Dilemma.... Operera eller reklamera

Om säljaren betalar operationen hade jag definitivt opererat den utifrån beskrivning . Vanligt med lösa benbitar i haserna och ingen komplicerad operation alls.

Jag tycker det känns lite tveksamt om du verkligen blivit lurad? Du har ju själv inte brytt dig om att kolla röntgenplåtar innan köp ....

Om jag lovar ngt som inte är sant, luras jag inte då?
 
Om säljaren betalar operationen hade jag definitivt opererat den utifrån beskrivning .
Om jag lovar ngt som inte är sant, luras jag inte då?

Knappast ur ett reklamationsperspektiv rent juridiskt och med tillhörande faktor att kanske inte de lösa benbitarna syntes på de plåtar du inte bad om att få se, alternativt att det inte specificerats om hästen hade plåtar på hasorna för att kolla lösa benbitar.
Osv osv.

Tycker säljaren verkar välvillig som erbjuder sig att stå för operationen ?
 
Knappast ur ett reklamationsperspektiv rent juridiskt och med tillhörande faktor att kanske inte de lösa benbitarna syntes på de plåtar du inte bad om att få se, alternativt att det inte specificerats om hästen hade plåtar på hasorna för att kolla lösa benbitar.
Osv osv.

Tycker säljaren verkar välvillig som erbjuder sig att stå för operationen ?

Du har rätt i teorin men i detta fallet råder inga tveksamheter om att säljaren medvetet ljugit tyvärr. Bitarna är av modell "jättestora" och har enligt tre olika veterinärer suttit där länge. Jag har dock inget intresse av att göra ngn juridisk affär av saken så det saknar betydelse. Men lurad är jag oavsett om jag hade kunnat undvika det eller ej.

Att säljaren på två veckor inte kunnat skaka fram några röntgenbilder och dessutom går med på att bet op tycker åtminstone jag verkar en aning misstänkt ;) Det hade iaf inte jag gjort om jag ansett mig ha rent mjöl i påsen
 
Senast ändrad av en moderator:
Du har rätt i teorin men i detta fallet råder inga tveksamheter om att säljaren medvetet ljugit tyvärr. Bitarna är av modell "jättestora" och har enligt tre olika veterinärer suttit där länge. Jag har dock inget intresse av att göra ngn juridisk affär av saken så det saknar betydelse. Men lurad är jag oavsett om jag hade kunnat undvika det eller ej.

Att säljaren på två veckor inte kunnat skaka fram några röntgenbilder och dessutom går med på att bet op tycker åtminstone jag verkar en aning misstänkt ;) Det hade iaf inte jag gjort om jag ansett mig ha rent mjöl i påsen

Ok . Så sjukt tråkigt !
Bortsett från det (om du förmår "tänka bort det" i situationen ) hade jag ändå accepterat att säljaren betalar op om det som du säger är en fin häst du helst vill ha kvar och tror på . Just utifrån var benbitarna sitter och att det oftast är ett nästan rutiningrepp med god prognos ... om din egna veterinär bedömer samma hade jag inte tvekat . En rättstvist är inte värt det i jmf ekonomiskt, särskilt som du bommade på att själv ta del av några plåtar alls när du köpte hästen.

Eftersom hästen även köpts från annat land så gäller ju det landets lagar om rättstvist /rättigheter dessutom ?
 
Ok . Så sjukt tråkigt !
Bortsett från det (om du förmår "tänka bort det" i situationen ) hade jag ändå accepterat att säljaren betalar op om det som du säger är en fin häst du helst vill ha kvar och tror på . Just utifrån var benbitarna sitter och att det oftast är ett nästan rutiningrepp med god prognos ... om din egna veterinär bedömer samma hade jag inte tvekat . En rättstvist är inte värt det i jmf ekonomiskt, särskilt som du bommade på att själv ta del av några plåtar alls när du köpte hästen.

Eftersom hästen även köpts från annat land så gäller ju det landets lagar om rättstvist /rättigheter dessutom ?

Nej rättstvister undviker jag i det längsta..... I detta fallet har han ju dock även gått med på att ta tillbaka hästen, jag förlorar ju då dock de pengar jag redan lagt ner och står dessutom utan häst.
 
Nej rättstvister undviker jag i det längsta..... I detta fallet har han ju dock även gått med på att ta tillbaka hästen, jag förlorar ju då dock de pengar jag redan lagt ner och står dessutom utan häst.

Å andra sidan vet du inte hur det går, oavsett hur bra prognosen är. Du kanske står där utan pengar, häst och med veterinärkostander?

Jag brukar se till att kapa förlusterna, när det inte går att göra någon vinst.
 
Å andra sidan vet du inte hur det går, oavsett hur bra prognosen är. Du kanske står där utan pengar, häst och med veterinärkostander?

Jag brukar se till att kapa förlusterna, när det inte går att göra någon vinst.

Precis så jag tänker!
 
Nej rättstvister undviker jag i det längsta..... I detta fallet har han ju dock även gått med på att ta tillbaka hästen, jag förlorar ju då dock de pengar jag redan lagt ner och står dessutom utan häst.

Ok jag förstår , har missat det . Men det är ju jättebra om säljaren alltså erbjuder sig endera stå för op eller ta tillbaka hästen . Då måste du helt enkelt bara välja själv vad du själv vill så att säga .
 
Jag hade aldrig skickat tillbaka en häst jag haft ett tag och blivit fäst vid. Så cynisk är jag inte. Spelar ingen roll vad som är fel på den, har jag köpt den är den mitt ansvar. Det är ett djur och ingen trasig dammsugare.

Säljaren har ju erbjudit sig att betala dessutom. Vad tror du kommer hända med hästen om du "reklamerar" den?
 
Även om säljaren sagt att denna tar tillbaka hästen så vet du inte om du får tillbaka pengarna när du väl fraktat dit hästen ?
Skulle operera och hoppas att du får operationen betald av säljaren som denne lovat , känns som minsta risken för dig ekonomiskt.
 
Även om säljaren sagt att denna tar tillbaka hästen så vet du inte om du får tillbaka pengarna när du väl fraktat dit hästen ?
Skulle operera och hoppas att du får operationen betald av säljaren som denne lovat , känns som minsta risken för dig ekonomiskt.

Hästen åker ingenstans innan jag har fått pengarna såklart
 
Jag hade aldrig skickat tillbaka en häst jag haft ett tag och blivit fäst vid. Så cynisk är jag inte. Spelar ingen roll vad som är fel på den, har jag köpt den är den mitt ansvar. Det är ett djur och ingen trasig dammsugare.

Säljaren har ju erbjudit sig att betala dessutom. Vad tror du kommer hända med hästen om du "reklamerar" den?

Den kommer troligen opereras och sen säljas till ngn annan
 
Då får man hoppas att säljaren går med att betala tillbaka hästen innan du fraktat dit hästen , oavsett vad ni kommer fram till önskar jag dig Lycka Till .
@christcomet
 
Den kommer troligen opereras och sen säljas till ngn annan
Om jag inte var kär i hästen och därmed tänkte behålla den oavsett, så hade jag definitivt skickat tillbaka den. Annars ska den rehabas efter op och sen tänker jag som köpare att OM jag skulle köpa en op:ad häst så ska den efteråt ha presterat en del så jag verkligen vet att den håller efter op. Det låter som en dyr och tråkig affär för dig.
 
Ska kräva honom på pengar för op och div utlägg och se var vi hamnar, det finns ju ganska stor risk att även detta är tomma löften....
Du skall kräva en ordentlig prisreduktion på hästen då den är en defekt vara.
Defekta varor ger nedsatt pris.
Och det skall du göra med motivation att annars så får säljaren tillbaka hästen.
Du skall alltså ha pengarna för reduktionen innan du beslutar dig för att operera.
Pengar först - behålla sedan.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
25 177
Senast: Chilodeur
·
D
Ekonomi & Juridik Hej! Jag vänder mig till er här på buke då jag har ett problem. Detta nick är nygjort och jag vill inte röja mitt riktiga till hänsyn...
2
Svar
26
· Visningar
8 128
Senast: lilith
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
4 807
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Detta hände alldeles nyligen, i förra veckan då jag skulle sälja ponnyn, hade redan köpare som skulle komma och hämta och betala på en...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 985
Senast: Kellog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp