Dräktigt sto och dåligt hö! HJÄLP!!

monell

Trådstartare
Har ett sto som är 3 år och dräktigt. Men tyvärr så har höet som jag köper sååå dåliga värden. Har letat annat hö häromkring men inte hittat nåt med bättre värden. Kan inte ge hösilage heller för jag har bara 1 storhäst hbl ca 600 kg (167 cm) och en shettis.

Idag äter hon 2 kg korn, 300 g vetekli, mineraler, tokosel, morötter och fri tillgång på detta hö:
Protein: 25
Energi: 7,5
Kalcium: 2,9
Fosfor: 1,1

Är det någon som har nåt förslag på vad jag ska ge henne i vinter?????
Tyvärr så är hon inte så förtjust i lusern i någon form...... Hon är ganska svår född också. Tacksam för hjälp :bow:
 
Sv: Dräktigt sto och dåligt hö! HJÄLP!!

Hur mycket sätter hon i sig av höet? När jag räknade lite snabbt på 10kg, och bytte ut kornet mot 1,5kg Krafft Pluss Grön, behöll vetekliet, så får du en hyffsat fungerande foderstat, det täcker iaf behovet av protein då, ligger högt på energin, men är hon svårfödd så kanske det inte gör så mkt.

OBS har inte räknat något alls på mineralerna.
 
Sv: Dräktigt sto och dåligt hö! HJÄLP!!

Hur räknar du då? Pluss innehåller ju 80 protein och kornet 90.
 
Sv: Dräktigt sto och dåligt hö! HJÄLP!!

Har ett sto som är 3 år och dräktigt. Men tyvärr så har höet som jag köper sååå dåliga värden. Har letat annat hö häromkring men inte hittat nåt med bättre värden. Kan inte ge hösilage heller för jag har bara 1 storhäst hbl ca 600 kg (167 cm) och en shettis.

Idag äter hon 2 kg korn, 300 g vetekli, mineraler, tokosel, morötter och fri tillgång på detta hö:
Protein: 25
Energi: 7,5
Kalcium: 2,9
Fosfor: 1,1

Är det någon som har nåt förslag på vad jag ska ge henne i vinter?????
Tyvärr så är hon inte så förtjust i lusern i någon form...... Hon är ganska svår född också. Tacksam för hjälp :bow:

Någon som har nåt förslag?????????
 
Sv: Dräktigt sto och dåligt hö! HJÄLP!!

Soja är det ju högt prooteinvärde i och man behöver inte ösa på flera kg.

Hippo Alfa, det absolut bästa jag någonsin provat till min häst. Men det är för dyrt så jag ger soja, lusrn och havre istället.
 
Sv: Dräktigt sto och dåligt hö! HJÄLP!!

Majoriteten av smrp bör komma från grovfodret, därför är det i den änden du bör starta alltså att förstärka grovfodret med alfa, lucern eller liknande.
Därefter kan du komplettera med nödvändigt kraftfoder för att öka näringsintaget.
 
Sv: Dräktigt sto och dåligt hö! HJÄLP!!

Ja det är ju så det känns men hur gör man när hon inte vill äta lusern?

Söker med ljus och lykta efter ett bättre hö men har inte hittat något än....
 
Sv: Dräktigt sto och dåligt hö! HJÄLP!!

kraffts groov 125 är inte så dum heller. Den räknas ju visserligen som ett kraftfoder (till skillnad från exempelvis lusern) men i sammansättningen ska den vara väldigt nära grovfoder. Kanske använda det som grund i kraftfodret och sen komplettera upp med pluss grön/soja/vetekli??
 
Sv: Dräktigt sto och dåligt hö! HJÄLP!!

Nu vet jag av egen erfarenhet att lucern finns i olika tappningar, vilka märken har du provat. Alltså vilka har hon ratat?
 
Sv: Dräktigt sto och dåligt hö! HJÄLP!!

Fortsätt leta efter bättre stråfoder!!
Din häst är bara 3 år och bara det kräver att hon får bra foder.
Äter hon dessutom inte lusern i någon form har du ett problem.
När ska hon föla? Hinner gräset komma? Annars blir det nog en mkt dyr vår.

Ingenstall i närheten som har bra hösilage dit du kan åka och köpa varannan dag?
 
Sv: Dräktigt sto och dåligt hö! HJÄLP!!

Jag har köpt Hackstår Lusern och pellets på Granngården. Och de vill hon inte äta någon av dem. Hon kan smaka på Hackstrå men sen vräker hon ut det på golvet i boxen :mad:
 
Sv: Dräktigt sto och dåligt hö! HJÄLP!!

Tyvärr hinner inte gräset komma - hon ska föla slutet på april. Jag fortsätter leta bra hö, men har inte hittat något ännu. Fler som jag frågat har allt sitt hö bortlovat redan.

Ja det blir en otroligt dyr både vinter och vår om jag inte hittar nåt bättre grovfoder. Och balansen i foderstaten blir katastrofal!!!

Hon har aldrig ätit hösilage förut, visst måste man vaccinera då? vad kostar det? hur mångs sprutor ska de ha innan de är färdig vaccinerade?
 
Sv: Dräktigt sto och dåligt hö! HJÄLP!!

Jag har valt att vaccinera, vissa gör det inte.
Grunden är 3 sprutor med 1 mån mellan. Det tar alltså ca 2 mån. Sedan påfyllning årligen.
Vaccinet kostar ett par hundra sedan beror det på veterinärens resa mm.
 
Sv: Dräktigt sto och dåligt hö! HJÄLP!!

Jag har nu fått tag på ett bra hö!!

Energi: 8,1 MJ/kg foder
Protein: 53 g/kg foder
Kalcium: 2,1 g/kg foder
Fosfor: 1,3 g/kg foder

Hon är ju som sagt 3 år och dräktig. Hon har nu gått halva tiden.
Av det gamla höet åt hon 18 kg! per dag (och kraftfoder oxå) men vart inte mätt. Nu har jag försökt räkna ut en foderstat och får det till att hon ska äta 10 kg hö, 1 kg korn, 300 g kli, ½ kg lusern och lite betfor och mineraler, men hon är inte nöjd med det. Hon vill äta hela tiden....
Någon som har nåt förslag på hur jag ska göra???
Hur många MJ behöver hon och hur mycket protein? Hon väger ca 600 kg.
 
Sv: Dräktigt sto och dåligt hö! HJÄLP!!

Jag skulle ge henne så mkt hon vill äta. Hon är ju en växande unghäst själv som i sig kräver lite x-tra energi och protein för sin egen tillväxt, samt att hon snart går in i högdräktighet och då ökar behovet ännu mer. Bättre att hon har något överhull vid fölningen för dom bruklar tappa en hel del under digivningsperioden om dom är "bra" mammor och ger fölen mkt mjölk. Tänk på att under digivningen ökar hennes behov med 100%...
 
Senast ändrad:
Sv: Dräktigt sto och dåligt hö! HJÄLP!!

Men ge henne mer mat då om hon vill ha. Hulla upp hästen lite innan fölningen. Hon ska ju inte vara i ridhästhull innan fölning, utan ha lite mer att ta av. Inte fettma, det menar jag inte. Men mer hull än normalet.
 
Sv: Dräktigt sto och dåligt hö! HJÄLP!!

Hon äter gärna hela tiden och då kommer jag upp i

Energi: ca 140 mj
SRP: 950

Jag vill ju gärna att hon får äta hela tiden om hon vill men är det bra för henne med så mycket energi och protein. Jag menar kan det ta nån skada?? och vad i hela friden ska jag fodra henne med sen då???? :o hungriga häst :grin: Hon är fin nu alldeles lagom, så lite mer hull gör inget.
 
Sv: Dräktigt sto och dåligt hö! HJÄLP!!

Om jag inte minns fel så är det farligt att ge dräktiga ston hösilage! :confused:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 592
Senast: Jiovedi
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 916
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
1 870
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 509
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp