Dräktigt sto och dåligt hö! HJÄLP!!

Sv: Dräktigt sto och dåligt hö! HJÄLP!!

Hur skulle ni göra? låta kraftfodret vara kvar eller ta bort det? Hon är inte tjock i benen eller så och inte för fet heller utan helt lagom. Men som sagt så har jag nyss börjat med detta hö. Får nog fodra den här tjejen enbart med ögat eftersom hon ligger alldeles för högt i både protein och engeri...
 
Sv: Dräktigt sto och dåligt hö! HJÄLP!!

Hur skulle ni göra? låta kraftfodret vara kvar eller ta bort det? Hon är inte tjock i benen eller så och inte för fet heller utan helt lagom. Men som sagt så har jag nyss börjat med detta hö. Får nog fodra den här tjejen enbart med ögat eftersom hon ligger alldeles för högt i både protein och engeri...

Varför skulle du ta bort kraftfodret? Som jag skrev tidigare så kommer hon att ha ett ökat behov på 100% i slutet at dräktigheten och under mjölkningsmånad 1-3. Fodra på nu, många ston slutar/minskar sitt foderintag i slutet av dräktigheten för att det inte finns så mkt plats pga den stora magen...Då är det bra om hon är i något överhull om detta skulle inträffa.

Det tar sedan ganska mkt på stona att vara mammor och att ge di, var inte rädd för protein överskott från grovfoder/lusern det är helt ofarligt, har du ett energi överskott så kan hon ju lägga på hulllet lite också:)
 
Sv: Dräktigt sto och dåligt hö! HJÄLP!!

Hippos protinrikaste foder innehåller mer protein, om det är det man vill åt. Även Mustangs innehåller mer än krafft.

Däremot är det säkert sant det du säger att krafften är mer likt grovfoder. Är väl ganska mycket fibrer i?
 
Sv: Dräktigt sto och dåligt hö! HJÄLP!!

Varför skulle du ta bort kraftfodret? Som jag skrev tidigare så kommer hon att ha ett ökat behov på 100% i slutet at dräktigheten och under mjölkningsmånad 1-3. Fodra på nu, många ston slutar/minskar sitt foderintag i slutet av dräktigheten för att det inte finns så mkt plats pga den stora magen...Då är det bra om hon är i något överhull om detta skulle inträffa.

Det tar sedan ganska mkt på stona att vara mammor och att ge di, var inte rädd för protein överskott från grovfoder/lusern det är helt ofarligt, har du ett energi överskott så kan hon ju lägga på hulllet lite också:)

Ja jo jag vet att de får ökat behov i från 8månaden och sen ännu mer när de ska ge di. Har fött upp denna hästen själv oxå. Men har aldrig kommit upp i sådana här värden på en foderstat.... men som sagt och skrivet så ser hon ut att må bra så jag fodrar på henne med det här så får vi se åt vilket håll det går. Det är ju inte bra om de är för fet heller när de ska få föl - fast i mitt fall är det nog ingen risk :)

Så här såg hon ut för ca 3 veckor sedan (innan nya höet):




 
Sv: Dräktigt sto och dåligt hö! HJÄLP!!

Hon är ju som sagt 3 år och dräktig. Hon har nu gått halva tiden.
Av det gamla höet åt hon 18 kg! per dag (och kraftfoder oxå) men vart inte mätt. Nu har jag försökt räkna ut en foderstat och får det till att hon ska äta 10 kg hö, 1 kg korn, 300 g kli, ½ kg lusern och lite betfor och mineraler, men hon är inte nöjd med det. Hon vill äta hela tiden....
Någon som har nåt förslag på hur jag ska göra???
Hur många MJ behöver hon och hur mycket protein? Hon väger ca 600 kg.

10 kg till en dräktig unghäst är ju ingenting.
Jag skulle fri tillgång, skulle det bli för mkt näringsmässigt (så hästen blir fet) så kan du väl lägga till ilte av det gamla?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 592
Senast: Jiovedi
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 912
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
1 870
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 508
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp