Dödshjälp - utbruten från det föds färre barn med downs syndrom

En viktig del av läkarkårens yrke är ju att lindra, och det ingår mycket i palliativ vård. Jag tycker att dödshjälp ingår i den delen, man lindrar en persons smärtor. Givetvis är det extremt viktigt att det sker endast på patientens initiativ och villkor. Så rent principiellt är jag helt för dödshjälp samtidigt som jag förstår verklighetens utmaningar. Men jag tycker att andra länder kan vara en förebild om det verkar lovande för dem.

Jag tänkte lite på avlivning djur som har tagits upp som exempel här - jag kan tycka att det är en lite sne jämförelse. När det gäller människor så ska det endast ske på deras vilja, medan när det gäller djur så sker det på våra initiativ. Jag säger inte att det är fel men det är ju oundvikligt att det sker på vår vilja, inte deras egen även om det gäller deras liv. Vilket är ju inte vad som gäller vid aktiv dödshjälp.
 
En viktig del av läkarkårens yrke är ju att lindra, och det ingår mycket i palliativ vård. Jag tycker att dödshjälp ingår i den delen, man lindrar en persons smärtor. Givetvis är det extremt viktigt att det sker endast på patientens initiativ och villkor. Så rent principiellt är jag helt för dödshjälp samtidigt som jag förstår verklighetens utmaningar. Men jag tycker att andra länder kan vara en förebild om det verkar lovande för dem.

Jag tänkte lite på avlivning djur som har tagits upp som exempel här - jag kan tycka att det är en lite sne jämförelse. När det gäller människor så ska det endast ske på deras vilja, medan när det gäller djur så sker det på våra initiativ. Jag säger inte att det är fel men det är ju oundvikligt att det sker på vår vilja, inte deras egen även om det gäller deras liv. Vilket är ju inte vad som gäller vid aktiv dödshjälp.

När jag gjorde jämförelsen så var för att jag alltid tyckt att det är så fel att människan inte har privilegiet att själv bestämma när det är nog. Att man inte själv får bestämma när man har lidit tillräckligt, när man vet att man ska dö i stora plågor och med ångest inte kan få säga att nu vill jag inte mer. Medan djuren har det privilegiet. Den stora skillnaden blir ju att i fallet med människan så är det individen själv som ska bestämma detta. Ingen annan.
 
Fast svaret från @eventingmania handlade om att du skrev att forskning visar att i länder där dödshjälp finns så får man inte heller vård. Det handlar inte om dina känslor i det fallet och jag har för mig att hen bor i ett land där aktiv dödshjälp är tillåtet.
Jag har aldrig skrivit att man inte får vård i länder som har dödshjälp. Jag har skrivit att få hjälp leva trots grava funktionsvariationer blir sämre i länder som har dödshjälp enligt forskningen. Om hen bor i ett land som har dödshjälp är det lämpligt att skriva det.
 
Och jag vill ha hjälp att leva. Inte att dö. Läser man forskning kring länder där dödshjälp är tillåten så är resultaten tydliga, istället för att få hjälp att leva erbjuds man hjälp att dö.

Jag har aldrig skrivit att man inte får vård i länder som har dödshjälp. Jag har skrivit att få hjälp leva trots grava funktionsvariationer blir sämre i länder som har dödshjälp enligt forskningen. Om hen bor i ett land som har dödshjälp är det lämpligt att skriva det.
Det du skrev tolkar åtminstone jag så och jag antar att @eventingmania även gjorde det. I och med att hon skrev att hennes granne hade fått dödshjälp så tolkade jag även det som att hon bor i ett land där det är tillåtet.
 
Jag har aldrig skrivit att man inte får vård i länder som har dödshjälp. Jag har skrivit att få hjälp leva trots grava funktionsvariationer blir sämre i länder som har dödshjälp enligt forskningen. Om hen bor i ett land som har dödshjälp är det lämpligt att skriva det.
Återigen, kan du berätta vad det är för forskning? För det jag läst är inte entydigt.
 
Urfarligt.

En tillfällig dipp, när någon känner att vederbörande vill dö? Och så bort med den.

Psykisk sjukdom får aldrig vara föremål för dödshjälp.

De flesta blir bra eller betydligt bättre, och det skulle rasera allt arbete med att försöka hjälpa folk.
Fast det är inte så det ser ut, där det finns. Det är en längre och mer omfattande process än så. Med de förutsättningarna som du återger här, så skulle den personen bli nekad.
 
Varför är mina känslor och vilja bullshit? Såklart de inte har erbjudits dödshjälp. Det finns inte i Sverige. De sjukdomar du nämner är långt bort från att leva med sjukdomar/funktionshinder under hela//lång tid av sitt liv som jag skriver om. Cancersjukdomar verkar hamna i en speciell grupp. Då finns det hjälp på ett helt annat sätt. Har du lika svåra smärtor/är lika sjuk i många andra sjukdomar så är hjälpen väldigt svår att få. Jag hade kunnat skriva en roman om hur illa behandlad jag blev under de år jag fick palliativ vård när jag hamnade på sjukhus men jag låter bli för jag orkar inte ens tänka på det. Det är fortfarande ett stort smärtsamt sår.
Säger inte att dina känslor är bullshit säger att det du skriver om dödshjälp i de länder där det är tillåtet är bullshit.

Det är inte ett första alternativ och definitivt inget man tar lätt på. Se saxat citat från överheten där jag bor, vilket inte är Sverige:

Requests for euthanasia often come from patients experiencing unbearable suffering with no prospect of improvement. Their request must be made earnestly and with full conviction. They see euthanasia as the only escape from the situation. However, patients have no absolute right to euthanasia and doctors no absolute duty to perform it.

Det är alltså ingen absolut rättighet och man behöver även hitta en doktor som är beredd att gå emot grundidén inom läkarvetenskapen som går ut på att rädda liv i motsats till att istället släcka liv.

i övrigt anser jag att alla patienter räknas och att "nöjd kund" borde vara vägledande i all vård i de moderna samhällen vi nu lever i här i norra Europa. Detta oavsett om man nu kommer in med en sticka i fingret eller en gren i huvudet.

Jobbar man i vården och inte har det tänket har man inget där att göra! Och det är rent ut sagt för jävligt att folk inte får den vård de förtjänar. Det verkar du ju ha egna erfarenheter av 😔

Det extremt ironiska i allt detta är ju att Svensk sjukvård typ är världsbäst i att hävda att de ligger i framkant när de i själva verket inom vissa områden som t.ex bröstcancer befinner sig på typ stenåldern.
 
Jag tänker att dödshjälp skulle underlätta dels för personen som tar hjälp av det, dels underlätta för de anhöriga.

Till exempel: om jag bestämt att jag inte orkar/klarar mer och kommer dö inom tre månader kan jag be om dödshjälp. Få ett datum, informera mina anhöriga och få ett "bra" slut. I dagens läge måste jag försöka ta livet av mig. Jag kan misslyckas, eller så hittar mina anhöriga mig och blir chockade. Eller så ber jag en anhörig om hjälp, vilket är olagligt och det kan sluta med att de blir åtalade.

Jag kan absolut tänka mig att åka utomlands för dödshjälp, men skulle mycket hellre se att det erbjuds i Sverige.
 
Jag tänker att dödshjälp skulle underlätta dels för personen som tar hjälp av det, dels underlätta för de anhöriga.

Till exempel: om jag bestämt att jag inte orkar/klarar mer och kommer dö inom tre månader kan jag be om dödshjälp. Få ett datum, informera mina anhöriga och få ett "bra" slut. I dagens läge måste jag försöka ta livet av mig. Jag kan misslyckas, eller så hittar mina anhöriga mig och blir chockade. Eller så ber jag en anhörig om hjälp, vilket är olagligt och det kan sluta med att de blir åtalade.

Jag kan absolut tänka mig att åka utomlands för dödshjälp, men skulle mycket hellre se att det erbjuds i Sverige.

De som står mig nära vet att jag tänker ta livet av mig om jag får Alzheimers som mamma fick. Aldrig att jag tänker sluta som hon gjorde. Det jävliga är som sagt att ta livet av sig utan hjälp. Vapen vill jag inte använda för det är ett sådant trauma för efterlevande och de som ska ta reda på en. Involvera någon annan som att hoppa framför ett tåg är vidrigt och otänkbart.

Då återstår medicin/droger... och det blir ju i så fall att anförskaffa det olagligt.
 
De som står mig nära vet att jag tänker ta livet av mig om jag får Alzheimers som mamma fick. Aldrig att jag tänker sluta som hon gjorde. Det jävliga är som sagt att ta livet av sig utan hjälp. Vapen vill jag inte använda för det är ett sådant trauma för efterlevande och de som ska ta reda på en. Involvera någon annan som att hoppa framför ett tåg är vidrigt och otänkbart.

Då återstår medicin/droger... och det blir ju i så fall att anförskaffa det olagligt.
Jag håller med. Jag vägrar "tyna bort" i en svår sjukdom. Men som du säger är ett "dramatiskt" slut genom att krascha bilen, hänga sig eller liknande helt uteslutet.
 
Jag tänker att dödshjälp skulle underlätta dels för personen som tar hjälp av det, dels underlätta för de anhöriga.

Till exempel: om jag bestämt att jag inte orkar/klarar mer och kommer dö inom tre månader kan jag be om dödshjälp. Få ett datum, informera mina anhöriga och få ett "bra" slut. I dagens läge måste jag försöka ta livet av mig. Jag kan misslyckas, eller så hittar mina anhöriga mig och blir chockade. Eller så ber jag en anhörig om hjälp, vilket är olagligt och det kan sluta med att de blir åtalade.

Jag kan absolut tänka mig att åka utomlands för dödshjälp, men skulle mycket hellre se att det erbjuds i Sverige.
Håller med! Jag kan också tänka mig att åka utomlands för dödshjälp.
 
När jag gjorde jämförelsen så var för att jag alltid tyckt att det är så fel att människan inte har privilegiet att själv bestämma när det är nog. Att man inte själv får bestämma när man har lidit tillräckligt, när man vet att man ska dö i stora plågor och med ångest inte kan få säga att nu vill jag inte mer. Medan djuren har det privilegiet. Den stora skillnaden blir ju att i fallet med människan så är det individen själv som ska bestämma detta. Ingen annan.
Jag menade att djuren inte har privilegiet att bestämma själva, så vi vet inte om de tycker så. Vilket kan ses som extremare än aktiv dödshjälp då man bestämmer över någon annans liv. Och isåfall borde ju aktiv dödshjälp inte vara så extremt, för i de fallen är det faktiskt individen som bestämmer själv.
Dvs tycker man att man kan bestämma över när ens husdjur ska dö så bör man väl få bestämma över ens egen död också.


Med det sagt så vill jag bara tillägga att jag tycker att det är självklart att man avlivar ens husdjur om man uppfattar situationen som att de kommer bara att lida av att få leva vidare och/eller att det är dags.
Tillägg: Och så förstår jag dem som tycker att det är för stor skillnad mellan djur och människor - även om jag personligen inte riktigt ser det applicerbart i detta fall.
 
De som står mig nära vet att jag tänker ta livet av mig om jag får Alzheimers som mamma fick. Aldrig att jag tänker sluta som hon gjorde. Det jävliga är som sagt att ta livet av sig utan hjälp. Vapen vill jag inte använda för det är ett sådant trauma för efterlevande och de som ska ta reda på en. Involvera någon annan som att hoppa framför ett tåg är vidrigt och otänkbart.

Då återstår medicin/droger... och det blir ju i så fall att anförskaffa det olagligt.
OT men för alla som funderar på självmord - tåget är en riktigt, riktigt dålig idé även för de som är själviska. En stor andel av dem som försöker överlever. Och man kan lugnt säga att deras liv inte blir bättre
 
Men här var det just kommentaren att bara man vill kan man må bättre som fick mig att reagera.
Det står ingenstans att "bara man vill så mår man bättre och kan bli frisk", ljug på liksom. Utan vilja så kommer man ingenstans, kan vara en anledning till att många aldrig mår bättre heller, oftast dom som påstår att man minsann inte ska behöva kämpa så mycket själv och inte vill inse att det till största delen faktiskt handlar om ens eget ansvar och ens egna inställning till vården och livet. Det är så det är med psykisk ohälsa, ingenting bara blir bättre av sej självt. Det krävs aktiva beslut.

Men som vanligt så är det många som tycker att dom som lyckas, dom har inte mått tillräckligt dåligt för att få uttrycka sig om hur det är att må dåligt, som om det bara är dom som mår sämst som tar livet av sig, det är en aning väldigt mycket mera komplext än så.
 
Det står ingenstans att "bara man vill så mår man bättre", ljug på liksom. Utan vilja så kommer man ingenstans, kan vara en anledning till att många aldrig mår bättre heller, oftast dom som påstår att man minsann inte ska behöva kämpa så mycket själva och att det till största delen faktiskt handlar om ens eget ansvar och ens egna inställning till vården och livet.
Problemet är ju att djupt nere i en depression så är det svårt att vilja och att orka kämpa.
 
Problemet är ju att djupt nere i en depression så är det svårt att vilja och att orka kämpa.
Som om jag inte vet det, det är det som mediciner osv är till för, för att man ska vakna till lite och kunna kämpa själv resten av vägen, det är extremt lite som medicinen gör. Precis som resten av psykiatrin så hjälper medicinen en bara att hjälpa en själv, medicinen kommer liksom inte med andra tankar och andra inställningar till livet. Tror man att medicinen är det som ska rädda en så lär man bli besviken för så fungerar det inte, det krävs fortfarande att man tar ett beslut att vilja leva för att det ska bli en förändring.
 
Som om jag inte vet det, det är det som mediciner osv är till för, för att man ska vakna till lite och kunna kämpa själv resten av vägen, det är extremt lite som medicinen gör. Precis som resten av psykiatrin så hjälper medicinen en bara att hjälpa en själv, medicinen kommer liksom inte med andra tankar och andra inställningar till livet.
Jag vet att du vet, minns konversationer om ditt mående för ganska många år sedan så förstår att du har insikt där. Men vad jag inte förstår är hur den här dömande sidan framkommit gällande andra patienter som inte nått dit där du är nu.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 524
Senast: Grazing
·
Gravid - 1år Länk till vad som utlöste min fundering: Färre barn med Downs syndrom föds i Sverige och Danmark | Aftonbladet Visst är det härligt med...
2 3
Svar
58
· Visningar
8 208
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp