Dräktiga ston 2018/2019

Vad kostar de?
Kikar och ser att ett apotek säljer stickor som funkar från pH 6-8 för under 100-lappen. Känns ju rätt prisvärt!
Läste att pH ska vandra just i det intervallet och ligga på ca 6 när det är dags för fölning.

Jag beställde 2 paket för 260 inkl frakt. Kan inget alls om dom. Men vad jag förstår så är de färgskala man jämför.
 
Använder du en vanlig bröstpump för människor?

Denna använder vi från apoteket 🙂
folningsladan-brostpump.jpg
 
Ja! Det är det bästa tipset någonsin, så mycket lättare än att mjölka för hand. Man får titta bara så man tror att "koppen" är lagom stor så den kan sluta tätt. Tack vare den lyckades vi förra året pumpa ut nästan två liter råmjölk ur stoet efter hennes bortgång. Rekommenderas verkligen!

Vilken modell använder du? Är nöjd med min men är alltid intresserad om de finns bättre 😀
 
Det är jobbigt för mig som nybörjare när hästen inte alls följer skolboken. Började fylla juvret två månader innan och nu har hon väldigt stora kristaller. Inga knappnålsstora eventuella kristaller. Juvret är ganska fyllt men jag hoppas att hon väntar med fölningen ett litet tag till. Dygn 315 idag :heart

27707
 
Det är jobbigt för mig som nybörjare när hästen inte alls följer skolboken. Började fylla juvret två månader innan och nu har hon väldigt stora kristaller. Inga knappnålsstora eventuella kristaller. Juvret är ganska fyllt men jag hoppas att hon väntar med fölningen ett litet tag till. Dygn 315 idag :heart

Visa bifogad fil 27707


Var det hennes första föl nu? Hur ser bäckenbanden ut, har de släppt?

Mitt sto är på dygn 328, men tror kanske din hinner före...
 
@Marty Minns ännu hur läskigt det var första gångerna :nailbiting:
Just det här med juver är dessutom lite lurigt. Jag tycker ditt stos juver ser väldigt ofärdigt ut just nu och hade inte haft panik över det. Den vi förlorade förra året satte alltid juver väldigt tidigt, samt hade mjölk i det tidigt, men hon fölade aldrig en dag för tidigt och mjölken var alltid bra ändå. Något med fuxdamer kanske...? :p
 
Var det hennes första föl nu? Hur ser bäckenbanden ut, har de släppt?

Mitt sto är på dygn 328, men tror kanske din hinner före...
Bäckenbanden är ganska släppta, men är osäker hur mycket som ska bli mjukt. Tänker mig att det ska bli lite mer innan hon är helt redo. :)

@Marty Minns ännu hur läskigt det var första gångerna :nailbiting:
Just det här med juver är dessutom lite lurigt. Jag tycker ditt stos juver ser väldigt ofärdigt ut just nu och hade inte haft panik över det. Den vi förlorade förra året satte alltid juver väldigt tidigt, samt hade mjölk i det tidigt, men hon fölade aldrig en dag för tidigt och mjölken var alltid bra ändå. Något med fuxdamer kanske...? :p
Jag hoppas att du har rätt! Känner att det är väldigt svårt med juver. Något kag tidigare trott att skulle vara så självklart för det skulle ju inte vara några kristaller eller vaxproppar förrän precis innan 😅. Men hon sover gott om nätterna så än så länge har jag inte superpanik. Men det börjar ju onekligen kännas att det närmar sig :nailbiting:
 
En sån har jag redan hemma till mig själv :D:p perfekt ifall hästen behöver låna den ju! :rofl:
Jag slängde min efter att jag fått mina barn, typiskt.

Veterinären som var här och vaccinerade häromdagen berättade att hon har har varit inseminationsvet. samt håller på med avel. Hon rådde oss till att pumpa ur lite råmjölk direkt efter fölningen så fölet kunde få det lite snabbt. Det skulle inte heller påverka fölet när den själv ska tutta mjölk från stoet.
Hon rekommenderade vanlig bröstpump.

Problemet nu är som sagt stoet, hon är stoet med stort S. Kommer man nära juvret så tjuter hon till och kan vifta med bakbenen (har smällt till mig en gång när jag grejade avkomman och stod "för nära" hennes bakdel, hon hotade några gånger (typ akta dig) och sen small det :meh:.
Hon gjorde t.o.m så när förra fölis kom och ville äta för första gången, tjöt och vifta med benet (detta avtog dock).

Jag har inte kollat i år då jag inte söker mer spänning i livet än det som redan är (=föl snart) men ska ta mig mod att testa :nailbiting: Jag är så oförskämt bortskämd med snälla hästar så ett riktigt stoigt sto är fortfarande ovant för mig.

Detta är alltså inte ett elakt sto men väldigt känsligt och stoigt, hennes lite udda egenheter. Hon tjuter högt och skvätter så fort vår valack och hon hälsar för 20e gången ute i hagen och då är hon högdräktig. Udda dam det där :p
 
Jag slängde min efter att jag fått mina barn, typiskt.

Veterinären som var här och vaccinerade häromdagen berättade att hon har har varit inseminationsvet. samt håller på med avel. Hon rådde oss till att pumpa ur lite råmjölk direkt efter fölningen så fölet kunde få det lite snabbt. Det skulle inte heller påverka fölet när den själv ska tutta mjölk från stoet.
Hon rekommenderade vanlig bröstpump.

Problemet nu är som sagt stoet, hon är stoet med stort S. Kommer man nära juvret så tjuter hon till och kan vifta med bakbenen (har smällt till mig en gång när jag grejade avkomman och stod "för nära" hennes bakdel, hon hotade några gånger (typ akta dig) och sen small det :meh:.
Hon gjorde t.o.m så när förra fölis kom och ville äta för första gången, tjöt och vifta med benet (detta avtog dock).

Jag har inte kollat i år då jag inte söker mer spänning i livet än det som redan är (=föl snart) men ska ta mig mod att testa :nailbiting: Jag är så oförskämt bortskämd med snälla hästar så ett riktigt stoigt sto är fortfarande ovant för mig.

Detta är alltså inte ett elakt sto men väldigt känsligt och stoigt, hennes lite udda egenheter. Hon tjuter högt och skvätter så fort vår valack och hon hälsar för 20e gången ute i hagen och då är hon högdräktig. Udda dam det där :p


Vi sätter en handske på en pinne och känner på ston som sparkar tills de accepterar det, och sedan tar vi med händerna. Tänker att det kan komma situationer då man måste vara där och känna :nailbiting: Blev nästan sparkad av fyraåringen förra året, så den hålls dessutom kopplad vid sådant umgänge... :grin: Ston...
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 611
Avel Vad har man för åsikter om det i Sverige? Vet att travsporten precis som FEI förbjuder tävling efter 120 dagars dräktighet vilket för...
2
Svar
21
· Visningar
2 768
Senast: sorbifolia
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
36 229
Senast: Hedinn
·
Avel Nog är det hög tid för en tråd där vi kan göra en lista på beräknade fölningar 2019? Min egen är på dygn 40 idag och jag vet att fler...
Svar
18
· Visningar
1 874

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp