Dräktiga ston 2020/2021

@Bluefish @Freazer @Cheraderama
Jag får mitt första, och kanske enda föl nu så har inget tema att förhålla mig till. Jag har alltid tänkt att jag vill döpa ett framtida föl efter nån feministisk förebild. Jag har några kandidater som skulle kunna passa, men har också några förlag med annan anknytning. ”Magic” och nånting efter. Men då kopplar jag det till hingsten och inte stoet, det känns inte hundra heller! Det kanske faller på plats när man lär känna individen 😊
 
Hur tänker ni med namn? Koppling till hingsten, stoet, ingen koppling alls? Något tema eller bara något namn ni tycker är snyggt/passar? Jag har en lång lista men det känns så svårt!

Ena stoets föl har haft anspelningar på orter/städer eller så och stofölen har haft mammans begynnelsebokstav medan hingstarna har nästan haft pappans. Sen tillkommer det undantag som inte går att motstå ibland som årets Congraths efter Conthargos.

Hennes dotter som är dräktig har jag redan namnen klara på. De kommer döpas på pappans begynnelsebokstav och vara mindre orter båda med hästanknytning.

Det tredje stoet kommer få en Taloubelle och det blir ett stoföl - vet inte vad den ska heta om det blir en hingst men troligen på T och nån form av ort
 
Med prylar, menar du annat än lavemang/nappflaska osv så behövs det inte så mkt när fölet är nyfött. Vissa gillar att ha sele på sina föl. Mina går lösa tills dom kan börja ha grimma och då leds dom tillsammans med mamman.

Har lastbil men hade förr en transport med gardin som jag kört sto och föl i utan problem. Vad oroar du dig för ang det? Hade nog lånat en annan transport om du inte kan modifiera så att du kan ha bommarna kvar.

Nej tänkte inte på något som har med fölning osv, sånt ordnar dom med.
Men tänkte mer på andra saker som man kanske inte tänker på?

Nej läste på en fb grupp att man absolut inte kunde köra sto med föl i transport med gardin?
För dom kunde försöka hoppa ut antar jag?
Tänkte isåfall beställa hel bommar om den går till transporten, alternativt sätta något för ena sidan fram så den inte kan komma någonstans?
Men föl kanske inte nöjer sig med att stå bredvid mamma, med mellanvägg emellan?
Så kanske helbommar vore bättre.
 
Tycker själv att namn som anspelar på hingstens, mammans och/eller morfars namn är ganska tråkiga (förlåt alla som döpt sina hästar så :angel:), vi kommer att känna efter hur fölet är i sin personlighet och vad det "känns" som för någon.

Håller helt med!
Det jag ogillar mest är när anspelningen blir typ "Lillemors Småkaka" där Lillemor är mammans eller pappans namn
 
Namn är svårt, och kommer nog vela in i det sista :cautious:
Har inte ett enda förslag varken till varken sto/hingst ..
Kanske ska börja fundera på det..
Hade en tanke på inspiration från föräldra namnen..
 
Namn är svårt, och kommer nog vela in i det sista :cautious:
Har inte ett enda förslag varken till varken sto/hingst ..
Kanske ska börja fundera på det..
Hade en tanke på inspiration från föräldra namnen..
Mitt sto har ett relativt kort namn som är sammansatt av hennes mamma och pappa. Har funderat på samma sak till fölet men det blir alldeles för konstiga förslag :D
 
Nej tänkte inte på något som har med fölning osv, sånt ordnar dom med.
Men tänkte mer på andra saker som man kanske inte tänker på?

Nej läste på en fb grupp att man absolut inte kunde köra sto med föl i transport med gardin?
För dom kunde försöka hoppa ut antar jag?
Tänkte isåfall beställa hel bommar om den går till transporten, alternativt sätta något för ena sidan fram så den inte kan komma någonstans?
Men föl kanske inte nöjer sig med att stå bredvid mamma, med mellanvägg emellan?
Så kanske helbommar vore bättre.

Jag hade inte kört sto och föl i transport med gardin, inte heller i en transport där man inte kan ta ut mellanvägg- jag vill ha sto och föl i samma fålla
 
Nej tänkte inte på något som har med fölning osv, sånt ordnar dom med.
Men tänkte mer på andra saker som man kanske inte tänker på?

Nej läste på en fb grupp att man absolut inte kunde köra sto med föl i transport med gardin?
För dom kunde försöka hoppa ut antar jag?
Tänkte isåfall beställa hel bommar om den går till transporten, alternativt sätta något för ena sidan fram så den inte kan komma någonstans?
Men föl kanske inte nöjer sig med att stå bredvid mamma, med mellanvägg emellan?
Så kanske helbommar vore bättre.
Faktisk överlucka är en rätt skandinavisk grej. På kontintenten kommer de flesta trailers med gardin och även om jag i grund och botten är på samma linje som @cirkus så funkar det ju uppenbarligen att transportera ston och föl i transporter med gardin 🙃
 
Nej tänkte inte på något som har med fölning osv, sånt ordnar dom med.
Men tänkte mer på andra saker som man kanske inte tänker på?

Nej läste på en fb grupp att man absolut inte kunde köra sto med föl i transport med gardin?
För dom kunde försöka hoppa ut antar jag?
Tänkte isåfall beställa hel bommar om den går till transporten, alternativt sätta något för ena sidan fram så den inte kan komma någonstans?
Men föl kanske inte nöjer sig med att stå bredvid mamma, med mellanvägg emellan?
Så kanske helbommar vore bättre.
Alltså, jag ska inte säga att det inte kan hända för då kommer 25 pers som hävdar att det har visst hänt en väns bekant bekant till dom. 😅
Mina föl har aldrig försökt eller visat en tendens till att vilja hoppa ut. Dom har inte ens vänt sig. Jag hade kamera och hö så mina brukade stå och äta och jag kunde se dom hela tiden. Det är mest första gången som vissa föl har lagt sig ner en gång men annars inget. Är ditt sto lugn och köra annars så tror jag absolut inte att du behöver oroa dig faktiskt. Jag själv har inte använt mellanvägg förrän fölen är runt 6 månader och då har jag som du var inne på byggt så dom inte kan hoppa över.
 
Ang namn så har jag tidigare anspelat på föräldrarna när jag döpt. Men nu funderar jag faktiskt på att registrera ett "stuterinamn" som även kommer bli samma "kennelnamn" för framtida eventuella valpkullar. Vet dock inte hur det går till att välja/registrera och har ingen aning om vilket "namn" det skulle bli så det kanske slutar med att det inte blir nåt alls. 😂 Isåfall blir det väl nåt liknande tidigare med lite kombo av sto och hingst. :)
 
Jag är delägare i ett fullblodssto som är beräknad 15 mars. Plötsligt börjar det kännas riktigt nära! Jag har inte sett stoet på jättelänge. Hon står på en gård som för all del inte ligger så långt bort, men för närvarande har jag ingen bil och med pandemin har alla övriga transportmedel inte varit så lämpliga och vi har generellt inte träffats så mycket i ägargänget. Men av bilderna att döma är stoet riktigt rund nu.

Det är hennes första föl. Hon är mörkbrun med stjärn och vit kota, hingsten är fux med stjärn och vit halvstrumpa. Jag tycker om vita tecken, så jag hoppas att det blir något sådant. Om färg får vi väl se, det är inte säkert att hon kan lämna fux. Om det blir ett fuxsto kommer tränaren att få spader för hen har suckat över fuxston och deras åsikter konstant ett tag nu :rofl: . Vårt sto hade ganska mycket åsikter när hon var i träning, så hur ska inte en eventuell fuxdotter bli?:p Vi är väl inte helt säkra på att vi ska behålla fölet ännu, men det lutar åt det.

Beträffande namn så har jag ett som jag tycker är klockrent och som anspelar på mammans namn. Vi får se vad övriga säger när fölet har kommit.
 
Nej läste på en fb grupp att man absolut inte kunde köra sto med föl i transport med gardin?
För dom kunde försöka hoppa ut antar jag?
Tänkte isåfall beställa hel bommar om den går till transporten, alternativt sätta något för ena sidan fram så den inte kan komma någonstans?
Men föl kanske inte nöjer sig med att stå bredvid mamma, med mellanvägg emellan?
Så kanske helbommar vore bättre.

Har aldrig hört om föl som hoppat ur transporten när de transporterats sammans med sin mamma (eller med en annan lugn häst öht). Men att transportera fölet ensamt i en transport med gardin skulle jag aldrig våga, iaf inte innan det lärt sig stå uppbunden.

Vi har kört massor med olika föl i transport med mellanvägg, från 3-4 veckors ålder på fölet. I min nuvarande transport brukar fölis gå under frambommen och ställa sig framför mamman.
Fast det kan ju vara en idè att kolla om det finns någon transport med hel bom bak/utan mellanvägg som går att hyra/låna, om något skulle hända, t.ex. sjukt föl.
 
Hur tänker ni med namn? Koppling till hingsten, stoet, ingen koppling alls? Något tema eller bara något namn ni tycker är snyggt/passar? Jag har en lång lista men det känns så svårt!
Vi kommer hoppas jag följa vårt tema vi redan har så fölet får ärva mammas Grace som hon har i slutet på sitt namn. Syster till denna har samma i sitt namn. Hm svårt dock om de blir en hingst, vet redan vad jag vill att fölet ska heta om de blir ett sto 😍 Säljer in idéen för fullt till husse just nu 😂🤷🏻‍♀️
 
Hur tänker ni med namn? Koppling till hingsten, stoet, ingen koppling alls? Något tema eller bara något namn ni tycker är snyggt/passar? Jag har en lång lista men det känns så svårt!
Jag har fått tre hingstar och deras namn börjar på pappans begynnelsebokstav och sedan heter de vårt bynamn efter. Jag vill inte ha engelska namn. Om jag får ett stoföl någongång hade jag tänkt att döpa det på mammans begynnelsebokstav och det namnet är bestämt sen länge. Meeen jag har två fina stonamn som börjar på pappas bokstav så jag vet inte hur det blir om denna är ett stoföl. Fast det behöver jag nog inte bekymra mig över. Olivia producerar hingstar. 😄
 
Jag har fått tre hingstar och deras namn börjar på pappans begynnelsebokstav och sedan heter de vårt bynamn efter. Jag vill inte ha engelska namn. Om jag får ett stoföl någongång hade jag tänkt att döpa det på mammans begynnelsebokstav och det namnet är bestämt sen länge. Meeen jag har två fina stonamn som börjar på pappas bokstav så jag vet inte hur det blir om denna är ett stoföl. Fast det behöver jag nog inte bekymra mig över. Olivia producerar hingstar. 😄

Men det är fina hingstar med snälla ögon :love: Även om det kanske är på tiden att hon klämmer ut ett sto ;) :D
 
Alltså, jag ska inte säga att det inte kan hända för då kommer 25 pers som hävdar att det har visst hänt en väns bekant bekant till dom. 😅
Mina föl har aldrig försökt eller visat en tendens till att vilja hoppa ut. Dom har inte ens vänt sig. Jag hade kamera och hö så mina brukade stå och äta och jag kunde se dom hela tiden. Det är mest första gången som vissa föl har lagt sig ner en gång men annars inget. Är ditt sto lugn och köra annars så tror jag absolut inte att du behöver oroa dig faktiskt. Jag själv har inte använt mellanvägg förrän fölen är runt 6 månader och då har jag som du var inne på byggt så dom inte kan hoppa över.


Har aldrig hört om föl som hoppat ur transporten när de transporterats sammans med sin mamma (eller med en annan lugn häst öht). Men att transportera fölet ensamt i en transport med gardin skulle jag aldrig våga, iaf inte innan det lärt sig stå uppbunden.

Vi har kört massor med olika föl i transport med mellanvägg, från 3-4 veckors ålder på fölet. I min nuvarande transport brukar fölis gå under frambommen och ställa sig framför mamman.
Fast det kan ju vara en idè att kolla om det finns någon transport med hel bom bak/utan mellanvägg som går att hyra/låna, om något skulle hända, t.ex. sjukt föl.


Svarar er båda här.
Stoet är mycket van åkare och åker lugnt och bra.
Det är mest om man behöver åka iväg till veterinär eller om något annat akut händer så jag måste flytta dom.
Så då kommer dom mest troligen åka tillsammans.

Läste i gruppen avel och dräktiga ston på fb.
Och där verkade alla rörande överens om att man inte transporterar föl med gardin.
Men har inte heller hört om något som försökt hoppa ut pga gardinen.


Tror inte fölet får plats framför bommen då ja har sadelkammare och ett sto modell större.
Så får kika om det går att ordna med helbommar, annars får jag helt enkelt se till att ha en back up plan/transport.
Hade tänkt byta transport så småningom, om fölis blir lika stor som mamman så lär jag göra det.
Men hade gärna väntat nått år med det.
 
Svarar er båda här.
Stoet är mycket van åkare och åker lugnt och bra.
Det är mest om man behöver åka iväg till veterinär eller om något annat akut händer så jag måste flytta dom.
Så då kommer dom mest troligen åka tillsammans.

Läste i gruppen avel och dräktiga ston på fb.
Och där verkade alla rörande överens om att man inte transporterar föl med gardin.
Men har inte heller hört om något som försökt hoppa ut pga gardinen.


Tror inte fölet får plats framför bommen då ja har sadelkammare och ett sto modell större.
Så får kika om det går att ordna med helbommar, annars får jag helt enkelt se till att ha en back up plan/transport.
Hade tänkt byta transport så småningom, om fölis blir lika stor som mamman så lär jag göra det.
Men hade gärna väntat nått år med det.
Då hade jag inte oroat mig för att fölet skulle försöka hoppa ut. Det är liksom stängt. Större risk tror jag att dom försöker hoppa över bommen därav jag hade saker framför som stoppade upp. Oftast så är det lättare att veterinär kommer ut när man har föl om det är behov av veterinär. Har fått åka akut med fölunge en gång till djursjukhus och då var det fölet som var dålig och den låg ändå ner hela resan och skulle inte ha ork till att försöka hoppa åt ngt håll ens.
 
Då hade jag inte oroat mig för att fölet skulle försöka hoppa ut. Det är liksom stängt. Större risk tror jag att dom försöker hoppa över bommen därav jag hade saker framför som stoppade upp. Oftast så är det lättare att veterinär kommer ut när man har föl om det är behov av veterinär. Har fått åka akut med fölunge en gång till djursjukhus och då var det fölet som var dålig och den låg ändå ner hela resan och skulle inte ha ork till att försöka hoppa åt ngt håll ens.

Jo men precis, det är bara att jag vill ha en plan om något skulle mot förmodan hända =)

Tack för dina tips =)
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 993
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 347
Senast: ameo
·
Avel Har funderat ett tag på att det numera går att plocka ut stora mängder embryon från samma ston. Det finns gott om exempel på det här, de...
Svar
0
· Visningar
501
Senast: Cheraderama
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 709
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp