Bukefalos 28 år!

Avla blandraser eller renraser

Sv: Avla blandraser eller renraser

Det kan faktist inte jag svara på, inte den blekaste..

Så länge folk vill avla på blandraser ska vi alltså inte ifrågasätta dem.
Är det det du menar? Bara utgå ifrån att det är rätt eftersom de vill och kan?

Anledningar till att korsa hundraser:

-man vill få fram en bättre lämpad hund för specifikt syfte, t.ex. slädhundar husky/vorsteh och allt vad det är
-man vill tjäna pengar på en cool hund på blocket
-man vill ha en valp efter sin söta hund
-tjuvparning man väljer att behålla
 
Senast ändrad:
Sv: Avla blandraser eller renraser

Så länge folk vill avla på blandraser ska vi alltså inte ifrågasätta dem.
Är det det du menar? Bara utgå ifrån att det är rätt eftersom de vill och kan?

Herregud! Jag menar bara att jag inte kan svara på det, eftersom jag själv inte håller på med blandrasavel, och tänker aldrig heller göra!

Jag ska ta det igen, men göra mig själv tydligare. Jag tycker det är jätte tråkigt att folk "trackar" ner på blandrasaveln, för det finns faktist dom som gör det seriöst också. Sen så får väl alla tycka vad dom vill.
 
Sv: Avla blandraser eller renraser

Nej jag tror inte heller att någon här är emot blandraser som individer.
Kan inte se ett ända inlägg där det framkommer?
Om du hittar ett sånt så visa det gärna!

Tror inte heller att någon säger något direkt vid tjuv parning, sånt händer ju…
Och det är inte alltid möjligt att ge abort spruta, som borde vara den enklaste utvägen i de flesta fall.
Men värken jag eller de flesta här tycker om att man medvetet parar blandraser orsaken till det har vi skrivit snart hur många gånger som helst.

Jag har också skrivit att medveten kontrollerad blandras avel med ett avels mål är väldigt ovanligt.
Jag vet bara två ”raser” och det är hundskolan som försökte få fram blindhundar genom att para Schäfer med labrador (ska inte förväxlas med de Shabradorer som man avlar utan kontroll) Det misslyckades dock och hundskolan upphörde med detta efter 10-15 år (? någon som vet exakt?)
Samt som jag tidigare nämnt Ceskyterrier som ju i dag är en godkänd ras.

Tror att dessutom finns några som medvetna med avelsmål syslar med jakthunds korsningar, men jag är väldigt dålig på jakthundar kanske någon som vet?

De flesta blandraser kommer till världen utan någonot annat mål än att tjäna pengar.
Och om det tycker jag inte om.
Har dock förståelse för att säljaren vill tjäna en slant, vem vill inte det?
Min undran är varför folk köper dessa…
 
Sv: Avla blandraser eller renraser

Sedan har vi dom som jag tycker är värre än blandras säljarna…
De som säljer oreg ”renrasiga” hur många valpköpare har inte blivit rejält lurade att tex få köpa en renrasig Rottweiler eller Schäfer för någon tusen lapp biligare än en SKK`s reg.
Utan att veta att orsaken till att de inte är reg. är för det allra mesta att föräldrarna inte uppfyller hälso och eller mental kraven för att få valpar reg.
Det räcker liksom inte att det är renrasigt det ska vara reg i SKK också, samt allt annat som hör till en seriös uppfödare.
 
Sv: Avla blandraser eller renraser

Här sitter jag som seriös uppfödare. Betalar massor med tusen lappar.För att få en hälsostatus. Jag har jackrussell avel. Här går ingen ut med dåliga hälsostatus varken med ögonlysning eller höftledsröntgade.
Sen läser man om chiuvva korsad med jackrussell. 16000. Vad tycker ni om det.
Ska man gå och gömma sig. Eller ska man ha en seriös avel. Frågan är hur dom här hundarna står sig i hälsoundersöknig. Vad tror ni.
 
Sv: Avla blandraser eller renraser

Herregud! Jag menar bara att jag inte kan svara på det, eftersom jag själv inte håller på med blan
drasavel, och tänker aldrig heller göra!

Jag ska ta det igen, men göra mig själv tydligare. Jag tycker det är jätte tråkigt att folk "trackar" ner på blandrasaveln, för det finns faktist dom som gör det seriöst också. Sen så får väl alla tycka vad dom vill.

Jaaaa visst med två raser men mer ska det inte vara.. Det blir massor av hälsoproblem. Man ska vara försiktig när det gäller att avla på olika raser. Dom ska stämma överens med varandra.Helst ska förädrardjuren ha en en hälsostatus på höfter armbågar. Bara för att
Avkomorna ska få ett drägligt liv.
 
Sv: Avla blandraser eller renraser

Varför inte då ? Är dom mindre värdefulla ?
De har ingen känd stam, ingen känd ärftlig hälsostatus och rasinblandningen är inte på nåt sätt fastställd. Som individer är de mycket trevliga och värdefulla för mig idag men tidigare ägare gick på knä och mådde pyton p.g.a. ena hundens fullständigt destruktiva beteende...
Varför väljer du att låta din blandras plågas? Är det för att hon inget kostade ?
Que ??????
Hon plågas ej då hon medicineras dagligen. Utan medicin blir hon obönhörligen blind. Något man kunnat förhindra med känd stam/hälsostatus på föräldradjuren INNAN man planerade valpar. Och vaddå "inte kostar"...Nej, jag betalade inget då hon var ett mycket stort problem för ägarna och ett helt oskrivet kort. I övrigt kostar hon i medicin och veterinärkontroller regelbundet.:cool:

Jag vidhåller att om jag ska betala för att KÖPA en blandrasvalp SKA jag ha alla raser klart för mig, föräldradjuren ska vara kända och även hälsostatus. Dessa jag har idag är bägge omplaceringar. För att göra det tydligare så betalar jag inget för omplaceringar med problembeteenden oavsett om de är renrasiga eller ej.
 
Sv: Avla blandraser eller renraser

En fråga till er dom då är renras "älskare"....inget illa ment, ja är också för renrasaveln till viss mån....

Tycker ni att det är en blandras om man korsar schäfer och vit herdehund?....

//Domino_s
 
Sv: Avla blandraser eller renraser

Fast som någon skrivit redan...hälsostatusen är ju inte direkt bra inom vissa renrasiga individer heller. Så hur går det i hop då ? Som någon nämnde: shar pei, engelsk bulldogg mm. Varför är dom så legal att köpa utan att någon reagerar. De flesta ojjar sig att Åh så söta dom är..ingen frågar: vad ska du med en sådan defekt ras till ?
 
Sv: Avla blandraser eller renraser

Beror väl på om föräldrana är röntgade runt om och har MH testats med vetigt resultat.
Samt att jag som köpare är medveten om de begränsningar det kommer att bli om jag tex vill tävla med hunden.
 
Sv: Avla blandraser eller renraser

En fråga till er dom då är renras "älskare"....inget illa ment, ja är också för renrasaveln till viss mån....

Tycker ni att det är en blandras om man korsar schäfer och vit herdehund?....

//Domino_s

Eftersom det är två olika raser, så givetvis blir avkomman blandras.
lika mycket som om du korsar en jämthund med svensk vit älghund.

Den sistnämnda härstammar alltså från jämthunden (och i viss mån även felfärgade intypade norsk älghund grå) ursprungligen.
 
Sv: Avla blandraser eller renraser

Fast bara för någon bestämt att det är 2 olika raser på ett papper så är det ju ändock i grund och botten en Schäferhund.
 
Sv: Avla blandraser eller renraser

Jag tycker det är jätte tråkigt att folk "trackar" ner på blandrasaveln, för det finns faktist dom som gör det seriöst också. Sen så får väl alla tycka vad dom vill.

Jag kollar gärna på lite länkar till dom som avlar seriöst på blandraser. Vad heter dessa "kennels"?
 
Sv: Avla blandraser eller renraser

Fast som någon skrivit redan...hälsostatusen är ju inte direkt bra inom vissa renrasiga individer heller. Så hur går det i hop då ? Som någon nämnde: shar pei, engelsk bulldogg mm. Varför är dom så legal att köpa utan att någon reagerar. De flesta ojjar sig att Åh så söta dom är..ingen frågar: vad ska du med en sådan defekt ras till ?

Det frågar vi väl visst det? HUr vet du hur vi diskuterar med vänner som köper renras?
 
Sv: Avla blandraser eller renraser

Jag kollar gärna på lite länkar till dom som avlar seriöst på blandraser. Vad heter dessa "kennels"?

Har inte träffat på en enda seriös blandraskennel. Med seriös menar jag det jag tidigare skrivit. Ett tydligt mål, uppföljning av alla avkommor, kända raser och föräldradjur som ordentligt testats för ev.ärftliga defekter...:cool:

Det ska gå att följa en känd stam bakåt oavsett vilka raser som ingår.
 
Sv: Avla blandraser eller renraser

Ursprungligen postat av FrontLine_
och jag skulle villja ha en valp eller två utav henne för hon är en fin och bra hund, skulle inte jag få det då, bara för att det verkar vara syndigt att "avla" på blandraser ?

Vad gör du om tiken får fler än "en valp eller två", vad gör du om hon får 6-7-8 st. eller t.o.m. 12-13?

Precis! Det är det här som gör att jag är ytterst tveksam till blandrasaveln, att det oftast inte finns någon struktur eller någon planering.

Jag fick informationen från Hundstallet att medelåldern på större blandraser är 1,5 år. 1,5 år! Det tycker jag att man ska ha i åtanke när man bidrar till blandrasaveln. Ponera att ens älskade BC/Golden-korsning får valpar med grannens Rottis och det blir 8-10 valpar. Man behåller en. Men vad händer med resten? Kan man garantera dem ett gott liv? Jag tycker att statistiken besvarar frågan negativt.
 
Sv: Avla blandraser eller renraser

Har inte träffat på en enda seriös blandraskennel. Med seriös menar jag det jag tidigare skrivit. Ett tydligt mål, uppföljning av alla avkommor, kända raser och föräldradjur som ordentligt testats för ev.ärftliga defekter...:cool:

Det ska gå att följa en känd stam bakåt oavsett vilka raser som ingår.

Förstår vad du menar och håller med.
Men det har i vart fall funnits, se mitt tidigare inlägg!
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Hej...Ja vad skulle ni säga till någon som "bestämt" sig att hon vill ha sin 1a hund och det ska vara en Dobbis helst eller en...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
22 487
Senast: Brie
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 391
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
20 840
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
3 944
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp