Dräktiga ston 2018/2019

Äntligen är fölvaken över, på dygn 354 föddes ett litet sto. :love:

Mammahäst valde den schyssta tidspunkten 23.00 för att gå i gång att föla, lite otippat så jag var precis kommit tilbaks till stallet efter att ha varit hemma och gett katterna mat samt hämtat jobbkläder till imorgon. Hon blev nog lite störd då jag dök upp när hon precis lagt sig, så hon gick upp igen med en fot petandes ut där bak, och la sig sedan med rumpan mot väggen så jag var tvungen att få upp henne ännu en gång.... Men sedan gick allting bra, och vid 23.20 var fölis ute, efterbörden kom inom två timmar och båda är pigga och fina. :)

Lämnar den här tråden nu och fortsätter i föltråden!
 
Gah… Mitt sto står plötsligt med nästan 40 C i feber.
Inga besökare men för ca 3 v sedan kom ny häst kom till stallet som dock inte visat några symptom (står inackorderad i litet stall med 3 boxar, så har inget att säga till om nya kusar).
Fölningsdatum 29 juni... Skulle precis flytta henne till en annan uppfödare där hon skulle gått med ett sto som ska ha samtidigt, men det blir det ju inget med nu.
Fasiken vad nervöst!!!
 
Gah… Mitt sto står plötsligt med nästan 40 C i feber.
Inga besökare men för ca 3 v sedan kom ny häst kom till stallet som dock inte visat några symptom (står inackorderad i litet stall med 3 boxar, så har inget att säga till om nya kusar).
Fölningsdatum 29 juni... Skulle precis flytta henne till en annan uppfödare där hon skulle gått med ett sto som ska ha samtidigt, men det blir det ju inget med nu.
Fasiken vad nervöst!!!
Håller tummarna att allt går väl !
 
Gah… Mitt sto står plötsligt med nästan 40 C i feber.
Inga besökare men för ca 3 v sedan kom ny häst kom till stallet som dock inte visat några symptom (står inackorderad i litet stall med 3 boxar, så har inget att säga till om nya kusar).
Fölningsdatum 29 juni... Skulle precis flytta henne till en annan uppfödare där hon skulle gått med ett sto som ska ha samtidigt, men det blir det ju inget med nu.
Fasiken vad nervöst!!!
Usch hoppas allt går bra ändå.
 
Jag har knappt sovit en blund i natt. Inte Myran heller. Hon har vandrat, lagt sig, rest sig, lagt en hög, ätit lite hö, stått och stirrat för att slutligen lägga sig ner och somna. Nu imorse ledde jag ut henne till sommarhagen, då var hon pigg som en mört och taktade ut.

Usch jag är orolig för henne. Mest är jag orolig att det kommer bli problem att få ut fölet och att jag inte ser att det är något problem utan kanske tror att det är vanliga , normala värkar eller förvärkar. Särskilt nu när hon har hållt på så här i flera nätter.

Dingla var mycket lättare att läsa.
 
Min tjockis verkar på bättringsvägen, 38,0 C i morse och betydligt piggare. Äter och dricker dåligt, men gör det lite i alla fall. Kissar och bajsar som hon ska.
Håller tummar och tår nu. Sov inte en blund inatt, trodde hon skulle kasta, men antar att faran inte är över än.
 
Vi väntar o väntar. Vakar o vakar.

Häromnatten hörde jag det skrapade i golvet så jag upp som en raket och tänkte att yes hon bäddar för fölning. Smög förväntansfullt ut i stallet.
Visst,
valacken i stallet låg ner på bredsida och sov djupt och drömde så bakbenen galopperade :meh:

Det är konstigt det där. Jag har koll varannan timme och vaknar av MINSTA LILLA som hästarna bringar för ljud.
Men när de andra går i dörren för att kolla läget, det hör jag överhuvudtaget inte.
 
myrans juver.jpg

Myrans juver nu i eftermiddag innan insläpp. Det kom lite mjölk också, äntligen! Har haft helt torra spenar ända fram till idag på eftermiddagen även om juvret varit stort ganska länge.
 
Ser hon ut så där på bägge juverhalvorna? Tycker hon ser väldigt spänd ut uppåt/utåt. Hur känns juvret?
Det är inte helt hårt som på en juverinflammation eller så men inte heller helt mjukt. Jag håller koll så hon inte får problem. Jag tror hon skulle må bra av ett diande föl just nu faktiskt.
 
340 nu efter midnatt och inga tecken på att det skulle närma sig.

Fölet levde tillfälligt om ordentligt för 2 kvällar sen vilket var en lättnad för det har varit oroväckande lugnt i magen på sistone.
Värdet på "reffen" var nere på 10 och vände men har börjat stiga igen.

Hoppas, hopps hon fölar innan fredag för då måste jag jobba igen 🙄
 
340 nu efter midnatt och inga tecken på att det skulle närma sig.

Fölet levde tillfälligt om ordentligt för 2 kvällar sen vilket var en lättnad för det har varit oroväckande lugnt i magen på sistone.
Värdet på "reffen" var nere på 10 och vände men har börjat stiga igen.

Hoppas, hopps hon fölar innan fredag för då måste jag jobba igen 🙄
Hoppas hon fölar innan du behöver jobba.

Det är inte enkelt att få till fölpassning mm när man har jobb att sköta. Jag har gått som på nålar hela våren här att det skulle bli fölning när var på jobb dagtid, men såklart hade jag flera standin som kunde rycka in och assistera om det behövdes. Både släkt och grannar har varit involverade. Koll hade jag själv i kameran på jobbet.
Nu har båda mina kommit till världen och jag är extremt tacksam över att allt flöt på nästan enligt plan. Nu är jag föräldraledig två veckor så det finns tid till pyssel med fölen. Just nu känns det som om jag skulle behöva vara ledig hela sommaren...

Men att jobba när man har nyfött föl hemma funkade också bra, de var inne när jag var hemma och ute på morgon och kväll.
Det här med fölvaka gör ju att hela livet sätts på vänt. När sista fölet föddes igår natt, var jag helt slut, ändå bestämde jag mig för att dra igång en städning av hela huset , tvätta mm eftersom jag inte haft ro att pyssla med sådant innan kändes det som. Inte ork heller.
 
Min tjockis verkar på bättringsvägen, 38,0 C i morse och betydligt piggare. Äter och dricker dåligt, men gör det lite i alla fall. Kissar och bajsar som hon ska.
Håller tummar och tår nu. Sov inte en blund inatt, trodde hon skulle kasta, men antar att faran inte är över än.
Min var feberfri igår, gudskelov.
Eftersom stoet ska flyttas så snart som möjligt för att föla på annan plats, kommer vet ut idag och ska ta både blodprov och luftvägsprov så vi får så mkt info som möjligt om infektionsstatus och ev herpesvirus. Vill ju helst få svar på vilken karenstid vi ska förhålla oss till innan en säker flytt (men helst så kort som möjligt eftersom det närmar sig 29/6)...
 
Mitt sto hade massa ränder imorse typ som hon varit svett. Men hon har inte visat något att hon skulle varit orolig inatt ... juvret var jätte stort men mjölken gråaktig och dålig på reffen. Bara 313 dygn så jag hoppas verkligen hon håller fölet inne ett tag till
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 600
Avel Vad har man för åsikter om det i Sverige? Vet att travsporten precis som FEI förbjuder tävling efter 120 dagars dräktighet vilket för...
2
Svar
21
· Visningar
2 739
Senast: sorbifolia
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
35 988
Senast: Hedinn
·
Avel Nog är det hög tid för en tråd där vi kan göra en lista på beräknade fölningar 2019? Min egen är på dygn 40 idag och jag vet att fler...
Svar
18
· Visningar
1 870

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Magsår eller kolik?

Omröstningar

Tillbaka
Upp