Doodles i ras-listan.

Du svarade på ett inlägg där jag skrev om mina hundar. Jag svarade på att det fanns en anledning bakom, och att jag hade varit mycket förvånad om hon inte hade varit rädd för veterinärer efter den upplevelsen.
Nej men hundar ska inte få uttrycka negativa känslor vet du då är dom fel i skallen.
 
Precis detta har jag funderat på sen förra gången papillons beteende hos veterinären diskuterades. Jag frågade "min" uppfödare hur hennes hundar var med det, hon sa att hon har en hund (en hane som inte går i avel) som hade problem med veterinärbesök. Och han var som din - gillar inte att ha främlingar inpå sig överhuvudtaget.

Och jag tänker att hos veterinären, det är väl ungefär lika roligt som det är för mig att gå till gynekologen eller tandläkaren. Fast jag kan åtminstone intellektuellt förstå varför jag behöver utstå plågan. En hund har inte mycket annat än munnen att försvara sig med så jag tycker inte att det nödvändigtvis behöver vara "kass mentalitet" och "dålig avel" som det snabbt blir här.
Har faktiskt aldrig läst maken av extrema krav och dömande av hundar som inte beter sig exemplariskt i alla situationer någon annanstans än här.
Man kan ju undra hur alla dom här människorna bakom skärmen själva beter sig i chock panik rädsla ilska affekt.
 
Ingen säger att stamtavlor, renrasavel och utvärderingar är ett perfekt system, men man måste följa med tiden. Vi ställer otroligt höga krav på våra hundar som funktionella medlemmar i samhället idag och att sätta en kula i huvudet på de hundar som inte fungerar i familjen/jakten/vallen anses inte längre vara ett vettigt sätt att hantera problemen på. Det har blivit en jätteskillnad i hundhållningen på bara tjugo-trettio år.
Det är väl toppen att försöka hitta verktyg som hjälper till med utvärderingen redan INNAN valparna föds?
 
Skulle lämna tråden (och nu inser jag varför), men är ni på fullaste allvar seriösa eller vill ni bara driva med mig?

Jag citerar mig själv:

Om ni inte fattar vad det står så innebär t.ex. veterinärintyg allt från ögonlysning till HD-röntgen etc. Inte ska jag behöva rabbla alla tänkbara kontroller t.ex. HD, ED, patella etc. Trodde man fattade vad jag menade med ladda upp intyg, testresultat osv.

Sen angående mentaliteten finns det flera sätt att utvärdera den på. Vad jag har förstått avslöjar DNA (Embark) även mentala egenskaper men om ni hade behagat att läsa allt så har jag redan tagit upp BPH och mentalitet.

Nu påstår folk här att även blandrasuppfödare är välkomna att delta på BPH och om så är fallet är det ju bra. Har även ställt frågan till SKK så ska bli intressant att höra vad de säger. Med det sagt är det inget som hindrar folk från att starta upp egna föreningar och utföra egna metoder för utvärdera mentalitet. Som med allt annat krävs bara engagemang och intresse.

Det verkar även som att folk här tror att vi inte bedrev hundavel långt för vare sig BPH, MH och MT fanns. Det är ju löjligt att tro att man inte kan utvärdera sina hundars mentalitet själv som lever med dem 24/7 - om man har intresse och kunskap samt är ärlig.

Det är ändå enklare att använda sig av t.ex. BPH om inte annat för att föra statistik (än att behöva lita på en uppfödares/hundägares ord eller behöva umgås en längre tid med hundarna). Däremot ökar ju helt klart chansen för en bra hund om man t.ex. är intresserad av jakt och ska köpa från en uppfödare som själv sysslar med samma typ av jakt. På samma sätt som t.ex. samer har egna hundar men inte deltar de på BPH eller liknande men de vet nog bäst själva vad de söker hos sina hundar.
Nej, jag driver inte med dig och jag har läst allt du skrivit. Det jag inte förstår är hur du menar att det är irrelevant att ha stamtavla. Om man är seriös, så behöver man för att planera avel (hund, katt, häst etc.) eller köpa sådant djur (med någon insikt i vad man får) veta så mycket som möjligt om linjerna i djuret. När det gäller mentalitet, räcker det liksom inte att hundens föräldrar har gått t.ex. BPH utan man vill se resultat från så många släktingar som möjligt för att kunna förutse hur aveln eller hunden man ska köpa (förhoppningsvis) blir. Om det inte ens finns registrerat vem släktingarna är så är det ju omöjligt.

Och gällande jakthundar som du nämner (och samma gäller ju för alla ”arbetande” hundraser); jag har två jakthundar (av olika ras) och det är verkligen inte bara att köpa av en uppfödare som sysslar med samma typ av jakt. Det är otroligt viktigt att veta vad som ligger i linjerna om man vill öka chansen att få en bra jakthund. Även de som är extremt duktiga på jakt(hund) inom min ena ras lägger mycket vikt vid resultat på jaktprov som hundarna i linjerna har, dvs litar inte bara på vad ens jaktkompisar säger om en viss hund eller utgår endast ifrån hur en hund varit vid en jakt då man medverkat. Och då pratar vi bl.a. alltså gubbar som varit med i typ 50+ år och som många själva är drevprovs-domare, uppfödare osv. dvs såna som med säkerhet själva kan bedöma en jakt-hund och som själva även jagat med hundar längre bak i stamtavlan. Jag tänker att det likadant gällande mentalitet och det du skriver om att vilken kunnig person som helst kan bedöma det; visst, en duktig person kan bedöma hur en hund beter sig, men det är EN hund. Utan att veta vad som finns bakåt och i sidleds så säger det inte så mycket FRAMÅT. Om folk dessutom börjar använda sig av olika tester blir det ännu svårare att utvärdera avel/mentalitet. Poängen med BPH/MH/MT är att det är ett enhetligt, beprövat, öppet system som uppenbarligen fungerar när tillräckligt många använder det. För min del skulle genomfört BPH gärna få vara ett krav för avel (i de raser som inte redan har krav på MH/MT).
 
Senast ändrad:
Nepp du vet innan stamtavlan gjorde entré var alla hundar både dumma i huvudet och sjuka fast det var inget vi visste om för vi kunde inte testa hundarna 🤫
🤦‍♀️
Svaren är korrekta du får tävla hur mycket du vill med en blandras i alla grenar som inte kräver stamtavla.
Agility, rally,nw,freestyle osv är inte ovanligt att även blandraser tävlar framgångsrikt i :)
Tänkte mer på BPH som inte är en tävling utan mer ett prov men bra om det är tillåtet. :up:
Ingen säger att stamtavlor, renrasavel och utvärderingar är ett perfekt system, men man måste följa med tiden. Vi ställer otroligt höga krav på våra hundar som funktionella medlemmar i samhället idag och att sätta en kula i huvudet på de hundar som inte fungerar i familjen/jakten/vallen anses inte längre vara ett vettigt sätt att hantera problemen på. Det har blivit en jätteskillnad i hundhållningen på bara tjugo-trettio år.
Det är väl toppen att försöka hitta verktyg som hjälper till med utvärderingen redan INNAN valparna föds?
Ställer krav på hundar som inte kan föda naturligt eller andas, har för liten skalle och utbredd cancer? Eller du räknar bort dessa när det passar? Att det finns raser som är friskare eller brukshundar med högre krav betyder verkligen inte att det gäller alla otaliga raser även om de har massa värdelösa namn i en tavla. Om de inte utvärderas så säger stamtavlan inte ett skit.

Med det sagt är det bättre hundhållning idag i Sverige men det har inget med aveln att göra.
Nej, jag driver inte med dig och jag har läst allt du skrivit. Det jag inte förstår är hur du menar att det är irrelevant att ha stamtavla. Om man är seriös, så behöver man för att planera avel (hund, katt, häst etc.) eller köpa sådant djur (med någon insikt i vad man får) veta så mycket som möjligt om linjerna i djuret. När det gäller mentalitet, räcker det liksom inte att hundens föräldrar har gått t.ex. BPH utan man vill se resultat från så många släktingar som möjligt för att kunna förutse hur aveln eller hunden man ska köpa (förhoppningsvis) blir. Om det inte ens finns registrerat vem släktingarna är så är det ju omöjligt.

Och gällande jakthundar som du nämner (och samma gäller ju för alla ”arbetande” hundraser); jag har två jakthundar (av olika ras) och det är verkligen inte bara att köpa av en uppfödare som sysslar med samma typ av jakt. Det är otroligt viktigt att veta vad som ligger i linjerna om man vill öka chansen att få en bra jakthund. Även de som är extremt duktiga på jakt(hund) inom min ena ras lägger mycket vikt vid resultat på jaktprov som hundarna i linjerna har, dvs litar inte bara på vad ens jaktkompisar säger om en viss hund eller utgår endast ifrån hur en hund varit vid en jakt då man medverkat. Och då pratar vi bl.a. alltså gubbar som varit med i typ 50+ år och som många själva är drevprovs-domare, uppfödare osv. dvs såna som med säkerhet själva kan bedöma en jakt-hund och som själva även jagat med hundar längre bak i stamtavlan. Jag tänker att det likadant gällande mentalitet och det du skriver om att vilken kunnig person som helst kan bedöma det; visst, en duktig person kan bedöma hur en hund beter sig, men det är EN hund. Utan att veta vad som finns bakåt och i sidleds så säger det inte så mycket FRAMÅT. Om folk dessutom börjar använda sig av olika tester blir det ännu svårare att utvärdera avel/mentalitet. Poängen med BPH/MH/MT är att det är ett enhetligt, beprövat, öppet system som uppenbarligen fungerar när tillräckligt många använder det. För min del skulle genomfört BPH gärna få vara ett krav för avel (i de raser som inte redan har krav på MH/MT).
Var säger jag att stamtavla är irrelevant? Stamtavla är dock inte lika viktigt för alla. Känner inte ens nån som har raskatt och det är helt normalt att ha bondkatt. Ingen tycker det är konstigt. Även hört de som en gång haft eller känt nån som har haft en raskatt vid något tillfälle att de var väldigt sjuka. Kanske en slump eller så dras de också med diverse problem kopplat till utställning och låg genetisk variation.

Massa namn säger inte mycket mer än släktskapsgrad. Jag har själv kollat på avelsdata och många raser förutom brukshundar, arbetande hundar och vissa aktiva raser har inte mycket eller inget alls att visa som utvärdering på aveln, förutom utställning vilket jag ger noll för.
Jag är mer intresserad av föräldradjuren och deras syskons resultat än äldre släktingar i stamtavlan då det är omöjligt att vet vilka gener som är kvar då lite går förlorat med varje generation. Statistik över kullar är mer värdefullt.

Att du pratar om att det inte går att få en bra jakthund utan prov är som att påstå att jakthundar är ett nytt fenomen. Jakthundar och vallhundar fanns även förr och var vanligare än idag då färre sysslar med det idag. Tvivlar inte på att de som behöver och använder en hund för ett specifikt ändamål klarar av ta fram det utan SKK:s prover. Snacka om att dumförklara människor. Sen att föda upp hundar idag handlar om att visa upp meriter är inte samma sak för de som främst föder upp endast för att använda själva.
 
Ställer krav på hundar som inte kan föda naturligt eller andas, har för liten skalle och utbredd cancer? Eller du räknar bort dessa när det passar? Att det finns raser som är friskare eller brukshundar med högre krav betyder verkligen inte att det gäller alla otaliga raser även om de har massa värdelösa namn i en tavla. Om de inte utvärderas så säger stamtavlan inte ett skit.

Jag tror du får svårt att hitta en enda person i det här forumet som försvarar avel på dessa raser utan inkorsning av ny ras och tester för att komma tillrätta med hälsoproblemen. Rekommenderar att läsa tråden om cavalier som är aktuell eller någon av alla diskussioner om trubbnosiga hundar.

Var säger jag att stamtavla är irrelevant? Stamtavla är dock inte lika viktigt för alla. Känner inte ens nån som har raskatt och det är helt normalt att ha bondkatt. Ingen tycker det är konstigt. Även hört de som en gång haft eller känt nån som har haft en raskatt vid något tillfälle att de var väldigt sjuka. Kanske en slump eller så dras de också med diverse problem kopplat till utställning och låg genetisk variation.

Själv har jag exakt motsatt erfarenhet. Därmed inte sagt att det inte finns kattraser med hälsoproblem men faktum är att man är mycket bättre på att korsa in nytt blod för att undvika inavel i kattvärlden.

Massa namn säger inte mycket mer än släktskapsgrad. Jag har själv kollat på avelsdata och många raser förutom brukshundar, arbetande hundar och vissa aktiva raser har inte mycket eller inget alls att visa som utvärdering på aveln, förutom utställning vilket jag ger noll för.

Vissa raser saknar helt hälsoprogram. Det beror antingen på att de faktiskt är så friska att det inte finns något relevant att undersöka eller att de har en rasklubb som stoppar huvudet i sanden. Det senaste gäller inte minst de raser som skulle behöva obligatoriska undersökningar, som trubbnosar. Det har kommit ett andningstest, men få testas. Rasklubb och majoriteten av uppfödare vill helt enkelt inte ha någon förändring. I det fallet har man förstås varken glädje av Avelsdata, SKK eller stamtavla.

Jag skulle gärna se att alla raser gjorde BPH innan avel. Som det är nu kan man som valpköpare åtminstone titta efter de uppfödare som anstränger sig för att utvärdera sina hundar på lämpligt sätt. Det är stor skillnad inom raserna också. Om man vill köpa t ex en mellanpudel kan man förstås nöja sig med en kull där föräldrarna bara blivit testade för PRA, vilket är obligatoriskt. Men man kan också leta reda på en uppfödare där en stor del av hundarna i kullarna som föds även blir höftledsröntgade och mentalt utvärderade - för dessa finns. Man behöver inte famla i mörkret.

Jag är mer intresserad av föräldradjuren och deras syskons resultat än äldre släktingar i stamtavlan då det är omöjligt att vet vilka gener som är kvar då lite går förlorat med varje generation. Statistik över kullar är mer värdefullt.

Nära släktingar - inte minst föräldrarnas tidigare avkommor om sådana finns - är förstås viktigast när man beräknar sannolikheten för ett visst utfall. Känner man att man har koll på det själv spelar det förstås mindre roll vad som står i Avelsdata. Men att vi nu börjar möjligheten till indexavel, BLUP, för hundar på vissa områden är ett stort framsteg. Det ligger som sagt mångårig och gedigen forskning bakom detta. Både framtagande och utvärdering av MH respektive BPH och de projekt som syftat till att beräkna arvbarheten och basera index på vissa av de egenskaper som visas där.
 
Ställer krav på hundar som inte kan föda naturligt eller andas, har för liten skalle och utbredd cancer? Eller du räknar bort dessa när det passar? Att det finns raser som är friskare eller brukshundar med högre krav betyder verkligen inte att det gäller alla otaliga raser även om de har massa värdelösa namn i en tavla. Om de inte utvärderas så säger stamtavlan inte ett skit.

Har du hängt här ett tag så borde du vara väl medveten om att kritiken mot stor del av renrasaveln här också är hård. Det finns ingenting som säger att bara för att man anser att förekommande blandrasavel är oseriös så anser man all renrasavel vara det, tvärtom.
 
Jag har inget med stambokföring, hälsokontroller eller BPH. Tvärtom. Med det sagt är jag emot renrasavel (avel inom sluten population) då jag värderar genetisk variation med allt vad det innebär högre än att hundar ser likadana ut.

Jag har inget emot rasavel (funktionsavel) utan föredrar tvärtom avelsmål men det betyder inte nödvändigtvis avel inom sluten population. Blandrasavel (enstaka korsningar) utan mål ser jag kanske mindre vits med. Jag ser dock inget hemskt i det per automatik då det finns både de som gör det av eget intresse (vill ha en hund efter sin egen hund som då troligtvis har varit frisk för dem), och de som bara vill tjäna pengar precis som inom annan avel vilket innebär mindre fokus på hundarna.

Att utvärdera kullar dvs. ha information om föräldradjur och dess syskon och deras avkommor är det som är viktigaste för mig. Längre bak än så är allt för osäkert att förlita sig på. Därmed inte sagt att en stamtavla inte är värd nått men inte som främsta avelsverktyg bortsett från inavel.

Jag hoppas därför att det dyker upp alternativ till SKK en dag. Ingen marknad mår bra av endast en gigantisk intresseorganisation precis som en annan marknad inte mår bra av endast en handlare. Fler aktörer innebär valmöjligheter och konkurrens som i slutändan gynnar kund eller i detta fall hundar och hundägare.
 
Jag är för inkorsningsprogram för alla raser som inte redan har någon form av inmönstringsmöjligheter. Avel inom en helt sluten population är en återvändsgränd, men det betyder inte att man måste ge upp vare sig stamtavlor eller SKK. Tvärtom blir det ännu viktigare med en tydlig dokumentation, organisation och utvärdering i många led eftersom rasen blir mer heterogen.

Något alternativ till SKK kommer inte bara att dyka upp - det krävs att folk är tillräckligt intresserade och motiverade för att starta det. Ungefär som om man ville starta en kombination av Ridsportförbundet och majoriteten av alla avelsförbund. Med tanke på att SKK även har nära samarbete och gemensamma forskningsprojekt med SLU och att SBK är en frivillig försvarsorganisation så är det ett rejält arbete för en alternativ förening att ens komma i närheten av att vara ett alternativ.

Slutligen har jag inget emot blandraser som sådana. Inom ren funktionsavel spelar inte registrering någon roll, men i Sverige finns inte mycket sådan avel. Om min granne valde mellan två valpar, en renrasig fralla och en blandras mellan papillon/bichon havanais(hittade bara på något) skulle jag helt klart rekommendera den senare.
Men jag skulle aldrig tipsa någon om att köpa blandras generellt för jag ser nästan aldrig någon blandrasavel där man inte bara måste lita på vad uppfödaren säger. Jag föredrar att ha oberoende fakta att gå på när jag letar hund.
 
Lite intressant ändå...
Inom Silken Windhounds har vi haft ett protokoll som styr utkorsning för genetisk variation i åratal. Innan protokollet fanns och det för övrigt vara oerhört få uppfödare i världen och den internationella klubben som äger stamboken var mycket mindre än idag, då röstade vi om saken. Alltså om en viss hund dög som ny Founder, om alla test av den och dess förfäder var till belåtenhet med mera.

Men det vågade man sjutton inte nämna!!
Det var ju ett solklart bevis på att Silken Windhounds var ingen ras, i bästa fall var det ett förstadie till en ras men om fler korsningar behövdes - ja då var det ingen färdig ras och därmed inget man behövde ta på allvar, det var bara en variant på doodles.

Vi har inte haft ett hårt styrande protokoll för att införa ny genetisk variation på grund av att rasen är sjuk. Men vi har alltid vetat att vi med runt 15 Founders från början, har en alldeles för liten grund att stå på inför framtiden och fler inkorsningar har vi önskat för att bredda variationen, innan saken ens blir ett problem.

Det känns lite konstigt att se i alla möjliga sammanhang hur vindarna plötsligt har vänt, för många men självklart inte för alla.
Nu efterfrågas inkorsning i raser från alla möjliga håll :-)

Kanske det alltid funnits folk som tyckt så men först nu har det blivit legitimt att framföra dom åsikterna?

Trevligt i och för sig - men känns lite märkligt, det kom så plötsligt.
 
Lite intressant ändå...
Inom Silken Windhounds har vi haft ett protokoll som styr utkorsning för genetisk variation i åratal. Innan protokollet fanns och det för övrigt vara oerhört få uppfödare i världen och den internationella klubben som äger stamboken var mycket mindre än idag, då röstade vi om saken. Alltså om en viss hund dög som ny Founder, om alla test av den och dess förfäder var till belåtenhet med mera.

Men det vågade man sjutton inte nämna!!
Det var ju ett solklart bevis på att Silken Windhounds var ingen ras, i bästa fall var det ett förstadie till en ras men om fler korsningar behövdes - ja då var det ingen färdig ras och därmed inget man behövde ta på allvar, det var bara en variant på doodles.

Vi har inte haft ett hårt styrande protokoll för att införa ny genetisk variation på grund av att rasen är sjuk. Men vi har alltid vetat att vi med runt 15 Founders från början, har en alldeles för liten grund att stå på inför framtiden och fler inkorsningar har vi önskat för att bredda variationen, innan saken ens blir ett problem.

Det känns lite konstigt att se i alla möjliga sammanhang hur vindarna plötsligt har vänt, för många men självklart inte för alla.
Nu efterfrågas inkorsning i raser från alla möjliga håll :-)

Kanske det alltid funnits folk som tyckt så men först nu har det blivit legitimt att framföra dom åsikterna?

Trevligt i och för sig - men känns lite märkligt, det kom så plötsligt.

Det har alltid funnits folk som tyckt så och även framfört det - t o m ansökt om inkorsning. Men det har blivit en vanligare åsikt i och med att kunskapen om hur illa det är ställt med den genetiska variationen spritt sig. Och inte minst har kennelorganisationerna så sakteliga tvingats börja röra sig från sina betongfundament. Men det går fortfarande alldeles för långsamt.
 
🤦‍♀️
-

Var säger jag att stamtavla är irrelevant? Stamtavla är dock inte lika viktigt för alla. Känner inte ens nån som har raskatt och det är helt normalt att ha bondkatt. Ingen tycker det är konstigt. Även hört de som en gång haft eller känt nån som har haft en raskatt vid något tillfälle att de var väldigt sjuka. Kanske en slump eller så dras de också med diverse problem kopplat till utställning och låg genetisk variation.
-
Anekdoter är värdelösa. Har raskatter som har varit friska hela sina liv med lite vanliga skråmor och lite åldersrelaterade saker, känner flera med raskatter med samma erfarenheter, medan jag har varit med om huskatter som varit väldigt sjuka och dött i ung ålder. Det säger inget. Katter generellt är väldigt friska djur och när det kommer till avel är på fronten när det kommer till hälsoprogram, hög genetisk variation, inmönstringar från huskattsbestånd och "syskon-/kusinraser" man friskt korsar med.
 
-

Själv har jag exakt motsatt erfarenhet. Därmed inte sagt att det inte finns kattraser med hälsoproblem men faktum är att man är mycket bättre på att korsa in nytt blod för att undvika inavel i kattvärlden.

-

På tal om kattraser med hälsoproblem, Scottish Fold ville bli godkänd i SVERAK/Fifé, där man sätter strikta krav på att rasen måste vara generellt frisk för att bli godkänd. SF-uppfödare vägrade ge hälsointyg för att bevisa friskheten hos sin ras och därmed är rasen portad. Hos siames så ingår alla oriental-raser i en grupp du får korsa med, därmed kan t.ex en siames och en oriental vara syskon och från en och samma kull. Man har länge varit öppen för att korsa och mönstra in. Att attackera kattavel helt generellt är helt främmande för mig när man gör så mycket bra för att bibehålla friska och funktionella djur, även om såklart bristande avel kan ske där men visa mig någon form av djuruppfödning där det inte sker.
 

Har faktiskt aldrig läst maken av extrema krav och dömande av hundar som inte beter sig exemplariskt i alla situationer någon annanstans än här.
Man kan ju undra hur alla dom här människorna bakom skärmen själva beter sig i chock panik rädsla ilska affekt.
Fast det där är ju bara trams från din sida.
Det är ju självklart att avel har att göra med vilken mentalitet hundar har och hur de reagerar i olika situationer. Det är därför man lägger skotten sist på MH och MT - för att se hur hunden reagerar när den byggt på sig. Man ser också hur lätt eller svårt olika hundar har att avreagera sig efter något obehagligt.
Jag har haft en hund som var tämligen obrydd av att få stötar från ett elstängsel och en som skulle ha gått långa omvägar om han fått en stöt - även om själva styrkan i stöten var likadan så reagerade de helt olika på obehag.
Vilken hund tror du studsade glatt runt för att hälsa på vetrinären på återbesök med en sprucken tass som gått upp efter en operation tror du?
 
Senast ändrad:
Fast det där är ju bara trams från din sida.
Det är ju självklart att avel har att göra med vilken mentalitet hundar har och hur de reagerar i olika situationer. Det är därför man lägger skotten sist på MH och MT - för att se hur hunden reagerar när den byggt på sig. Man ser också hur lätt eller svårt olika hundar har att avreagera sig efter något obehagligt.
Jag har haft en hund som var tämligen obrydd av att få stötar från ett elstängsel och en som skulle ha gått långa omvägar om han fått en stöt - även om själva styrkan i stöten var likadan så reagerade de helt olika på obehag.
Vilken hund tror du studsade glatt runt för att hälsa på vetrinären på återbesök med en sprucken tass som gått upp efter en operation tror du?
Om ALLA hundar man har/haft alltid är rädda hos veterinären så tänker jag att man antingen väljer väldigt rädda och veka hundar eller att man själv på något vis för över rädsla och oro på hundarna.

(Det är liksom ingen slump att alla mina hindar som gått ok i koppel när jag gick själv med dom varit urusla på att gå snyggt i koppel när jag går med andra personer, det hänger helt på mig)
 
🤦‍♀️

Tänkte mer på BPH som inte är en tävling utan mer ett prov men bra om det är tillåtet. :up:

Ställer krav på hundar som inte kan föda naturligt eller andas, har för liten skalle och utbredd cancer? Eller du räknar bort dessa när det passar? Att det finns raser som är friskare eller brukshundar med högre krav betyder verkligen inte att det gäller alla otaliga raser även om de har massa värdelösa namn i en tavla. Om de inte utvärderas så säger stamtavlan inte ett skit.

Med det sagt är det bättre hundhållning idag i Sverige men det har inget med aveln att göra.

Var säger jag att stamtavla är irrelevant? Stamtavla är dock inte lika viktigt för alla. Känner inte ens nån som har raskatt och det är helt normalt att ha bondkatt. Ingen tycker det är konstigt. Även hört de som en gång haft eller känt nån som har haft en raskatt vid något tillfälle att de var väldigt sjuka. Kanske en slump eller så dras de också med diverse problem kopplat till utställning och låg genetisk variation.

Massa namn säger inte mycket mer än släktskapsgrad. Jag har själv kollat på avelsdata och många raser förutom brukshundar, arbetande hundar och vissa aktiva raser har inte mycket eller inget alls att visa som utvärdering på aveln, förutom utställning vilket jag ger noll för.
Jag är mer intresserad av föräldradjuren och deras syskons resultat än äldre släktingar i stamtavlan då det är omöjligt att vet vilka gener som är kvar då lite går förlorat med varje generation. Statistik över kullar är mer värdefullt.

Att du pratar om att det inte går att få en bra jakthund utan prov är som att påstå att jakthundar är ett nytt fenomen. Jakthundar och vallhundar fanns även förr och var vanligare än idag då färre sysslar med det idag. Tvivlar inte på att de som behöver och använder en hund för ett specifikt ändamål klarar av ta fram det utan SKK:s prover. Snacka om att dumförklara människor. Sen att föda upp hundar idag handlar om att visa upp meriter är inte samma sak för de som främst föder upp endast för att använda själva.
Jag tror och hoppas att du är fullt medveten om att de flesta på det här forumet är mycket kritiska mot osund avel oavsett om den är registrerad eller inte, annars har du verligen inte hängt med i diskussionerna - och anledningen till att jag tog upp hundhållningen då och nu är att sättet man hanterade "odugliga/opassande/icke funktionella" avkommor på för inte särskilt länge sedan var helt enkelt ett skjuta eller dränka dem. Detta inom såväl funktionsavel som rasavel. Det anses tack och lov inte okej idag, därför är det fördelaktigt med stamboksföring, VETTIG avel med föräldradjur vi har koll på och viss kvalitetskontroll.

Du pratar mycket om att det minsann gick utmärkt förr, och jovisst, på sätt och vis... men det fanns också många, många djur om fick sätta livet till och som aldrig dokumenterades. Det var inte så länge sedan. Urvalet skedde otroligt krasst då.

Det vore dessutom en enorm förlust att inte försöka förvalta de väldigt specialiserade hundraser som utvecklats över hundratals år. Det är ett stort ansvar tycker jag och bör ske med omsorg.
 
Senast ändrad:
Om ALLA hundar man har/haft alltid är rädda hos veterinären så tänker jag att man antingen väljer väldigt rädda och veka hundar eller att man själv på något vis för över rädsla och oro på hundarna.

(Det är liksom ingen slump att alla mina hindar som gått ok i koppel när jag gick själv med dom varit urusla på att gå snyggt i koppel när jag går med andra personer, det hänger helt på mig)

Eller så har man haft hundar som har fått genomgå väldigt många väldigt smärtsamma saker hos veterinären?
De är ju liksom inte rädda för veterinären förens efter 3 operationer, förutom ena där de inte lyckades smärtlindra överhuvudtaget efter en juvertumöroperation där de tog bort lymfkörtlar och det såg ut som att de hade försökt slakta hunden typ. Världens hematom, hela buken och benet. Och så skulle veterinären dit och peta och hunden trodde på riktigt hon skulle dö, skrek allt hon hade. Och den hunden skriker inte. Det är enda gången i hela hennes liv jag har hört henne skrika. Av elstängsel piper hon till, max. Hon åt inte, drack inte, sov inte, kunde inte gå och inte ligga ner. Sedan när det byggs på med ytterligare operationer till så ja... Jag kan inte klandra henne. Inte alls faktiskt.

Förra hunden däremot var aldrig rädd för veterinärer, men hon var bara med om två operationer innan hon avlivades.
Hunden innan det hade absolut dålig mentalitet. Fanns det en ursäkt till att sätta tänderna i någon så gjorde hon det, tur att hon bara vägde 2,5 kilo :crazy:

Jag tror alltså inte att det är riktigt så enkelt som ni vill få det till i tråden. Givetvis kan hundar lära sig att saker, personer eller vad som helst är farligt genom otrevliga upplevelser. Sen är givetvis mentaliteten en faktor i det hela, absolut. Men även händelsen är en faktor. Hur många det är, hur smärtsamma de är osv. Mentaliteten är bara en del i det hela.
 
Lite intressant ändå...
Inom Silken Windhounds har vi haft ett protokoll som styr utkorsning för genetisk variation i åratal. Innan protokollet fanns och det för övrigt vara oerhört få uppfödare i världen och den internationella klubben som äger stamboken var mycket mindre än idag, då röstade vi om saken. Alltså om en viss hund dög som ny Founder, om alla test av den och dess förfäder var till belåtenhet med mera.

Men det vågade man sjutton inte nämna!!
Det var ju ett solklart bevis på att Silken Windhounds var ingen ras, i bästa fall var det ett förstadie till en ras men om fler korsningar behövdes - ja då var det ingen färdig ras och därmed inget man behövde ta på allvar, det var bara en variant på doodles.

Vi har inte haft ett hårt styrande protokoll för att införa ny genetisk variation på grund av att rasen är sjuk. Men vi har alltid vetat att vi med runt 15 Founders från början, har en alldeles för liten grund att stå på inför framtiden och fler inkorsningar har vi önskat för att bredda variationen, innan saken ens blir ett problem.

Det känns lite konstigt att se i alla möjliga sammanhang hur vindarna plötsligt har vänt, för många men självklart inte för alla.
Nu efterfrågas inkorsning i raser från alla möjliga håll :-)

Kanske det alltid funnits folk som tyckt så men först nu har det blivit legitimt att framföra dom åsikterna?

Trevligt i och för sig - men känns lite märkligt, det kom så plötsligt.

Jag tänker att det finns fler faktorer kring det där. Inställningen alltså.

Dels att om det handlar om en så nya ras, där man känner till exakt vilka ursprungsindividerna är. Så blir det uppenbart på ett helt annat sätt den genetiska begränsningen.

Sen kunskapsläget om genetik. Dels rent kunskapsmässigt att forskningen går framåt, men framförallt tillgängligheten. Utan att veta så gissar jag att kunskapsnivån om detta hos både uppfödare och hundägare har ökat dramatiskt med tillgängligheten på internet, jämfört med när informationen fanns i dammiga böcker på biblioteket.

Dels att sådana här ”larm” som det med Cavalieren i Norge ger extra fyr till diskussionen.

Och sen tror jag kanske inte att folk som diskuterar genetik på hundforat på Buke är helt representativa för folk i allmänhet.
 
Jag tänker att det finns fler faktorer kring det där. Inställningen alltså.

Dels att om det handlar om en så nya ras, där man känner till exakt vilka ursprungsindividerna är. Så blir det uppenbart på ett helt annat sätt den genetiska begränsningen.

Sen kunskapsläget om genetik. Dels rent kunskapsmässigt att forskningen går framåt, men framförallt tillgängligheten. Utan att veta så gissar jag att kunskapsnivån om detta hos både uppfödare och hundägare har ökat dramatiskt med tillgängligheten på internet, jämfört med när informationen fanns i dammiga böcker på biblioteket.

Dels att sådana här ”larm” som det med Cavalieren i Norge ger extra fyr till diskussionen.

Och sen tror jag kanske inte att folk som diskuterar genetik på hundforat på Buke är helt representativa för folk i allmänhet.
Huvudet på spiken tror jag. Tror att de flesta på buke är mer kunskapstörstande än gemeneman och säkerligen mer högutbildade och har lättare att ta till sig ny forskning än gemeneman. Det är åtminstone min bild av buke.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp