Dräktiga ston 2018/2019

Dingla ser sprängfylld ut om magen här hemma, hon är på dygn 316. Små kristaller, men det är genomskinligt så jag tror det dröjer lite ändå. Har ganska fyllt juver, inte helt och inte i spenarna. Hon känns lite mjuk på skinkorna nu.
Myran känns inte alls mjuk, hon känns fast, har något mindre juver än Dingla. Myran är på dygn 320. Myran ser just nu ut som om hon ska gå flera veckor till, men det kan ju ändra sig.
 
I väntan på föl, kommer ni wffs-testa era föl direkt? Såg att man kan göra det när man reggar?

Jag kommer antagligen testa om det blir ett sto tänkte jag.
Blir det en hingst blir det en valack ändå.
 
Kimbi har haft små kristaller nu två dagar. Men visst kan de ha det ganska långt innan fölning också? Dygn 310 idag :). Hon har hållit sig lugn senaste nätterna så inga förvärkar.
Jag hör inte till tråden i år men för två år sen när min fölis kom hade stoet kristaller en månad före fölning. Sen försvann dem efter två veckor (nära BF) och ytterligare två veckor senare kom fölet.
 
I väntan på föl, kommer ni wffs-testa era föl direkt? Såg att man kan göra det när man reggar?

Jag kommer antagligen testa om det blir ett sto tänkte jag.
Blir det en hingst blir det en valack ändå.

Det beror också på om de är sålda, då får nya ägarna bestämma. Men annars testar vi stoföl och ev. om man på fullt allvar tror vi kan ha ett hingstämne, annars inte. :)
 
Jag hör inte till tråden i år men för två år sen när min fölis kom hade stoet kristaller en månad före fölning. Sen försvann dem efter två veckor (nära BF) och ytterligare två veckor senare kom fölet.
Tack! Väldigt bra att veta spannet :).

Jag hoppas min tjej väntar lagom länge med att föla. Jag vill helst slippa stå här om 1,5 månad som ett vrak med fölet kvar i stoets mage :laugh:.
 
Tack! Väldigt bra att veta spannet :).

Jag hoppas min tjej väntar lagom länge med att föla. Jag vill helst slippa stå här om 1,5 månad som ett vrak med fölet kvar i stoets mage :laugh:.

Haha, samma här, just nu känner jag att fölis får absolut inte komma än - men samtidigt så kommer jag vara jättebesviken och sur om det dröjer en hel månad till... :p
 
Blir nog inget föl inatt heller. :banghead: Mira bara suckar när jag tjatar om att hon skall ta och fisa ut den nu.
27576
 
Min dam är på 290 dygn nu så det närmar sig :love: Någon här som använt mjölktest typ för att se när fölning närmar sig? Har sett att det finns typ som ett papper man droppar mjölk från stoet för att se om det får rätt färg.

Har aldrig använt. Men har köpt in i år för att testa. Dom stickorna jag har köpt mäter Ph-värdet i mjölken och kan beställas på Equimed 🙂
 
Min dam är på 290 dygn nu så det närmar sig :love: Någon här som använt mjölktest typ för att se när fölning närmar sig? Har sett att det finns typ som ett papper man droppar mjölk från stoet för att se om det får rätt färg.

Har sett dem också men inte använt. Jag mjölkar ur lite och kollar med ögat och mäter med en refraktometer. Vet man hur tillförlitliga de där stickorna är?
 
Har aldrig använt. Men har köpt in i år för att testa. Dom stickorna jag har köpt mäter Ph-värdet i mjölken och kan beställas på Equimed 🙂
Vad kostar de?
Kikar och ser att ett apotek säljer stickor som funkar från pH 6-8 för under 100-lappen. Känns ju rätt prisvärt!
Läste att pH ska vandra just i det intervallet och ligga på ca 6 när det är dags för fölning.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 609
Avel Vad har man för åsikter om det i Sverige? Vet att travsporten precis som FEI förbjuder tävling efter 120 dagars dräktighet vilket för...
2
Svar
21
· Visningar
2 763
Senast: sorbifolia
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
36 200
Senast: Hedinn
·
Avel Nog är det hög tid för en tråd där vi kan göra en lista på beräknade fölningar 2019? Min egen är på dygn 40 idag och jag vet att fler...
Svar
18
· Visningar
1 873

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp