Djurkommunikation

Det är väl lika illa oavsett var det är? Varför tror du att jag tycker det är okej att lura folk på pengar inom andra områden?
Jag har inga problem med att skilja äpplen och päron, tackar som frågar.

Skillnaden är ju som sagt att hela branschen är bluff och båg.
Det finns många branscher som är bluff och båg
 
Ett par hästar har kommunicerat med mig men jag kunde inte styra det själv alls.
En gång när jag stod och kollade på ett sto fick jag en bild i huvet på ett brunt föl med stjärn.
Då tittade stoet på mig lite förvånat och sa: ”vet du?!”
Tänkte ungefär vadå vet jag?
Sen tänkte jag inte mer på det. Tiden gick och stoets ägare tyckte hon blev tjock … och jovisst var hon dräktig. Ingen visste om det innan.
Sen slutade jag vara i stallet men cyklade förbi där ibland och när fölet var fött var jag dit och det var brunt med en stjärn.
Jag blir lite nyfiken här; den här bilden av fölet, var det stoet som sa till dig hur fölet såg ut? Och hur visste hon det?

Funderar mest över hur det här fungerar.
 
Återigen: Ja? Men vad har det med saken att göra och varför tror du att jag tycker det är okej?

Du tycker säkert inte att det är okey nej, men alla som blir rabiata när de hör ordet djurkommunikatör, minns rabaldret som var för 20 år sedan... Då många var lättlurade och enbart gick till medium, djurpratare och annat för att höra när man skulle dö, eller om Kalle pudel hade ont i högra benet eller om grisen greta hade cancer och om hon kunde bli frisk om hon fick en påse spenat.

Surprise. Det finns vissa som går till djurkommunikatörer av andra skäl och som inte betalar tusentals kronor för att få en mysig stund och lite avslappnande igenkänningsfaktor om sina djur.

Allt är inte svart eller vitt, precis som inom allt annat.

Tack för en sansad och trevlig diskussion om ämnet djurkommunikation.

Jag pratar med många djur, både på svenska, med känslor, bilder och kroppspråk. Men jag låter inte det gå ut över mat, veterinär och sund djurvård. Utan mer som en kul grej. Lika väl som att jag kan läsa dagens horoskop för stenbocken, för att jag tycker att DET är kul. Likaväl som att jag använder min pendel och läser mina tarot och orakelkort för att det är en kul grej.

Jag har inte gått kurser för 1000 kronor i månaden.

Utan jag har det i generna, då både mormor (och hennes anhöriga före det), , mamma och jag har haft känslan, sedan barnsben. Mamma stängde av som tonåring. Men öppnade upp igen, när hon märkte att jag följde i mormor o mammas spår.

Jag använder sunt förnuft och tycker att det är trevligt. Men har också gått några kurser då och då, för att träffa likvärdiga och få en bättre förståelse och lära mig mer om etiska regler och riktlinjer om vad som är OK att berätta och inte.

Jag använder inte mina "kunskaper" yrkesmässigt. Men kan råka säga ett och annat i förbigående, till någon vän som gjort att denne spärrat upp ögonen och frågat hur jag visste det..
 
Senast ändrad:
Hade ute en hästpratare till min ponny för typ 25 år sedan. Det var mest en kul grej då det var flera i stallet som gick ihop och bokade in henne och frågade om jag ville vara med.
Hon träffade hästarna en och en inne i stallet och vi fick tyst stå och titta på. Hon hade inte sett hästarna innan och vi fick inte berätta något om dem innan.
Min ponny berättade flera saker som kvinnan omöjligt kunde veta men som vi efteråt kunde kolla upp att det stämde.
Ponnyn sa tex att ”det sticker när de sitter på min rygg”. Jag hade aldrig märkt av att han hade besvär med ryggen men när en sadelutprovare kollade sadeln en månad senare så upptäcktes att bommen var ordentligt av och mycket riktigt stack ner i ryggen på ponnyn.
Ponnyn berättade även att han hade varit så törstig tidigare på dagen men inte fått dricka.
Då berättade ägaren till ponnyn som gick i samma hage som min att hon burit ut vatten på morgonen och låtit sin häst fått dricka först och hållit bort min ponny till dess hennes druckit klart.
Ponnyn berättade även att han hade ont i höger bakben, långt ner. Ett par månader senare behandlades han för kotledsinflammation i just höger bak.
Så även om jag var skeptisk så var det för mycket som stämde för att jag inte ska tro på det. Men för den sakens skull så tror jag inte att alla som utger sig för att vara djurpratare verkligen har förmågan.
Tack! Precis såna här människor kommunicerar med djur! Det är en sån person jag söker! Det är såna här saker som räcker som bevis för min del. Vet du om den här Hästprataren fortfarande går att anlita? Minns du namnet? Du får gärna skriva pm och berätta!
 
Tack! Precis såna här människor kommunicerar med djur! Det är en sån person jag söker! Det är såna här saker som räcker som bevis för min del. Vet du om den här Hästprataren fortfarande går att anlita? Minns du namnet? Du får gärna skriva pm och berätta!
Kommer inte ihåg namnet. Kommer i håg att kvinnan var äldre, uppskattningsvis mellan 60 och 70 år då och detta är ca 25 år sedan så tvivlar på att hon är verksam fortfarande.
 
Tack! Precis såna här människor kommunicerar med djur! Det är en sån person jag söker! Det är såna här saker som räcker som bevis för min del. Vet du om den här Hästprataren fortfarande går att anlita? Minns du namnet? Du får gärna skriva pm och berätta!
Du har inte direkt sagt varför du vill ha tag på en djurkommunikatör. Men jag vill förtydliga, dagens SERIÖSA djurkommunikatörer, agerar inte veterinärer enligt de etiska riktlinjer som finns så om din häst har någon svårdiagnosticerad skada och att du inte litar på din veterinärs diagnos och vad denne anser att hästen behöver för behandling eller inte för att få ett fullvärdigt liv... så får du nog ta från din hästbuffert och satsa på en rktig klinikundersökning.
 
Det kommer kunna bevisas när världen är redo för det och när vetenskapen utvecklats tillräckligt.
För mig räcker mina egna erfarenheter av telepati tillräckligt för att jag är säker på att det fungerar.
Fast självklart finns det utövare som inte är seriösa, precis som inom alla andra områden.

Fast det krävs ingen utveckling av vetenskapen att bevisa ATT det fungerar - om det nu gör det. Möjligtvis för att förstå HUR det fungerar. Men det som är relevant är att de som påstår att de kommunicerar med djur på telepatisk väg aldrig lyckas bevisa ATT de kan göra detta.
 
Är det att kasta pengar i sjön att betala kollekt i kyrkan? Att åka på ett kristet sångläger? Att åka till ett ashram? Att betala för en meditationslärare? Reiki?

Reiki går ju för övrigt att använda friskvårdsbidraget för 😅. Och det är, enligt mig, ett betydligt flummigare koncept än att kunna fånga upp mentala bilder från ett djur.

Min poäng är, är det verkligen bluff, när vi talar om ett område som går under paraplyet "religion och trosuppfattningar"? Är det inte snarare ett område där vi ska säga "var och en blir salig på sin egen tro"?

Givetvis ska man ändå vara försiktig med sina pengar. Givetvis finns det folk som snackar strunt.

Men jag tycker det är otrevligt att säga "det där är bluff och bullshit" istället för att säga "jag tror inte på det".

Jag tror inte på en Allsmäktig Himmelspappa, men jag kan ju inte kalla kristendomen för en bluff för det? Det är liksom inte ett sånt område.

Att betala kollekt är inte annorlunda än att betala till annan välgörenhet, åtminstone i Svenska Kyrkan. Det kan man göra som ateist också.

Jag drar gränsen vid religion/alternativmetoder på samma ställe som vid djurkommunikation - när man kommer med påståenden till andra som man inte kan backa upp. T ex att bön hjälper mot olika saker(utöver att det kanske känns bättre), att det sker mirakel, att healing hjälper osv. Att man kan få friskvårdsbidrag för reiki tycker jag låter helt vansinnigt.

Huruvida det finns en gud/flera gudar är omöjligt både att bevisa och motbevisa så fort man syftar på en passiv gudomlighet som inte aktivt lägger sig i våra liv. Då blir det en ren trosfråga.
 
Att betala kollekt är inte annorlunda än att betala till annan välgörenhet, åtminstone i Svenska Kyrkan. Det kan man göra som ateist också.

Jag drar gränsen vid religion/alternativmetoder på samma ställe som vid djurkommunikation - när man kommer med påståenden till andra som man inte kan backa upp. T ex att bön hjälper mot olika saker(utöver att det kanske känns bättre), att det sker mirakel, att healing hjälper osv. Att man kan få friskvårdsbidrag för reiki tycker jag låter helt vansinnigt.

Huruvida det finns en gud/flera gudar är omöjligt både att bevisa och motbevisa så fort man syftar på en passiv gudomlighet som inte aktivt lägger sig i våra liv. Då blir det en ren trosfråga.

Reiki har vetenskaplig evidens för att det minskar stress (men inte evidens för själva förklaringsmodellen för vad det är reiki är), skull tro det är därför 😅. Men ja, reiki är ju "way out there".

Jag är på ungefär samma nivå som dig där, man ska inte hävda att man kan läka cancer eller så med bön/reiki/kristaller/whatever. Men jag är ok med att man säger att bön/reiki/kristaller/whatever kan ge emotionellt stöd.
 
Reiki har vetenskaplig evidens för att det minskar stress (men inte evidens för själva förklaringsmodellen för vad det är reiki är), skull tro det är därför 😅. Men ja, reiki är ju "way out there".

Jag är på ungefär samma nivå som dig där, man ska inte hävda att man kan läka cancer eller så med bön/reiki/kristaller/whatever. Men jag är ok med att man säger att bön/reiki/kristaller/whatever kan ge emotionellt stöd.

Det finns flera publicerade studier som visar att man kan sänka sina stressnivåer genom att umgås med och klappa en hund eller katt. Men jag tror inte man får friskvårdsbidrag för det.
Däremot kan man tydligen få bidrag för reiki på distans…
 
Fast det krävs ingen utveckling av vetenskapen att bevisa ATT det fungerar - om det nu gör det. Möjligtvis för att förstå HUR det fungerar. Men det som är relevant är att de som påstår att de kommunicerar med djur på telepatisk väg aldrig lyckas bevisa ATT de kan göra detta.

Förklaringsmodellen är filosofisk/religiösa och det tar en stund att dra hela teorin - eller rättare sagt, vilken av dom? Det finns rätt många olika förklaringsmodeller... Vi har flera olika traditioner bara här i norden.

Hur kunde nåjden eller sejdkonan veta det dom visste och göra det dom gjorde?
 
Förklaringsmodellen är filosofisk/religiösa och det tar en stund att dra hela teorin - eller rättare sagt, vilken av dom? Det finns rätt många olika förklaringsmodeller... Vi har flera olika traditioner bara här i norden.

Hur kunde nåjden eller sejdkonan veta det dom visste och göra det dom gjorde?

Jag är som sagt inte särskilt intresserad av förklaringsmodellen för något som inte först är bevisat att det fungerar. Jag svarade bara på ett inlägg som pratade om just vetenskap.
 
Jag är som sagt inte särskilt intresserad av förklaringsmodellen för något som inte först är bevisat att det fungerar. Jag svarade bara på ett inlägg som pratade om just vetenskap.

Ah ok :). Det är ju liksom inte något som ryms inom vetenskap (än). Inte pseudovetenskap heller.

Förresten, om det finns några völvor härinne som vill ha stöd av en organisation så finns Vanasamfundet Moder Jord. Kan rekommendera.
 
Ah ok :). Det är ju liksom inte något som ryms inom vetenskap (än). Inte pseudovetenskap heller.

Förresten, om det finns några völvor härinne som vill ha stöd av en organisation så finns Vanasamfundet Moder Jord. Kan rekommendera.

Och om man då googlar och läser på den hemsidan, är vi då inne på det där, att man ska gå kurser och annat för 1000 kronor i månaden.... eller vän med den och den, för att vara välkommen "här och där".

Och då drar jag öronen åt mig. :heart och är glad att jag inte är inbyggd i en box med en namnlapp på, eller har brännmärkning i ändan - Godkänd av Tomten.

Utan jag är den NaturAndliga Ragata, jag är sen födsel och ohejdad vana ;)
 
Och om man då googlar och läser på den hemsidan, är vi då inne på det där, att man ska gå kurser och annat för 1000 kronor i månaden.... eller vän med den och den, för att vara välkommen "här och där".

Och då drar jag öronen åt mig. :heart och är glad att jag inte är inbyggd i en box med en namnlapp på, eller har brännmärkning i ändan - Godkänd av Tomten.

Utan jag är den NaturAndliga Ragata, jag är sen födsel och ohejdad vana ;)

Nejdå, jag själv betalar bara medlemskap för att få tidningen och stötta konceptet, har inte deltagit på kurserna och kommer nog inte göra det på länge än heller.

Har däremot blivit ombedd att skriva artiklar om det jag hobbyforskar om och mina upplevelser, men kommer aldrig till skott hahah.

Jag upplever ordförande där som otroligt vänlig, ödmjuk och kunnig. Men det var min upplevelse det :). Andra kan ha andra upplevelser.

Jag är bara så glad över att vi finns och vågar prata mer öppet med varandra och om att "det där andra, oförklarliga" finns.

För mig är det också arv, födsel, och ohejdad vana 😅. Inte konstigt att en sån som jag pluggade biologi, det är ju den vetenskapliga sidan av den animistiska världsbilden jag alltid haft...
 
"Hästpratare"
Har du haft nån som kommunicerat/pratat med din häst?

Hur tyckte du att det var? Kunde du få reda på nånting du inte visste om den sen tidigare? Fick du nåt bevis på att personen verkligen pratade med just din häst? Nåt om hästen som inte går att ta reda på från Facebook eller liknande. Eller var det bara allmänna saker som kunde stämma in på massor av hästar?
Söker nån som är riktigt, riktigt bra!

Berätta om dina erfarenheter!

Kan du rekommendera den du anlitade? Svara gärna i privat meddelande till mig om du inte vill lägga ut ditt eller djurkommunikatörens nick, eller namn.
Hej!
Jag har inte testat själv, men jag vet andra som testat. Ingen var nöjd.

Jag tror att vissa har bättre öga för detaljer och därför kan läsa mer i hästarnas kroppsspråk, utöver det tror jag mycket handlar om att läsa människan man pratar med och se i hens reaktioner om man är på rätt väg.

Att kunna kommunicera med ord och bilder tror jag inte på, men skulle så gärna bli överbevisad.
 
Hade ute en hästpratare till min ponny för typ 25 år sedan. Det var mest en kul grej då det var flera i stallet som gick ihop och bokade in henne och frågade om jag ville vara med.
Hon träffade hästarna en och en inne i stallet och vi fick tyst stå och titta på. Hon hade inte sett hästarna innan och vi fick inte berätta något om dem innan.
Min ponny berättade flera saker som kvinnan omöjligt kunde veta men som vi efteråt kunde kolla upp att det stämde.
Ponnyn sa tex att ”det sticker när de sitter på min rygg”. Jag hade aldrig märkt av att han hade besvär med ryggen men när en sadelutprovare kollade sadeln en månad senare så upptäcktes att bommen var ordentligt av och mycket riktigt stack ner i ryggen på ponnyn.
Ponnyn berättade även att han hade varit så törstig tidigare på dagen men inte fått dricka.
Då berättade ägaren till ponnyn som gick i samma hage som min att hon burit ut vatten på morgonen och låtit sin häst fått dricka först och hållit bort min ponny till dess hennes druckit klart.
Ponnyn berättade även att han hade ont i höger bakben, långt ner. Ett par månader senare behandlades han för kotledsinflammation i just höger bak.
Så även om jag var skeptisk så var det för mycket som stämde för att jag inte ska tro på det. Men för den sakens skull så tror jag inte att alla som utger sig för att vara djurpratare verkligen har förmågan.
Fast det där tycker ju jag är jättesvepande detaljer också. Går det fler hästar tillsammans är det mycket möjligt att någon någon gång får vänta på sin tur vid vattnet - likaså skulle jag inte dra korrelationen till en hälta som uppstår flera månader senare. 25% chans att gissa rätt ben, mer än så om det skulle visa sig något år i framtiden.

Lite som mitt exempel om att min häst skulle vara rädd för flygfän efter ett getingstick. Jag menar, det finns ju väldigt många hästar som är extra irriterade av diverse insekter och om just min hade varit det hade jag tyckt att det stämde lite kusligt nära.
Nu stämde det inte så det blev bara en grej som jag inte kunde kolla huruvida det var sant eller inte. Det KAN ju vara sant att hon blev getingstucken som föl..
 
Hej!
Jag har inte testat själv, men jag vet andra som testat. Ingen var nöjd.

Jag tror att vissa har bättre öga för detaljer och därför kan läsa mer i hästarnas kroppsspråk, utöver det tror jag mycket handlar om att läsa människan man pratar med och se i hens reaktioner om man är på rätt väg.

Att kunna kommunicera med ord och bilder tror jag inte på, men skulle så gärna bli överbevisad.

Som jag tror och själv har upplevt, så är svårigheten i själva tolkningen. En häst saknar ord.

Om man får en bild i huvudet av något rött som flaxar och en känsla av upphetsning - hur i hela friden "översätter" man det? Om man känner en brännande känsla i vänster lår - hur kan man sy ihop det till en sammanhängande story med tidsperspektiv och allt? Har ens hästar ett sådant tidsperspektiv?

Så de som säger att de kan göra det på distans och skriver två sidor med en sammanhängande story... Eh, jag är öppen för att vi har 1-2 personer i Sverige som är på den nivån. Som har "gåvan", den fysiska hästerfarenheten och den mentala kapaciteten till att översätta bild till ord. Hon jag vann en läsning från tror jag är en av dom, och hon är för övrigt inte aktiv med att ta kunder längre.

Men resterande, även om dom eventuellt genuint kan snappa upp bilder från hästar så är jag högst skeptisk till att dom tolkar dom rätt. Eftersom gemene hästmänniska är rätt kass på att tolka deras fysiska språk och har dålig koll på hästars hästiga behov 😅. Dessutom måste dom ha en extrem självkännedom för att kunna särskilja på deras egen hjärnas produktion av inre intryck och sånt som kommer utifrån.

Jag tror på att de flesta som annonserar på FB som kommunikatörer kan nog nå "altered states" och få visuella syner, men jag tror inte på att dom kan nå utanför sin egen "inre sfär".

Dom tolkar sin egen "dröm/tripp", om man ska förklara det för någon som inte själv håller på med meditation på högre nivåer.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 314
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 105
Senast: Pratsch
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 425
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp