Djurkommunikatör/ hästpratare

Hade ut någon typ av djurkommunikatör till min ponny för ca 20 år sedan. Det var en annan tjej i stallet som bokade kvinnan och sedan blev vi nyfikna och hakade på. Kvinnan bodde flera mil inåt landet, hade aldrig sett hästarna förut och fick ingen som helst förhandsinformation mer än hur många hästar hon skulle ”prata” med.
Hästen stod lös inne i boxen och hon stod snett framför honom och tittade på hans huvud och antecknade vad han ”sa”. Det tog väl ca 15-20 min.
Sedan berättade hon för oss vad han hade sagt. Bla sa han att han nyss hade varit så fruktansvärt törstig men att en människa hade hindrat honom från att få komma fram och dricka. En skamsen och förvånad kvinna som ägde ponnyn som gick i samma hage som min erkände då att när hon hade kommit till stallet så hade våra hästar haft slut vatten. Hon hade hämtat vatten och låtit hennes häst dricka först och därför hållit bort min ponny under tiden innan hon hämtade vatten åt honom oxå.
En annan sak dom min ponny hade talat om för kvinnan som pratade med honom var att ”det sticks och gör ont när du sitter på min rygg” just den meningen hade hon skrivit ner på pappret kommer jag så väl ihåg. Då gick vi och kollade min sadel men hittade inget som kunde orsaka någon smärta. Min mamma åkte och köpte en gelpadd åt honom kommer jag ihåg 😅
Någon månad senare så hade vi ut en sadelprovare dom då upptäckte att bommen var helt av på min gamla hubertussadel. Så inte konstigt om det stack och gjorde ont i ryggen på ponnyn.
Han sa även att han hade ont i ett bakben. Men ingen såg någon hälta. Men ungefär samtidigt som vi provade ut ny sadel så började en hälta synas och han behandlades i det bakben som han enligt hästprataren hade ont i.
Det är enda gången jag anlitat någon djurkommunikatör. Och jag var skeptiskt men den gången så stämde allt det hon sa. Och jag anser ändå att det var rätt specifika saker hon förmedlade och som då även visade sig stämma.

Vi fick bara ha en och en häst inne i stallet för att hon inte skulle blanda ihop vad hästarna sa till henne. Hon såg deras meddelanden i bilder. Kommer inte ihåg vad de andra hästarna sa men kommer ihåg att flera saker stämde. Men det innebär inte att jag tror på alla som påstår sig kunna prata med djur.


Kanske var samma som jag hade, var oxå 20 år sedan. Var i landet bodde du ?
 
Min svärfar fick ett telefonsamtal för några år sedan. Paret som ringde hade varit med sin hund hos en djurpratare och hunden hade bla berättat att den ett par veckor tidigare hade träffat ”en mycket trevlig man i storrutig skjorta som hade högtblodtryck”. Paret hade efter mycket funderande kommit fram till att de måste varit min svärfar som hunden hade nämt. Jag tänker att det finns rätt många jägare som passar in på den beskrivningen :grin:
 
När jag jobbade på travet tog någon icke hästkunnig ägare dit en djurpratare. Denne frågade oss hur hästen var att köra och svarade ngt med att den var snäll etc. Vi skulle just fodra och hästen tittade då bort mot matrummet. Prataren ställde sig mellan hästen och maten och förkunnade att nu hade de kontakt iom att hästen tittade på denne. Där blev min kollega så irriterad att han gömde sig på kontoret. 😂
Hästen tyckte tydligen om att bli körd. Och den hade haft ont i ett ben som nu var bra. Den hade tydligt ärr på det benet efter skada. Kändes väl inte så trovärdigt..

Jag hakade själv på när några andra i stallet skulle ha en djurpratare. Denne sa saker som dels var rätt random men också som bara jag och ponnyn vet. Man kunde beskriva saker i detalj som bara jag visste. Det var intressant. Denne visste inget om någon av oss. Och det var långt före internet gav en möjlighet att söka etc.

En kompis till mig hade ett sto som hon tränat med för mina tränare. Vid tränarbyte började hästen kärva. Det var iaf en välrennomerad A-tränare. Så man gav det ett litet tag. Men nej, man bokade tid hos veterinär. Första vet hittar inget. Kompisen tycker förändrade beteendet ska tas på allvar och blir desperat och ringer djurpratare i väntan på tid hos mkt petig och duktig veterinär.
Hon frågade om jag visste någon och ringde sen en som jag vet 2 andra som varit nöjda med. Som kunnat hitta problem som veterinär sen kan hitta. Jag visste inget mer än det om henne.
När djurprataren kom så hade hästen någon dag tidigare varit hos veterinär 2 och man hittat Kissing spines. Ingenstans på hästen såg man att den var dålig. Den var fortfarande välmusklad och är ett sånt superklokt sto som utstrålar sån power.
Djurprataren ville vara själv i stallet. All utrustning var inlåst i sadelkammaren. Allt som sades var hej innan hon försvann.
Djurprataren kom ut och frågade: "varför rider du inte på hästen? Är det veterinären som sa det?"
Efter svar gick hon in igen och fortsatte.
Hon beskrev att "Matte köpte mig för att hoppa. Men jag tycker det är för roligt och matte är för svag för att hålla i mig! Så nu får vi bara rida dressyr. Det är samma ute. Jag springer så fort att matte inte kan hålla i mig. Då blir hon rädd." Hon beskrev också sin utrustning, som är i en viss färg och med bling. Hon beskrev att de slagit med hammare på hennes rygg. Det gillade hon inte. Och så beskrev hästen några händelser som faktiskt skett. Som bara min vän vet om. Prataren visste också hur utrustningen såg ut och vad den hade för färg.
Hästen köptes som hopphäst. Min vän blev rädd iom att hästen inte var helt styrbar både i hoppning och vid galopp ute. Hästen hade också nyss fått shockwave för sin kissing spines.

Iom att hon ändå var där passade man på att ta den andra hästen med. Där var det lite mer saker man kan gissa sig till. Men även en del som prataren bara inte skulle kunna veta.
Min vän är inte lättimpad. Men hon ringde helt skakis efter och var helt övertygad.

Jag lämnar dörren öppen till att man kan känna av mer än vad vetenskapen kan visa.
Jag har hört från flera som sysslar med sånt här att jag omedvetet pratar med djuren telepatiskt. Och att det är därför jag kan lyckas så väl med problemfall. Andra skulle nog säga att jag bara ser små, små signaler många andra missar. Jag vet inte! Intressant iaf!
 
Jag lämnar dörren öppen till att man kan känna av mer än vad vetenskapen kan visa.
Jag har hört från flera som sysslar med sånt här att jag omedvetet pratar med djuren telepatiskt. Och att det är därför jag kan lyckas så väl med problemfall. Andra skulle nog säga att jag bara ser små, små signaler många andra missar. Jag vet inte! Intressant iaf!
Jag har också haft ett par sådana där upplevelser. Jag är så sjukt skeptisk och vetenskapligt lagd i livet i övrigt, letar ofta studier på saker jag undrar över osv. Men ja... när den där "hästprataren" får fram saker den omöjligt kan veta på samma sätt som här, ett "hej" och sen ensam med hästen i box utan tillgång till någonting alls och sedan beskriver boxplatsen och ridbanan på förra stallet den stod i... och hur medryttaren håller sina händer när hon rider (klockren beskrivning).

Fortfarande skeptisk, men också sjukt nyfiken på hur de gör. Det borde gå att forska på - och jag vet att det har gjorts med usla resultat men det borde forskas mera, hur får de fram dessa saker?!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 077
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 050
Senast: mackan
·
Relationer Som några av er säkert vet så har jag inte haft den bästa erfarenheten av killar. Nu har jag dock träffat två stycken och mitt huvud är...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 559
Senast: melen
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp