten igen efter att han har behandlats för sina problem. Han åt konstant ur näten och lämnade dem aldrig, nu så lämnar han dem ofta och äter tills han är mätt. Och har ett helt acceptabelt hull.

Knabbstrupern som behöver massor med mat håller fint hull med näten också tillsammans med fjordingen och russet.

Min teori är att hästar blir inte mätta enbart på antalet tuggningar utan det är även mängden protein de får i sig som avgör när de blir mätta. Därför blir hästar mättare på ett hö som ligger högt i protein än ett som ligger lågt. Vår fjording hade problem med att ta upp protein och därför var han konstant hungrig. När problemet åtgärdades fick han tillbaka mättnadskänslan.
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Jag är VÄLDIGT nöjd med mitt nät till min lättfödda ponny. Istället för att sluka allt på 1 h så räcker hennes kvällshösilage om 4 kg minst till 12-1. Min andra får fri tillgång, så mycket han orkar och det är väl vad man skulle kunna kalla tortyr för en hungrig ponny som älskar mat. Jag vande in henne på nätet och höll koll på tiden.
Hon är som sagt en HUNGRIG ponny men sen hon fick nätet går hon ifrån maten för att heja på främlingar och snacka lite..

En vän hade nät uppsatta i vintras, hon hade då en quarter appendix och en arab. Båda trivdes mycket bra med näten, mathysterin försvann, inga sura miner eller jagande när hon dök upp med maten. Mer som "hejhej matte, kommer du med maten igen".
Det är ju minst sagt trevligare för dem att ha tillgång till näten och stå och pilla i det istället för att sluka maten och sen stå och glo och ha tråkigt om vintern.
De går dessutom ifrån näten, de finns ju kvar, och går tillbaka när de vill äta. De går aldrig utan mat i mer än 1-2 h.
Och med tanke på att det finns stall som fodrar 3 gånger/dag så tycker jag dessa nät är geniala.
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Lillknatten äter fortfarande ett mål/dag ur nät, men det är ingen skillnad i ättid. Nu gör det inte hysteriskt mycket för honom, nätet är mer av bekvämlighet och det blir mindre spill (han är sämst i världen på att 'städa' efter sig).

Ingen av mina (nät eller små portioner tätt) har ju någon matstress eller mathysteri dock, tack och lov. Men ättiden tycks densamma vad jag än gör och hur mycket/lite de får per dygn som sagt.

Men får hem en inackordering snart, en liten shettis där ägaren hoppas att mha nät kunna få maten att räcka hela natten, så stackarn slipper se mina fodrad via automatiken och få mat 2 ggr på natten och han har sluuuut. Jag är skeptisk till att det ska fungera, iom mina erfarenheter. Men då blir det testat på ännu en häst (ponny) =)
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

När jag började med småmaskiga nät till hö till 2 vuxna och ett föl med fritillgång till havrehalm så räckte kvällshöet ca 12 kg ända till morgonen. Alltså dom gick ute och hade annat att pyssla med än att äta också. Men när jag kom hem från jobbet på morgonen så stod dom och åt och det var lite kvar i botten av näten. Så var det i början. Men sen försvann det fortare.(fölet blev ju iofs större och åt mera det kan väl också haft viss inverkan) Det är ju också stor skillnad om näten hänger och dinglar fritt eller om det har stöd mot ett träd eller en vägg. Men mitt födgeni en nordis hon kan äta fort genom nät, fattar inte hur hon bär sig åt med sin stora breda mule :D Den största förbättringen med nät tycker jag är att det blir mkt mindre spill, det dom plockar ut äter dom upp. Och visst förlängs ättiden men kanske inte så mkt som man önskar.
I år har jag tänkt att skaffa hönät till rundbal, få se hur det fungerar men jag har hört andra som är nöjda med det.
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

En god vän till mig säger att det funkar för hennes halvblod, det finns fortfarande en tuss kvar på morgonen efter att ha varit soprent vid fodring på golvet tidigare. Hennes häst är ganska kreativ, och jag kan tänka mig att hon gillar att stå och pilla och dona med nätet.
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

KL
Men för att näten ska funka optimalt så är det fri tillgång som gäller, annars försöker hästen gluffsa när den väl får. Hästar ska inte stå utan mat i flera timmar.

Det har funkat på alla hästar jag haft, även glupsk shettis.
Efter ett par veckor på fri tillgång i nät så har hon lugnat sig och det tar längre tid att få i sig.

Jag tror inte man kan säga det generellt. Jag hoppades på samma sak, men efter ca ett år av fri tillgång med 3 cm-maskor gav jag upp. Hästarna åt fortfarande hela dagarna, trots att det fanns annat att göra i hagen. (De hade även innan haft i stort sett obegränsad tillgång i gamla stallet under typ 2 år.) De blev helt enkelt för feta och jag övergick till små nät och fyra fodringar per dag.

Detta funkar ganska bra för mina två (D-ponny). De behöver nästan 1 tim/kg hö, skulle vilja säga att det är i stort sett det dubbla mot utan. Övrig tid har de halm att äta av.

Jag tycker att tidsförlängningen blir längre i små nät, delvis pga att de flaxar runt mer än de stora (hos oss). Håller med dem som säger att fulla nät går snabbare att äta ur.
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Det finns en väldigt färsk forskningsrapport som jag tror kommer bli offentlig i ämnet i början på Augusti.

Det lustiga är mätningar har gjorts på drygt 1000 individers käkar, bredd/djup och den totala volumen på tuggytan.

Resultatet av denna studie är entydlig att maskornas storlek på hönätet har ett sambande med den enskilda individens tuggyta v.s. käkarnas bredd och längd.


En liten smal käke med mindre djup och därmed stor tuggyta har genom denna ovanligt stora studie lett fram till att ett hönät med större maskor leder till att hästens tuggmotstånd bättre tillgodoser deras naturliga behov av tuggtid.

En större bredare/djupare käke vilket även leder till mindre tuggyta har förvånadsvärt påvisat att mindre maskor i hönätet leder till ett mera naturligt tuggmotstånd och naturlig tuggtid.

När man gjorde om denna studie med exakt samma individer men som enda förändring bytte till det finmaskiga hönäter till individerna med liten smal käke och det grovmaskiga hönätet till individerna med större/bredare käkar så halverades tuggtiden i båda fallen.. Däremot kunde det inte påvisas mätbara förändring i tuggmotståndet.

Det man dragit som slutsats av denna forskningsrapport och dom studier som legat till grund för denna forkning är dom secundära kroniska skador man noterat inom en så snar framtid som 2 år genom en frekvent ökning, orsakade av mag tarm relaterade sjukdomsbilder.

Resultatet är väldigt intressan och kunskapsgivande eftersom det uppvisar att man måste se till helheten för att inte äventyra individens framtida välbefinnande.

Vad exakt menas med detta?? Jag fattar inte... (Lite småtrög, tydligen.) :angel: Och vilka skador är det som menas?
 
Sv: Det här med småmaskiga hönät, VILKA hästar fungerar det egentligen på???

Tror vi är fler som inte fattar :-)
Snälla kan du förklara så vi förstår?

Jag har tre halvblod och kör med små maskiga nät inne.
Påmorgonen lägger jag ut hösilage i halva tunnor i hagen, utan nät, vid intag hängs nät i boxarna med "ransonerad" giva, 8 kg till "pojkarna" 3+4 år, vardera, räcker från ca 18 - 6 slatt kvar i varje vid 6 på morgonen, mitt matgeni 10 år, får 2 kg först i nätet vid intag och sen 4 kg till vid nattning. På pojkarna funkar det alltså bra men på matvraket sådär, det förlänger hans ättid dock.
Problemet är att han suger i sig mer mat på dagen i hagen än vad han behöver, blir lite för trind, pojkarna avbryter ju ätandet för att busa med varandra på ett helt annat sätt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har blivit erbjuden att köpa ensilage tillsammans med en granne. Eftersom vi då köper en större mängd ihop blir priset...
2
Svar
22
· Visningar
2 017
Senast: jis
·
Hästvård Ja, jag vill förlänga ät-tiden för min häst. Han hinner bli rastlös på natten, eller sysslolös iallafall, om man ser hur det ser ut i...
2
Svar
30
· Visningar
2 784
Senast: lulski
·
Foder & Strö Jag fodrar merparten av min hästs hö i SMHN, från början för att förlänga ättiden men nu för att minska spill, då hon drar runt all mat...
Svar
18
· Visningar
2 341
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Hämtade i helgen hem en ny häst som är lite av den speciella sorten, just nu äter hon 1.5kg lympos havrefri musli, 1kg lucern och nästan...
2
Svar
21
· Visningar
4 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp