Detta med att köpa häst.

Mycket av det du räknar upp är ju beroende på hur man lagt upp och hur man byggt. Samt hur mycket man lejer in.

Korta transportvägar är en sak. Vi hade nedsläp från skulle utanför stalldörren på logen. Samt all halm inne på logen Alltså bar vi väldigt korta sträckor. Gödselstack där den altid varit från när det var kostall. Dvs man öppnade dyngdörren och körde ut. Plattan tömdes med traktor.
En bekant med stort stall mockar i sin traktors stora skopa och kör sedan traktorn till dynstacken.

Välgjorda hagar sköter sig själva i hög grad. Man behöver inte "gå staketet" speciellt ofta. En bra stängselprovare avslöjar om det är något galet.

Kort sagt. Jag hävar att man kan underlätta mycket genom att anlägga och bygga smart.

Alltså i Skåne är det oerhört svårt att inte ha hagskötsel, det är rätt mycket lera att bekämpa. Även hårdgjorda ytor behöver tillsyn och underhåll.

Vi hade ströet i stallet, samma med balen. Det tog inte långt tid att göra klart stallet, fodring en gång/dag. Köra ut till containern tog heller ingen tid, bara att tippa av (knuffades upp och packades med Bobcat).

Tyvärr kan man i befintlig anläggning inte alltid göra precis som man hade velat utan att göra stora och kostsamma ombyggnader. Vi hade de gamla staketen i nästan 100 %, metallrörstaket som var helt underhållsfria.
 
Alltså i Skåne är det oerhört svårt att inte ha hagskötsel, det är rätt mycket lera att bekämpa. Även hårdgjorda ytor behöver tillsyn och underhåll.

Vi hade ströet i stallet, samma med balen. Det tog inte långt tid att göra klart stallet, fodring en gång/dag. Köra ut till containern tog heller ingen tid, bara att tippa av (knuffades upp och packades med Bobcat).

Tyvärr kan man i befintlig anläggning inte alltid göra precis som man hade velat utan att göra stora och kostsamma ombyggnader. Vi hade de gamla staketen i nästan 100 %, metallrörstaket som var helt underhållsfria.
Oki. Jag är från mellansverige och har kanske andra arfarenheter.

Många gånger så finns en gammal ladugård att bygga i. Då finns oftast en plats för gödseln, en skulle och en loge. Lagård och loge ihopbyggda - det är det vanligaste norr om Skåne?

Ja, lera behöver hjälp. Det vet jag alltför väl :)
Samtidigt är hagens storlek en aspekt. Jag hade min vinterhage delvis i skog. Det underlättade mot leran.

Som sagt - att tänka efter före kan vara en stor hjälp. Bygg och ordna så arbets- och tidsbesparande som det går.
 
Alltså i Skåne är det oerhört svårt att inte ha hagskötsel, det är rätt mycket lera att bekämpa. Även hårdgjorda ytor behöver tillsyn och underhåll.

Vi hade ströet i stallet, samma med balen. Det tog inte långt tid att göra klart stallet, fodring en gång/dag. Köra ut till containern tog heller ingen tid, bara att tippa av (knuffades upp och packades med Bobcat).

Tyvärr kan man i befintlig anläggning inte alltid göra precis som man hade velat utan att göra stora och kostsamma ombyggnader. Vi hade de gamla staketen i nästan 100 %, metallrörstaket som var helt underhållsfria.

De flesta har ju dessutom väldigt små hagar vad jag sett. Mark är svindyrt jämfört med norrut, och ingen säljer en hektar eller två, man får arrendera. Grannen betalar 1000kr/mån för en hektar dålig betesmark.
 
De flesta har ju dessutom väldigt små hagar vad jag sett. Mark är svindyrt jämfört med norrut, och ingen säljer en hektar eller två, man får arrendera. Grannen betalar 1000kr/mån för en hektar dålig betesmark.
Fast det lär väl knappast vara mindre hagar än Stockholm?
Men ja, mark är generellt sett svindyrt. :down::down::down:
 
Fast det lär väl knappast vara mindre hagar än Stockholm?
Men ja, mark är generellt sett svindyrt. :down::down::down:

Jag tycker man ser fler små gårdar med en eller två små hagar. I Stockholm är det ju generellt dyrare att ha häst, fler stallar upp och har inte häst hemma.
 
Om det tar mer eller mindre tid hemma beror på hur man är van att stå uppstallad. Ett tag stod jag i kollektiv med ca 30 hästar, att ta in/ ut, eller ta in hö var tredje månad tog ju hur mycket tid jämfört med hemma.
Ida har hyr jag en bit mark, har ett par hundra meter till stallet, ännu längre till gödselstacken, att bara gå ut och hämta hästarna tar minst 20 minuter.
Men hästar tar tid om de så bara ska gå och skrota i hagen.
 
Jag tycker man ser fler små gårdar med en eller två små hagar. I Stockholm är det ju generellt dyrare att ha häst, fler stallar upp och har inte häst hemma.
Jag kan bli förvånad när man kör förbi storgårdar som har pluttehagar, där de egentligen har x- antal hektar. Tycker ofta att bra hagar inte premieras.
 
Försäkring beror på massor av saker! Vilken ras, vad som ska ingå och om man vill ha liv. Jag tror tävlingshästen kostade mig 850kr i månaden och sällskapet typ 200-300. Men det framgår inte om du vill ha en kallblodstravare eller sporthäst. :)
Prova söka medryttarhäst på Facebook!
Jag vill ha en häst jag kan ha som skogsmulle. Att lufsa runt i skogen med. Har noll tränings eller tävlingsintresse. Vill enbart ha häst som sällskap och att rida i skogen med.

Är väldigt förtjust i kallblod,och har alltid varit. Tjejen jag pratade med på försäkringsbolaget sa att kallblod är väldigt billiga att försäkra,så därför blev jag så förvånad att just dem är så billig i försäkring. Men hon kanske sa så bara för att få sälja en försäkring??;)
 
Kan du inte sätta upp en lösdrift med hästar som kan gå på fri tillgång till hö?
Då slipper du all in-utsläpp och fodringar (utom ev kraftfoder).

Supersmidigt! Dessutom ser jag ingen poäng i att hästar över huvudtaget står på box...

Du kan väl ordna två hästar på foder (finns det möjlighet att köpa dem sen är det ännu bättre). Men framförallt fundera vad DU vill göra med dem.
Detta har jag funderat på faktiskt. Att ha hästarna på lösdrift. Men då ska det byggas ett vind och regnskydd....Kanske behövs bygglov för det tänker jag?
 
Era resterande svar har börjat få mig att tveka att ta hit hästar på min lilla gård,faktiskt. Det låter som väldigt väldigt mycket arbete.....Jag har inte ens en gödselplatta utanför stallet. Hur skaffar man hit en sådan,plus jag börjar inse att bara själva mockningen i stallet kommer bli väldigt omständlig med tanke på att stallet bara har en in och utgång.....

Om jag skaffar hästar hit så blir det på lösdrift isåfall. Men då måste jag grotta ner mig i all information om bygge av ligghall med mera med mera....

Tack för alla svar i allafall :)
 
Detta har jag funderat på faktiskt. Att ha hästarna på lösdrift. Men då ska det byggas ett vind och regnskydd....Kanske behövs bygglov för det tänker jag?

Även lösdrifter ska mockas och skötas. El ska dras ut för att ha belysning, vatten (frostskadat) och hårdgjorda ytor som inte trampas sönder (fodringsplats). Det kan vara rätt slitigt att mocka ut lösdrifter beroende om man ska köra med traktor eller om man ska köra med skottkärra från hallen till dynghögen.

Sedan ska det ju finnas en plan för mockning av hagar också, om det är så att man kör sönder högarna eller man plockar upp dem.
 
Även lösdrifter ska mockas och skötas. El ska dras ut för att ha belysning, vatten (frostskadat) och hårdgjorda ytor som inte trampas sönder (fodringsplats). Det kan vara rätt slitigt att mocka ut lösdrifter beroende om man ska köra med traktor eller om man ska köra med skottkärra från hallen till dynghögen.

Sedan ska det ju finnas en plan för mockning av hagar också, om det är så att man kör sönder högarna eller man plockar upp dem.

Japp, tömningen är lite tuff på sommaren, tar några veckor varje år då vi kör med skottkärra.
Hur man bygger lösdriften är A och O för att den ska vara rationell.
El, värmevattenslang och frostfritt vatten måste finnas om det ska vara lättskött. Vidare fodrar vi direkt från logen ned i höhäcken. Högt belägna grindhål preparerade med paddex mot lera hjälper också. Vi har getter och får i samma lösdrift och de löser problemet med högar i hagen åt varandra. :)
 
Japp, tömningen är lite tuff på sommaren, tar några veckor varje år då vi kör med skottkärra.
Hur man bygger lösdriften är A och O för att den ska vara rationell.
El, värmevattenslang och frostfritt vatten måste finnas om det ska vara lättskött. Vidare fodrar vi direkt från logen ned i höhäcken. Högt belägna grindhål preparerade med paddex mot lera hjälper också. Vi har getter och får i samma lösdrift och de löser problemet med högar i hagen åt varandra. :)
Oj då...Jag inser att jag inte har så mycket kunskap kring lösdrift och kraven på lösdrift....O_o:banghead:
Får nog lägga hästplanerna på hyllan ett tag.....:D
 
Oj då...Jag inser att jag inte har så mycket kunskap kring lösdrift och kraven på lösdrift....O_o:banghead:
Får nog lägga hästplanerna på hyllan ett tag.....:D
Tänk på att man alltid läser det värsta med, finns många som är nöjda med att ha eget stall och inte tycker det är jobbigt alls..allt beror ju på vem du frågar. Frågar du mig så nej jag vill inte ha eget stall men jag är en bekväm person,medans jag har vänner som har egen gård och älskar att pyssla hela tiden.
 
För mig skulle mycket av glädjen med att ha häst försvinna om jag behövde ha dom inhyrda någonstans och dela stall med andra. Jag trivs bäst med att ha dom hemma och har haft det så större delen av mitt liv som hästägare. Älskar pysslet och jobbet runt omkring också.

Och det är nog det man måste. Älska jobbet och pysslet runt omkring och inte bara se det som ett stort arbete :) Jag känner samma sak. Jag älskar att ha mina hemma och jag älskar jobbet och pysslet runt omkring. I perioder mycket jobb men jag gillar det. Jag gillar ju inte att sitta still (det gör jag tillräckligt på jobbet:meh:) utan jag gillar att vara igång och fixa! Är man sån som person tror jag att det är oslagbart att ha hästarna hemma!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 396
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Lång titel men också en bra sammanfattning. Jag letar föl/åring och tänker mig i första hand en hingst/valack eftersom jag i framtiden...
Svar
9
· Visningar
595
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
604
Senast: valy
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 623
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp