Direktverkande el, hur rädd ska man vara?

Sv: Direktverkande el, hur rädd ska man vara?

Titta på din faktura, är det faktiska eller beräknade avläsningar?

Jag vet :D Jag har varit gift med en linjemontör.
Det är faktisk förbrukning som Vattenfall, som nätägare, debiterar.

När jag kollar så räknar de att 10' är en helt normal förbrukning för en mindre villa utan elvärme.

Det känns därflör lite märkligt att ha över 20' om man har annan uppvärmning och bor i hus? Speciellt som vi på en hel gård med halvannat dussin hästar, gårdsverkstad och jordbruk kunde hålla oss på den nivån. Vad gör man av med i villa som kostar så mycket kwh??
 
Sv: Direktverkande el, hur rädd ska man vara?

När jag kollar så räknar de att 10' är en helt normal förbrukning för en mindre villa utan elvärme.

Ja UTAN elvärme ja, men tråden handlar ju om hus som värms upp med direktel i kombo med luftvärmepump! De 10 000 kWh du pratar om handlar bara om hushållsel (dvs att driva vitvaror, belysning samt i vissa fall tappvarmvatten), det är öht inte jämförbart.
 
Sv: Direktverkande el, hur rädd ska man vara?

kl
Jag skulle aldrig bosätta mig i ett hus med direktverkande el som uppvärmning igen.

Jag bodde knappa två år i en gamal timmerstuga uppåt fjälltrakterna, dvs den kallaste tiden inte helt ovanligt med 38 - 40 minusgrader vintertid. Elräkningen var i januari och februari sällan under 6000 kr/månad. Själva huset var väl kanske 90 kvadratmeter golvyta fördelat på 1,5 våning (dubbelt snedtak uppe). Då eldade jag i vedkamin hela vintern dessutom. Förutom bostadshuset gick det även lite el till kallstallet, de små hagarna och motorvärmaren till bilen förstås.

Jag bor nu i ett betydligt större hus (ett par - tre hundra kvadrat?) och den högsta elräkningen under ett drygt år har hittills varit på 3200 kr, januari tror jag det var? Här har jag jordvärme, eget vatten, stall, ett par hektar lösdriftshagar med elen på året runt, hönshus med värme vintertid + gäststuga med direktverkande el som används nån vecka då och då. Nu har jag dessutom ett lite dyrare elavtal här än vad jag hade i förra huset.
 
Sv: Direktverkande el, hur rädd ska man vara?

Ja UTAN elvärme ja, men tråden handlar ju om hus som värms upp med direktel i kombo med luftvärmepump! De 10 000 kWh du pratar om handlar bara om hushållsel (dvs att driva vitvaror, belysning samt i vissa fall tappvarmvatten), det är öht inte jämförbart.

Jag tänkte mest på Sars inlägg
Det låter ju som helt vansinniga siffror. Mer som hushållsel än "värmeel". En kompis har ett nybyggt och energisnålt småhus där de drar 14.000 kWh timmar per år. Vi bor i ett stort gammalt hus (295+65kvm) som drog 43.000 kwh (vattenburen värme) innan vi installerade jordvärme. Då gick det ner till 19500kWh. Nu med 3 barn ligger vi mellan 25-27.000 kWh och sällskapseldar dessutom i kamin de kallaste månaderna.

De siffrorna fick jag inte ihop med min verklighet.
 
Sv: Direktverkande el, hur rädd ska man vara?

Skojar du? Vi pratar om direktel, jobbar du verkligen som energirådgivare...? (no affence)



Ja det lät ju BETYDLIGT mer rimligt även om jag tror att det finns många med betydligt högre förbrukning än så.

det var det jävligaste, ja jag är diplomerad energirådgivare. ja, det går absolut att få ner förbrukningen till dessa siffror, om man effektiviserar rätt. borde kanske varit tydligare med, att det är ju energieffektiviserade hus vi pratar om. hus med direktel räknas inte.
Det är inte mina siffror, utan siffror energimyndigheten tagit fram som riktvärden. vi pratar hus på under 100kvm.
vi har en gård, ladugård, boningshus, andra små uthus isc. årsförbrukningen för hela den ligger på 9000 kWh.
 
Senast ändrad:
Sv: Direktverkande el, hur rädd ska man vara?

Det låter ju som helt vansinniga siffror. Mer som hushållsel än "värmeel". En kompis har ett nybyggt och energisnålt småhus där de drar 14.000 kWh timmar per år. Vi bor i ett stort gammalt hus (295+65kvm) som drog 43.000 kwh (vattenburen värme) innan vi installerade jordvärme. Då gick det ner till 19500kWh. Nu med 3 barn ligger vi mellan 25-27.000 kWh och sällskapseldar dessutom i kamin de kallaste månaderna.

borde kanske lagt till att den siffran gäller småhus, knappt 100kvm. i den siffran har man räknat med att huset inte har direktverkande el såklart, utan annan värmekälla. så ja, man kan säga att det i stort sett bara är el och inte värme i den siffran.

där jag bodde förut, i en tvåa om 52kvm hade jag en årsförbrukning på 5000kWh..direktel, fönster som läckte värme, kass isolering m.m..värmen gick rakt ut. när jag rin
gde eon vid ett tillfälle frågade tjejen i kundtjänst om jag bodde i hus =)
 
Senast ändrad:
Sv: Direktverkande el, hur rädd ska man vara?

Det är inte elvärmen i sig som man skall vara orolig för, utan isoleringen.

Vi bor i ett 1800-talshus som är tilläggsisolerat på både ut- och insidan.
Det värms med luft-luft-värmepump, direktverkande el och 2 kakelugnar som vi eldar med pellets.
Det är inte dyrt alls.
Och då så har huset ändå bara 2-glasfönster från 60-talet.
 
Sv: Direktverkande el, hur rädd ska man vara?

Men du pratar ju om hushållsel, det är en helt annan sak! Du måste ju se skillnaden?
 
Sv: Direktverkande el, hur rädd ska man vara?

Men du pratar ju om hushållsel, det är en helt annan sak! Du måste ju se skillnaden?

du tror inte jag ser skillnaden? borde varit tydligare i mitt inlägg kanske, att ja, det är i huvudsak hushållsel, men viss uppvärmning kan ingå med. allt beror ju på huset, isolering, fönster, typ av element osv.
 
Sv: Direktverkande el, hur rädd ska man vara?

Hela tråden handlar ju om direktel, det är själva ämnet... läs ditt eget första inlägg en gång till så förstår du hur dumt det låter.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 294
Senast: Calmiche
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 316
Hemmet Jag hoppas kunna köpa hus nästa år. Men som Stockholmsbo och ensamstående med en medellön, har jag inte mycket pengar att spela med. Så...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
10 948
Senast: MissFideli
·
Äldre Vi har spanat in ett hus att hyra. Eller rättare sagt en liten gård med två-tre boxar (ena boxen är sadelkammare i dagsläget). Priset är...
2
Svar
35
· Visningar
3 066
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Maskat sjukintyg?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp