Det här med att komma på vettig mat

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare SiZo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 111
  • Visningar Visningar 4 844

Bukefalos 30 år!

Igen. Biverkningar har inte med maten att göra på så sätt.

Restless legs har inte heller med maten att göra. Jag får mer av det när jag väger mer. Det är ett välkänt fenomen.

Så nej jag mår inte dåligt på något sätt som har med maten att göra.

Allt har med allt att göra, kroppen (inklusive hjärnan, psyket, tarmen, mikroberna osv) är 1 enhet.

Det enda jag försöker säga är att det låter farligt om varje dags mat är som du beskrev. Och restless legs kan vara matrelaterat (B12, dvs intag, upptag, metyleringsförmåga kan påverka): https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36401952/

Skulle det funka för dig att prova äta 1 frukt eller grönsak minst 5 gånger per dag (plus vad nu annat du får i dig)? Bara för att börja få igång systemet igen?

Man måste ju inte göra något med frukten eller grönsakerna om det känns övermäktigt, dom är perfekta att äta precis som dom är, men annars är det ju många fina förslag i tråden på rätter med skurna grönsaker i.

Motstånd mot kniven? De tillagades hela. Hur får man motstånd mot kniven när man inte skär i dem?

Jo det kan absolut finns ben i filén om kycklingen fått frakturer under transport. Att du inte vet det visar hur dålig koll du har.

Det här var inte ben från bröstbenet.

Finns inga andra ben på en kyckling som kan finnas i en bröstfilé. Undantaget är ju vad man kallar lårfilé där det finns mängder av ben och lårbenenet i många fall (beroende på tillverkare) inte pockas bort.

Finns inga andra ben på en kyckling som kan finnas i en bröstfilé. Undantaget är ju vad man kallar lårfilé där det finns mängder av ben.
Jo om de får frakturer så att benen är lösa så kan de absolut hamna i bröstfilen.

Vilka ben som helst kan hamna vart som helst när vi pratar om trauma.

Jo om de får frakturer så att benen är lösa så kan de absolut hamna i bröstfilen.

Vilka ben som helst kan hamna vart som helst när vi pratar om trauma.

Så då har du köpt en färsk hel ostyckad kyckling, styckad själv och missat ett ben i filén? Är ju lite av samma scenario som i Masterchef där deltagare missar ett ynka ben i en fiskfilé när de sätts på prov.

En himla skillnad på att slakta och stycka själv och att köpa styckningsditaljer. Har gjort båda och vet skillnaden men du tycks inte göra.

Behöver ju inte slakta själv för att få tag en hel kyckling/höna, räcker med att gå till frysdisken..... Undantaget lär vara LIDL (OBS!!! Möjig reklam) där man kan köpa ofryst hel kyckling/höna lite till och från.

Behöver ju inte slakta själv för att få tag en hel kyckling/höna, räcker med att gå till frysdisken..... Undantaget lär vara LIDL (OBS!!! Möjig reklam) där man kan köpa ofryst hel kyckling/höna lite till och från.
Nu styckar inte TS hönor så vad ditt nedlåtande sidospår gör för bra i tråden kan bara gudarna veta...

Allt har med allt att göra, kroppen (inklusive hjärnan, psyket, tarmen, mikroberna osv) är 1 enhet.

Det enda jag försöker säga är att det låter farligt om varje dags mat är som du beskrev. Och restless legs kan vara matrelaterat (B12, dvs intag, upptag, metyleringsförmåga kan påverka): https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36401952/

Skulle det funka för dig att prova äta 1 frukt eller grönsak minst 5 gånger per dag (plus vad nu annat du får i dig)? Bara för att börja få igång systemet igen?

Man måste ju inte göra något med frukten eller grönsakerna om det känns övermäktigt, dom är perfekta att äta precis som dom är, men annars är det ju många fina förslag i tråden på rätter med skurna grönsaker i.
Jag har ätit B-12 tillskott i rätt många år nu så nej det beror inte på det, ja jag tar upp det. Jag äter tillskott för veganer just eftersom jag vet att jag får i mig rätt lite näring.

Jag kan inte äta 5 ggr/ dag. Jag vet att det är rekommendationen men helt seriöst, hur hinner man ens det? Hur har man råd att äta 5 frukter om dagen? Hur får man i sig mat 5 ggr om dagen?

Frukost innan jobbet, lunch, och middag när man kommer hem. En frukt till kvällsmat kan jag trycka i mig. Men vart ska jag få till den 5e?

Skulle jag äta 5 frukter/dag så skulle jag inte få i mig annat. Jag äter grönsaker när motivation för någon som helst mat finns. Det är när ingen motivation finns som grönsakerna uteblir.

Så då har du köpt en färsk hel ostyckad kyckling, styckad själv och missat ett ben i filén? Är ju lite av samma scenario som i Masterchef där deltagare missar ett ynka ben i en fiskfilé när de sätts på prov.
Jag vet inte hur många gånger jag har skrivit att det är köpta filéer det handlar om.

Jag har ätit B-12 tillskott i rätt många år nu så nej det beror inte på det, ja jag tar upp det. Jag äter tillskott för veganer just eftersom jag vet att jag får i mig rätt lite näring.

Jag kan inte äta 5 ggr/ dag. Jag vet att det är rekommendationen men helt seriöst, hur hinner man ens det? Hur har man råd att äta 5 frukter om dagen? Hur får man i sig mat 5 ggr om dagen?

Frukost innan jobbet, lunch, och middag när man kommer hem. En frukt till kvällsmat kan jag trycka i mig. Men vart ska jag få till den 5e?

Skulle jag äta 5 frukter/dag så skulle jag inte få i mig annat. Jag äter grönsaker när motivation för någon som helst mat finns. Det är när ingen motivation finns som grönsakerna uteblir.
Hur man hinner äta 5 ggr/dag :confused: ? Jag äter ALLTID något mellan frukost och lunch och ALLTID något mellan lunch och middag annars skulle jag svälta ihjäl! Frukt, macka, yoghurt... Jag brukar ha med mig både frukt och bröd till jobbet som jag äter där. Tre dagar i veckan äter jag pedagogisk lunch och två dagar har jag med egen lunch. Innan jag åker till jobbet äter jag macka och havregrynsgröt. Sedan lagar jag mat när jag kommer hem.

Hur man hinner äta 5 ggr/dag :confused: ? Jag äter ALLTID något mellan frukost och lunch och ALLTID något mellan lunch och middag annars skulle jag svälta ihjäl! Frukt, macka, yoghurt... Jag brukar ha med mig både frukt och bröd till jobbet som jag äter där. Tre dagar i veckan äter jag pedagogisk lunch och två dagar har jag med egen lunch. Innan jag åker till jobbet äter jag macka och havregrynsgröt. Sedan lagar jag mat när jag kommer hem.
Jag har nog haft lite stressigare jobb än dig. Inte en chans att jag hade lyckats med det i någon av mina jobb.

Känner med dig. Vet precis hur det är med dålig fantasi och om jag ska äta vad jag är sugen på blir det pizza, hamburgare, chips, choklad mm och laga mat har jag inget intresse av i vardagen utan blir ett måste.

Jag älskar att meal prepa så det går snabbt och enkelt att fixa mat till vardags, enformigt och tråkigt absolut men ger mig den näring och behöver och mår bra av och så skönt att inte varje dag fundera på vad, hur och när jag ska äta.
Tog lite inspiration från en som lagar matlådor för hela året på några helger på hösten, nu gör jag inte matlådor eller meal prepar för ett helt år men fick inspiration till att anpassa det till mig.

Ett äpple eller banan tar ju typ 2 minuter att äta på stående fot?

Jag förstår inte alls frågan.

Jag brukar äta frukost (oftast gröt), lunch (oftast sallad eller nån risbowl), eftermiddagsfrukt, middag ("normal mat"), kvälls"fika" (exempelvis morotsstavar).

Men jag menar alltså att ta några minuter per dag på att äta en färsk frukt eller grönsak, inte ens uppskuren, 5ggr per dag. Det har alla tid med.

Jag brukar äta frukost (oftast gröt), lunch (oftast sallad eller nån risbowl), eftermiddagsfrukt, middag ("normal mat"), kvälls"fika" (exempelvis morotsstavar).

Men jag menar alltså att ta några minuter per dag på att äta en färsk frukt eller grönsak, inte ens uppskuren, 5ggr per dag. Det har alla tid med.
Precis!

Alla som kan äta "normalt" kanske, men nej inte alla. Själv tar det ca 40 min att äta en banan tex. Nu äter jag visserligen varken frukt eller grönsaker sedan flera år tillbaka, men ändå.

Det tar verkligen inte 2 min för mig att äta en frukt. Och har aldrig någonsin gjort.

Så nej. Alla har varken råd eller tid med det.

Det tar verkligen inte 2 min för mig att äta en frukt. Och har aldrig någonsin gjort.

Så nej. Alla har varken råd eller tid med det.

Jag brukar köpa äpplen för 19kr/kg och morötter för 10kr/kg. Jag är inte heller rik. Väljer frukt och grönsaker utefter vad som har lägst kilopris just då. Min smärtgräns går runt 20kr/kg.

Men även om det tar längre tid, vad gör det? Man kan ha en skål uppskuren frukt/morotsstavar framme i flera timmar utan att dom blir dåliga. Speciellt morot är jättebra datorsnacks, man blir inte kladdig.

Och i allmänhet, mat och äta mat måste få ta tid.

Men det var därför jag tidigare frågade om ARFID. Det är ju en helt annan femma att få till en hälsosam matrutin om man har det. Både med tid och innehåll.

Liknande trådar

• Mjölkproteinallergi
  • Att tacka nej till fika, mat osv. på ett trevligt sätt
  • Knäckemacka
  • Flera katter med olika kostbehov

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat