Dräktiga ston 2020/2021

Svarar er båda här.
Stoet är mycket van åkare och åker lugnt och bra.
Det är mest om man behöver åka iväg till veterinär eller om något annat akut händer så jag måste flytta dom.
Så då kommer dom mest troligen åka tillsammans.

Läste i gruppen avel och dräktiga ston på fb.
Och där verkade alla rörande överens om att man inte transporterar föl med gardin.
Men har inte heller hört om något som försökt hoppa ut pga gardinen.


Tror inte fölet får plats framför bommen då ja har sadelkammare och ett sto modell större.
Så får kika om det går att ordna med helbommar, annars får jag helt enkelt se till att ha en back up plan/transport.
Hade tänkt byta transport så småningom, om fölis blir lika stor som mamman så lär jag göra det.
Men hade gärna väntat nått år med det.
Är stoet med hade jag varit mindre orolig men aldrig nånsin löst föl utan sällskap i trp med gardin. Jag har en kompis vars föl hoppade ut och blev påkört - det var inte ens med gardin utan vanlig pluttlucka så gardin känns ännu mer nej.
 
Fler får såklart svara med vilka fördelar är det med att få fölen utomhus? Har tänkt att box är standard, men är ju verkligen inte erfaren när det kommer till hästavel.

Forskning visar att fölen kommer upp fortare när stoet fölar ute jämfört med inne.

Min andra fölning (första jag var med på) skedde ute, enda problemet där var att fölet var på benen typ tio min efter fölning och drog iväg i stabil galopp i mörkret... Inte skoj, speciellt inte som stoet var dödstrött och inte orkade bry sig. Men jag fick fast honom. ;)

Min tredje fölning var med ett sto som älskade sin box (som hon stod i nattetid), så när det var dags att föla (mitt på dagen) gick hon fram till mig och krävde att få gå in. Hon gick lös hela vägen från hagen till stallet (200 meter) och så fort hon var inne i boxen gick vattnet.
 
Det är ungefär en månad kvar nu 🤩 vädret är ruttet 😔 och igår utökades vår lock down till den officiella fölningsveckan 😠 Så att gränserna öppnas upp inom de närmsta månaderna känns som en total utopi.. 🤐
 
Får du trådens första föl tro @eventingmania ? Jag tyckte min skulle bli tidig när hon tog sig på första försöket, men vi har ändå två månader kvar till beräknad nedkomst! Känns lite väl tidigt här uppe men det är ju inget att göra åt.
 
Får du trådens första föl tro @eventingmania ? Jag tyckte min skulle bli tidig när hon tog sig på första försöket, men vi har ändå två månader kvar till beräknad nedkomst! Känns lite väl tidigt här uppe men det är ju inget att göra åt.
Hoppas :) Så länge den är frisk och sund och mamman mår bra är jag nöjd 😍 Vädret ska förhoppningsvis ordna till sig till mer vår än regn och storm som vi har här nere just nu 😆
 
Hoppas :) Så länge den är frisk och sund och mamman mår bra är jag nöjd 😍 Vädret ska förhoppningsvis ordna till sig till mer vår än regn och storm som vi har här nere just nu 😆

Vilket land håller du till i för tiden?

Här i Norge har vi snö, - 15 grader i morse, kan inte minnas att det varit så kallt här i krokarna på typ 20 år.... Men soligt och skönt, så jag och hästarna är nöjda.

Drygt 3 månader kvar till bf för oss. Slänger med en usel bild på tjockisarna.

IMG_20210130_140906.jpg
 
Är det någon som haft ett sto som står och lyfter svansen ofta speciellt vid intag från hagen och när hon äter i boxen . Såg att hon blinkade lite vilket är skumt då hon har 70 dygn kvar till fölning . Först trodde jag hon var kissnödig men nu undrar jag om det kan vara något annat. Hon brunstar inte (hingst hemma) rädd för att det är ngt skumt eller fel på henne. Pratade med vet men hon trodde inte det var något fel....men hon beter sig skumt . Står och flaggar med svansen mellan åt. Jag har kameran uppe i den boxen . Hon har gjort detta några dagar .
 
Hon är helt oberörd annars. Kissade precis massor . Men hon känner kanske sig kissig hela tiden ? 😅
Jag kan ju bara relatera till mig själv men det brukar trycka på lite här och var i slutet av dräktigheten. Kan ju vara att den lagt sig lite dumt och att det känns av, det gör rätt ont i slutet när ungen knör runt, varför skulle det inte vara samma med häst? :)
 
Jag kan ju bara relatera till mig själv men det brukar trycka på lite här och var i slutet av dräktigheten. Kan ju vara att den lagt sig lite dumt och att det känns av, det gör rätt ont i slutet när ungen knör runt, varför skulle det inte vara samma med häst? :)
Ja de måste va så. Hon höll på sådär i en timme sen kissa hon och så slutade hon med att ha svansen lyft . Fölet ligger kanske och trycker precis på urinblåsan så hon tror hon är kissig eller ngt
 
IMG_20210205_121546.jpg

Det snöar på vår mage! Den har ändrat form också tycker jag, som om den krympt nästan. Hängkulan är borta, nu är hon mer stor uppåt. Mycket platt över hela ryggen. Hon verkar inte lika påverkad heller, hade världens spring i lösdriften förra veckan och for ograciöst omkring i hög hastighet med ansatser till krumsprång. Inga sura fasoner längre heller, bara urmysig, pratig och öronen framåt. Två månader till dagen D idag!
 
Nu är vi också nere på tvåsiffrigt till beräknat datum, och jag är så nervös! Känns som att det är hundra saker jag behöver planera och ta ställning till och vissa dagar undrar jag hur fan jag tänkte som tog det här beslutet :nailbiting: Och vissa dagar är jag bara peppad och fantiserar om allt fantastiskt jag kommer få uppleva:love:
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 993
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 347
Senast: ameo
·
Avel Har funderat ett tag på att det numera går att plocka ut stora mängder embryon från samma ston. Det finns gott om exempel på det här, de...
Svar
0
· Visningar
501
Senast: Cheraderama
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 709
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp