Bukefalos 28 år!

Det var länge sedan och människan är död

Jag har tänkt på det här med att Ramberg skulle vara ett geni.
Min analys är att Ramberg är en person med mycket ångest, frustration och mycket aggression i sig. Det är många som har ångest, frustration och aggression i sig. Men! De allra flesta försöker lägga band på sig själv. De allra flesta har självkontroll. De allra flesta har förmågan att förstå och efterleva att andra inte ska behöva bära ens egen ångest. Det här med att slåss, kränka och hota för att själv må bra tycks ha legat Ramberg nära. Han är ingen vän av att bära sin egen ångest enligt mig. Får han inte som han vill så vräker han ur sig sig sin aggression och så vips mår han lite bättre när han gjort sig av med "bördan".

När man helt obehindrat låter ångest och aggressioner komma ut helt fritt, drabbar det medmänniskor/kollegor på jobbet, så gör man sig av med massa frustration som de övriga då får bär på. Då kan man lätt bli den geniala skådisen. Dels därför att man själv inte är en del av ett sammanhang där man måste hålla tillbaka sig, kontrollera sig, få konsekvenser av sitt agerande. Dels därför att de övriga runt omkring blir kuvade och rädda. De kan inte leva ut sina fulla potentialer som de skulle ha vid ett fungerande arbetsklimat och med ett ledarskap som lyfter alla på arbetsplatsen. Då framstår ju Ramberg som ännu mera genial i förhållande till de övriga.
Fast egentligen är han bara en bluff...
 
Med hänsyn till att folk inte får röka på restauranter pga personalens hälsa så enligt denna artikel på Aftonbladet, med Marie Göransson som hälsar på hos Malou, så bör dramaten stängas ned pga att dramaten kan tydligen inte försäkra personalen säkerhet och för personal är det risk för både liv och lem.

https://www.aftonbladet.se/nojesbla...nzon-om-valdet-pa-dramaten-jag-har-varit-radd

Jag tänkte att det var överdrivet att detta skulle jämföras med kaoset på svenska akademin men efter denna artikel så börjar jag fundera om, ändra mig.
 
27294


Såg denna idag och mår bara illa. Ska man diskutera hur mycket sexism, psykiskt och fysiskt våld som är ok på en teater? Är det ett samtalsämne 2019? Hur fan kan man köra så i diket?
 
Visa bifogad fil 27294

Såg denna idag och mår bara illa. Ska man diskutera hur mycket sexism, psykiskt och fysiskt våld som är ok på en teater? Är det ett samtalsämne 2019? Hur fan kan man köra så i diket?

Jag kan hjälpa parisa och Cissi.
Diskussion om detta sker i Sveriges riksdag och domstolar har ansvaret för att upprätthålla lag och ordning och poliser är de enda i Sverige som har rätt att utnyttja våld.
 
ja det galna är att de bjuds in för att diskutera detta. Hur kan SVT anse det vara diskuterbart?
Tja det förstår du väl - teatern fungerar som monster i gammeldags skräckfilmer. Man MÅSTE offra en jungfru annars blir det ingen teater. Och hur skulle folket då komma i kontakt med demokratiska och humanistiska värden?

Så nu måste vi diskutera hur många jungfruar det är vettigt att offra per år i ett land som Sverige.
 
För mig är det mer ett problem med kändisar snarare än män i sig. Lotta Brome är definitivt inte man men kom undan av samma anledningar som männen kommer undan och det är för att i media/kulturbranschen så är personen resursen och värdet. Sparkar du en anställd på ett vanligt företag så är känslan att den är lättare att ersätta än en "stjärna" eftersom värdet och då inkomsterna den bidrar är mycket mer abstrakt. Musikstjärnor, filmstjärnor osv har absurda krav på konstiga saker och kommer undan med mycket konstigt just för att deras "värde" är så högt. För mig är det mer kopplat till det än något annat och det styrks av att båda manliga och kvinnliga stjärnor kommer undan med mycket konstigheter.
 
Tror ni att de som misshandlat andra har någon som helst självinsikt om vad de gjort?

"Äcklet" som misshandlade mig fysisk, psykiskt och sexuellt i nästan sju år har aldrig erkänt vad han gjort. Enligt honom var jag en otrogen h*ra som utnyttjade honom för pengar och hade en skev verklighetsuppfattning, man skulle inte tro på allt jag sa.

Att han någonsin kommer erkänna vad han gjort eller ens få en självinsikt om det är att "begära för mycket", den dagen kommer aldrig komma. Det som dock tog mest och verkligen knäckte mig var när jag vågade berätta och personen inte trodde mig, för "Äcklet" skulle aldrig göra något sådant, "han är ju en sån härlig och schysst kille, ingen jävla kvinnomisshandlare". Det förstärkte synen av att "min verklighetsuppfattning var skev", jag kanske överreagerade. Kanske jag har missuppfattat vad en misshandel verkligen är?

Men det är verkligt för det är jag som lever med den sönderslagna kroppen och värken, ångesten, posttraumatiska stressen, mardrömmarna och rädslan att han en dag kommer för att avsluta jobbet. Han lovade mig sista gången vi sågs att han skulle slå ihjäl mig, om det så var det sista han gjorde i livet.
Det finns inga bevis, ingen polisanmälan. Skadorna finns inte dokumenterade, jag var isolerad från min familj och hade bara min bästa vän. Verkligheten är den att det är mitt ord emot hans och det suger, men det är så det är, tyvärr.
 
"Äcklet" som misshandlade mig fysisk, psykiskt och sexuellt i nästan sju år har aldrig erkänt vad han gjort. Enligt honom var jag en otrogen h*ra som utnyttjade honom för pengar och hade en skev verklighetsuppfattning, man skulle inte tro på allt jag sa.

Att han någonsin kommer erkänna vad han gjort eller ens få en självinsikt om det är att "begära för mycket", den dagen kommer aldrig komma. Det som dock tog mest och verkligen knäckte mig var när jag vågade berätta och personen inte trodde mig, för "Äcklet" skulle aldrig göra något sådant, "han är ju en sån härlig och schysst kille, ingen jävla kvinnomisshandlare". Det förstärkte synen av att "min verklighetsuppfattning var skev", jag kanske överreagerade. Kanske jag har missuppfattat vad en misshandel verkligen är?

Men det är verkligt för det är jag som lever med den sönderslagna kroppen och värken, ångesten, posttraumatiska stressen, mardrömmarna och rädslan att han en dag kommer för att avsluta jobbet. Han lovade mig sista gången vi sågs att han skulle slå ihjäl mig, om det så var det sista han gjorde i livet.
Det finns inga bevis, ingen polisanmälan. Skadorna finns inte dokumenterade, jag var isolerad från min familj och hade bara min bästa vän. Verkligheten är den att det är mitt ord emot hans och det suger, men det är så det är, tyvärr.
Men gud! Hur längesedan är detta?
 
Jag känner att jag är en vecka sent med svar på en del som skrev tidigare i tråden. Men det har gnagt i mig och jag har behövt tänka till både en och två gånger, samtidigt så tror jag fortfarande inte att jag kommer få ner mina tankar så som jag vill.

Men hur kan man tycka så mycket om män som grupp, att man börjar lasta de som har varit utsatta för att han tillåts fortsätta?
Hur kan det vara deras fel, att gärningsmannen fortsätter slå?
Var höll Örjans manliga vänner till, som kunde fråga honom, vad fan håller du på med?
Eller för den delen hans kvinnliga vänner.
Men kvinnor har oftast mindre legitima anledningar att säga emot sina manliga kollegor.

Hur kan man ha det som anledning, att kvinnor som blir misshandlade, mordhotade, våldtagna, även ska lastas när de inte anmäler? Att det är deras fel om det finns kvinnor som blir utsatta efter dem? (Ja, men tänk så slår han ihjäl dem som anmäler?)

Borde kanske letat upp ett citat, men jag tycker det var ett par stycken som var inne på samma spår.
 
För mig är det mer ett problem med kändisar snarare än män i sig. Lotta Brome är definitivt inte man men kom undan av samma anledningar som männen kommer undan och det är för att i media/kulturbranschen så är personen resursen och värdet. Sparkar du en anställd på ett vanligt företag så är känslan att den är lättare att ersätta än en "stjärna" eftersom värdet och då inkomsterna den bidrar är mycket mer abstrakt. Musikstjärnor, filmstjärnor osv har absurda krav på konstiga saker och kommer undan med mycket konstigt just för att deras "värde" är så högt. För mig är det mer kopplat till det än något annat och det styrks av att båda manliga och kvinnliga stjärnor kommer undan med mycket konstigheter.
Hur menar du nu? Jag tror ju att människor som har den här typen av störning som jag tror det handlar om, som får dem att utöva makt genom fysisk och psykisk misshandel är samma skrot och korn oavsett ställning de har i samhället. Och har samma skydd av samma samhälle/omgivning. Det är inte helt sällan karismatiska människor med ett visst typ av driv, och tragik i sig som personae. De som står i strålkastarljuset skyddas av omgivningen för de bär sin genialitet och intensitet, de vanliga dödliga skyddas för att de bär karisma och intensitet.
 
Hur menar du nu? Jag tror ju att människor som har den här typen av störning som jag tror det handlar om, som får dem att utöva makt genom fysisk och psykisk misshandel är samma skrot och korn oavsett ställning de har i samhället. Och har samma skydd av samma samhälle/omgivning. Det är inte helt sällan karismatiska människor med ett visst typ av driv, och tragik i sig som personae. De som står i strålkastarljuset skyddas av omgivningen för de bär sin genialitet och intensitet, de vanliga dödliga skyddas för att de bär karisma och intensitet.
Jag menar att det inte är skydd pga att det är en man som slår en kvinna utan pga andra faktorer.
 
Det som gnager mig är: vad kan jag göra? Om någon i min närhet är drabbad och jag upptäcker detta, vad i hela friden ska jag göra? Polisanmäla? Hur kan jag hjälp till, utan att gå under själv?

Skulle någon berätta för mig skulle jag aldrig ifrågasätta hur trevlig jag än uppfattade hens partner @Ottisen . Jäklar vad stark du är!
 
Det som gnager mig är: vad kan jag göra? Om någon i min närhet är drabbad och jag upptäcker detta, vad i hela friden ska jag göra? Polisanmäla? Hur kan jag hjälp till, utan att gå under själv?

Skulle någon berätta för mig skulle jag aldrig ifrågasätta hur trevlig jag än uppfattade hens partner @Ottisen . Jäklar vad stark du är!
Jag startade en tråd för ett tag sedan om att vara utomstående och fick otroligt mycket bra svar. Kanske finns det något som är användbart även för andra

https://www.bukefalos.se/threads/utomstaende-vid-en-misshandelsrelation.1470351/
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 297
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
12 157
Senast: Gabby_Ossi
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
2 951
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 192

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Uterätt för kor

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp