Dobbis nya hus i Skåne

Jag fick skäll från flera personer när jag valde att renovera huset. Jag förstörde ett retrohem och kastade bort 70-talscharmen. Men jag hade inte lust att ha sunkiga gamla plastmattor överallt, fick ont i ögonen av den gröna färgen på köksluckorna och var faktiskt inte jätteimpad över den mörkgröna medaljongtapeten i badrummet...

Ditt hus har helt klart charm, men jag hade också velat fräscha upp det.
Det där är ju rätt märkligt. Jag har svårt att tro att de själva skulle vilja bo i ett 70-talsmuseum? Det ska ju vara trivsamt för den som bor där, inte för andra. (sen kan jag tycka att det ibland är synd att riva ut och helt göra om vackra gamla sekelskiftesbostäder, men i slutändan är det ju faktiskt inte jag som ska bo där...)
 
När jag var Ung, så målade några kompisar till mig sitt kök i svart och lila.
Varannan låda.
Jag var faktiskt skeptisk redan då.
De var jättehippa.
I en tidigare bostad målade jag alla köksskåp svarta. Utan att fråga om lov. Råkade glömma... De var vita billiga slitna ikeaskåp och nåt urgammalt skit som knappt höll ihop, fanns fyra olika sorter ihopsatt i köket, var skitfullt och hade inte renoverats i huset på i alla fall 30 år... när jag flyttade och fick huset besiktigat så stod jag där och väntade på dom och hyresvärden såg sig omkring på mina vita väggar med vit träpanel (bröstpanel heter det väl när det är halvhögt?) och svarta skåp. Han sa inget och så nickade han bara lite och gick vidare. Jag var ju beredd på att köpa ett annat kök och sätta in, men behövde inte alls göra det ;) Faktum är att köket var betydligt fräschare med vita väggar med panel och svarta skåp!
 
11 sidor senare (och efter en första hint i en annan tråd) är jag fortfarande mest bara...lite förvirrad. Vem ska jag nu låtsastuta på när jag åker till stallet? :confused:
Tuta på du bara ,jag bor ju kvar än så länge, så länge Kugan (suven) står på gården så är jag här.
Jag antar att du sett att det smugit sig in en bil till (den lilla grå) pappas fd bil.
 
Alltså jag blir allt litet sugen.
Jag har en bod med vita innerväggar där den skulle göra sig bra.
Var finns den?
Jag har fortfarande ett riktigt rum kvar som behöver en plastmatta. Gärna redigt mönstrad i grönt eller blått.
Hämtar och river ut.
Den finns i Skåne den med. Den borde vara i strålande skick där den ligger under heltäckningsmattan, för den ser till och med orörd ut i köket. Du är så välkommen!
 
Alltså jag blir allt litet sugen.
Jag har en bod med vita innerväggar där den skulle göra sig bra.
Var finns den?
Jag har fortfarande ett riktigt rum kvar som behöver en plastmatta. Gärna redigt mönstrad i grönt eller blått.
Hämtar och river ut.
Brukar inte de mattorna limmas mot underlaget?
 
Jag trivs bäst med det som är från andra sidan förra millenieskiftet, eller förförra, så länge funktionen är bra gör det inget om det är lite nött. Tvärtom, det känns ganska kul att saker använts i flera hundra år och fortfarande fungerar. Den äldsta saken är en malsten som gjordes för kanske 5000 år sedan och fortfarande går fint att använda. Jag har den till när något skall grovmalas.

Fast viktigast är att det är kvalitetssaker :)
 
Ibland.
Ibland mot en tunn board.
Ibland släpper limmet av ålder.
Man får ha tur. Jag har tagit bort 70-tals golvmatta ur några rum i mitt hus, limmad på golvspånskiva, och det limmet var definitivt inte bara att "riva bort"... :arghh:
Jag började med att lätta på ett hörn och försökte dra loss mattan i ett stycke. Dödsdömt, helt omöjligt. Sen skar jag mattan i 2-3 dm breda remsor och försökte dra loss en i taget. Den släppte, men fortfarande med orimlig arbetsinsats. Så försökte jag separera matta/lim/golv med spackelspade, kniv, bred skruvmejsel, varmluftpistol, förbannelser, hot - fortfarande orimlig arbetsinsats. Det tog tio minuter att få loss en halvmeter remsa.
Tills jag kom på att ringa den lokala maskinhyrfirman och fråga om de hade något ändamålsenligt verktyg. -Visst, sa de. En mattstripper. :up: Jag visste inte att sådana fanns. De hade några olika storlekar, den jag hyrde var ungefär som en stor vinkelslip och hade hjul, och ett oscillerande plåtblad som s a s hyvlade limmet som en stor kebabkniv. Istället för tio minuter för en halvmeter tog det typ en minut per meter.

Helt vital kunskap för den som står i begrepp att avlägsna en limmad plastmatta. Ganska redundant för alla andra. :laugh:
 
Man får ha tur. Jag har tagit bort 70-tals golvmatta ur några rum i mitt hus, limmad på golvspånskiva, och det limmet var definitivt inte bara att "riva bort"... :arghh:
Jag började med att lätta på ett hörn och försökte dra loss mattan i ett stycke. Dödsdömt, helt omöjligt. Sen skar jag mattan i 2-3 dm breda remsor och försökte dra loss en i taget. Den släppte, men fortfarande med orimlig arbetsinsats. Så försökte jag separera matta/lim/golv med spackelspade, kniv, bred skruvmejsel, varmluftpistol, förbannelser, hot - fortfarande orimlig arbetsinsats. Det tog tio minuter att få loss en halvmeter remsa.
Tills jag kom på att ringa den lokala maskinhyrfirman och fråga om de hade något ändamålsenligt verktyg. -Visst, sa de. En mattstripper. :up: Jag visste inte att sådana fanns. De hade några olika storlekar, den jag hyrde var ungefär som en stor vinkelslip och hade hjul, och ett oscillerande plåtblad som s a s hyvlade limmet som en stor kebabkniv. Istället för tio minuter för en halvmeter tog det typ en minut per meter.

Helt vital kunskap för den som står i begrepp att avlägsna en limmad plastmatta. Ganska redundant för alla andra. :laugh:
Jag har samma erfarenhet av att de kan sitta hårt, fast jag körde med handkraft, men att få loss den i ett stycke var bara att glömma även i mitt fall.
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 732
Senast: Ramona
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: kma
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 108
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 273
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp