Det som inte blev

Status
Stängd för vidare inlägg.
Året var 2003 då jag började bygga på min sajt odlablommor.com . Hemsidan växte bit för bit och blev med tiden mycket välbesökt. Jag tjänade en del pengar på sajten också, främst genom annonser.

Men jag lärde mig aldrig att tycka om att skriva sökmotoroptimerade faktaartiklar. Det var en kamp varje gång en artikel skulle produceras. Sen fick jag ett riktigt jobb och hann och orkade inte fortsätta skriva på sajten. Men den låg där ute och jag fortsatte att tjäna pengar på det jag redan hade skapat.

Sen flyttade jag hit. Just i den vevan skulle domännamnet förnyas. Jag missade det och sajten stängdes ner. Så min 13 år gamla sajt gick i graven och inkomsten från sajten sinade.

Jag har alltid varit intresserad av blommor, men började så småningom intressera mig även för att odla grönsaker. Jag ville bli helt självförsörjande på grönsaker. Haken var bara att jag inte kan laga mat. Jag är totalt usel på att improvisera ihop mat och måste fortfarande ha noggranna recept till allting. En annan hake var att jag inte hade egen mark att odla på. Så småningom så blev jag ju med egen mark, men sen så insjuknade jag och grönsakslandet blev obrukat.

Under tiden jag hade min sajt så startade Sara Bäckmo sin blogg som så småningom kom att bli Sveriges största trädgårdsblogg. Hon är självförsörjande på grönsaker. Hon kan laga mat. Och hon lever på sitt företag. Jag sticker inte under stol med att jag känner avundsjuka för hon lever det liv som jag skulle ha gjort, men som jag inte gör. Jag misslyckades ju. Dessutom skulle jag själv inte klara av att göra såna videos som hon gör för jag är helt enkelt för ful för att vilja visa mig på video.

Som om det inte räckte med att jag misslyckats med det här, så har jag ju också misslyckats med att bli en bra ryttare. Jag sitter fortfarande och nöter på nybörjarnivå.

Och nu känns det som om jag bara sitter och väntar på en utredning som då ska ge en förklaring till varför jag aldrig har lyckats med något och aldrig kommer att lyckas med något heller. Jag blir aldrig så där smashing jävla framgångsrik som Sara. Och några förutsättningar att bli en bra ryttare har jag ju inte heller.

Allting är ju så tungt för mig hela tiden. Idag var jag t.ex. ute och grävde i mitt grönsaksland, men orkade bara gräva en liten stund. Och mina ögon gillar inte den här årstiden. De rinner alltid när jag är ute så jag har svårt att se ordentligt. Och näsan rinner den med.

Det verkar tyvärr som att jag kommer att fortsätta vara en person som inte lyckas med mina föresatser. Jag har alltid velat så mycket. Mitt mantra har under många år varit "där det finns en vilja finns det en väg". Jag trodde verkligen att jag kunde lyckas om jag bara kämpade tillräckligt hårt. Men jag hade fel.

Idag har jag ingenting utöver mitt hus och min trädgård. Och jag bara är. Jag är ingenting och jag är ensam. Och mina bästa år är förbi.
 
Senast ändrad:

Ja, jag har en psykologkontakt. Men jag tycker det går långsamt med allting, vi kommer liksom aldrig till en lösning av något problem.

Jag var där idag och visste inte riktigt vad jag ville prata om, men tog upp det här med min ångest som är nära hela tiden. Jag fick då rådet att motionera/promenera så var det möjligt att ångesten skulle minska. Så det kan man väl säga är någon slags lösning, men några lösningar på mina relationsproblem finns inte. Jag är fortfarande helt bortkommen på den punkten.
Jag vet ju att du provat Mindler, och tyckte det var korta sessioner, men jag tänker att det kan vara värt att testa igen? Fördelen är ju att det går att boka med kortare intervall. En bekant till mig har en psykolog där som är inriktad på ACT, och är väldigt nöjd. När hen pratar om vad det innebär så har tanken flera gånger slagit mig att det låter som en modell som skulle passa dig. :)
 
Jag har inte fått årets aktivitetsschema från trädgårdsföreningen ännu.

Men ja, jag har sått lite tomatfrön redan. I övrigt är det inte så mycket jag gör. Jag rider ibland och ska försöka gå promenader. Helst skulle jag behöva rensa mitt grönsaksland på ogräs också.

Frångår ämnet helt :)
Är du intresserad av frökedjor? Jag har en tomatkedja som gått varvet runt och som kommer hem till mig snart.
Om du vill kan jag skicka den till dig så kan du kika om det är något som intresserar dig. Isf tar du det du vill ha och skickar resterande tillbaka till mig.

Förra våren när jag var sjukskriven var fröpyssel en av få saker som jag orkade med, tyckte det var trevligt att pilla med och att få prova nya sorter.
 
Jag vet ju att du provat Mindler, och tyckte det var korta sessioner, men jag tänker att det kan vara värt att testa igen? Fördelen är ju att det går att boka med kortare intervall. En bekant till mig har en psykolog där som är inriktad på ACT, och är väldigt nöjd. När hen pratar om vad det innebär så har tanken flera gånger slagit mig att det låter som en modell som skulle passa dig. :)
I Mindler står det inte vad psykologerna är inriktade på utan man får förutsätta att det är kbt.

Lite allmänt så där är jag emot såna där vårdappar eftersom de tar resurser från den ordinarie vården så att den blir sämre i slutändan. Det slår mot dem som behöver den.

Frångår ämnet helt :)
Är du intresserad av frökedjor? Jag har en tomatkedja som gått varvet runt och som kommer hem till mig snart.
Om du vill kan jag skicka den till dig så kan du kika om det är något som intresserar dig. Isf tar du det du vill ha och skickar resterande tillbaka till mig.

Förra våren när jag var sjukskriven var fröpyssel en av få saker som jag orkade med, tyckte det var trevligt att pilla med och att få prova nya sorter.
Jag vet inte vad en frökedja är.
 
Jag har tidigare varit övertygad om att jag kan få det jag vill, bara jag kämpar tillräckligt hårt. Men jag har blivit överbevisad så många gånger att det inte stämmer. Ett ganska nytt exempel är ju min sjukdom. När jag sjukskrevs för drygt två år sedan så tänkte jag att jag nog kunde vara på banan igen ganska snabbt. Jag gick promenader, jag yogade och när jag orkade så red jag. Nu har jag tappat allt driv och är rätt apatisk faktiskt. Allt jag gör är halvdant numera.

Återigen, det handlar inte om någonting av det du skriver om ovan. Det handlar om hur du tilltalar dig själv! Konstant mobbar du dig själv. Ta aldrig ord som dålig, misslyckad, inkompetent osv i din mun, text, tankar om dig själv. Någonsin. Ever. Aldrig. I någon situation. Sluta nu!

Jag säger inte detta för att pressa in dig i ett hörn. Jag vill inte säga been there, done that. Liksom så många andra här ser även jag en sjukt kompetent och driven person men alla våra positiva kommentarer väger liksom inte upp mot alla ziljoner gånger du talar om för dig själv hur dålig du är så den obalansen behöver vägas över och det kan bara du själv göra något åt. 💜

Edit; jag brukar använda ordet utvecklingspotential istället när jag kommer på mig själv med att säga att jag är dålig. Lite pretentiöst sådär så jag flinar istället. Du får gärna sno det, eller hitta ett eget. :)
 
I Mindler står det inte vad psykologerna är inriktade på utan man får förutsätta att det är kbt.

Lite allmänt så där är jag emot såna där vårdappar eftersom de tar resurser från den ordinarie vården så att den blir sämre i slutändan. Det slår mot dem som behöver den.
Då har de ändrat nu, för det stod på den psykologens presentation att hen var inriktad på act.
Kan det inte vara värt att rucka på principerna just nu, när det gäller ditt mående? Du förtjänar att må bra!
 
I Mindler står det inte vad psykologerna är inriktade på utan man får förutsätta att det är kbt.

Lite allmänt så där är jag emot såna där vårdappar eftersom de tar resurser från den ordinarie vården så att den blir sämre i slutändan. Det slår mot dem som behöver den.


Jag vet inte vad en frökedja är.
Jag är lite för trött i skallen just nu för att formulera mig vettigt. Hittade en länk som beskrev det rätt bra.
Kort sagt delar man med sig av fröer.

http://www.tradgardstrollet.se/2018/12/12/frokedja/
 
Då har de ändrat nu, för det stod på den psykologens presentation att hen var inriktad på act.
Kan det inte vara värt att rucka på principerna just nu, när det gäller ditt mående? Du förtjänar att må bra!
Jag känner mig tveksam till att gå hos två psykologer samtidigt. Den jag går hos ska jag ju inte sluta hos.

Jag är lite för trött i skallen just nu för att formulera mig vettigt. Hittade en länk som beskrev det rätt bra.
Kort sagt delar man med sig av fröer.

http://www.tradgardstrollet.se/2018/12/12/frokedja/
Det verkar intressant. Jag har 5 platser över i mitt växhus. Jag har ju lite tomatfrön över sen tidigare år (3 sorter) som väl borde funka fortfarande (hoppas jag). Lite kanske man kan byta ut mot annat så det blir 5 olika sorter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
902
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 324
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är så galet mycket som jag skulle vilja odla. En del av detta passar bäst i växthus. Tyvärr är mitt växthus väldigt litet. Det är 4...
2
Svar
26
· Visningar
2 568
Senast: Scata
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 276
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp