Dra ner på/sluta med sociala medier

Bukefalos 30 år!

SiZo

Trådstartare
Jag har bestämt mig för att dra ner på sociala medier. Jag inser ironin att skriva detta på Buke, som också tillhör den kategorin. Men buke känns liksom inte som att scrolla på FB/instagram/tiktok. Jag tror inte buke är lika destruktivt.

Jag som nu är arbetslös har en genomsnittstid på 5,5 h skärmtid på min telefon/dag. Det känns givetvis på tok för mycket. Framförallt som jag dessutom använder sociala medier även på datorn...

Som första åtgärd tog jag bort Facebook från telefonen. Ev tar jag bort instagram också så småningom, tiktok har jag aldrig haft så där är det enkelt.

På datorn så har jag installerat ett tillbehör i min webbläsare, så jag har inget flöde på facebook. Ska jag gå in på något så måste jag fysiskt söka upp den gruppen/personen. Det gör att man hinner tänka till lite.

Min man gör samma sak just nu, men hans guilty pleasure är youtube.

Vi diskuterade lite kring det här igår. Vad gör man på internet om man inte är på sociala medier alls? Jag insåg att jag knappt vet längre. Klart att jag vet vissa saker, men jag menar sånt som man kan hålla på med i timmar.

Dela gärna med er av era tips för att hålla nere skadlig skärmtid.

Jag tog nyligen bort min Facebook. Sen har jag tagit bort Instagram-appen på telefon så jag måste gå in från webbläsare. Tiktok/twitter har jag inte. Jag lägger nog lite mer tid på buke men det känns ändå bättre än dumskrolla i evigheter.

Jag tog nyligen bort min Facebook. Sen har jag tagit bort Instagram-appen på telefon så jag måste gå in från webbläsare. Tiktok/twitter har jag inte. Jag lägger nog lite mer tid på buke men det känns ändå bättre än dumskrolla i evigheter.
Ja Buke är dels mer interaktivt, och så läser man. Det känns inte i närheten av lika illa. Men lägger man väldigt många timmar här/dag så kan det nog ändå bli dåligt på sikt säkert.

Nej twitter började jag aldrig med, eller X heter det väl numera. Tror jag gjorde någon användare någon gång i forntiden, men fattade aldrig grejjen.

Jag loggar inte in på facebook längre, och väldigt sporadiskt på instagram. Inga andra.

Har en skärmtidsapp på mobilen för att hjälpa mig att reglera skärmtiden. Den hjälper.

Jag tog bort facebook och instagram 2 veckor för ett tag sen och mådde mycket bättre psykiskt. Minskade min skärmtid med 4(!) timmar per dag :bag: (har en skärmtid på 5-6 timmar per dygn)

Isåfall bara ha kvar buke som känns som ett trevligare sätt där en interagerar mer.

Facebook är lättare att ta bort för mig. Tog bort appen.
Instagram har jag kvar appen men loggar ut.

Ska ta tag i detta igen

Det jag kämpar med mest just nu är; Vart ska jag få mina boktips? Jag läser endast en ganska smal grupp av böcker. Nämligen Romantsy, och att läsa på baksidan av böcker är inte riktigt min grejj. Just nu klarar jag mig, men i framtiden? Jag antar att jag får komma ihåg gruppnamn på fb och manuellt gå in och kika. Annars har algoritmen serverat det väldigt bra när jag har scrollat på framförallt instagram.
Jag tog bort facebook och instagram 2 veckor för ett tag sen och mådde mycket bättre psykiskt. Minskade min skärmtid med 4(!) timmar per dag :bag: (har en skärmtid på 5-6 timmar per dygn)

Isåfall bara ha kvar buke som känns som ett trevligare sätt där en interagerar mer.

Facebook är lättare att ta bort för mig. Tog bort appen.
Instagram har jag kvar appen men loggar ut.

Ska ta tag i detta igen
Ja jag kan tänka mig att man mår mycket bättre på alla sätt. Jag vet ju att när jag har jobb så scrollar jag inte alls speciellt mycket. Kan ha skärmtid på 1-2 h, och då ändå använt telefonen (miniräknaren) en hel del i jobbet emellanåt. Men som arbetslös så eskalerar det. Och egentligen så är det väl inte så konstigt. Att hitta på egna uppgifter i hemmet är inte superenkelt när man bor i en hyresrätt. Framförallt som hundarna börjar bli till åren och ena hunden ABSOLUT INTE vill gå när någon i flocken inte är med (husse i detta fall eftersom han jobbar). Så äventyr med hundarna är uteslutet.

Ja jag kan tänka mig att man mår mycket bättre på alla sätt. Jag vet ju att när jag har jobb så scrollar jag inte alls speciellt mycket. Kan ha skärmtid på 1-2 h, och då ändå använt telefonen (miniräknaren) en hel del i jobbet emellanåt. Men som arbetslös så eskalerar det. Och egentligen så är det väl inte så konstigt. Att hitta på egna uppgifter i hemmet är inte superenkelt när man bor i en hyresrätt. Framförallt som hundarna börjar bli till åren och ena hunden ABSOLUT INTE vill gå när någon i flocken inte är med (husse i detta fall eftersom han jobbar). Så äventyr med hundarna är uteslutet.

Ja förstår det. Jag sitter hemskt mycket på eftermiddag/kväll..

På datorn så har jag installerat ett tillbehör i min webbläsare, så jag har inget flöde på facebook. Ska jag gå in på något så måste jag fysiskt söka upp den gruppen/personen. Det gör att man hinner tänka till lite.
Åh! Det där lät bra, kan man ha så på mobilen också?

Jag gör fotoböcker, en varje år. Där kan man lägga TID om man vill.

Har en skärmtidsapp på mobilen för att hjälpa mig att reglera skärmtiden. Den hjälper.
Åh, vad är det för app?

Jag tog bort facebook och instagram 2 veckor för ett tag sen och mådde mycket bättre psykiskt.
Skriver under där.
När jag är i sommarstugan där det inte finns täckning (om man har tur går sms:en fram om man håller upp telefonen mot taket i ena hörnet typ :p) känns det liksom som att "oj, är det såhär det riktiga livet känns?" Men sen kommer jag hem och ja...

----------

Jag har Facebook och Buke. På fb hade jag kunnat ta bort flödet, det hade varit skönt. Jag kollar i några olika grupper där, det är det jag gör. Men visst, det blir mycket tid, mycket nu när bäbisen sover och jag ligger bredvid honom.
Men när han är vaken använder jag knappt telefonen öht och inte till att surfa alls såklart om han är med mig så det känns ändå bra.

Åh! Det där lät bra, kan man ha så på mobilen också?

Jag gör fotoböcker, en varje år. Där kan man lägga TID om man vill.

Åh, vad är det för app?

Skriver under där.
När jag är i sommarstugan där det inte finns täckning (om man har tur går sms:en fram om man håller upp telefonen mot taket i ena hörnet typ :p) känns det liksom som att "oj, är det såhär det riktiga livet känns?" Men sen kommer jag hem och ja...

----------

Jag har Facebook och Buke. På fb hade jag kunnat ta bort flödet, det hade varit skönt. Jag kollar i några olika grupper där, det är det jag gör. Men visst, det blir mycket tid, mycket nu när bäbisen sover och jag ligger bredvid honom.
Men när han är vaken använder jag knappt telefonen öht och inte till att surfa alls såklart om han är med mig så det känns ändå bra.
Jag antar det? Man har webbläsare i telefonen också tänker jag. Det heter "News Feed Eradicator", och man kan välja vilka sidor den ska vara aktiv för. Hittills har jag bara valt fb eftersom det är där jag hänger.

Jag börjar närma mig en tid på året då jag lägger ifrån mig telefonen helt när jag är ledig. Mycket pga trädgården faktiskt. Finns så mycket att göra där att jag helt enkelt inte har tid med telefon. Annars är mina barnfria dagar också (hemskt nog) de mest telefonfria dagarna. Då maxar jag verkligen när det kommer till att få saker gjort. Min värsta fiende är "dötid" då är det väldigt lätta att ta upp telefonen. Måste liksom aktivt tänka på vad jag skulle kunna göra istället (det finns en hel del).

Jag börjar närma mig en tid på året då jag lägger ifrån mig telefonen helt när jag är ledig. Mycket pga trädgården faktiskt. Finns så mycket att göra där att jag helt enkelt inte har tid med telefon. Annars är mina barnfria dagar också (hemskt nog) de mest telefonfria dagarna. Då maxar jag verkligen när det kommer till att få saker gjort. Min värsta fiende är "dötid" då är det väldigt lätta att ta upp telefonen. Måste liksom aktivt tänka på vad jag skulle kunna göra istället (det finns en hel del).
Jag tror att det kommer bli liknande för mig. Men tyvärr så dröjer det x antal år innan hus är möjligt. Att studsa runt på div vikariat är inte riktigt hållbart om man ska ha hus. Kan ju inte sälja o köpa hus var 6e månad liksom :rofl:

Jag har facebook mest för att där har jag de flesta av mina kontakter och jag lägger upp om mina hundar ibland(mest för att jag själv ska ha det som minnen). Skulle önska ett annat alternativ, tyckte FB var bättre förr ,innan de körde massa algoritmer, annonser och AI-skit artiklar utan man kunde lätt uppdatera sig om bekanskapskretsen och hålla koll på sina grupper.
Är definitivt mindre på FB numera för att det är så mycket skit-innehåll som poppar upp så man ser inte skogen för alla träden typ.

Jag slutade med FB 2019, och jag är så glad åt det. Jag slapp se pandemitjafset.

Jag använde dock Discord otroligt mycket 2018-2022 pga var i en väldigt aktiv server, blev moderator, sen hade jag egna utbrytarservrar från den. Hade mitt sociala liv på Discord 2020-2021... Sen flyttade min blivande make hit så vi behövde inte chatta så mycket längre 😛. Avvecklade servrarna jag var ansvarig för förutom 1, för att ha ett utrymme för den globala vänkretsen.

Jag har Instagram för att jag tycker att det är ett skönt sätt att hålla sig uppdaterad utan att bli exponerad för massa tjafs. Kurerar mitt flöde regelbundet. Jag gillar också distansen, jag behöver inte vara aktiv. Jag kan vara passiv och följa/avfölja utan att det blir nån grej av det.

Angående boktips och sånt, det kan du absolut få via Instagram. Eller discordservrar, men jag skulle gissa att man får servershoppa lite för att hitta en välmoddad på det ämnet, kan nog finnas en hel del snuskservrar.

Debatter tycker jag funkar bäst på gammeldags forum såsom Bukefalos, eller väldigt hårt modererade discordservrar (de största filosofiservrarna tillexempel, de med typ 50k medlemmar och heltidsmods). Det blir bättre ordning på det på något sätt.

Jag har bestämt mig för att dra ner på sociala medier. Jag inser ironin att skriva detta på Buke, som också tillhör den kategorin. Men buke känns liksom inte som att scrolla på FB/instagram/tiktok. Jag tror inte buke är lika destruktivt.

Jag som nu är arbetslös har en genomsnittstid på 5,5 h skärmtid på min telefon/dag. Det känns givetvis på tok för mycket. Framförallt som jag dessutom använder sociala medier även på datorn...

Som första åtgärd tog jag bort Facebook från telefonen. Ev tar jag bort instagram också så småningom, tiktok har jag aldrig haft så där är det enkelt.

Min man gör samma sak just nu, men hans guilty pleasure är youtube.

Vi diskuterade lite kring det här igår. Vad gör man på internet om man inte är på sociala medier alls? Jag insåg att jag knappt vet längre. Klart att jag vet vissa saker, men jag menar sånt som man kan hålla på med i timmar.

Jag använder Arkiv Digital för att släktforska, och även andra släktforskningssajter. Det kan jag hålla på med i timmar :) .

Jag slutade med FB 2019, och jag är så glad åt det. Jag slapp se pandemitjafset.

Jag använde dock Discord otroligt mycket 2018-2022 pga var i en väldigt aktiv server, blev moderator, sen hade jag egna utbrytarservrar från den. Hade mitt sociala liv på Discord 2020-2021... Sen flyttade min blivande make hit så vi behövde inte chatta så mycket längre 😛. Avvecklade servrarna jag var ansvarig för förutom 1, för att ha ett utrymme för den globala vänkretsen.

Jag har Instagram för att jag tycker att det är ett skönt sätt att hålla sig uppdaterad utan att bli exponerad för massa tjafs. Kurerar mitt flöde regelbundet. Jag gillar också distansen, jag behöver inte vara aktiv. Jag kan vara passiv och följa/avfölja utan att det blir nån grej av det.

Angående boktips och sånt, det kan du absolut få via Instagram. Eller discordservrar, men jag skulle gissa att man får servershoppa lite för att hitta en välmoddad på det ämnet, kan nog finnas en hel del snuskservrar.

Debatter tycker jag funkar bäst på gammeldags forum såsom Bukefalos, eller väldigt hårt modererade discordservrar (de största filosofiservrarna tillexempel, de med typ 50k medlemmar och heltidsmods). Det blir bättre ordning på det på något sätt.
Grejjen här var väl att jag nog borde sluta med instagram med.

Discord är jag också sugen på att sluta med efter deras ändrade användarvillkor. Allt man lägger upp (inklusive röstchattar) kan användas för att träna AI. Och jag är inte så himla pigg på den biten.

Grejjen här var väl att jag nog borde sluta med instagram med.

Discord är jag också sugen på att sluta med efter deras ändrade användarvillkor. Allt man lägger upp (inklusive röstchattar) kan användas för att träna AI. Och jag är inte så himla pigg på den biten.

Japp... Min lilla server diskuterar just nu vart vi ska migrera till. The end of an era!

Det är många år sen jag raderade nästan alla sociala medier. Det som finns kvar är Discord för där finns mina onlinevänner som är väldigt viktiga för mig. Jag har också Youtube kvar men där ser jag bara på längre videos, inte massa korta dopaminkickar ala Tiktok och Insta. Buke var en överraskning, halkade in på ett bananskal pga behövde bolla tankar om hunden.

Så Discord-vänner, Youtube och Buke är väl det jag gör på internet nuförtiden, då. :D Det blir rätt mycket datortid ändå, men jag ägnar den åt mer kreativa saker som att skriva berättelser eller fixa med mina spel.

Jag har inga bra råd för att trappa ner utan jag körde cold turkey, bort med skiten från en dag till en annan. Det hade skavt länge då så det var bara en lättnad att slippa. Det tog ett tag att få bort vanan att öppna en del sidor men med hjälp av ett webbläsartillägg så kunde jag blockera dom helt för att hjälpa med den saken.

Jag tog bort insta-appen och fb-appen hela min sommarledighet förra året. Det var skönt! Upplevde också att jag använde apparna mindre när jag väl installerade dem igen sedan efter och att det höll i sig länge.

Jag har nog alla sociala appar man kan ha. Dock har jag tagit bort alla aviseringar (förutom messenger)så jag kan välja själv när jag vill gå in och scrolla om jag har tråkigt.

Annars använder jag datorn/internet mycket för sökning av information och kolla upp saker. Bukefalos går jag till 90% in på datorn som miniraster.

Lyssna på radio osv och se på nyheter får man ju samma informationsflöde tänker jag :) (utan alla dessa know-it-all besserwissarna som är neggo :D )

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka