Det här med surrogatmamma, spermiedonator ect

Påbörjade ett långt inlägg, läste igenom och jag känner att det inte bliv bra.
Men jag håller med er alla: Jag tycker inte heller att det ska vara lagligt att vara surugatmamma.
 
Tycker ägg/ spermiedonation är helt okej, men inte surrogatmödraskap. Altruistiskt sådant tycker jag spontant egentligen är okej, men då det är jättesvårt att hitta vattentäta former för det så tycker jag att det är bra att det inte är tillåtet i Sverige. Sedan förstår jag att det absolut finns de som faktiskt av kärlek skulle vilja bära sitt syskons eller bästa väns barn, men det blir ändå för komplicerat.
 
Donation av livmoder från en död person - funkar det? Jag skulle gärna sponsra folk med allehanda reservdelar de behövde efter min död, så varför inte med min livmoder?
Jag försökte googla. Det här har ju bara skett i studier än så länge och jag fick fram att man använt levande donatorer. Står ingenting om ifall det är ett krav, men det finns ju lite åldersbegränsningar osv.
 
  • Gilla
Reactions: ako
Men däremot tänker jag att det skulle vara skillnad om det handlar om någon närstående och man inte gör det pga ekonomiska citament. Tex säg att min syster inte kan få barn och att jag för att jag vill skulle kunna bära ett barn åt henne och hennes man, skulle det vara så fel?
Typ som att man kan donera en njure eller en bit lever till en släkting som har behov tänker jag.

Vi pratade om det där på jobbet igår eftersom vi jobbar en del med adoptionsärenden. Då berättade en kollega, som skrev sitt exjobb om just surrogatmödraskap, om ett rättsfall i Finland där ett par använde mannens syster som surrogatmamma (altruistiskt). Hon ångrade sig och ville behålla vårdnaden om barnet och, åtminstone när kollegan skrev sitt exjobb, var ställningen sådan att det var mannen och hans syster som var barnets vårdnadshavare.
 
Är emot surrogatmödraskap. Man ska inte kunna köpa/sälja sådana tjänster, och även om det görs altruistiskt så är riskerna så stora för kvinnan.
Sperma och äggdonationer har jag däremot inget problem med. Visst, jag förstår kritikernas resonemang där med, men det kan jag ändå rättfärdiga utan problem.
 
Jag såg dokumentären.

Jag tycker att surrogatmödraskap är fel, och i flera fall är det kvinnor som har det fattigt som ser det som en inkomst för att överleva. Jag höll på att ramla när jag hörde att det fanns människor som tyckte att det skulle bli gratis i Sverige. Jag förstår äggdonation och spermadonation, något vi själva skulle vara öppna till här hemma om vi fått vara anonyma. Men detta är ett barn som växer i kvinnans kropp i 9 månader. Varför skulle kvinnor genomgå allt gratis? Nej, det finns för många gråzoner för mig och jag tycker att det är bra att dessa dokumentärer finns som visar surrogatmoderns sida.
 
Kommer väl att få alla emot mig nu. Men jag skulle kunna tänka mig att använda mig av en surugatmamma. inte i formen utnyttja fattig kvinna men någon som har det som ”yrke” och gör det av fri vilja, för de finns även de

Skulle min kropp klara av en graviditet utan problem,vilket den inte gör, skulle jag även kunna tänka mig vara en.
 
Kommer väl att få alla emot mig nu. Men jag skulle kunna tänka mig att använda mig av en surugatmamma. inte i formen utnyttja fattig kvinna men någon som har det som ”yrke” och gör det av fri vilja, för de finns även de

Skulle min kropp klara av en graviditet utan problem,vilket den inte gör, skulle jag även kunna tänka mig vara en.

Jag hade också kunnat tänka mig, men då hade jag velat ha iaf en miljon efter skatt, planerat kejsarsnitt i V 38 och så tillgång till svensk mödrasjukvård. Dvs precis så jag antar att det inte går till idag.
 
Jag hade också kunnat tänka mig, men då hade jag velat ha iaf en miljon efter skatt, planerat kejsarsnitt i V 38 och så tillgång till svensk mödrasjukvård. Dvs precis så jag antar att det inte går till idag.

Låter som vettiga krav. Inte möjligt idag men kanske om 30 (fast då är väl varken du eller jag aktuella :eek:)

Men under sådana förhållanden tycker jag att det faktist är okej (fast jag skulle vara flexibel med priser)

Läste om en tjej i England som älskade att vara gravid. Hennes man ville inte ha fler barn (de hade 2-3) så hon var i stället surugatmamma till 8!! Par
 
Låter som vettiga krav. Inte möjligt idag men kanske om 30 (fast då är väl varken du eller jag aktuella :eek:)

Men under sådana förhållanden tycker jag att det faktist är okej (fast jag skulle vara flexibel med priser)

Läste om en tjej i England som älskade att vara gravid. Hennes man ville inte ha fler barn (de hade 2-3) så hon var i stället surugatmamma till 8!! Par
Haha nä då är jag 58, iofs tänkte jag sluta jobba ungefär i den åldern så då har jag ju tid iaf ;)

Ah 8 st kanske var att ta i :p
 
Jag tycker att surrogatmödraskap som industri är helt vidrigt på grund av de skäl många nämnt i tråden redan. Och ett sätt att totalt reducera kvinnokroppen och dess fantastiska förmåga att bära barn till en vara, något folk med pengar kan köpa utan att behöva bry sig om subjektet/kvinnan alls.

Kajsa Ekis Ekman har skrev en bok 2011 där hon skriver om och drar paralleller mellan sexhandel och surrogatmödraskap. Jag har inte läst den men hört att den är väldigt bra. http://www.leopardforlag.se/bok/var...n-surrogatmodraskap-och-den-delade-manniskan/

Men däremot tänker jag att det skulle vara skillnad om det handlar om någon närstående och man inte gör det pga ekonomiska citament. Tex säg att min syster inte kan få barn och att jag för att jag vill skulle kunna bära ett barn åt henne och hennes man, skulle det vara så fel?
Typ som att man kan donera en njure eller en bit lever till en släkting som har behov tänker jag.
Jo men jag skulle inte vilja vara gravid åt en syster. Det skulle kunna bli ansträngda släktjular i år framöver. Till slut skulle jag ju göra det för sakens skull antar jag och vara sur typ hela tiden.
 
Jag som har goda vänner som har 3 barn via surrogatmödraskap och som har följt deras lycka och även de bekymmer som följt med har väldigt svårt att vara ensidigt emot.

Dessa två hade aldrig kunnat få barn utan den här hjälpen och barnen är mycket efterlängtade. Barnen är helsyskon och det är två olika bärarmödrar eftersom det blev tvillingar ena gången. Det juridiska har varit ganska marigt eftersom lagstiftningen ser olika ut i USA och Sverige. I USA har bägge kunnat bli juridiska föräldrar ganska lätt medan i Sverige är fortfarande endast den som är biologisk förälder vårdnadshavare den andra föräldern kan inte bli det enligt svensk lag om de inte är gifta vilket de inte är. Detta har såklart haft konsekvenser för föräldraledighet osv.

De har god kontakt med båda bärarmammorna och ffa med den som är den andra bioföräldern samt barnens halvsyskon.
 
Jag som har goda vänner som har 3 barn via surrogatmödraskap och som har följt deras lycka och även de bekymmer som följt med har väldigt svårt att vara ensidigt emot.

Dessa två hade aldrig kunnat få barn utan den här hjälpen och barnen är mycket efterlängtade. Barnen är helsyskon och det är två olika bärarmödrar eftersom det blev tvillingar ena gången. Det juridiska har varit ganska marigt eftersom lagstiftningen ser olika ut i USA och Sverige. I USA har bägge kunnat bli juridiska föräldrar ganska lätt medan i Sverige är fortfarande endast den som är biologisk förälder vårdnadshavare den andra föräldern kan inte bli det enligt svensk lag om de inte är gifta vilket de inte är. Detta har såklart haft konsekvenser för föräldraledighet osv.

De har god kontakt med båda bärarmammorna och ffa med den som är den andra bioföräldern samt barnens halvsyskon.

Vi har i närheten både danska stork-barn (till ensamstående mamma) och surrogatbarn med två pappor.

De är toppenföräldrar allihop, men jag har svårt för surrogatkonceptet. Det är inget vi kunnat diskutera, man ska vara positivt inställd är känslan.
Men jag har svårt att komma ifrån att det är ett nyttjande av kropp mot pengar.
 
Vi har i närheten både danska stork-barn (till ensamstående mamma) och surrogatbarn med två pappor.

De är toppenföräldrar allihop, men jag har svårt för surrogatkonceptet. Det är inget vi kunnat diskutera, man ska vara positivt inställd är känslan.
Men jag har svårt att komma ifrån att det är ett nyttjande av kropp mot pengar.

Nej det är verkligen ingen lätt fråga med några entydiga svar.
För mig blir det svårare med rika heterosexuella par som skaffar en surrogatmamma för att kvinnan inte *vill* vara gravid än ett homosexuellt manligt par - även om det i grunden är just nyttjande av kropp mot pengar i bägge fallen.
 
Jag tycker det är svårt. Främst för att det är alldeles för juridiskt knepigt och för att det kan vara livsfarligt för den som är gravid. Kunde man magiskt radera bort de bitarna skulle jag vara försiktigt positiv.
 
Nej det är verkligen ingen lätt fråga med några entydiga svar.
För mig blir det svårare med rika heterosexuella par som skaffar en surrogatmamma för att kvinnan inte *vill* vara gravid än ett homosexuellt manligt par - även om det i grunden är just nyttjande av kropp mot pengar i bägge fallen.

Ja, i detta fall är det rika samkönade partners.
Men jag kan tycka det är svårt över lag, jag kan undra hur den ensamstående sjukpensionerade kvinnan som är ensam med två stork-barn resonerade också. Ett man kan konstatera är i alla fall att önskan att få egna barn styr över många resonemang, och att det är väldigt svårt att ifrågasätta. Lätt för mig med två egna att säga att barn inte är en rättighet.
 

Liknande trådar

Relationer Längesen som jag var inne här nu men känner att jag behöver er input i detta.. :heart För ett par dagar sedan hade jag en diskussion...
29 30 31
Svar
604
· Visningar
33 153
Senast: Sander
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 342

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp