Det känns hopplöst

Alltså, älskade detta. Allt jävla såsande omkring att ta hänsyn till "allas uppfattning" om vissa saker. Nej, ibland är det faktiskt bara så att en sak är rätt och en annan är fel. Punkt slut.

V e r k l i g e n. :crazy:
Man behöver inte respektera allas åsikter. Är det fel så är det fel. Är personen idiot så är personen idiot. Ibland är det bara så enkelt.
 
Spinner vidare på detta. För mig är det jätteviktigt generellt att hitta lösningar och att känna att jag kan bidra, förändra något. Mitt angreppssätt liksom. Men just därför kanske de frågorna jag inte kan påverka eller jobbar med blir extra svåra när det blir så stora kriser.
För mig är det fetade väldigt viktigt.

Jag vill göra skillnad. Om än i det lilla. Något ska ha blivit bättre när just jag var med, jag var där på just det mötet, den platsen. Små saker som ändrat. Projekt eller engagemang som startat för att jag sådde ett frö.

Jag kaninte påverka hela världen men jag kan göra saker bättre just där jag står. Om så bara göra någon glad med något snällt ord.

Det händer faktiskt en massa positiva saker överallt. Bara man ser dem. Och det försöker jag göra - se dem.
 
Alltså, älskade detta. Allt jävla såsande omkring att ta hänsyn till "allas uppfattning" om vissa saker. Nej, ibland är det faktiskt bara så att en sak är rätt och en annan är fel. Punkt slut.
Haha, det kommer mig att tänka på att Rosling i ett annat program sa att SD, och Jimmie Åkesson, har rätt och övriga partier fel i flyktingfrågan.
 
Haha, det kommer mig att tänka på att Rosling i ett annat program sa att SD, och Jimmie Åkesson, har rätt och övriga partier fel i flyktingfrågan.

Ja, "rätt" som att mer medel borde gå till flyktingläger.
Absolut ingen någonsin sa emot.

"Flyktingfrågan" är för övrigt ganska bred. Men jag gissar att du med din kommentar i just denna tråd vill provocera, och att du gjorde en medveten svepande formulering.
 
Ja, "rätt" som att mer medel borde gå till flyktingläger.
Absolut ingen någonsin sa emot.

"Flyktingfrågan" är för övrigt ganska bred. Men jag gissar att du med din kommentar i just denna tråd vill provocera, och att du gjorde en medveten svepande formulering.
Ingen har sagt emot SD i den frågan? Du borde nog lyssna lite mer till Rosling i intervjun med honom du själv tog upp.
 
Ingen har sagt emot SD i den frågan? Du borde nog lyssna lite mer till Rosling i intervjun med honom du själv tog upp.

Förlåt, har du helt missuppfattat trådens syfte? Vill du få igång en diskussion om flyktingfrågan och hur "rätt" Sverigedemokraterna har så kan du ju med fördel skapa egen tråd.

Att du genom svepande formuleringar vill provocera fram en diskussion med användare i just denna tråd är så otroligt fult gjort, verkligen. Det är liksom inte hjärnkirurgi att förstå var de flesta av oss står vad gäller SD.
 
Ikväll lägger jag mig ändå med en positiv känsla utifrån drivkraft att lära mig mer om världen, och tacksamhet över att mina barn (och jag) har det bra.

Tyvärr föds ju det sistnämnda även ur vetskapen att många har det mycket värre.
 
Ikväll lägger jag mig ändå med en positiv känsla utifrån drivkraft att lära mig mer om världen, och tacksamhet över att mina barn (och jag) har det bra.

Tyvärr föds ju det sistnämnda även ur vetskapen att många har det mycket värre.

Jag vaknade till de goda nyheterna och saker och ting fortsätter se bra ut för Biden, och solen sken på promenaden till jobbet. Just nu tänker jag på att allt lutar mot att Trump kommer att vara historia nästa år, och att ett vaccin mot Covid-19 sannolikt kommer att komma. Det känns fint.
 
Jag vaknade till de goda nyheterna och saker och ting fortsätter se bra ut för Biden, och solen sken på promenaden till jobbet. Just nu tänker jag på att allt lutar mot att Trump kommer att vara historia nästa år, och att ett vaccin mot Covid-19 sannolikt kommer att komma. Det känns fint.

🍁🌹

Jag känner också nån sorts litet, litet spirande hopp om att detta bedrövliga år kommer ta något gott med sig in i framtiden ändå.
 
Jag vaknade till de goda nyheterna och saker och ting fortsätter se bra ut för Biden, och solen sken på promenaden till jobbet. Just nu tänker jag på att allt lutar mot att Trump kommer att vara historia nästa år, och att ett vaccin mot Covid-19 sannolikt kommer att komma. Det känns fint.

Vi kommer ju inte ens behöva ett vaccin eftersom alla sjukdomar kommer att jämna ut varandra redan på tisdag :p
 
Ni som känner nedstämdhet pga. Covid-19, märker ni inte att solidariteten ökar? Jag kan märka att folk visar ökad hänsyn, många frivilliga handlar åt de i riskgrupp. Visst är isoleringen tärande men pandemin kommer att nå ett slut. Fler dör i den vanliga säsongsinfluensan än i Covid-19. Vi ska vara försiktiga då detta är ett oberäkneligt virus och slår det hårt så gör det det rejält och det kan man inte föringa men världen går inte under. Jag kommer att uppskatta umgänget med nära och kära mer när detta är över.

Tror även att vi kommer se ändrade beteenden vad gäller resor och konsumtion. Världen har stannat upp lite och jorden har börjat andas igen, jag tror att för de flesta är detta en väckarklocka. Var och en av oss kan ju göra skillnad genom medvetna val i framtiden. Vi behöver inte sluta att resa tex men vi kanske medvetet ska välja ett bättre transportmedel och därmed slå ut de sämre så att industrin börjar jobba än mer hållbart än idag, att stora företag satsar för klimatet för att det lönar sig.

Varje gång något stort i världen hänt, så har människan också utvecklat samhället och sina vanor. Jag tycker att vi har en spännande framtid framför oss.

Vad gäller nyheter så är dess uppgift att vinkla och visa det negativa i omvärlden. Det känns då som om att allt är negativt. Innan tv och radio så pågick det mer elände i världen,globalt sett, men det nådde inte ut på samma sätt. Man kan se en ökning av sämre folkhälsa sedan internets intåg i var mans hem. Våra hjärnor är inte skapta att filtrera alla intryck, reptilhjärnan är kodad att fokusera på en sak i taget och om fler saker pockar på, så utlöses adrenalin vilket också påverkar stress mm. En bra lösning på detta är att faktiskt koppla ner, och koppla av. Var mer ute, träffa människor (när vi får) och lev i nuet. Uppskatta det vi har ❤🙏.
 
Ni som känner nedstämdhet pga. Covid-19, märker ni inte att solidariteten ökar? Jag kan märka att folk visar ökad hänsyn, många frivilliga handlar åt de i riskgrupp. Visst är isoleringen tärande men pandemin kommer att nå ett slut. Fler dör i den vanliga säsongsinfluensan än i Covid-19. Vi ska vara försiktiga då detta är ett oberäkneligt virus och slår det hårt så gör det det rejält och det kan man inte föringa men världen går inte under. Jag kommer att uppskatta umgänget med nära och kära mer när detta är över.

Tror även att vi kommer se ändrade beteenden vad gäller resor och konsumtion. Världen har stannat upp lite och jorden har börjat andas igen, jag tror att för de flesta är detta en väckarklocka. Var och en av oss kan ju göra skillnad genom medvetna val i framtiden. Vi behöver inte sluta att resa tex men vi kanske medvetet ska välja ett bättre transportmedel och därmed slå ut de sämre så att industrin börjar jobba än mer hållbart än idag, att stora företag satsar för klimatet för att det lönar sig.

Varje gång något stort i världen hänt, så har människan också utvecklat samhället och sina vanor. Jag tycker att vi har en spännande framtid framför oss.

Vad gäller nyheter så är dess uppgift att vinkla och visa det negativa i omvärlden. Det känns då som om att allt är negativt. Innan tv och radio så pågick det mer elände i världen,globalt sett, men det nådde inte ut på samma sätt. Man kan se en ökning av sämre folkhälsa sedan internets intåg i var mans hem. Våra hjärnor är inte skapta att filtrera alla intryck, reptilhjärnan är kodad att fokusera på en sak i taget och om fler saker pockar på, så utlöses adrenalin vilket också påverkar stress mm. En bra lösning på detta är att faktiskt koppla ner, och koppla av. Var mer ute, träffa människor (när vi får) och lev i nuet. Uppskatta det vi har ❤🙏.

Jag tycker förvisso inte att man ska förringa människors oro med "världen går inte under". Det får en lätt nedvärderande ton, lite som när folk mår dåligt och ska "rycka upp sig". Jag tycker absolut att den ensamhet och nedstämdhet som pandemin fört med sig ska tas på allvar, även om det givetvis finns ljusglimtar här och var. De exempel du nämner är fantastiskt. Men vi ser ju även det motsatta i många egoistiska handlingar till följd av pandemin.
 
Ni som känner nedstämdhet pga. Covid-19, märker ni inte att solidariteten ökar? Jag kan märka att folk visar ökad hänsyn, många frivilliga handlar åt de i riskgrupp. Visst är isoleringen tärande men pandemin kommer att nå ett slut. Fler dör i den vanliga säsongsinfluensan än i Covid-19. Vi ska vara försiktiga då detta är ett oberäkneligt virus och slår det hårt så gör det det rejält och det kan man inte föringa men världen går inte under. Jag kommer att uppskatta umgänget med nära och kära mer när detta är över.

Tror även att vi kommer se ändrade beteenden vad gäller resor och konsumtion. Världen har stannat upp lite och jorden har börjat andas igen, jag tror att för de flesta är detta en väckarklocka. Var och en av oss kan ju göra skillnad genom medvetna val i framtiden. Vi behöver inte sluta att resa tex men vi kanske medvetet ska välja ett bättre transportmedel och därmed slå ut de sämre så att industrin börjar jobba än mer hållbart än idag, att stora företag satsar för klimatet för att det lönar sig.

Varje gång något stort i världen hänt, så har människan också utvecklat samhället och sina vanor. Jag tycker att vi har en spännande framtid framför oss.

Vad gäller nyheter så är dess uppgift att vinkla och visa det negativa i omvärlden. Det känns då som om att allt är negativt. Innan tv och radio så pågick det mer elände i världen,globalt sett, men det nådde inte ut på samma sätt. Man kan se en ökning av sämre folkhälsa sedan internets intåg i var mans hem. Våra hjärnor är inte skapta att filtrera alla intryck, reptilhjärnan är kodad att fokusera på en sak i taget och om fler saker pockar på, så utlöses adrenalin vilket också påverkar stress mm. En bra lösning på detta är att faktiskt koppla ner, och koppla av. Var mer ute, träffa människor (när vi får) och lev i nuet. Uppskatta det vi har ❤🙏.
Visst, förhoppningsvis har vi lärt oss något så det kommer med vissa goda bieffekter. Förhoppningsvis.

Men det är vansinnigt tärande. Jag har inte varit på kontoret sen i mars. Att ständigt behöva analysera hur man beter sig, ständigt fundera över om vi är sjuka eller inte... Osv. All vabb och vobb. Funderingar över hur det påverkar barnen. Jag är inne i nån sorgeprocess känns det som.

Jämförelser på både gott och ont hur vi hanterar andra kriser.
Och nu har jag även börjat få en dystopisk känsla av att det inte kommer ta slut och återgå till det normala.
 
Jag började skriva den här tråden igår och med tanke på hur läget ser ut med USA-valet just nu så känner jag nog att jag postar den ändå.

Jag läser många skämt om att 2020 är ett riktigt skräp-år och sanningen är väl tyvärr att det är förbaskat eländiga tider vi lever i. Det är bränder, Trump, pandemi, flyktingkris, terrordåd, gängvåld, klimatkris och skadliga algoritmer som skapar ännu mer polarisering. Den lilla låga i mig som fortfarande brinner hoppas på att Biden kommer att vinna valet men jag är redan inställd på att det även där kommer att bli en djup besvikelse (Ja, detta skrevs igår då..).

Jag vet om att vi omfattas av en mer global rapportering och att saker och ting kanske inte är så illa som det ser ut på nyheterna. Men det känns ändå som att jo, det är fasen illa just nu.

Hur hanterar ni allt som händer i världen? Jag känner att jag börjar drabbas av kronisk hopplöshet och jag vet inte hur jag ska komma ur det riktigt. Jag kan inte heller planera roliga saker för att distrahera mig eftersom ja, pandemi och vi ska varken åka någonstans eller träffa någon. Jag planerar liksom julpynt just nu och det är det enda lite roliga som händer.

Help? Vad gör vi? Vad gör jag?
2020 sticker ut absolut. Samtidigt får vi inte glömma att det hade kunna varit betydligt värre än vad det är.
Man kan även uppfatta (verkligen inte alls konstigt) att det är elände i världen som aldrig förr. Samtidigt lever vi en värld som aldrig varit så fredlig som den är nu. Det tycker jag ger hopp.
Jag har en hyfsat positiv grundsyn på världen. Det finns så mycket som har förbättrats och sker på olika fronter. Nyheterna skulle gärna kunna rapportera mer om mer positiva saker. Ha en blandning alltså.

klimatförändringarna är vår tids svåraste nöt att knäcka. Skulle det börja gå och rätt håll även där så har vi mycket positiv utveckling även för många generationer framåt.
 
Jag tycker förvisso inte att man ska förringa människors oro med "världen går inte under". Det får en lätt nedvärderande ton, lite som när folk mår dåligt och ska "rycka upp sig". Jag tycker absolut att den ensamhet och nedstämdhet som pandemin fört med sig ska tas på allvar, även om det givetvis finns ljusglimtar här och var. De exempel du nämner är fantastiskt. Men vi ser ju även det motsatta i många egoistiska handlingar till följd av pandemin.

Jag förringar ingenting. Det är något du lägger på. Man kan snart inte uttrycka sig utan att saker ska läggas i mun på en. Du vet inte vad jag sitter på för bakgrund eller tampas med i nuläget i mina egna känsloregister, Covid-19 påverkar även mig. Försöker komma med lite pepp och ljus trots det. Jag har mött hundratals elever med oro och framtidsångest, mycket pga. vinklad fakta och nyheter. Det är min uppgift att lägga fram fakta från olika källor och diskutera saken ur olika perspektiv och pröva olika lösningar, i teorin. Skulle jag vara pessimistisk så hade jag inte haft i skolan att göra.

Hoppas att ts och övriga kan känna lite hopp någonstans och att allt inte är nattsvart.
 

Liknande trådar

O
  • Låst
Övr. Barn För några månader sedan fick anhöriga till oss ett sent missfall (v. 16 tror jag) fostret hade varit dött i några veckor innan det...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 772
Senast: Björk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Bildtråden
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp