Bukefalos 28 år!

Det var länge sedan och människan är död

Man måste se både individuella förövarna och vad som skapar dessa. Ett problem med att fokusera på grupptillhörigheten är att då tar man även till viss del bort ansvaret för deras handlingar när man fokuserar på "det är sådant män gör" så kan även förövarna så att säga gömma sig bakom det.

Man måste kunna klara av att ge förövare individuellt ansvar för sina handlingar och se på bakomliggande anledningar till VARFÖR personerna blir förövare utan att även tvångsmässigt skuldbelägga andra personer som tillhör samma grupp.

Detta gäller oavsett om det är terrorister, våldtäktsmän, mördare, metooare, ficktjuvar... Individuellt ansvar för sina handlingar -> varför agerar personen så -> se om man kan förändra faktorer som skapar dessa personer.

Förövare -> gruppskuld, det löser ingenting och fyller ingen funktion mer än att möjligtvis få ut frustration.
 
Jag uppfattar inte mediedrevet i det här fallet som främst kritik mot rättssystemet utan mot en enskild person. Jag kan tycka att han förtjänar det och att det blir en senkommen "rättvisa" men det är rättsväsendet som skall utdöma och verkställa straff i ett demokratiskt samhälle.

Det som blir problem i ett fall som detta är att han anses sluppit straff för det han gjort, anledningen är att han överklagade misshandelsdomen och "vann" ( fast bevis fanns)samt att Josefin vid rättegången inte hade utvecklat de allvarliga men som uppkommit av misshandeln.
Och ja jag vet , han fick ett straff men han slingrade sig förbi ,ömkade sig själv och tog inte ansvar för sina handlingar.
En jävla skitstövel och det finns tydligen tillfällen där jag tycker att jävla skitstövlar gott kan få "nya " straff i efterhand, detta är ett.:devil:

Och jag är så jävla glad att verkligheten och sanningen kommer ikapp dessa män som misshandlar, begår övergrepp och är översittare. Tänk om Josefin vetat när hon levde vilken hjälp hon skulle bli för denna meetoo rörelse fast hon har dött.
 
Jag är så kluven. Givetvis vill jag inte se den gubben i några som helst roller. Samtidigt måste även män dömda för misshandel kunna fortsätta jobba. Jag tror jag landat i att om man är en offentlig person och döms bör man ha den goda smaken att dra sig tillbaka och göra något annat.
Annars bör ens arbetsgivare i detta fall vidta åtgärder för arbetsmiljöns skull.
Men det är svårt. Ja, jag tycker det är okej att hänga ut en som han, men jag tycker på ett samhälleligt plan att man inte kan få göra folk till persona non grata för lätt.
Jag tror det som skaver mest är att han kom undan fängelsestraff. Och att han är en återfallsförbrytare.

Det finns ingen arbetsplats som klarar av att följa lagar runt arbetsmiljön om man har en anställd som slår medarbetare när han irriterar sig på nån.

Att följa lagar och inte vara våldsam känns inte som höga krav från samhället eller en arbetsgivare.
 
Jag är så kluven. Givetvis vill jag inte se den gubben i några som helst roller. Samtidigt måste även män dömda för misshandel kunna fortsätta jobba. Jag tror jag landat i att om man är en offentlig person och döms bör man ha den goda smaken att dra sig tillbaka och göra något annat.
Annars bör ens arbetsgivare i detta fall vidta åtgärder för arbetsmiljöns skull.
Men det är svårt. Ja, jag tycker det är okej att hänga ut en som han, men jag tycker på ett samhälleligt plan att man inte kan få göra folk till persona non grata för lätt.
Jag tror det som skaver mest är att han kom undan fängelsestraff. Och att han är en återfallsförbrytare.

Det händer att jag arbetar med en person som skakat galler för våldtäkt, jag tror den var grov, för det var en del våld inblandad i våldtäkten.
Han är idag i ledande befattning, enheten har låg personalomsättning så jag förutsätter att han fungerar normalt i arbetet. Jag tänker att han satt av det straff samhället gav honom.

I Rambergs fall så fortsätter hans hemska beteende år ut och år in. Det tar aldrig slut. Ledningen står handfallna, de kanske till och med beundrar honom.
Han verkar inte vara intresserad av att vara en god medborgare, han verkar bara vara intresserad av att få ut sina aggressioner på sin omgivning.
 
Dramaten är Dramaten. Och som jag skrev i ett tidigare inlägg, alla 'visste' att Ramberg var en våldsam skitstövel - och han är fö inte den enda - men höll tyst pga att klimatet där är helt sjukt med vissa manliga skådespelare och regissörer som gör vad de vill. Jag hoppas för min del att de börjar rensa ordentligt i det träsket och börjar med att avskeda arbetsgivaren (chefen) som uppenbarligen är totalt inkompetent som låter en sådan kultur frodas. För att gå till rätta med problematiken måste den börja från toppen.

Ingen här vill väl att domen ska rivas upp och Ramberg bestraffas hårdare eftersom det skulle gå emot en demokratisk rättsstats principer. Men! Att vad han gjort, och tydligen fortsatt göra offentliggörs tycker jag inte är ett 'drev' utan att han faktiskt avtjänar den del av straffet som Hovrätten angav som skäl till att han enbart dömdes till villkorligt. Han utsätts för medial uppmärksamhet och får lugna sköna hemmakvällar eftersom han knappast kommer kunna vara ute och mingla på samma sätt som tidigare.

Om vi (samhället, drevet whatthefuckever) håller uppe blåslampan då får han förhoppningsvis inte förlängt kontrakt med Dramaten och då är han ganska körd. Ingen annan teater i Stockholm kommer vilja ta i honom med tång utan det blir repertoar i Alfta (sorry om jag förolämpar Alfta) 200 dagar om året och möjligtvis röstreklam. Vilket jag hoppas hans kolleger ser och ryser och ändrar sitt beteende för. Av själviskhet om inte annat.

Som någon skrev, kvinnomisshandlare har liten eller ingen insikt i att vad de gör är fel, så kanske det enda sättet att förändra deras beteende är att de får insikt i konsekvenserna av sitt handlande. Dvs inte bara fängelsestraff utan även social utstötning.

Problematiken som jag ser det är inte lagstiftningen i sig, utan hur den tolkas och praxis utformas. Det var från början därifrån nämndeman/jury systemet kom. Att 'vanliga' människor inte enbart jurister som representanter för allmänhetens åsikter speglar tolkningen av lagen. I Hovrätten är det 2 nämndemän och 3 rådmän dvs det är i princip alltid jurister som dömer. Och vissa av dem har en människosyn som är skrämmande. Där borde det också rensas ordentligt så vi får en vettig praxis och tolkning av befintlig lagstiftning.
 
Det händer att jag arbetar med en person som skakat galler för våldtäkt, jag tror den var grov, för det var en del våld inblandad i våldtäkten.
Han är idag i ledande befattning, enheten har låg personalomsättning så jag förutsätter att han fungerar normalt i arbetet. Jag tänker att han satt av det straff samhället gav honom.
Tänker du att en grov våldtäkt kan "sittas av"? Att man liksom kan gottgöra en sådan med (enbart) straffet? Jag hade varit sjukt misstänksam mot någon som kan begå ett sådant brott. Oavsett dom och avsuttet straff.
 
Det händer att jag arbetar med en person som skakat galler för våldtäkt, jag tror den var grov, för det var en del våld inblandad i våldtäkten.
Han är idag i ledande befattning, enheten har låg personalomsättning så jag förutsätter att han fungerar normalt i arbetet. Jag tänker att han satt av det straff samhället gav honom.
Man undrar ju hur han är i övrigt då med sina aggressioner och sitt sexuella beteende. Om det är helt borta eller om han bara döljer det bättre.
 
Man undrar ju hur han är i övrigt då med sina aggressioner och sitt sexuella beteende. Om det är helt borta eller om han bara döljer det bättre.
Ramberg är över 70 år gammal, tror inte att han är så farlig längre men vad vet jag. Det jag tycker är värst är ledningen på Dramaten, att de inte bara avgår hela bunten är för mig obegripligt. Och de sen skäms resten av sina liv får man hoppas!
 
Tänker du att en grov våldtäkt kan "sittas av"? Att man liksom kan gottgöra en sådan med (enbart) straffet? Jag hade varit sjukt misstänksam mot någon som kan begå ett sådant brott. Oavsett dom och avsuttet straff.
Det är ju som det är. Jag kan inte göra något åt det. Samhället gav honom ett straff. Han är nu ute. Han jobbar. Ibland korsar våra vägar varandra i jobbet. Jag fokuserar på jobbet som ska göras.
Jag tycker väl egentligen inte att man kan sitta av en våldtäkt som du skriver.
 
Ramberg är över 70 år gammal, tror inte att han är så farlig längre men vad vet jag. Det jag tycker är värst är ledningen på Dramaten, att de inte bara avgår hela bunten är för mig obegripligt. Och de sen skäms resten av sina liv får man hoppas!
Jag syftade på mannen som utfört den grova våldtäkten och nu var en etablerad samhällsmedborgare med en anställning på en högre position i ett företag.
 
Ramberg är över 70 år gammal, tror inte att han är så farlig längre men vad vet jag. Det jag tycker är värst är ledningen på Dramaten, att de inte bara avgår hela bunten är för mig obegripligt. Och de sen skäms resten av sina liv får man hoppas!

Han är läskig som få. Typ som Torsten Flinck och Ingemar Bergman. Såna män som ger mig kalla kårar oavsett ålder.
 
Började titta lite på 'Livet på Dramaten' på svtplay, klickade på ett random avsnitt som diskuterar genikulten på dramaten, Ramberg är med och diskuterar.

När jag ser honom ser jag bara en gammal degig teaterman. Hur har han någonsin kunnat vara en kvinnomagnet undrar jag.
 
Han är läskig som få. Typ som Torsten Flinck och Ingemar Bergman. Såna män som ger mig kalla kårar oavsett ålder.
Jo jag menade inte förringa nånting, mer än jag hoppades för kvinnorna skull att han inte kanske var så stark längre. Så himla hemskt att man ens behöver tänka i dom banorna!
 
Jag tycker tvärtom det är av högsta intresse och superviktigt att namnge de skyldiga. Men NAMN. Och BILD.

Tänk om slusken Eskil E inte skulle namnges, utan " några kvinnor anser de blivit tafsade på av en manlig c-partist", vad hjälper det?

Vill du lämna över namngivande, bildgivande och dömande osv till gemene man på sociala media ?

För vårt rättsystem funkar ju annars så att dömd i domstol så delges det namn och identitet osv och som allmän handling .
 
Vill du lämna över namngivande, bildgivande och dömande osv till gemene man på sociala media ?

För vårt rättsystem funkar ju annars så att dömd i domstol så delges det namn och identitet osv och som allmän handling .

Jag Var säkert otydlig, med skyldig menade jag dömd och svaret var riktat till ett inlägg där det ansågs vara "ointressant vem den enskilda förövaren är eftersom de är så många", alltså gällande våld, övergrepp etc mot kvinnor.
 
Jag har ägnat två kvällar till att läsa om och titta på bilder på en kvinnomisshandlare. Jag tittar, tittar och tittar kan liksom inte förstå att en ond människa ser ut som vem som helst. Det är helt ofattbart.

Tror ni att de som misshandlat andra har någon som helst självinsikt om vad de gjort?
Inte läst inläggen.
Men jag tror att dom vet att dom har ett felaktigt beteende till viss del men i sina vridna tankarvänder på allt så det framstår som offrets fel. Det blir deras sanning.
Men självinsikt....NEJ
 
Tycker det statliga stödet till dramaten kan stypas tills det rensat ut bland personalen som inte kan bete sig och visa upp hur det ska jobbas på att få och ha en säker och trygg arbetsplats, hålls det inte styper staten pengarna igen.

Är så glad i mitt jobb just nu. Förra veckan skrev en arbetar på FB elakt och sexistisk om en kollega och idag är FB skrivaren inte anställd lägre. Är så det ska funka tycker jag.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 546
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
12 385
Senast: Gabby_Ossi
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 012
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 443
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp