Djurkommunikation

Om alla som håller på med djurkommunikation bara bluffar allihopa, skulle nog deras kunder ta slut. Kan inte tänka mig att man rekommenderar eller går tillbaka till nån om man inte fått nåt vettigt för pengarna. Om det här var en människa som fått positiva reaktioner, så kanske hon hade rätt på vissa punkter ägarna kunde känna igen. Alla hästar kanske inte har så mycket att "säga" utan det blir svar som kunde passa in på vilken häst som helst. Vet en häst som bla sagt att han tyckte ägaren var snål med maten. Det skulle nog min häst säga oxå. Sen kanske han är rätt nöjd med livet och inte är så intresserad av att prata nåt mer. Vad vet jag...
Medium och liknande får också kunder och ofta återkommande sådana trots att ingenting går att bevisa. De är helt enkelt duktiga på attt läsa in situationer och personer - och grejen är ju att om man Vill tro kommer man att hitta någonting som stämmer. Det är så det funkar.
 
@Plantan Finns det någon särskilt anedning till att du prova på en "hästpratare" eller är du bara nyfiken? Du behöver givetvis inte svara om du inte vill. :)
 
Jag tycker att det beror lite på. Är någon övertygad om att de kan kommunicera med djur och känner att de vill testköra med shiban säger jag välkommen och lycka till! :D Är det å andra sidan jag som djurägare och som eventuellt har problem är det rätt förkastligt av personen att ge sken av att kunna ge den hjälpen.
Alltså, klart man kan kommunicera med djur, till och med shibor och andra katter i hundkropp 😅 Tänker att du och shiban kommunicerar varje dag, precis som jag gör med mina hundar och precis som jag gjorde med mina medryttarhästar när jag hade dem. Djur kommunicerar hela tiden och man kan absolut vara olika bra på att läsa deras kroppsspråk. Men – det är inget som inte går att lära sig som vanlig dödlig, som inte går att pinpointa och synliggöra med exempel och illustrationer och tid tillsammans med djuren.

Det som gör mig så förbannad är att man claimar en särställning likt en kultledare ungefär, "gud/hästen talar endast till mig" och sedan finns det absolut inga bevis för detta påstående, men på detta påstående bygger sedan en absolut auktoritet. Liksom, en veterinär som är en auktoritet som förtjänat den är inte oantastbar på samma sätt, och ska inte vara det. En veterinär hänvisar i sina beslut till praxis, till forskning, till erfarenhet med mera, och kan därför och utifrån det ifrågasättas. Kollegor kan komma med andra åsikter och hänvisa till annan forskning. Man hänvisar inte till något diffus sanning som är endast en själv förunnad. Så ska det vara. (Sorry att det blev lite knapplån.)
 
Alltså, klart man kan kommunicera med djur, till och med shibor och andra katter i hundkropp 😅 Tänker att du och shiban kommunicerar varje dag, precis som jag gör med mina hundar och precis som jag gjorde med mina medryttarhästar när jag hade dem. Djur kommunicerar hela tiden och man kan absolut vara olika bra på att läsa deras kroppsspråk. Men – det är inget som inte går att lära sig som vanlig dödlig, som inte går att pinpointa och synliggöra med exempel och illustrationer och tid tillsammans med djuren.

Det som gör mig så förbannad är att man claimar en särställning likt en kultledare ungefär, "gud/hästen talar endast till mig" och sedan finns det absolut inga bevis för detta påstående, men på detta påstående bygger sedan en absolut auktoritet. Liksom, en veterinär som är en auktoritet som förtjänat den är inte oantastbar på samma sätt, och ska inte vara det. En veterinär hänvisar i sina beslut till praxis, till forskning, till erfarenhet med mera, och kan därför och utifrån det ifrågasättas. Kollegor kan komma med andra åsikter och hänvisa till annan forskning. Man hänvisar inte till något diffus sanning som är endast en själv förunnad. Så ska det vara. (Sorry att det blev lite knapplån.)
Klart vi kommunicerar hela tiden, men jag tror du vet vad jag menade. :D Jag ser framför mig hur någon på mottagarsidan av just den här hunden skulle få upp den här emojin: 😑 end of message liksom.
...och det är väl lite det jag tror de här människorna vinner på. Vi vill så gärna sätta mänskliga tankar och uttryck på våra djur, vi förstår varandra och kommunicerar hela tiden men någonstans långt därinne finns ändå den där "tänk om de kunde prata".Så är det för mig i alla fall, jag förstår att det lockar att tro.
 
Jag tycker det är sunt och absolut nödvändigt att fenomenet och aktörerna kritiseras när det här ämnet tas upp. Djurvälfärdsriskerna är uppenbara.

Det handlar heller inte bara om det förkastliga i att lura folk på pengar genom att spela på deras känslor för sina djur. Jag tycker det är förkastligt även om man gör det gratis, eftersom man påstår sig ha en unik inblick och därmed intar en oanfäktbar auktoritetsroll som man inte har fog för. Och ja, om man påstår sig kunna ta emot "bilder" som hästen "skickar" till en, om man påstår sig vara hästens direkta språkrör och hävdar att man kan kommunicera med hästen på ett helt annat plan än någon annan, då ligger bevisbördan på en själv. Det är inte upp till andra att lita blint på att vetenskapen väl kommer komma ikapp en vacker dag. En veterinär lyssnar vi på för att hen har en lång utbildning, har praktisk erfarenhet och förhoppningsvis tar del av den forskning som görs. Här ska man lyssna på någon för att hen säger "trust me bro"? Nej tack.
Väl formulerat. Tack.
 
Alltså, klart man kan kommunicera med djur, till och med shibor och andra katter i hundkropp 😅 Tänker att du och shiban kommunicerar varje dag, precis som jag gör med mina hundar och precis som jag gjorde med mina medryttarhästar när jag hade dem. Djur kommunicerar hela tiden och man kan absolut vara olika bra på att läsa deras kroppsspråk. Men – det är inget som inte går att lära sig som vanlig dödlig, som inte går att pinpointa och synliggöra med exempel och illustrationer och tid tillsammans med djuren.

Det som gör mig så förbannad är att man claimar en särställning likt en kultledare ungefär, "gud/hästen talar endast till mig" och sedan finns det absolut inga bevis för detta påstående, men på detta påstående bygger sedan en absolut auktoritet. Liksom, en veterinär som är en auktoritet som förtjänat den är inte oantastbar på samma sätt, och ska inte vara det. En veterinär hänvisar i sina beslut till praxis, till forskning, till erfarenhet med mera, och kan därför och utifrån det ifrågasättas. Kollegor kan komma med andra åsikter och hänvisa till annan forskning. Man hänvisar inte till något diffus sanning som är endast en själv förunnad. Så ska det vara. (Sorry att det blev lite knapplån.)
Att ta betalt och göra pengar på människors okunskap, oförmåga att tänka kritiskt eller bara erbjuda "hjälp" i en desperat situation, är djupt oetiskt, anser jag.

Framför allt pga att ingen kan ifrågasätta.

Den jag tänker på ordnar tex kurser, som man får gå, om hästarna godkänt dig.

Drygt 1000- lappen i månaden, i två år, får man betala om man vill få utbildning i djurkommunikation.

Men bara om du är särskilt utvald. Kurstillfällen bestämmer även hästarna. Har de sagt att det inte är dags nu, då blir det inget.

Kursavgiften skall dock ändå betalas.

Hela upplägget är manipulativt och sjukt, anser jag.
 
Att ta betalt och göra pengar på människors okunskap, oförmåga att tänka kritiskt eller bara erbjuda "hjälp" i en desperat situation, är djupt oetiskt, anser jag.

Framför allt pga att ingen kan ifrågasätta.

Den jag tänker på ordnar tex kurser, som man får gå, om hästarna godkänt dig.

Drygt 1000- lappen i månaden, i två år, får man betala om man vill få utbildning i djurkommunikation.

Men bara om du är särskilt utvald. Kurstillfällen bestämmer även hästarna. Har de sagt att det inte är dags nu, då blir det inget.

Kursavgiften skall dock ändå betalas.

Hela upplägget är manipulativt och sjukt, anser jag.
Men vad i hela friden?!
 
Vilka namngivna djurkommunikatörer känner du som inte både läser kroppspråk och telepatiskt: Om du anser att alla djurkommunikatörer är bluffmakare för att du måste ha vetenskapliga bevis, hur vet du hur de arbetar och inte.
Här hävdar du att de som inte tror på gud, ska bevisa att gud inte finns...

Det här sättet att resonera har plockats sönder av filosofer för länge sedan, det är den som hävdar att gud finns (eller då telepati eller djurkommunikation) som ska bevisa att det finns /fungerar.

Hittills har ingen gjort det.
 
Klart vi kommunicerar hela tiden, men jag tror du vet vad jag menade. :D Jag ser framför mig hur någon på mottagarsidan av just den här hunden skulle få upp den här emojin: 😑 end of message liksom.
...och det är väl lite det jag tror de här människorna vinner på. Vi vill så gärna sätta mänskliga tankar och uttryck på våra djur, vi förstår varandra och kommunicerar hela tiden men någonstans långt därinne finns ändå den där "tänk om de kunde prata".Så är det för mig i alla fall, jag förstår att det lockar att tro.
Alltså, den emojin är sjukt rolig i sammanhanget och jag förstår på ett sätt vad du menade 😄 Men jag ville inte märka ord, utan jag tycker det är viktigt att folk förstår hur mycket deras djur redan kommunicerar hela tiden! (Menar inte att du inte fattat det, det har du såklart. Det är bara en käpphäst.) Just utan att förmänskliga finns där ju en aldrig sinande mängd relevant och intressant information, otroligt rika känsloliv, unika individer med intelligens vi ofta missar eller avfärdar – samtidigt som vi verkar leta efter just kommunikation, men hellre vill betala diverse jeppar/jönsar/nissar för att berätta sagor än att leta upp bättre källor, lära oss själva och visa våra djur att det faktiskt lönar sig att försöka prata med oss. (Återigen, förlåt att jag knapplånar, du är inte min soapbox, Sel :heart)
 
Medium och liknande får också kunder och ofta återkommande sådana trots att ingenting går att bevisa. De är helt enkelt duktiga på attt läsa in situationer och personer - och grejen är ju att om man Vill tro kommer man att hitta någonting som stämmer. Det är så det funkar.
Precis så ser jag också det.

Till @Plantan
De kanske ser saker hos hästen som ägaren missar och är bra att få reda på.
MEN de sakerna tror jag är sådant som kan ses genom en avlastning till exempel och hade kunnat hittas av en annan duktig person just pga det.
Sådant som verkar otroligt har de nog antingen forskat fram i förväg eller är väldigt duktiga på att läsa ägarens kroppsspråk när de är inne på något som kan ha hänt och på så sätt bygga upp en story.

Jag hade alla gånger låtit ett antal övriga personer få mina pengar istället.
Vilka beror väl på vad jag vill uppnå. Men några exempel på de jag väljer mellan är: tränare, veterinär, hovslagare och en seriös equiterapeut.
 
Att ta betalt och göra pengar på människors okunskap, oförmåga att tänka kritiskt eller bara erbjuda "hjälp" i en desperat situation, är djupt oetiskt, anser jag.

Framför allt pga att ingen kan ifrågasätta.

Den jag tänker på ordnar tex kurser, som man får gå, om hästarna godkänt dig.

Drygt 1000- lappen i månaden, i två år, får man betala om man vill få utbildning i djurkommunikation.

Men bara om du är särskilt utvald. Kurstillfällen bestämmer även hästarna. Har de sagt att det inte är dags nu, då blir det inget.

Kursavgiften skall dock ändå betalas.

Hela upplägget är manipulativt och sjukt, anser jag.
Omg, helt galet.
Denna person har jag missat. Men det är väl tur det 🙉😅.
För mig låter det som ett sätt för personen som håller i det att bestämma om den vill ha kurs den månaden eller inte.
Genom att tolka hästarna på olika sätt beroende på sin dagsform.

Hade varit intressant att se en sammanställning av hur mycket faktiska utbildningstimmar olika personer fick ut under dessa år.
 
Jag tenderar att vara på sidan som inte tror på djurkommunikation, även om jag försöker vara öppen för andra åsikter.

Min äldsta hund har dock en gång agerat testhund på en utbildning i djurkommunikation. Det går väl att säga att det var ganska blandat mellan vad de som var där på utbildning sa - några saker var direkt fel enligt mig som känner hunden väl, några saker som lät rätt men som också vem som helst enkelt kunnat gissa om de träffat henne i fem minuter etc. Ingen fick med det fysiska problem hon faktiskt hade då (hade hyfsat nyligen blivit opererad och rehabad för korsbandsskada).
 
Hade ute en hästpratare till min ponny för typ 25 år sedan. Det var mest en kul grej då det var flera i stallet som gick ihop och bokade in henne och frågade om jag ville vara med.
Hon träffade hästarna en och en inne i stallet och vi fick tyst stå och titta på. Hon hade inte sett hästarna innan och vi fick inte berätta något om dem innan.
Min ponny berättade flera saker som kvinnan omöjligt kunde veta men som vi efteråt kunde kolla upp att det stämde.
Ponnyn sa tex att ”det sticker när de sitter på min rygg”. Jag hade aldrig märkt av att han hade besvär med ryggen men när en sadelutprovare kollade sadeln en månad senare så upptäcktes att bommen var ordentligt av och mycket riktigt stack ner i ryggen på ponnyn.
Ponnyn berättade även att han hade varit så törstig tidigare på dagen men inte fått dricka.
Då berättade ägaren till ponnyn som gick i samma hage som min att hon burit ut vatten på morgonen och låtit sin häst fått dricka först och hållit bort min ponny till dess hennes druckit klart.
Ponnyn berättade även att han hade ont i höger bakben, långt ner. Ett par månader senare behandlades han för kotledsinflammation i just höger bak.
Så även om jag var skeptisk så var det för mycket som stämde för att jag inte ska tro på det. Men för den sakens skull så tror jag inte att alla som utger sig för att vara djurpratare verkligen har förmågan.
 
Alltså du får tro på precis vad du vill - problemet är ju att folk tjänar pengar på att luras.
Såna personer/företag finns ju inom den allmänt accepterade vetenskapen också. Forskare som låter publicera falska/ej underbyggda studier som blir till ”sanning” (Wakefield t.ex.), läkare som utför livsfarliga operationer (Macchiarini). Var ju nyligen en kvinna (Elizabeth Holmes) som dömdes i USA för att ha lurats angående sin uppfinning.
 
Såna personer/företag finns ju inom den allmänt accepterade vetenskapen också. Forskare som låter publicera falska/ej underbyggda studier som blir till ”sanning” (Wakefield t.ex.), läkare som utför livsfarliga operationer (Macchiarini). Var ju nyligen en kvinna (Elizabeth Holmes) som dömdes i USA för att ha lurats angående sin uppfinning.
Alltså det finns naturligtvis charlataner inom alla områden - men det är stor skillnad på det du skriver om nu och djurpratare. Djurpratare som hel helt är ju bluff och båg, lurendrejare inom vetenskap är undantag. Resten av forskarvärlden tar ju liksom avstånd från de personerna.
 
Alltså du får tro på precis vad du vill - problemet är ju att folk tjänar pengar på att luras.
Och det är ju inte bara inom djurkommunikation som folk tjänar pengar på att luras... Det är ju en bedömningsfråga. Bara för att du inte kan skilja äpplen från päron, finns det kanske andra som kan det.
 
Och det är ju inte bara inom djurkommunikation som folk tjänar pengar på att luras... Det är ju en bedömningsfråga. Bara för att du inte kan skilja äpplen från päron, finns det kanske andra som kan det.
Det är väl lika illa oavsett var det är? Varför tror du att jag tycker det är okej att lura folk på pengar inom andra områden?
Jag har inga problem med att skilja äpplen och päron, tackar som frågar.

Skillnaden är ju som sagt att hela branschen är bluff och båg.
 
Jag tror inte på telepati även om jag skulle uppskatta om det fungerade. Däremot kan vi läsa in mycket mer än vi tror vilket skapar en känsla för något och automatiskt skapar vi bilder av känslan i hjärnan. Jag som hör dåligt läser av läget och sinnesstämning på ett annat sätt. Stämningen hos människor och djur känner jag snabbt och kroppsspråket säger mig ofta mer än ord. Jag tror vi har ett sjätte sinne vi kan utveckla mer eller mindre men jag tror inte på ren telepati.
 
Jag är alltid så fascinerad av de som säger att djur pratar med dem på svenska. Inte de som påstår att djuren skickar bilder till dem, utan de som hävdar att djuren kommunicerat meningar på svenska till dem.
Är du lika imponerad av de apor som kan kommunicera på teckenspråk, på det språk som kommuniceras mellan människorna där de bor?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 314
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 105
Senast: Pratsch
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 425
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp