Dina secondhand vanor?

Precis! Det har varit sorterat efter färg... Vansinnigt och omöjligt att hitta något.

Oj! Så kan man ju göra i en vanlig butik där de flesta storlekar finns. Men inte i en second hand butik där det väl oftast bara finns ett plagg av en viss modell. Jag som tycker att H&M har en jobbig ordning i sina butiker. Jag ger oftast upp och går nån annanstans som har en vettigare sortering av kläderna i butiken. Då är nog second hand-butiker verkligen inget för mig.
 
1; rena och trevliga butiker som är lätta att navigera och tydligt visar varorna. 2; om online, bra bilder och ännu bättre beskrivningar, god vetskap om var en ska leta (alltså bra kategorier och underkategorier, som i normala webshoppar). 3; större utbud, eftersom folk har olika smak. saker som försvinner efter två veckor för att de inte säljs kanske är precis vad kunden som kommer om tre veckor letar efter, inte hittar, och bestämmer sig för att det inte är lönt att gå i månader på att hitta rätt grej.
Det hänger nog ihop med kostnader. De secondhand butiker som drivs här är har till stor del oavlönade anställda möjligen är det någon arbetsledare som är avlönad alla andra arbetstränar eller är där som en del av aktivering/frivilligt. Inkomsterna går till stor del till välgörande ändamål. På Östermalm i Stockholm fanns det i varje fall förr välsorterade secondhand butiker med dyrare designer kläder de var såklart mer välsorterade och vinstdrivande. Ska kläderna tvättas, strykas och vikas innan det är dags för försäljning snarare än bara fiskas upp ur kassar och sorteras in. Så blir de såklart mycket dyrare och har därmed svårt att konkurrera med nya kläder som idag är extremt billigt.
 
Det med second hand är ju svårt med, man är beroende av dom som lämnar sina saker till försäljning. Det måste variera väldigt på vad och hur mkt man får in av olika kategorier såsom böcker, spel, krukor etc. Kanske man kan ringa innan man åker till butik eller om man kan följa butikerna på sociala medier. Vissa jag följer lägger upp poster när dom får in nytt i stil med " nu har vi massa spel och böcker till barn i butiken"
 
Myrorna har ju jobbat rätt hårt med marknadsföring, att göra sekondhand aktuellt och har tom ägnat sig en del åt upcycling med bland annat designern Bea Szenfeld. Men det är ju en stor koncern.
 
Precis! Det har varit sorterat efter färg... Vansinnigt och omöjligt att hitta något.
Nja, det är långt ifrån att alla har det så.

Jag kan förstå valet att sortera efter färg dock, eftersom allsköns kläder i all världens färger, material och mönster och storlekar på en och samma stång får man ju typ hjärnblödning av bara rent visuellt, då vänder nog jag på klacken och går.

Tycker att man ofta sorterar upp ganska duktigt och välorganiserat i klädtyp, jackor för sig, pikétröjor för sig, linnen för sig, klänningar för sig - oavsett färg. Då funkar det.
 
Nja, det är långt ifrån att alla har det så.

Jag kan förstå valet att sortera efter färg dock, eftersom allsköns kläder i all världens färger, material och mönster och storlekar på en och samma stång får man ju typ hjärnblödning av bara rent visuellt, då vänder nog jag på klacken och går.

Tycker att man ofta sorterar upp ganska duktigt och välorganiserat i klädtyp, jackor för sig, pikétröjor för sig, linnen för sig, klänningar för sig - oavsett färg. Då funkar det.

Jag tycker det märks skillnad på en secondhand som ser kläder som en stor del av sin butik/affärside och de som bara packar upp kläder för att det skänkts eller ska finnas där. Och tycker ofta att det är välordnat; även om det inte riktigt kan bli samma som i en butik där man kan beställa nya storlekar vartefter de går åt.
 
Jag tycker det märks skillnad på en secondhand som ser kläder som en stor del av sin butik/affärside och de som bara packar upp kläder för att det skänkts eller ska finnas där. Och tycker ofta att det är välordnat; även om det inte riktigt kan bli samma som i en butik där man kan beställa nya storlekar vartefter de går åt.
Jamen exakt så.

Jag gillar inte Myrorna. Det är för mycket skräp, samtidigt som de blivit så mycket mer medvetna om märken, brands och rådande trender och tar ibland hutlöst betalt bara för att det är ett märke på plagget som är trendy, medan kvalitén på just det plagget kanske är i sämre skick än det märkeslösa nästan identiska plagget bredvid som kostar inget.
 
Behöver lite hjälp till en undersökning angående secondhandvanor, så skulle vara super tacksam om ni ville svara på 3 frågor:

Hur gammal är du?
Hur ofta handlar du second hand på en skala 1-5, där 1 är aldrig/väldigt sällan och 5 är väldigt ofta?
Om du handlar second hand, hur stor andel av dina second hand-inköp är kläder? Uppskatta i procent (0%-100%).
41 år
I stort sett aldrig. Har köpt något till hästen begagnat. Men i övrigt not so much.
 
Nja, det är långt ifrån att alla har det så.

Jag kan förstå valet att sortera efter färg dock, eftersom allsköns kläder i all världens färger, material och mönster och storlekar på en och samma stång får man ju typ hjärnblödning av bara rent visuellt, då vänder nog jag på klacken och går.

Tycker att man ofta sorterar upp ganska duktigt och välorganiserat i klädtyp, jackor för sig, pikétröjor för sig, linnen för sig, klänningar för sig - oavsett färg. Då funkar det.
Nej, men butikerna Jag har varit in har haft det så.

Jag tänker att man först sorterar efter storlek, därefter typ av plagg och sen färg. Bara färg blir helt vansinnigt. 50 svarta klänningar på rad i blandade storlekar, hjälp.
 
1; rena och trevliga butiker som är lätta att navigera och tydligt visar varorna. 2; om online, bra bilder och ännu bättre beskrivningar, god vetskap om var en ska leta (alltså bra kategorier och underkategorier, som i normala webshoppar). 3; större utbud, eftersom folk har olika smak. saker som försvinner efter två veckor för att de inte säljs kanske är precis vad kunden som kommer om tre veckor letar efter, inte hittar, och bestämmer sig för att det inte är lönt att gå i månader på att hitta rätt grej.

Aha, då är jag med på hur du tänker.
Jag tycker att second hand-butiker överlag fått ett uppsving på senare år, faktiskt. Tex Erikshjälpens butiker, de flesta känns fräscha, tycker jag. För visst, sunkiga butiker bidrar ju inte till att folk vill handla second hand.
Håller med där, t ex Facebooks Marketplace, de kategorierna verkar inte funka bra. Inte för mig iaf. Iofs verkar saker ligga kvar länge iaf? Så man kan söka efter det man vill ha. Tradera tycker jag funkar bra.

Jag kan utveckla!
Kläder: det finns en butik där kläderna är sorterade. Till exempel en avdelning med uppenbart äldre kläder och en med "nyare/modernare". Kläderna ska dessutom sorteras i storlek och inte i färg. Och personalen ska med jämna mellanrum sortera ut det som är osäljbart.

De butiker jag har varit in i har haft allt blandat, alternativt sorterat efter färg. Helt omöjligt att hitta något.

Jag gillar sorterat efter färg :). Efter att det först är sorterat efter typ av plagg, förstås. Annars blir det svårt.

Jag skulle ju gärna ha nån info om vad som finns i butiken innan jag åker dit. T.ex. om jag vill köpa blomkrukor så vill jag ju veta att det ens är lönt att åka till affären. D.v.s. har de ett bra utbud av just blomkrukor av den typen jag letar efter (inne, ute, små, stora, keramik, plast osv).
Vissa jag följer lägger upp poster när dom får in nytt i stil med " nu har vi massa spel och böcker till barn i butiken"
Det här har jag också sett, det är bra!

Nja, det är långt ifrån att alla har det så.

Jag kan förstå valet att sortera efter färg dock, eftersom allsköns kläder i all världens färger, material och mönster och storlekar på en och samma stång får man ju typ hjärnblödning av bara rent visuellt, då vänder nog jag på klacken och går.

Tycker att man ofta sorterar upp ganska duktigt och välorganiserat i klädtyp, jackor för sig, pikétröjor för sig, linnen för sig, klänningar för sig - oavsett färg. Då funkar det.

Precis, jag tycker färg funkar bra. Och/eller typ av plagg.

--------

Kan det handla om att man förr såg det mera som skattjakt att handla second hand? Dvs man var förberedd på och ville gräva och leta efter fynd och avsatte en dag för skattjakt.
Medan nu handlar man second hand "som vanligt" och i dagens samhälle vill man att det ska gå fort?

Tråkig utveckling på ett sätt kan jag tycka, men naturligtvis bra också, men då behöver såklart butikerna kunna möta det behovet.
 
Håller med om att sortera på storlek i första hand. Och mer webshopar för vuxenkläder secondhand skulle jag önska (även om jag förstår att det är tidsödande).

Och rent, ja. Vi har en i närheten som är riktigt sunkig: dammigt, smutskänsla, skor och hundsaker kan vara leriga, håriga osv... (Sen har vi flera bra också).
 
Aha, då är jag med på hur du tänker.
Jag tycker att second hand-butiker överlag fått ett uppsving på senare år, faktiskt. Tex Erikshjälpens butiker, de flesta känns fräscha, tycker jag. För visst, sunkiga butiker bidrar ju inte till att folk vill handla second hand.
Håller med där, t ex Facebooks Marketplace, de kategorierna verkar inte funka bra. Inte för mig iaf. Iofs verkar saker ligga kvar länge iaf? Så man kan söka efter det man vill ha. Tradera tycker jag funkar bra.



Jag gillar sorterat efter färg :). Efter att det först är sorterat efter typ av plagg, förstås. Annars blir det svårt.



Det här har jag också sett, det är bra!



Precis, jag tycker färg funkar bra. Och/eller typ av plagg.

--------

Kan det handla om att man förr såg det mera som skattjakt att handla second hand? Dvs man var förberedd på och ville gräva och leta efter fynd och avsatte en dag för skattjakt.
Medan nu handlar man second hand "som vanligt" och i dagens samhälle vill man att det ska gå fort?

Tråkig utveckling på ett sätt kan jag tycka, men naturligtvis bra också, men då behöver såklart butikerna kunna möta det behovet.
Skulle tro du är inne på nått med att secondhand kunderna är annorlunda idag lr iaf en del av dom. Man vill nog ha en riktig butik som har ett överskådligt utbud och jämför med andra typ av butiker. Men jag tror det är svårt att ligga på samma nivå/konkurrera om det samtidigt förväntas vara billigare. Idag är det ju gärna personal och lokal som är de stora utgifterna. Om man ska "tävla" med större kedjor krävs det nog att man lägger ner mycket tid själv på att hitta inventarier som är bra och att marknadsföra sig effektivt.

Jag är ju en av dom som gärna lägger tid på att leta skatter, älskar loppis, röriga butiker (ok jag har en gräns jag med :p) och kan lätt lägga nån timme på att strosa runt. Älskar när det är loppis över en större yta med olika folk, lite fika och annat mysigt :)
 
Behöver lite hjälp till en undersökning angående secondhandvanor, så skulle vara super tacksam om ni ville svara på 3 frågor:

Hur gammal är du?
Hur ofta handlar du second hand på en skala 1-5, där 1 är aldrig/väldigt sällan och 5 är väldigt ofta?
Om du handlar second hand, hur stor andel av dina second hand-inköp är kläder? Uppskatta i procent (0%-100%).
Jag handlar faktiskt aldrig second hand. Så skala 1
Ändå är hemmet kanske runt 70-80 % arvegods/fådda saker så de är ju second hand. Inte ens kläder har jag köpt så mycket av (förutom jobbkläderna).
Jag är ingen minimalist utan vissa grejer har jag flera uppsättningar av. Olika porslin beroende på humör och årstid. Lite för mycket festkläder (men tanke på hur sällan det festas).
Men alla saker (nåja några ställen är fortfarande inte helt 100) men har en plats så jag vet var allting är. Och det kan vara bra att ha fem osthyvlar så är det bara att lägga in i diskmaskinen och så finns det alltid någon ren att ta av.
Räknade ut att jag hade nio flasköppnare och det kändes verkligen överdrivet.
Så nej är inte i behov av något second hand. Utan det jag behöver köper jag helst nytt för de tenderar att vara mer åt bruksvaror eller grejer till företaget. Eller sådant jag måttat in och ska ha ett visst mått tycker jag är svårt att hitta begagnat trots sökningar.
 
Tillägger att det finns så mycket vackert begagnat och i ypperligt skick :heart
Jag föredrar just lite äldre gedigna möbler och även textilier. Och porslin med snirkliga blommor på.
En och annan spetsduk med rosor på :love1: -förhöjer varje hem!
 
Skulle tro du är inne på nått med att secondhand kunderna är annorlunda idag lr iaf en del av dom. Man vill nog ha en riktig butik som har ett överskådligt utbud och jämför med andra typ av butiker. Men jag tror det är svårt att ligga på samma nivå/konkurrera om det samtidigt förväntas vara billigare. Idag är det ju gärna personal och lokal som är de stora utgifterna. Om man ska "tävla" med större kedjor krävs det nog att man lägger ner mycket tid själv på att hitta inventarier som är bra och att marknadsföra sig effektivt.

Jag är ju en av dom som gärna lägger tid på att leta skatter, älskar loppis, röriga butiker (ok jag har en gräns jag med :p) och kan lätt lägga nån timme på att strosa runt. Älskar när det är loppis över en större yta med olika folk, lite fika och annat mysigt :)

Precis.
Tidigare ansågs det ju lite fult att handla på loppis, nu är det snarare tvärtom. Fint att vara miljömedveten. Och fler/andra som handlar.

Det där har du rätt i. Butikerna som ligger i industriområden har väl lägre priser än de som ligger i centrum. Lite svårare att ta sig till, men värt tycker väl många. Fast inte de som vill kunna handla snabbt och lätt kanske.

Jag är som du. Älskar känslan av skattjakt. Förr mer än nu dock, nu har jag blivit lite mer att jag inte vill ha så mkt grejer plus coviden gör också att jag inte är ute och handlar. Men jag har gjort många fynd i mina dar ❤❤. Det blir ju så mycket mer personligt, tycker jag.
 
40

1, händer sällan. Det enda vi egentligen köper begagnat är barnens skidor och pjäxor. Där köper vi å andra sidan två par skidor till varje barn per år. Maken köpte ett par tävlingsskidor begagnade förra året också. Tror jag köpt ett par skridskor till dottern också.

0

Rent generellt köper vi nytt och är de som säljer vidare eller ger bort. Någon ska ju vara den som andra köper av också 😳🙈🤷🏼‍♀️

Mvh Miks
 
Behöver lite hjälp till en undersökning angående secondhandvanor, så skulle vara super tacksam om ni ville svara på 3 frågor:

Hur gammal är du?
Hur ofta handlar du second hand på en skala 1-5, där 1 är aldrig/väldigt sällan och 5 är väldigt ofta?
Om du handlar second hand, hur stor andel av dina second hand-inköp är kläder? Uppskatta i procent (0%-100%).

37
2 kanske.
10% typ.

Har 1 tröja, köpt second hand i somras, annars tycker jag att det är svårt att hitta kläder begagnat till mig själv. Köpte massor med begagnade kläder på tradera och facebook till barnen förut, men tröttnade då jag allt för ofta fick hem kläder i väldigt dåligt skick. Trots benämningar som "mycket fint skick". Köpte ett nattlinne och en pyjamas på facebook, de kom hem med 26 stycken fläckar och jag kastade de direkt i soptunnan. Säljaren menade på att de var i fint skick, även efter köpet.

Nu när portokostaderna blivit så höga, så sticker kostnaderna också lätt iväg och det blir billigare att köpa nytt på rea.

Sedan har tyvärr priserna i många second handbutiker skjutit i höjden den senaste tiden. Tycker ärligt inte att ett begagnat okänt barnspel är värt 90 kr, eller när jag köpte ett krocketspel för 150 kr med Pippi (nypris 279) och kommer hem och upptäcker att det inte ens är komplett. Tyvärr var det igentejpat, så kunde inte kolla själv i butiken.
Pga priserna, har jag helt slutat besöka Myrorna, Erikshjälpen och Läkarmissionen i mitt område (jag bor i en förort till Stockholm). Tycker att det är rätt illa när de drar nytta av att det är mode att köpa second hand. Många köper ju second hand, för att de inte har råd att köpa nytt.
 
39

Vet ej men brukar börja leta begagnat. Senaste köpet är en begagnad symaskin.

0% kläder och dator/mobil är det som absolut inte köps in begagnat.
 
Behöver lite hjälp till en undersökning angående secondhandvanor, så skulle vara super tacksam om ni ville svara på 3 frågor:

Hur gammal är du?
Hur ofta handlar du second hand på en skala 1-5, där 1 är aldrig/väldigt sällan och 5 är väldigt ofta?
Om du handlar second hand, hur stor andel av dina second hand-inköp är kläder? Uppskatta i procent (0%-100%).
47
4
90%
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 949
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 587
Senast: Hedinn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 507
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp