Bukefalos 28 år!

Det var länge sedan och människan är död

Sorry, det föll nog bort text när jag fipplade med annat samtidigt. Orkar inte skriva om allt men kontentan var väl att det är väl förbannat viktigt och ALLT att det är individerna som ska ha och ta sitt ansvar, och vi alla har ett ansvar att inte tillåta de där individerna att göra det de gör. När det är viktigare att dreva mot ett kön än att se sitt eget ansvar som en del i samhället så tror jag att det skapar ännu större klyftor än samhörighet mot det som är fel i det samhälle vi lever i.
Du tänker att problemet är att man poängterar att det till minst 95% är män som begår dessa överträdelser? Inte alla män men män är starkt överrepresenterade.
 
Jag förstår att min fråga nu kommer att vara provokativ; men har inte dessa kvinnor OCKSÅ ett ansvar? "Alla visste" liksom, men varför ställde sig ingen upp och pekade ut HONOM då?

Jag kan tycka att den här kulturen att så många vet, men ingen säger något är lika illa som misshandeln i sig, nästan snäppet värre eftersom FLERA blir utsatta för den här typen av misshandlande män om ingen reser sig upp och pekar ut den jäveln och drar upp blusärmarna och säger HAN gjorde detta!.

För att kvinnorna är rädda.

Men alla andra som visste. De hade kunnat säga något - fast det är väl det gamla vanliga när ingen annan säger något, då håller de flesta käften för att inte bli den som är jobbig :(

En man som är på det där viset skrämmer sin omgivning till tystnad. Det är väldigt sällan någon vågar stå upp och kavla upp ärmarna - det är så oändligt många som säger att de ska finnas och stöda, men INGEN vill bli inblandad. Jag har varit en av dom som var drabbad för att jag stod upp för en misshandlad kvinna. På rättegången (jag var målsägare ihop med henne eftersom han hotat även mig) var det exakt 3 personer där för att på något sätt visa sitt stöd. En gemensam granne, en gemensam vän och så bästa @Görel.
 
Du tänker att problemet är att man poängterar att det till minst 95% är män som begår dessa överträdelser? Inte alla män men män är starkt överrepresenterade.
Jag tänker att det måste vara viktigare att skapa och forma ett samhälle där det måste vara tydligare att INGEN accepterar våldsbrott oavsett vem som begår dem. För mig är det viktigare än att skapa klyftor.
 
För att kvinnorna är rädda.



En man som är på det där viset skrämmer sin omgivning till tystnad. Det är väldigt sällan någon vågar stå upp och kavla upp ärmarna - det är så oändligt många som säger att de ska finnas och stöda, men INGEN vill bli inblandad. Jag har varit en av dom som var drabbad för att jag stod upp för en misshandlad kvinna. På rättegången (jag var målsägare ihop med henne eftersom han hotat även mig) var det exakt 3 personer där för att på något sätt visa sitt stöd. En gemensam granne, en gemensam vän och så bästa @Görel.
Jag har själv blivit utsatt för sexuella övergrepp av en man för vilket en medveten omgivning blundade för, jag har blivit misshandlad av en man - vilket efter polisanmälan lades ner på grund av - tja...tid hade gått och brottet inte skulle innebära fällande dom eller hur nu formuleringen var , jag har växt upp där jag sett min mamma blivit misshandlad av en man - alla visste ingen, INGEN gjorde något, jag fick som sjuåring hjälpa mamma att sminka bort blåtirorna, jag har vänner som blivit misshandlade av män och jag har skjutsat till akut och jag har skjutsat till polisstation och suttit med och formulerat anmälan, jag har vittnat i rättssal mot kvinnomisshandlare och blivit spottad i ansiktet av den misshandlade mannens mamma. jag kan fortsätta i evighet med att berätta om mina erfarenheter av misshandlande män och övergrepp - men jag kan fortfarande inte lasta MÄN som grupp för detta för jag ser så många andra delar i hur övergrepp tolereras av av kvinnor OCH män OCH vårt rättssystem och sociala skyddsnät som har stora stora maskor.
 
För att kvinnorna är rädda.



En man som är på det där viset skrämmer sin omgivning till tystnad. Det är väldigt sällan någon vågar stå upp och kavla upp ärmarna - det är så oändligt många som säger att de ska finnas och stöda, men INGEN vill bli inblandad. Jag har varit en av dom som var drabbad för att jag stod upp för en misshandlad kvinna. På rättegången (jag var målsägare ihop med henne eftersom han hotat även mig) var det exakt 3 personer där för att på något sätt visa sitt stöd. En gemensam granne, en gemensam vän och så bästa @Görel.
:bow: Jag måste ge dig och @Görel någon form av ovation!:banana:
 
Jag har själv blivit utsatt för sexuella övergrepp av en man för vilket en medveten omgivning blundade för, jag har blivit misshandlad av en man - vilket efter polisanmälan lades ner på grund av - tja...tid hade gått och brottet inte skulle innebära fällande dom eller hur nu formuleringen var , jag har växt upp där jag sett min mamma blivit misshandlad av en man - alla visste ingen, INGEN gjorde något, jag fick som sjuåring hjälpa mamma att sminka bort blåtirorna, jag har vänner som blivit misshandlade av män och jag har skjutsat till akut och jag har skjutsat till polisstation och suttit med och formulerat anmälan, jag har vittnat i rättssal mot kvinnomisshandlare och blivit spottad i ansiktet av den misshandlade mannens mamma. jag kan fortsätta i evighet med att berätta om mina erfarenheter av misshandlande män och övergrepp - men jag kan fortfarande inte lasta MÄN som grupp för detta för jag ser så många andra delar i hur övergrepp tolereras av av kvinnor OCH män OCH vårt rättssystem och sociala skyddsnät som har stora stora maskor.
Man lastar inte män som grupp utan mansrollen och samhällets syn på mansrollen (inklusive att se bort när de mindre roliga delarna visar sig).
 
I "samhällets syn" ingår även hur kvinnor hanterar "de mindre roliga delarna".
Ja visst och kvinnor tittar ju uppenbarligen bort i viss mån de också och håller dessa män om ryggen. Det är fortfarande mansrollen som är problemet eller hittar du någon annan gemensam nämnare mellan förövarna?
 
Ja visst och kvinnor tittar ju uppenbarligen bort i viss mån de också och håller dessa män om ryggen. Det är fortfarande mansrollen som är problemet eller hittar du någon annan gemensam nämnare mellan förövarna?
Det är i västvärlden 2019 ingen mansroll att misshandla kvinnor. Däremot finns det grupperingar som talar om för ett kön att de oavset vem de är, är födda med ett kön som per automatik gör dem skyldiga till allt ont i världen.

Vi diskuterar om varandra och kommer troligtvis inte hamna på samma nivå i diskussionen, du argumenterar för en ideologi, jag argumenterar för ett annat fokus som handlar om vårt gemensamma fokus och ansvar för ett tryggt och säkert samhälle.
 
Senast ändrad:
Det som har slagit mig i denna situation är den totala brist på ledarskap som rådigt på Dramaten. Jag har förstått när jag läser nu om Ramberg att han verkar ha varit en mycket störd och otäck person även på sin arbetsplats. Jag förstår inte hur en arbetsgivare och hur facket kan låta situationen få fortgå? Det är ju ens lagligt att ha våld eller kränkande behandling på en arbetsplats. Ramberg skallade Willhem Carlsson på jobbet?
Vad är det för ett svagt ledarskap, som sitter i dessa lokaler? Människor i ledande befattning plockar höga löner men vågar inte ta i de riktigt svåra arbetsuppgifterna. Rötägg kommer det alltid att finnas, men då skall facken, arbetsgivare, myndigheter och företag se till att lagar följs. År efter år har dessa chefer låtit detta fortgå? Hur är det möjligt?

Jag tror inte de är fega, jag tror att de helt enkelt anser att det är ett billigt pris för att få ha ett "geni" i sin ensemble. Stjärnan drar publik och så stora pengar att man inte vill säga nej för att han "råkar" ha det struligt privat.
 
Det är så sorgligt hur ofta det här citatet av Margaret Atwood känns aktuellt :

"Men are afraid that women will laugh at them. Women are afraid that men will kill them."

Väldigt intressant och hemskt att se denna man och hans sköra ego när han satt och snyftade i stjärnorna på slottet...
 
Om det inte är mansrollen så vad är det som gör svenska män så förtjusta i att misshandla och döda kvinnor?
Kvinnornas påverkan i dessa fall är minimal, det är så enkelt att utan män inget våld. Hur många män jobbar ideellt med att skydda utsatta kvinnor?
Att skylla på offer, be kvinnor ta ansvar är bara ett försök att ta fokus från frågan. Samma kassa logik som "det skedde inte på jobbet".

Sen tänkte jag citera Atwood men Zvea hann före.
 
Jag tror inte de är fega, jag tror att de helt enkelt anser att det är ett billigt pris för att få ha ett "geni" i sin ensemble. Stjärnan drar publik och så stora pengar att man inte vill säga nej för att han "råkar" ha det struligt privat.
Som arbetsgivare är du skyldig att ha en bra miljö för alla. Han har skallat en person på arbetsplatsen. Jag anser att det är fega chefer som inte tar tag i den frågan! Det är ynklig organisation/ledning som inte vågar stå upp för lag och rätt på arbetsplatsen.
Det spelar ingen roll om man är geni eller inte så måste ledningen följa den lagstiftning vi har. Mobbning och kränkande behandling är inte tillåtet på arbetsplatser.
Vi har så många bra och skickliga skådespelare som lätt kan axla Ramberg. Han är inte oersättlig.
Jag har genom åren sett många fantastiska tjänstemän i min bransch, som jag när jag har fått reda på att de ska sluta så har jag tänkt: hur ska det gå nu? Så efterträds de av ännu bättre tjänstemän.:)
 
Som arbetsgivare är du skyldig att ha en bra miljö för alla. Han har skallat en person på arbetsplatsen. Jag anser att det är fega chefer som inte tar tag i den frågan! Det är ynklig organisation/ledning som inte vågar stå upp för lag och rätt på arbetsplatsen.
Det spelar ingen roll om man är geni eller inte så måste ledningen följa den lagstiftning vi har. Mobbning och kränkande behandling är inte tillåtet på arbetsplatser.
Vi har så många bra och skickliga skådespelare som lätt kan axla Ramberg. Han är inte oersättlig.
Jag har genom åren sett många fantastiska tjänstemän i min bransch, som jag när jag har fått reda på att de ska sluta så har jag tänkt: hur ska det gå nu? Så efterträds de av ännu bättre tjänstemän.:)

jag håller helt med dig. Nu har Ramberg åkt ut.
 
Jag är så kluven. Givetvis vill jag inte se den gubben i några som helst roller. Samtidigt måste även män dömda för misshandel kunna fortsätta jobba. Jag tror jag landat i att om man är en offentlig person och döms bör man ha den goda smaken att dra sig tillbaka och göra något annat.
Annars bör ens arbetsgivare i detta fall vidta åtgärder för arbetsmiljöns skull.
Men det är svårt. Ja, jag tycker det är okej att hänga ut en som han, men jag tycker på ett samhälleligt plan att man inte kan få göra folk till persona non grata för lätt.
Jag tror det som skaver mest är att han kom undan fängelsestraff. Och att han är en återfallsförbrytare.
 
Jag har citerat det tidigare i tråden.
Jag är så kluven. Givetvis vill jag inte se den gubben i några som helst roller. Samtidigt måste även män dömda för misshandel kunna fortsätta jobba. Jag tror jag landat i att om man är en offentlig person och döms bör man ha den goda smaken att dra sig tillbaka och göra något annat.
Annars bör ens arbetsgivare i detta fall vidta åtgärder för arbetsmiljöns skull.
Men det är svårt. Ja, jag tycker det är okej att hänga ut en som han, men jag tycker på ett samhälleligt plan att man inte kan få göra folk till persona non grata för lätt.
Jag tror det som skaver mest är att han kom undan fängelsestraff. Och att han är en återfallsförbrytare.
jag tycker nog att det är ganska lätt. Är du dömd för våld som kan kopplas till jobbet (typ kulturutövare mot kulturutövare) så måste du visa att du tar ditt beteende på allvar. T ex genom att genomgå rejäl terapi riktat mot just det du är dömd för. Och du får inte vara i närheten av samma typ av brottslighet igen. Då kan du få arbeta kvar.
 
Jag är så kluven. Givetvis vill jag inte se den gubben i några som helst roller. Samtidigt måste även män dömda för misshandel kunna fortsätta jobba. Jag tror jag landat i att om man är en offentlig person och döms bör man ha den goda smaken att dra sig tillbaka och göra något annat.
Annars bör ens arbetsgivare i detta fall vidta åtgärder för arbetsmiljöns skull.
Men det är svårt. Ja, jag tycker det är okej att hänga ut en som han, men jag tycker på ett samhälleligt plan att man inte kan få göra folk till persona non grata för lätt.
Jag tror det som skaver mest är att han kom undan fängelsestraff. Och att han är en återfallsförbrytare.
För mig skaver det att han i de uttalanden han gjort verkar ta så lätt på det. Han visar inte att han förstår vilka sår det kan skapa hos andra eller hur obehagligt det måste vara för kollegor att jobba med någon som man vet har skallat en kollega.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 587
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 369
Senast: Gabby_Ossi
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 299
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 434

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp