Dräktiga ston 2018/2019

Händer inte jättemycket med Myran heller. Kommer knappt ihåg vilket dygn hon är på nu men borde vara 346. Hon ligger fortfarande och tittar på sin mage på natten så där är väl någon aktivitet i alla fall.

Hon verkar må hur bra som helst och tog en svängom i galopp i hagen i går kväll. I dag hade jag tänkt låta dem gå bara någon timme i sommarhagen o beta lite gräs.
 
Juvret håller fortfarande samma storlek, stoet ser ut som en megaballong med små tandpetare till ben.
Syns att hon tycker det är lite jobbigt och hon orkar knappt äta upp maten. Kommer minska på den i takt med att hon får äta gräs då vi håller på och vänjer in dem inför bete.

Min regndans gav uppenbarligen lika lite resultat som för @sorbifolia då jag kunde räkna regndropparna som kom ner (och inget föl än vad jag förstår det som) :arghh:
Bara att vänta....

Bilden är tagen för 2 veckor sedan.
20190429_003410.jpg
 
Mitt Shetlandssto fick/kastade i ligghallen igår ett dödfött, prematurt litet stoföl 3 veckor för tidigt. Det var ett ordentligt felläge men vi fick rättat och ut fölet relativt snabbt med hjälp av kunniga vänner och veterinär. Fölet var litet, inte större än ett lam.
Fux och så söt :cry: Delphi fick aldrig se dagens ljus.

Stoet mår nästan oförskämt bra med tanke på omständigheterna, hon brydde sig inte om det kastade fölet alls. Hon har dock inte släppt efterbörden pga att hon kastade, trots flera omgångar av verkstimulerande och flera veterinärbesök, veterinären kommer och ska försöka få ut efterbörden nu på morgonen. Stoet står på metacam och hippotrim, feberfri och pigg. Litar på veterinären, han är mycket duktig och har hjälpt oss genom diverse problem förut.

Håll tummarna för att min älskade lilla dam klarar detta bra.
Jag känner mig delvis förtvivlad och delvis glad att stoet lever.

Kommer om hon mår bra troligen att betäcka om i år, dock ej på fölbrunsten utan provar i maj/juni.

Hjärtat igår. Trött, men reste sig fort upp och äter bra.
58707924_10157099156244648_4802832262330580992_n.jpg
 
Mitt Shetlandssto fick/kastade i ligghallen igår ett dödfött, prematurt litet stoföl 3 veckor för tidigt. Det var ett ordentligt felläge men vi fick rättat och ut fölet relativt snabbt med hjälp av kunniga vänner och veterinär. Fölet var litet, inte större än ett lam.
Fux och så söt :cry: Delphi fick aldrig se dagens ljus.

Stoet mår nästan oförskämt bra med tanke på omständigheterna, hon brydde sig inte om det kastade fölet alls. Hon har dock inte släppt efterbörden pga att hon kastade, trots flera omgångar av verkstimulerande och flera veterinärbesök, veterinären kommer och ska försöka få ut efterbörden nu på morgonen. Stoet står på metacam och hippotrim, feberfri och pigg. Litar på veterinären, han är mycket duktig och har hjälpt oss genom diverse problem förut.

Håll tummarna för att min älskade lilla dam klarar detta bra.
Jag känner mig delvis förtvivlad och delvis glad att stoet lever.

Kommer om hon mår bra troligen att betäcka om i år, dock ej på fölbrunsten utan provar i maj/juni.

Hjärtat igår. Trött, men reste sig fort upp och äter bra.
58707924_10157099156244648_4802832262330580992_n.jpg
Beklagar, så sorgligt ❤️
 
Mitt Shetlandssto fick/kastade i ligghallen igår ett dödfött, prematurt litet stoföl 3 veckor för tidigt. Det var ett ordentligt felläge men vi fick rättat och ut fölet relativt snabbt med hjälp av kunniga vänner och veterinär. Fölet var litet, inte större än ett lam.
Fux och så söt :cry: Delphi fick aldrig se dagens ljus.

Stoet mår nästan oförskämt bra med tanke på omständigheterna, hon brydde sig inte om det kastade fölet alls. Hon har dock inte släppt efterbörden pga att hon kastade, trots flera omgångar av verkstimulerande och flera veterinärbesök, veterinären kommer och ska försöka få ut efterbörden nu på morgonen. Stoet står på metacam och hippotrim, feberfri och pigg. Litar på veterinären, han är mycket duktig och har hjälpt oss genom diverse problem förut.

Håll tummarna för att min älskade lilla dam klarar detta bra.
Jag känner mig delvis förtvivlad och delvis glad att stoet lever.

Kommer om hon mår bra troligen att betäcka om i år, dock ej på fölbrunsten utan provar i maj/juni.

Hjärtat igår. Trött, men reste sig fort upp och äter bra.
58707924_10157099156244648_4802832262330580992_n.jpg
Beklagar, så himla tråkigt 😢.
 
Mitt Shetlandssto fick/kastade i ligghallen igår ett dödfött, prematurt litet stoföl 3 veckor för tidigt. Det var ett ordentligt felläge men vi fick rättat och ut fölet relativt snabbt med hjälp av kunniga vänner och veterinär. Fölet var litet, inte större än ett lam.
Fux och så söt :cry: Delphi fick aldrig se dagens ljus.

Stoet mår nästan oförskämt bra med tanke på omständigheterna, hon brydde sig inte om det kastade fölet alls. Hon har dock inte släppt efterbörden pga att hon kastade, trots flera omgångar av verkstimulerande och flera veterinärbesök, veterinären kommer och ska försöka få ut efterbörden nu på morgonen. Stoet står på metacam och hippotrim, feberfri och pigg. Litar på veterinären, han är mycket duktig och har hjälpt oss genom diverse problem förut.

Håll tummarna för att min älskade lilla dam klarar detta bra.
Jag känner mig delvis förtvivlad och delvis glad att stoet lever.

Kommer om hon mår bra troligen att betäcka om i år, dock ej på fölbrunsten utan provar i maj/juni.

Hjärtat igår. Trött, men reste sig fort upp och äter bra.
58707924_10157099156244648_4802832262330580992_n.jpg

Beklagar :heart
 
Tack för omtanken alla. Det är jobbigt och svårt, jag sörjer den lilla men är oerhört glad att mitt sto mår okej. Det är väl inte helt klart ännu men hon står på antibiotika än och smärtlindring, så vi får se när den trappas ut. Feber har hon inte.
Har inte sovit en blund i natt.

I morse fick veterinären sätta in dropp, och sedan plocka ut efterbörden. Hon är även spolad därefter och allt verkade bra.
Hon står hos en annan shetlandsuppfödare här i närheten som har bättre kunskap om fölningar och mer resurser än jag har, där hon skulle föla (och också gjorde), kommer gå kvar där och betäckas i maj-juni med samma hingst. Förhoppningsvis går det då bra denna gången så hon kan komma hem sen! 🥰 Gör det inte det får vi ta det då. Sist tog det sig på 1:a språnget som de fick till några timmar efter att jag lämnat henne.
 
Här är det stiltje, fast det är ju å andra sidan bara dag 333. Trodde det skulle börja närma sig eftersom hon började sätta juver för ca 1 mån sen. Fölet rör sig mkt mindre än tidigare men ibland "rasslar" det till. Tycker magen sjunkit en aning men juvret är detsamma och spenarna har inte ploppat ner. Värdet på refraktometern blir dock bara lägre och lägre. Från att ha varit uppe på 28-29 till ikväll då det var 17 och 15. Vet inte vad man ska tro om det.

En vän fick föl för ett dygn sen. Det gick bra men stoet tog i princip inte notis om den lille förrän hela efterbörden kommit ut, vilket tog bortåt 2 h. Detta är inte nåt helt nytt beteende hos stoet dock även om det tog längre tid i år än förra.
Så det fick bli att mjölka ur till den lille som dock var pigg och rask och när stoet väl kom på benen efter ca 2 h (stått upp men lagt sig lika fort igen däremellan) så kom han igång och diade.
Reffen visade 15 så det var väl sisådär men ungen verkar pigg så ägaren tyckte inte att foalcheck behövdes. Hade varit intressant att veta annars men förhoppningsvis är ju allt bra
 
Verkar inte bli något aprilföl här.... :mad: Dygn 353 i dag och märren ser ungefär likadan ut som hon gjort de senaste 3 veckorna.

Min kompis' sto som står på samma stall blev betäckt 5 veckor senare, men ser f-n mig ut att komma ikapp mitt. Hon är på dygn 315 nu tror jag vi kom fram till...
Det är så jobbigt att vänta.
Spännande och nervöst samtidigt. Börjar bli trött nu då jag har vakat i flera veckor. Jag vet inte vad jag ska tro om Myran. Juvret är välfyllt men inte ända ner i spenarna. Tjock är hon och hon är trött och tycker det är jobbigt.
 
Verkar inte bli något aprilföl här.... :mad: Dygn 353 i dag och märren ser ungefär likadan ut som hon gjort de senaste 3 veckorna.

Min kompis' sto som står på samma stall blev betäckt 5 veckor senare, men ser f-n mig ut att komma ikapp mitt. Hon är på dygn 315 nu tror jag vi kom fram till...

353... Och jag som tycker den kan komma ut nu o det är bara dag 333 här....🙄 🙈
 
351 dagar nu o inget föl. Myran har haft förvärkar både igår kväll och i förrgår kväll, men det händer inte jättemycket mer än så. Lite oroligare än vanligt var hon i natt. Hon är en sån häst som ligger på sidan helt utslagen och sover som en stock. Det gjorde hon inte i natt på samma vis.

Längtar tills jag själv kan sova helt utslagen :laugh:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 602
Avel Vad har man för åsikter om det i Sverige? Vet att travsporten precis som FEI förbjuder tävling efter 120 dagars dräktighet vilket för...
2
Svar
21
· Visningar
2 740
Senast: sorbifolia
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
36 001
Senast: Hedinn
·
Avel Nog är det hög tid för en tråd där vi kan göra en lista på beräknade fölningar 2019? Min egen är på dygn 40 idag och jag vet att fler...
Svar
18
· Visningar
1 872

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp