Dräktiga ston 2020/2021

DSC_0334.JPG

Den blivande Mamma hästen i Lördags morse som fick service innan de var dags för hage 💕Jätte svårt att fånga hennes runda goa mage på bild den blir liksom inte riktigt som i verkligheten så att säga 😅 128 dagar kvar till beräknad fölning nu.
 
Håller med, men de har anställda på gården med så helt ensamma blir de inte och jag antar att de inte är borta hela dagar.

+ @service
Men nu blir det lösdrift hos en nära vän till mig istället, jag var där och kollade igår och tror att det kommer att bli jättebra! Hon kommer hjälpa mig med allt runtomkring och min veterinär bor max 5 min därifrån. Då blir det bara Rozalie och ett annat dräktigt sto, så det blir lugn och ro och de kan gå tillsammans helatiden tills det är dags för avvänjning 🤗

190 dygn idag :heart

Visa bifogad fil 63762
Vad är det för stam på henne? Påminner om mitt Rosevelt-sto i uppsynen. Jättefin!
 
Vad tror ni/hoppas ni det blir för något?

Tindra tror jag får ett stoföl, med lite tur musblackskäck.
Sæla tror jag får ett hingstföl, hade hoppats på ett sto där med, men det kanske får mammas fina färg.
Jag hoppas på ett brunt stoföl med stjärn tror dock att det blir en mörkbrun hingst utan tecken. Hon har triss i mörkbruna hingstar hittills. 😁
 
Vad tror ni/hoppas ni det blir för något?

Tindra tror jag får ett stoföl, med lite tur musblackskäck.
Sæla tror jag får ett hingstföl, hade hoppats på ett sto där med, men det kanske får mammas fina färg.

Jag vill ha tre hingstföl så att jag inte tvekar på att sälja om nån vill köpa. Får Kannanstoet ett stoföl kommer jag behålla det tror jag, allt annat måste säljas. Så jag tror att jag kommer få tre stoföl
 
För vår del spelar de inte så stor roll om de blir en hingst eller sto, dock vore de kul med en hingst då vi sista två gångerna fått ston. Vore också kul om den ärvde lite av mammas vita tecken men lovar blir en brun stor hingst utan tecken 😂🤦‍♀️
 
Vad tror ni/hoppas ni det blir för något?

Tindra tror jag får ett stoföl, med lite tur musblackskäck.
Sæla tror jag får ett hingstföl, hade hoppats på ett sto där med, men det kanske får mammas fina färg.
Hoppas på stoföl. Skulle gissa dom som vanligt blir lika sina mödrar utseendemässigt då dessa stona präglar sin avkommor starkt utseendemässigt.
 
Fler får såklart svara med vilka fördelar är det med att få fölen utomhus? Har tänkt att box är standard, men är ju verkligen inte erfaren när det kommer till hästavel.
Jag vill gärna att mina fölar inomhus då jag tycker det är för många risker utomhus. Stoet kan fortfarande lägga sig dumt, tex om man har vindskjul eller halvt under staketet osv. Vet även ston som lagt sig i hagens bajshörna vilket inte känns så himla fräscht om man tänker på bakterier osv.
Skulle det hända ngt med sto och föl ute så att dom behöver veterinärvård är det lättare att vara inne men det är inte alltid man kan flytta på sto och föl vid den händelsen.
 
Jag vill gärna att mina fölar inomhus då jag tycker det är för många risker utomhus. Stoet kan fortfarande lägga sig dumt, tex om man har vindskjul eller halvt under staketet osv. Vet även ston som lagt sig i hagens bajshörna vilket inte känns så himla fräscht om man tänker på bakterier osv.
Skulle det hända ngt med sto och föl ute så att dom behöver veterinärvård är det lättare att vara inne men det är inte alltid man kan flytta på sto och föl vid den händelsen.

jag tycker tvärt om - jag föredrar ute.
De hagar som mina ston går i när det är fölning på gång är välmockade så där finns inga bajshörn. De kan visserligen lägga sig nära staketet men hittills har ingen lagt så för nära - man är ju med oavsett och då är det ganska lätt att flytta dom tycker jag.
 
Hoppas på stoföl. Skulle gissa dom som vanligt blir lika sina mödrar utseendemässigt då dessa stona präglar sin avkommor starkt utseendemässigt.

Det där är så intressant!
Mitt sto som jag ägt länge har fått 4 hingstar och 2 ston. Hingstarna är lika varandra och alla tre har tydliga drag från sin mamma. Stona är mer olika och saknar just några av dragen som hingstarna har (tx vackra huvuden :( och rörligare gångarter över lag) Stona är förhållandevis mindre medan hingstarna/valackerna nog kommer sluta som ganska normala.
 
Helt galet att det känns faktiskt som att tiden börjar rulla på nu.

Nu står min i tryggt förvar hos kunniga människor som ordnar med allt och är fantastiska.
Men i pryl väg, är det något som kan vara bra att skaffa i början?

Sen har jag ju börjat klura lite på min transport, om jag skulle behöva åka med dom medans bebben är liten.
Har ju en böckman med gardin för det första och sen kan man inte ta bort mellanväggen utan att ta bort bommarna, som är korta.
Hur hade ni gjort i detta fall, eller ska jag räkna med ha en lånetransport i back up?
 
Här är det 90 dagar kvar imorrn! :love: Tycker magen byter form mest varje dag numera. Ena dagen ser hon väldigt dräktig ut från sidan, för att dagen efter ha hela magen ut åt sidorna istället och vara rund som en boll sett framifrån. :p Hon börjar vara lite trött och vill gärna komma in tidigt om kvällarna. Hon har börjat fälla också nu. Lite skumt när det är en meter snö och 18 minusgrader... :cautious:

Jag är så nojjig efter fölet vi miste och minsta lilla gör mig så nervös, man letar verkligen fel som egentligen inte finns...
 
Vad tror ni/hoppas ni det blir för något?

Tindra tror jag får ett stoföl, med lite tur musblackskäck.
Sæla tror jag får ett hingstföl, hade hoppats på ett sto där med, men det kanske får mammas fina färg.
Vi hoppas på ett hingstföl så att vi rent förnuftsmässigt ska ha lättare att sälja den :D Inte vi som valt hingst och betäckt och vi visste inte att stoet var dräktigt när vi köpte henne, vi hade aldrig köpt ett dräktigt sto.
Å andra sidan vore det ju trevligt om det blir ett sto IFALL fölis blir lika trevlig som sin mamma och vi ändå skulle kunna tänka oss att behålla........
 
Det där är så intressant!
Mitt sto som jag ägt länge har fått 4 hingstar och 2 ston. Hingstarna är lika varandra och alla tre har tydliga drag från sin mamma. Stona är mer olika och saknar just några av dragen som hingstarna har (tx vackra huvuden :( och rörligare gångarter över lag) Stona är förhållandevis mindre medan hingstarna/valackerna nog kommer sluta som ganska normala.
Väldigt intressant. En vän har fått 5 avkommor av sitt sto som är helsyskon. Hingstarna är helt olika, tråkiga och utan ngn större personlighet medan de tre stona är exakta kopior av varandra och likadana egenskaper alla tre. Fick sätta gummiband på grimmorna och skriva upp vem som var vem när jag hade dom på bete hemma hos mig annars kunde jag inte skilja dem åt. Måste vara lite ovanligt när dom till och med får samma form på bläsen 😅
 
jag tycker tvärt om - jag föredrar ute.
De hagar som mina ston går i när det är fölning på gång är välmockade så där finns inga bajshörn. De kan visserligen lägga sig nära staketet men hittills har ingen lagt så för nära - man är ju med oavsett och då är det ganska lätt att flytta dom tycker jag.
Jag har inte heller bajshörn men har sett dom som har det och för mig är det mer bakterier än en virkonad och välskött box.
 
Hur tänker ni med namn? Koppling till hingsten, stoet, ingen koppling alls? Något tema eller bara något namn ni tycker är snyggt/passar? Jag har en lång lista men det känns så svårt!
 
Hur tänker ni med namn? Koppling till hingsten, stoet, ingen koppling alls? Något tema eller bara något namn ni tycker är snyggt/passar? Jag har en lång lista men det känns så svårt!
Tycker själv att namn som anspelar på hingstens, mammans och/eller morfars namn är ganska tråkiga (förlåt alla som döpt sina hästar så :angel:), vi kommer att känna efter hur fölet är i sin personlighet och vad det "känns" som för någon.
 
Hur tänker ni med namn? Koppling till hingsten, stoet, ingen koppling alls? Något tema eller bara något namn ni tycker är snyggt/passar? Jag har en lång lista men det känns så svårt!
Tycker om när namnet anspelar på mamma och pappas namn. Många har ju olika teman med tex artister eller låtnamn, filmer osv. Brukar fundera ut namnet innan, oftast passar namnet både hingst och sto. Endast bytt namn en gång på en hingst som inte alls passade i namnet jag först hade tänkt.
 
Helt galet att det känns faktiskt som att tiden börjar rulla på nu.

Nu står min i tryggt förvar hos kunniga människor som ordnar med allt och är fantastiska.
Men i pryl väg, är det något som kan vara bra att skaffa i början?

Sen har jag ju börjat klura lite på min transport, om jag skulle behöva åka med dom medans bebben är liten.
Har ju en böckman med gardin för det första och sen kan man inte ta bort mellanväggen utan att ta bort bommarna, som är korta.
Hur hade ni gjort i detta fall, eller ska jag räkna med ha en lånetransport i back up?
Med prylar, menar du annat än lavemang/nappflaska osv så behövs det inte så mkt när fölet är nyfött. Vissa gillar att ha sele på sina föl. Mina går lösa tills dom kan börja ha grimma och då leds dom tillsammans med mamman.

Har lastbil men hade förr en transport med gardin som jag kört sto och föl i utan problem. Vad oroar du dig för ang det? Hade nog lånat en annan transport om du inte kan modifiera så att du kan ha bommarna kvar.
 
@emma-vsm Jag tänker ge min det namn som känns som att det passar, det blir iallafall ett svenskt namn/ord eftersom jag tycker det är vackrast men inget som behöver anspela på föräldrarna. Man kanske tänker olika om man bygger på en linje men min avkomma ska "bara" bli hobbyhäst. Du själv då?
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 993
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 346
Senast: ameo
·
Avel Har funderat ett tag på att det numera går att plocka ut stora mängder embryon från samma ston. Det finns gott om exempel på det här, de...
Svar
0
· Visningar
501
Senast: Cheraderama
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 706
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp